Wel of niet laden bij zonneschijn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:03
Ondanks dat er heel wat over opladen van auto's is geschreven en veel over zonnepanelen en TLV, kan ik het nog steeds niet helemaal duidelijk krijgen. Mocht dit niet in de juiste groep staan, is het verzoek om dit dan te verplaatsen.

De situatie:
Sinds maart van dit jaar hebben we zonnepanelen liggen met een opbrengst (geschat) van 8MWh op jaarbasis.
Ons verbruik is geschat (op basis van vorig jaar) op 6MWh per jaar.
Dat betekend dat we 2MWh overhouden en dat zal €0,09 per KWh opleveren.
We hebben sinds kort een volledig elektrische auto van 50KW

Gevoelsmatig zeg ik dat we de auto (en natuurlijk de wasmachine, droger etc) kunnen opladen/gebruiken als de zon schijnt, maar maakt dit wat uit dan want we hebben toch over?
Het tarief van thuis laden is op dit moment €0,42 per KWh terwijl de openbare laadpaal in de straat €038 per KWh kost.

De 2 vragen die ik heb:

1 - Maakt het wat uit of ik MET of ZONDER zonneschijn laadt? (ik zou het niet anders kunnen omschrijven)

2 - Gezien het verschil in tarief, is de vraag of ik dan niet beter de auto op een openbare laadpaal kan laden dan die ik thuis hebt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 18:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Tot het moment dat salderen wordt afgebouwd maakt het niet veel uit maar het is natuurlijk wel de uitdaging zoveel mogelijk zonnestroom rechtstreeks te consumeren. Hoe ik het doe: met een Zappi laadstation zoveel mogelijk zonnestroom laden en zo weinig mogelijk uit het net. Indien niet mogelijk laad ik zoveel mogelijk tijdens het daltarief. Ik laad nooit aan een openbare laadpaal, rij 28K per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:49
Salderen gaat (bij de meeste aanbieders?) nog per jaar. Dus dan maakt het financieel gezien geen fluit uit wanneer je laad. Ik ga er dan vanuit dat je wel meer dan 2.000kWh per jaar in je auto stop ;) , maar dat haal je al vrij snel volgens mij.

Ik laad nu nog gewoon in de daluren, dat is goedkoper en daarbij is mijn auto thuis als ik thuis ben en ik werk overdag als de zon schijnt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Bedankt voor de reacties,
De auto is van mijn vrouw en die kan (nog) gratis op haar werk laden, dus weet niet wat we zelf thuis moeten laden op jaarbasis.
Natuurlijk is het duidelijk dat als het salderen wordt afgeschaft, we zoveel mogelijk thuis moeten laden als de zon schijnt. Opslag is nu nog te vroeg, maar wel de toekomst.
Nu krijgen we nog hetzelfde bedrag terug TLV voor de stroom die we zelf opladen, dus als we in theorie alleen maar tijdens de zon opladen, we meer overhouden en daarvoor vergoeding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Zolang je kan salderen maakt het niets uit. Tenzij je nu al dynamische tarieven als anwb ed hebt, maar dat is voor zonnepanneelhouders niet gauw lucratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-07 19:53
In jouw situatie maakt het qua kosten niets uit wanneer je laadt. Vanwege salderen houd je 1 saldo over en dat is 2000 kWh netto teruggeleverd. Hier krijg je 9c voor.

Je houdt 2000 kWh over, dan maakt het tarief can 42c per kWh niets uit. Je kan beter zeggen dat het laden van de auto je 9c per kWh kost (dat kun je minder terugleveren). Die 42c is een fictief bedrag, al was het 10 euro per kWh, je betaalt het niet.

Waarom je bij je huidige leverancier zit is eigenlijk niet verstandig, die maar 9c per kWh biedt. Je houdt 2000 kWh over. Afgelopen jaar ben je bijna 1000 euro misgelopen als je bij een partij zat die meer dan 50-60c per kWh geeft. Afhankelijk van je situatie moet je even kijken of je nu beter een opgebouwd saldo eerst deze maand kan wegstrepen omdat je nu niet veel meer zal opwekken. Maar eigenlijk moet je bij een partij zitten die een fatsoenlijke terugleververgoeding biedt. Dat is het enige relevante voor je. Die 42c is fictief. Ook hoef je niet te blijven zitten vanwege gas, die aansluitingen kun je eenvoudig scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zolang je vrouw gratis kan laden op het werk is dat altijd voordeliger.
Voor rest: wen vast aan tijdens zonuren te laden, vanaf 2025 is dat goedkoper, als je toch thuis moet laden. (9 ct ipv 50 ct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28

Crazy-

Best life ever

Lease auto? Bijtelling?

