Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Moon.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 22:46
Halverwege december verhuizen wij naar een 2-onder-1 kap woning uit 1977. Deze woning is goed onderhouden, maar volledig origineel (keuken en badkamer dus 45 jaar oud, vrijwel geen na-isolatie).

De woning heeft een oppervlakte van 130m2, en een inhoud van 530m3.

Op dit moment wordt er gemiddeld 1400 m3 gas per jaar verbruikt in de betreffende woning. Er woont 1 persoon.

Onze huidige woning is kleiner, ongeveer 90m2 woonoppervlakte. Wij zijn met 3 personen en gebruiken rond de 1500 m3 gas, waarvan zo'n 300m3 aan SWW in voorgaande jaren (ik gok dat dat nu een (stuk?) minder is, ons energiecontract is afgelopen zomer geeindigd dus we douchen korter).

Nog voor de verhuizing wordt er vloerverwarming gelegd omdat we graag een warmtepomp willen. Het leek mij handig om als bijverwarming airco's te laten plaatsen beneden, en als hoofdverwarming airco's boven. Dan kunnen alle radiatoren weg en zitten we ook niet met het aanschaffen van speciale lage temperatuur radiatoren oid.

Pas eind december en begin januari komen er installateurs langs voor het maken van offertes e.d., maar hier begin ik graag goed voorbereid aan. Graag zou ik van jullie advies horen wat handig is om te doen (of wat juist helemaal niet handig is :+ ).

Wat we nu bedacht hebben;
- Vloerverwarming leggen, nog niet aansluiten op CV maar de gehele winter in de huidige situatie blijven stoken op gas via de radiatoren
- In voorjaar warmtepomp installeren in de garage, die aansluiten op vloerverwarming, CV ketel eruit, radiatoren eruit
- Airco's in gehele woning
- Dak vol zonnepanelen

- Uiteraard: isoleren. Nadat alle leidingen e.d. gelegd zijn voor de nieuwe keuken komt er vloerisolatie, we laten de spouw controleren en gaan de zoldervloer inpakken.

De reden dat we de vloerverwarming niet op de CV aansluiten is omdat de CV boven staat en de warmtepomp beneden komt, vind ik zonde van materiaal en uren om voor een relatief korte periode te realiseren.

Een overweging is nog om geen all electric warmtepomp aan te schaffen maar een hybride. De CV ketel is nog maar 5 jaar oud, wellicht kunnen we later een boiler toevoegen en dan all electric gaan? Hier lees ik verschillende meningen over en kom ik nog niet echt uit.

Waar ik nog tegenaan hik; bij een warmtepomp en airco's kom ik op minimaal 3 buitenunits. Hoe houd ik dan mijn buren te vriend? Hoe doen anderen dit? Hebben meer mensen zoveel (of meer?) buitenunits?

Is er een andere handige optie om boven te verwarmen? Door het hele huis airco's laten plaatsen is volgens mij een prijzige boel, wij houden niet van een warme slaapkamer dus stoken nu ook weinig tot niet boven. Echter, met een dochter die richting puberteit gaat en wellicht op korte termijn toch meer tijd door gaat brengen op haar kamer is het wel prettig als de temperatuur daar aangenaam te krijgen is bij -5 buiten.

Graag jullie tips en aanvullingen :)

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 11:43
Moon. schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:49:
Halverwege december verhuizen wij naar een 2-onder-1 kap woning uit 1977. Deze woning is goed onderhouden, maar volledig origineel (keuken en badkamer dus 45 jaar oud, vrijwel geen na-isolatie).

De woning heeft een oppervlakte van 130m2, en een inhoud van 530m3.

Op dit moment wordt er gemiddeld 1400 m3 gas per jaar verbruikt in de betreffende woning. Er woont 1 persoon.

Onze huidige woning is kleiner, ongeveer 90m2 woonoppervlakte. Wij zijn met 3 personen en gebruiken rond de 1500 m3 gas, waarvan zo'n 300m3 aan SWW in voorgaande jaren (ik gok dat dat nu een (stuk?) minder is, ons energiecontract is afgelopen zomer geeindigd dus we douchen korter).

Nog voor de verhuizing wordt er vloerverwarming gelegd omdat we graag een warmtepomp willen. Het leek mij handig om als bijverwarming airco's te laten plaatsen beneden, en als hoofdverwarming airco's boven. Dan kunnen alle radiatoren weg en zitten we ook niet met het aanschaffen van speciale lage temperatuur radiatoren oid.

