Zoldertrap trapboom "verzakt"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-01 22:09
Hoi Allemaal,

Al een tijdje valt het mij op bij onze zoldertrap dat het stucwerk en bepaalde plinten kieren t.o.v. de trapboom langs de muur, nu zit er een klein beetje beweging in en als je van onderen omhoog drukt gaat hij ook iets omhoog. Kraakt een beetje maar er is prima op te lopen, het is echt al maanden zo.

Het is een oudere trap, maar wel duidelijk verzakt t.o.v. het muurwerk.

Nu is mijn idee om de trap zo ver als mogelijk omhoog te duwen en een aantal gaten te boren onder de tredes om er vervolgens 10x100mm kozijnpluggen in in te doen, doe ik daar goed aan of haal ik dan alleen maar meer problemen op mijn hals?

Waar het op lijkt is dat de originele bevestiging van de muurdelen los zit / gebroken is / niet aanwezig waardoor het is ontstaan, je ziet echter ook niet duidelijk originele bevestingspunten zitten...

Paar foto'tjes om een beeld te schetsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZGRsbsWf_CFcGB5z4cezjvS8ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXCWO4xEBIbOTjT9CKsRQ8Fh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6utx9Y11LXy7cZe5FMHNx4NxfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyypaO6k6JEPu0vF4pNI0BCx.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar jullie mening voordat ik weer aan de klus ga :+

Edit: Om aan te vullen... het is alleen in die hoek zo, andere hoek is nog "normaal" dus het lijkt niet over de hele lengte te zijn. In het midden van de trap is ook een trappaal die de andere kant draagt.

[ Voor 5% gewijzigd door randommen op 15-10-2022 21:17 ]

Beste antwoord (via randommen op 05-11-2022 17:17)

• bomvu
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
1. Trap omhoog krikken
2. Hout voorboren
3. Door het voorgeboorde hout met een steenboor voorboren
4. Lompe slagplug erin slaan
5. Gat in hout dichtsmeren en schilderen
6. Bier drinken

Zo zou ik het doen

nisi credideritis non intelligetis

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• bomvu
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
1. Trap omhoog krikken
2. Hout voorboren
6. Bier drinken

Zo zou ik het doen

nisi credideritis non intelligetis

• randommen
bomvu schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:49:
1. Trap omhoog krikken
2. Hout voorboren
6. Bier drinken

Zo zou ik het doen
Ja precies, was ook mijn plan en heb alles in huis, binnenkort als ik zin heb maar eens oppakken.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:53
Misschien dat in dit topic:
Zoldertrap komt los van de muur
...ook nog nuttige tips staan - ik zie wel enkele overeenkomsten.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-01 15:37
Je ziet op je boom een bobbeltje. Volgens mij is dit een plastic kapje die de bout afdekt. Misschien kan je die verwijderen en kijken hoe het met de bout gesteld is.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou gewoon kozijnschroeven gebruiken en geen slagpluggen, een kozijnplug is veel mooier in het hout te trekken en daarna te plamuren dan een slagplug.

• Waterbeesje
  • Laatst online: 21:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

En slagplug kun je ook 0,5cm verzonken aanbrengen met een doorslag. Boorgat is ietsje groter op die eerste 0,5cm, maar als je toch weer dicht smeert is dat geen probleem.

Als de mogelijkheid er is zou ik zelf uit voorzorg ook op andere plekken een plug of schroef er bij zetten. Je hebt het gereedschap dan toch al vast en zo voorkom je dat over 2 jaar de andere kant 'verzakt'. Dat biertje kan wel een half uurtje wachten ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-01 20:23
bomvu schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:49:
1. Trap omhoog krikken
2. Hout voorboren
6. Bier drinken

Zo zou ik het doen
Erg belangrijk om de gegeven volgorde aan te houden :+ Hoewel beginnen bij punt 6 misschien wel geinige foto's oplevert. >:)

• randommen
@deWit heb er even naar gekeken en ik denk dat slagpluggen beter geschikt zijn, je kunt ze inderdaad ook verzinken zoals @Waterbeesje zegt. Ik heb ze nu liggen van Fischer, niet echt een slagplug want die draai je weer aan met Torx, dat moet prima lukken, ik draai er idd een paar in en niet één :+

@Togi goeie, ga ik eens naar kijken, zal idd wel afgewerkt zijn. Zelf ben ik altijd erg van het functionele dus als het vast zit is het goed... Afwerking daargelaten lol. d:)b

[ Voor 23% gewijzigd door randommen op 19-10-2022 17:55 ]

• randommen
Update, inmiddels de trapboom vastgezet en is top zo.
4 bouten gedaan over de hele lengte en de trap zit nu als een huis, als bijkomend voordeel dat het kraken ook weg is. (als je erop liep veerde hij dik een paar mm in).

Fotootje voor de funs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a7ZMyHiAdgG3meGpimGBIz6uyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZgPoBAZuuQSSc9dM5ZYNsOo.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1