Dan moet je het laden thuis wel even apart registreren met een juiste meter - haar werkgever zal dit dan (moeten) betalen tegen een regulier tarief.

Je betaald(e) je brandstof aan de pomp ook niet zelf

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:00
De natuurkunde van elektra moet je los zien van de regelgeving die er is. Daltarief 's avonds, is dat nog logisch? Is het logisch dat een zuid opstelling meer geld oplevert dan een oost-west opstelling (beter voor het net)? Ik hoop dus dat alle wetten een houdbaarheidsdatum krijgen. En bijvoorbeeld elke 5 jaar worden geëvalueerd tegenover enkele alternatieven.

Maargoed, volgens mij heb je nu het meeste profijt bij laden op daltarief (2). En met de huidige regelgeving maakt laden tijdens zonneschijn niets uit (1).

[ Voor 22% gewijzigd door Harm_H op 17-10-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Bij voorkeur laden als de zon schijnt, omdat je dan ook van de overcapaciteit pakt die andere huizen aanbieden. Dan laad je groen, maar help je ook voorkomen dat omvormers uitgaan omdat de spanning te hoog oploopt ;)

Als de straatpaal goedkoper is dan de stroom thuis, dan zeker daar inpluggen. Je levert immers gewoon af aan het net, die paal 100m verder zit op dat net en gebruikt uiteindelijk gewoon die stroom.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 17-10-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Omvormers gaan hier in Oost Nederland niet uit. Enexis (netwerkbeheerder) gaf aan dat het systeem hier op het platte land nog niet in gevaar komt. De auto is trouwens geen leasebak, dus de kosten zijn voor ons.
Wel zag in een ander topic dat Eneco inderdaad maar weinig terug geeft voor de energie die over is. We hebben in augustus ons contract (nu variabel) moeten verlengen en kregen een aanbod van €0,45. Dat heeft een maand geduurd en toen gaf Eneco aan dat ze dit landelijk terugdraaien naar €0,09. Boeven zijn het.
Ik kan wel overstappen, maar we hebben ook een Toon en die werkt bij overstap niet meer.
Gezien de ontwikkelingen denk ik dat ik maar even blijf zitten waar ik zit. Nu schijnt de zon weer dus laden..... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/regfJ2C_ivHjvVz_2WCAGZw50_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uilho2HQ0p4y5gOLKLAw0Z40.png?f=fotoalbum_large

Link is https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73027014

[ Voor 3% gewijzigd door casperb71 op 17-10-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:36

de Peer

under peer review

casperb71 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:31:
Omvormers gaan hier in Oost Nederland niet uit. Enexis (netwerkbeheerder) gaf aan dat het systeem hier op het platte land nog niet in gevaar komt. De auto is trouwens geen leasebak, dus de kosten zijn voor ons.
Wel zag in een ander topic dat Eneco inderdaad maar weinig terug geeft voor de energie die over is. We hebben in augustus ons contract (nu variabel) moeten verlengen en kregen een aanbod van €0,45. Dat heeft een maand geduurd en toen gaf Eneco aan dat ze dit landelijk terugdraaien naar €0,09. Boeven zijn het.
Ik kan wel overstappen, maar we hebben ook een Toon en die werkt bij overstap niet meer.
Gezien de ontwikkelingen denk ik dat ik maar even blijf zitten waar ik zit. Nu schijnt de zon weer dus laden.....
Je laat Eneco hun zin krijgen dus. Ze hebben jou in hun macht. Ik zou (uit principe) daar snel weg gaan en geen apparaten meer kopen/gebruiken die je afhankelijk maken van een leverancier.