Pas eind december en begin januari komen er installateurs langs voor het maken van offertes e.d., maar hier begin ik graag goed voorbereid aan. Graag zou ik van jullie advies horen wat handig is om te doen (of wat juist helemaal niet handig is :+ ).

Wat we nu bedacht hebben;
- Vloerverwarming leggen, nog niet aansluiten op CV maar de gehele winter in de huidige situatie blijven stoken op gas via de radiatoren
- In voorjaar warmtepomp installeren in de garage, die aansluiten op vloerverwarming, CV ketel eruit, radiatoren eruit
- Airco's in gehele woning
- Dak vol zonnepanelen

- Uiteraard: isoleren. Nadat alle leidingen e.d. gelegd zijn voor de nieuwe keuken komt er vloerisolatie, we laten de spouw controleren en gaan de zoldervloer inpakken.

De reden dat we de vloerverwarming niet op de CV aansluiten is omdat de CV boven staat en de warmtepomp beneden komt, vind ik zonde van materiaal en uren om voor een relatief korte periode te realiseren.

Een overweging is nog om geen all electric warmtepomp aan te schaffen maar een hybride. De CV ketel is nog maar 5 jaar oud, wellicht kunnen we later een boiler toevoegen en dan all electric gaan? Hier lees ik verschillende meningen over en kom ik nog niet echt uit.

Waar ik nog tegenaan hik; bij een warmtepomp en airco's kom ik op minimaal 3 buitenunits. Hoe houd ik dan mijn buren te vriend? Hoe doen anderen dit? Hebben meer mensen zoveel (of meer?) buitenunits?

Is er een andere handige optie om boven te verwarmen? Door het hele huis airco's laten plaatsen is volgens mij een prijzige boel, wij houden niet van een warme slaapkamer dus stoken nu ook weinig tot niet boven. Echter, met een dochter die richting puberteit gaat en wellicht op korte termijn toch meer tijd door gaat brengen op haar kamer is het wel prettig als de temperatuur daar aangenaam te krijgen is bij -5 buiten.

Graag jullie tips en aanvullingen :)
Tsja, In deze situatie zou je ook kunnen kiezen voor 2 multisplit airco's.
Beneden in de kamer 2 binnen units en boven evt 3 voor de slaapkamers. Badkamer kan je met infraroodpanelen doen. Warm water dan een ventilatiewarmtepompboiler op zolder.

De andere optie is voor een warmtepomp gaan en toch radiators op je slaapkamer te laten. Vervamg ze evt door iets wat er netter uitziet en zoneregeling bv tado.

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Eerst zorgen voor een goede isolatie, je haalt de boel maar 1x open en daarna is het altijd een gedoe.
Zonnepanelen prima plan! Zo veel als past.
Pesoonlijk zou ik gelijk voor all electra blijven gaan. De CV kan altijd nog op marktplaats.
Verder eens met D-Dark.

• Moon.
Wat betreft airco is het plan inderdaad te gaan voor 2 multisplit, 1 bovenverdieping en 1 voor beneden verdieping. Maar, deze 2 buitenunits plus eentje voor de warmtepomp maakt dus 3 buitenunits! Wellicht helemaal geen probleem, maar ik vind het vrij veel ;)

Badkamer wordt mogelijk vloerverwarming in de toekomst, infraroodpaneel ook goede optie inderdaad.

SWW middels ventilatiewarmtepompboiler? Dit kan niet via een all electric die in de garage staat tzt? Onze zolder is alleen te bereiken middels vlizotrap..

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Moon. Allereerst welkom :)

Voor een warmtepomp in komend voorjaar had je ongeveer in augustus in de rij moeten gaan staan, ben ik bang.
Bij je nieuwe vloerverwarming: let op dat je een verdeler krijgt die om te schakelen is naar LTV (Robot Pro bijvoorbeeld) of eenvoudig om te bouwen is naar pomploos en thermostaatkraanloos.

SWW kan ook prima met een boilervat op de grote warmtepomp, eea is vooral afhankelijk van wat praktisch uitkomt met het leidingtracé. Van de warmtepomp naar het SWW vat wil je niet erg lange, wel erg dikke leidingen (22-32 mm).

Verder:
* Vergeet ventilatie niet; mogelijk (decentrale) WTW voor goed ventileren zonder tocht. HR++ met roostertjes zijn een beetje zonde.
* Ik ben altijd erg fan van een DWTW: langer douchen op een kleinere boiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
NoobyD schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:46:
Eerst zorgen voor een goede isolatie, je haalt de boel maar 1x open en daarna is het altijd een gedoe.
Zonnepanelen prima plan! Zo veel als past.
Pesoonlijk zou ik gelijk voor all electra blijven gaan. De CV kan altijd nog op marktplaats.
Verder eens met D-Dark.
Ik ben het hier in zoverre mee eens dat wat je doet goed moet doen. Elke maatregel die je doet moet je dichterbij de Warmtepomp brengen.