Ik lever nu terug aan Innova (terugleververgoeding 91 cent, 1 jaar vast).
Ik heb een 2e slimme meter aangevraagd (SAP, secundair allocatiepunt) en daarmee ga ik via dynamische tarieven goedkoop stroom inkopen.
Op deze manier ontloop je het salderen en is de winst maximaal.

De vraag is alleen of je een jaar lang een hoge terugleververgoeding zult hebben zonder een vast contract.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
casperb71 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:31:
Gezien de ontwikkelingen denk ik dat ik maar even blijf zitten waar ik zit. Nu schijnt de zon weer dus laden..... :)
[Afbeelding]
Als je dan toch een tabel uit een ander draadje gebruikt die in privé tijd wordt bijgehouden, dan is het wel zo netjes daar even correct heen te linken in plaats van hier neer te plempen vind je ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
99ruud99 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:07:
Zolang je vrouw gratis kan laden op het werk is dat altijd voordeliger.
Voor rest: wen vast aan tijdens zonuren te laden, vanaf 2025 is dat goedkoper, als je toch thuis moet laden. (9 ct ipv 50 ct).
Niet waar. Hij levert netto terug en dus kost een kWh hem dus nu 9 cent. Maar hij/zij kan wel 42c bij de werkgever declareren. Een voordeel van 33c per kWh. In feiten gewoon geld verdienen door zoveel mogelijk thuis te laden :)

[ Voor 6% gewijzigd door padoempats op 17-10-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
padoempats schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Niet waar. Hij levert netto terug en dus kost een kWh hem dus nu 9 cent. Maar hij/zij kan wel 42c bij de werkgever declareren. Een voordeel van 33c per kWh. In feiten gewoon geld verdienen door zoveel mogelijk thuis te laden :)
Dat staat nergens. Het is geen leaseauto. Dus 42c per kWh declareren is volgens mij niet aan de orde.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Inspired schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Dat staat nergens. Het is geen leaseauto. Dus 42c per kWh declareren is volgens mij niet aan de orde.
Omdat de reactie was 'op het werk laden is altijd voordeliger' ging ik ervan uit dat het een auto vd zaak betrof (wat anders dan lease!) en de werkgever dus de kWhs betaalt.
Dan nog is thuisladen beter dan ergens anders, want elders zal sowieso meer gerekend worden dan 9 cent per kWh

[ Voor 29% gewijzigd door padoempats op 17-10-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
padoempats schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Omdat de reactie was 'op het werk laden is altijd voordeliger' ging ik ervan uit dat het een auto vd zaak betrof (wat anders dan lease!) en de werkgever dus de kWhs betaalt.
Dan nog is thuisladen beter dan ergens anders, want elders zal sowieso meer gerekend worden dan 9 cent per kWh
Lees de reactie van ts, auto mag gratis worden geladen bij werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
99ruud99 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Lees de reactie van ts, auto mag gratis worden geladen bij werkgever.
Dan is het de vraag, is het een prive auto. Zo ja, dan is gratis laden altijd gunstiger. Is het een auto van de zaak, dan is thuis laden gunstiger. Je betaalt effectief 9 cent per kWh, maar je kunt 42 cent declareren (bij de werkgever of eigen zaak). Als de werkgever de kWhs vergoedt, dan levert het 33c op. Is het een auto op eigen zaak dan is 42c aftrekbaar, met ±40% belastingvoordeel maakt 17c per kWh = 9 - 17 = 8 cent per kWh verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
NileZ_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Als je dan toch een tabel uit een ander draadje gebruikt die in privé tijd wordt bijgehouden, dan is het wel zo netjes daar even correct heen te linken in plaats van hier neer te plempen vind je ook niet?
Ja heb je helemaal gelijk in. Sorry en de link is https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73027014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Om verwarring te voorkomen is het een eigen auto dus niets bijtelling en geen declaraties bij de werkgever.
Ja Eneco heeft mij "beperkt" in zijn greep omdat er zoveel veranderd en simpelweg de tijd niet hebt gehad om op het forum(s) de postings te lezen wat wel en niet geadviseerd word. Binnenkort heb ik meer tijd en ga serieus aan de slag en denk dat ik wel moet overstappen. Je bent anders een dief van je eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Haha ok no problem, maar er zit veel tijd en effort in 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Los van de discussie of het financieel uitmaakt, maakt het wel degelijk uit vanuit het perspectief van duurzaamheid. Tijdens opladen in de nacht is de kans een stuk groter dat de energiebron fossiel is t.o.v. overdag als de zon schijnt, helemaal als je zelf in de laadstroom kan voorzien. Je draagt op deze manier ook actief bij aan het balanceren van het net door te laden als er energie in overvloed en 'goedkoop' (en dus groen) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
frennek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:55:
Los van de discussie of het financieel uitmaakt, maakt het wel degelijk uit vanuit het perspectief van duurzaamheid. Tijdens opladen in de nacht is de kans een stuk groter dat de energiebron fossiel is t.o.v. overdag als de zon schijnt, helemaal als je zelf in de laadstroom kan voorzien. Je draagt op deze manier ook actief bij aan het balanceren van het net door te laden als er energie in overvloed en 'goedkoop' (en dus groen) is.
Dat is misschien in de piekzomerdagen het geval. Verder is het tarief in de nacht niet voor niets zo laag. Niet omdat er teveel vraag is in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
frennek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:55:
Precies dit inderdaad. Natuurlijk is de portemonnee voor velen de belangrijkste factor, dat is logisch :) maar uiteindelijk is het voor iedereen het beste als je kan laden op je eigen stroom.