Isolatie an-sich hoeft geen noodzaak te zijn. Laaghangend fruit: zeker doen. Maar op gegeven moment wordt het erg kostbaar om het laatste beetje mogelijk warmteverlies te verminderen.

Kijk naar het hele plaatje: Om een minder geïsoleerde woning warm te houden heb je meer afgifte nodig - kost op lange duur meer. Om meer te isoleren ben je op korte termijn geld kwijt.
Waar je naar toe moet is een balans tussen warmteverlies en afgifte. Dit kun je ook naar elkaar toebrengen met bijvoorbeeld vloerverwarming, LTV radiatoren...
Airco's die verwarmen hebben inherent de afgifte die op het typeplaatje staat. Een van de redenen dat het stiekem een heel mooi product is.

Jaren 70 huis volledig verduurzaamd bij mij in de buurt: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/
Lees niet selectief, lees alles. Er staat veel op de site. Er staat nog meer in de boeken die Theo van Lieshout geschreven heeft over de ervaring van het verduurzamen van een woning waarvan de halve (of meer) installatiewereld beweerd dat het niet kan... Het kan wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Helemaal mee eens dat isolatie niet een noodzaak is. Hier een huis uit 1903 op een warmtepomp zonder enige probleem.
Echter had ik alles van te voren geweten had ik met de verbouwing voor de verhuizing toch nog een paar andere keuzes gemaakt die allemaal te maken hebben met de isolatie.
Vandaar de tip om dit direct goed te doen.

• D-dark
Moon. schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:01:
Wat betreft airco is het plan inderdaad te gaan voor 2 multisplit, 1 bovenverdieping en 1 voor beneden verdieping. Maar, deze 2 buitenunits plus eentje voor de warmtepomp maakt dus 3 buitenunits! Wellicht helemaal geen probleem, maar ik vind het vrij veel ;)

Badkamer wordt mogelijk vloerverwarming in de toekomst, infraroodpaneel ook goede optie inderdaad.

SWW middels ventilatiewarmtepompboiler? Dit kan niet via een all electric die in de garage staat tzt? Onze zolder is alleen te bereiken middels vlizotrap..
Ah, maar je hebt maar 2 buitenunits want je schrapt je warmtepomp en de vloerverwarming.
verwarmen met airco's

SWW kan ook prima in de garage, wel een extra gat voor de luchtaansluiting benodigd maar kan prima

• Moon.
Thnx voor het meedenken en de tips zo ver!

@D-dark ; de airco's beneden wil ik niet als hoofdverwarming gebruiken. Het liefst een constante temperatuur van de vloerverwarming en daarnaast op de koude(re) dagen de mogelijkheid om even wat warmer te stoken. De airco in de slaapkamer beneden is een must, daar wordt het erg warm in de zomer. Boven voelt het als een must, want dan kunnen daar de kachels weg (ander idee om boven te verwarmen is welkom! Installateur had het over andere radiotoren die prijzig zijn.. ik dacht, dan maar airco, kan ik nog koelen ook.. )

In de woonkamer beneden is de airco dan meer 'nice te have' zodat we de temperatuur op kunnen stoken op koude dagen, en kunnen koelen op hete dagen (we zijn een houtkachel gewend, die gaan we missen vrees ik).

Luchtaansluiting garage nog niet aan gedacht.. we hebben daar niet meteen een buitenmuur. Kan die luchtaansluiting een paar meter eerst door de garage lopen voor die naar buiten gaat? Of moet de aansluiting in de buurt van de warmtepomp zijn?

• D-dark
Moon. schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:18:
Thnx voor het meedenken en de tips zo ver!

Boven voelt het als een must, want dan kunnen daar de kachels weg (ander idee om boven te verwarmen is welkom! Installateur had het over andere radiotoren die prijzig zijn.. ik dacht, dan maar airco, kan ik nog koelen ook.. )

Luchtaansluiting garage nog niet aan gedacht.. we hebben daar niet meteen een buitenmuur. Kan die luchtaansluiting een paar meter eerst door de garage lopen voor die naar buiten gaat? Of moet de aansluiting in de buurt van de warmtepomp zijn?
Helder. Je woning is uit de jaren 77 dus hopelijk dikke leidingen van en naar de radiatoren. Zijn die niet te klein bemeten (wat bijna standaard was in die periode) dan zou ik het gewoon proberen met wat je hebt. Kans is groot dat ze het gewoon zonder problemen doen.

Een paar meter voor lucht aanzuiging moet geen probleem zijn. Meestal worden ze op de afvoer van mechanische ventilatie aangesloten. Maar die heb je niet in de garage.

• Moon.
@D-dark Mechanische ventilatie hebben we niet in de garage inderdaad. Maar als ik de warmtepomp aan de straatzijde in de garage laat plaatsen kan de afvoer binnen 2 meter buiten zijn. Daar is, denk ik, wel ruimte voor.

In Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic lees ik dat je op meerdere manieren je SWW kan laten aanvoeren. Ik dacht dat de all-electric variant sowieso uit 1 geheel bestond, maar als ik het goed begrijp uit dit FAQ topic, kan je ook kiezen voor een losse unit en een los boilervat. Is het dan een soort hybride WP waar je een boiler op aansluit voor je douchewater?

Ik probeer voor mezelf een beetje helder te krijgen wat verstandig is; 1 apparaat :+ dat alles regelt, of meerdere losse apparaten, dus een WP en een boilervat. Alles moet in de garage geinstalleerd worden. De ruimte waar nu de CV hangt is te klein én de vloer mag niet voldoende kg dragen én ik wil die ruimte graag bij de badkamer betrekken tzt.

• D-dark
Moon. schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:19:
@D-dark Mechanische ventilatie hebben we niet in de garage inderdaad. Maar als ik de warmtepomp aan de straatzijde in de garage laat plaatsen kan de afvoer binnen 2 meter buiten zijn. Daar is, denk ik, wel ruimte voor.

In Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic lees ik dat je op meerdere manieren je SWW kan laten aanvoeren. Ik dacht dat de all-electric variant sowieso uit 1 geheel bestond, maar als ik het goed begrijp uit dit FAQ topic, kan je ook kiezen voor een losse unit en een los boilervat. Is het dan een soort hybride WP waar je een boiler op aansluit voor je douchewater?

Ik probeer voor mezelf een beetje helder te krijgen wat verstandig is; 1 apparaat :+ dat alles regelt, of meerdere losse apparaten, dus een WP en een boilervat. Alles moet in de garage geinstalleerd worden. De ruimte waar nu de CV hangt is te klein én de vloer mag niet voldoende kg dragen én ik wil die ruimte graag bij de badkamer betrekken tzt.
Eigenlijk kan je beter spreken van een warmtepomp installatie dan een losse warmtepomp.
Met een cv is het simpel. Genoeg vermogen voor verwarming en warm water op aanvraag maken.
Een warmtepomp kan alleen niet in 1 keer de stap maken om warm genoeg water te maken als je het nodig hebt. Vandaar een tussenoplossing voor SWW met een boilervat.

Deze sectie
Hoe gaan we douchen?
Een warmtepomp heeft, zoals je hier boven al kan zien, niet voldoende vermogen om direct het douchewater te verwarmen zoals een combiketel dat doet.
Een boilervat aan de verwarmingswarmtepomp
Is de standaardoplossing. Voordeel: vrij snel warm (<1 uur na een douchebeurt). Nadeel: kost verwarmingstijd. R32 kan doorgaans niet zonder hulp de legionellabescherming doen, waarbij wekelijks het hele vat tot >60 graden wordt gebracht om schadelijke bacteriegroei te voorkomen.
Een losse warmtepompboiler
Een boilervat met eigen compressor. Doorgaans met luchtslangen/ventilatie als warmtebron, maar vloerverwarmingswater als bron kan ook. Voordeel: soms makkelijker plaatsen, 2x subsidie.
Doorstroomverwarmer
Heeft een krachtstroomaansluiting nodig en kan dan, net als een combiketel, bij warmtevraag direct water warm maken. Met 11 kW kan je een spaardouche voorzien. Een bad vullen wordt dan een langdurig en duur klusje. Voordeel: geen stilstandsverlies, erg compact apparaat, relatief goedkoop in aanschaf. Met een Douche-WTW een OK oplossing, anders vrij duur in gebruik; 11 kW verbruik betekent met €0,35/kWh maar liefst €3,85 per uur.

Voor warm water zijn er ruwweg gezegd een paar opties.
- Electrische doorstroomverwarmer
- Electrisch boilervat
- Boilervat welke door de warmtepomp op temperatuur wordt gebracht. (naast verwarming)
- Losstaand boilervat met warmtepomptechniek (ventilatiewarmtepompboiler)

De laatste 2 opties zijn het meest interessant.
Pagina: 1