Je kan daarvoor naar je eigen zonnepanelen-opbrengst kijken (en het allermooiste is een lader die kan lezen hoeveel stroom je panelen opwekken, en de laadsnelheid daar dynamisch op aanpast), dit balanceert het net immers ook.
Tegelijkertijd kan je ook kijken naar bijvoorbeeld https://app.electricitymaps.com/zone/NL waarop je een geschatte verdeling kan vinden van waar onze stroom door wordt opgewerkt. Als het 'snachts flink waait en we dus veel windenergie hebben, kan het laden nog steeds duurzaam zijn.

Bovenop het duurzame aspect geldt ook nog het politieke aspect; veel stroom wordt opgewekt in gasturbines, en het gebruik daarvan willen we natuurlijk minimaliseren. Je auto 2 uur eerder of later inpluggen (of met slimme integraties geautomatiseerd dit regelen) 'kost' eigenlijk helemaal niks, terwijl het in de huidige politieke situatie wellicht wel net zo impactvol kan zijn als dat je je thermostaat die dag een graadje lager zet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
padoempats schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Dat is misschien in de piekzomerdagen het geval. Verder is het tarief in de nacht niet voor niets zo laag. Niet omdat er teveel vraag is in ieder geval.
Als je naar de werkelijke actuele stroomprijzen kijkt, is deze inderdaad 's nachts om 3 uur vaak wat lager. De consument wordt hier echter nog niet mee geconfronteerd en steekt zijn auto om 6 uur bij thuiskomst direct in de lader, wat betreft duurzaamheid misschien niet het beste moment om te starten met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariantje1991
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:36
Er zijn laadpalen die het laden op je eigen zonnestroom voor je regelen. Bijvoorbeeld een Ratio Solar Box. In verhouding zijn deze ook niet duur en deze biedt ook ondersteund ook dynamic load balancing.
Wel is het zo dat je met sneller laden (meer vermogen) minder laadverlies hebt.

Wat ik nu zelf doe is 's nachts mijn auto met behulp van dynamic load balancing zo snel mogelijk opladen.
Als de saldering is verdwenen zal ik waarschijnlijk volledig op zonnestroom gaan laden.

Link naar een voorbeeld webshop naar Ratio Solar Box:
https://evcompany.eu/prod...al-thuis/ratio-solar-box/

Voorbeeld artikel naar laadverliezen per laadvermogen:
https://www.autoweek.nl/e...enter-dan-een-thuislader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
Tja duurzaamheid. In de daluren laden gaat wel, maar niet vanuit de zonnepanelen. Het mooiste zou zijn (en ik denk voor bijna iedereen die zonnepanelen heeft) om de opgewekte energie op te slaan en te gebruiken als de zonnepanelen niet kunnen leveren. In mijn geval als het donker is of zo’n regenachtige dag als vandaag.
Helaas zijn deze opties nog in een beginstadium en hangt er een behoorlijk prijskaartje aan.
Als dit wel ingeburgerd is, zul je zien dat de netwerken enorm minder belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

casperb71 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:14:
Tja duurzaamheid. In de daluren laden gaat wel, maar niet vanuit de zonnepanelen. Het mooiste zou zijn (en ik denk voor bijna iedereen die zonnepanelen heeft) om de opgewekte energie op te slaan en te gebruiken als de zonnepanelen niet kunnen leveren. In mijn geval als het donker is of zo’n regenachtige dag als vandaag.
Helaas zijn deze opties nog in een beginstadium en hangt er een behoorlijk prijskaartje aan.
Als dit wel ingeburgerd is, zul je zien dat de netwerken enorm minder belast worden.
Het kan ook best ingewikkeld worden.

Administratief laad ik mijn auto met stroom die ik inkoop via dynamische tarieven. Echter fysiek (als je dat zo kunt noemen bij stroom) komt de stroom uit mijn eigen zonnepanelen. De stroom uit mijn zonnepanelen verkoop ik echter volledig (100%) vanwege de hoge TLV. Ik saldeer dan dus niet.

De stroom gaat dus vanuit mijn zonnepanelen door slimme meter 2, daarna door slimme meter 1 weer naar binnen en dan naar de laadpaal.

Dus ik gebruik mijn zonnestroom zelf, maar ik verkoop het ook tegelijkertijd. Win-Win?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:56
casperb71 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:27:
Bedankt voor de reacties,
De auto is van mijn vrouw en die kan (nog) gratis op haar werk laden, dus weet niet wat we zelf thuis moeten laden op jaarbasis.
Natuurlijk is het duidelijk dat als het salderen wordt afgeschaft, we zoveel mogelijk thuis moeten laden als de zon schijnt. Opslag is nu nog te vroeg, maar wel de toekomst.
Nu krijgen we nog hetzelfde bedrag terug TLV voor de stroom die we zelf opladen, dus als we in theorie alleen maar tijdens de zon opladen, we meer overhouden en daarvoor vergoeding krijgen.
Als je vrouw op t werk gratis kan laden, gooide ik thuis de spanning van de laadpaal af ;)

Door het salderen maakt het geen klap uit wanneer je laadt.
Wil je geld gaan verdienen: Aan de straat laden (als het op t werk niet meer gratis is) en overstappen naar een leverancier met een knappe terugleververgoeding, zie dit topic:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding? (ff beetje inlezen want alles is in principe al 36 keer gezegd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Het kan ook best ingewikkeld worden.

Administratief laad ik mijn auto met stroom die ik inkoop via dynamische tarieven. Echter fysiek (als je dat zo kunt noemen bij stroom) komt de stroom uit mijn eigen zonnepanelen. De stroom uit mijn zonnepanelen verkoop ik echter volledig (100%) vanwege de hoge TLV. Ik saldeer dan dus niet.

De stroom gaat dus vanuit mijn zonnepanelen door slimme meter 2, daarna door slimme meter 1 weer naar binnen en dan naar de laadpaal.

Dus ik gebruik mijn zonnestroom zelf, maar ik verkoop het ook tegelijkertijd. Win-Win?
Ja ingewikkeld maar zeker interessant. Ik spar veel met een installateur hier uit het dorp. Zou je wat meer kunnen vertellen hierover?

1- Hoe krijg je 2 slimme meters?
2- bij wie koop je de dynamische stroom in?
3- aan wie verkoop jij je stroom van de ZP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

casperb71 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Ja ingewikkeld maar zeker interessant. Ik spar veel met een installateur hier uit het dorp. Zou je wat meer kunnen vertellen hierover?

1- Hoe krijg je 2 slimme meters?
2- bij wie koop je de dynamische stroom in?
3- aan wie verkoop jij je stroom van de ZP?
1. Gewoon aanvragen bij de netbeheerder. Zie het tweakers topic hierover. Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
2. Tibber, zie het tweakers topic hierover. het grote day ahead energie prijzen topic.
3. Innova. Met terugleververgoeding van 91 cent per kWh 1 jaar vast. Zie het tweakers topic hierover. Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Dit levert me ongeveer 15000 euro per jaar op.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 22-10-2022 16:03 ]

Pagina: 1