Zoldertrap komt los van de muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Mijn zoldertrap begint iets los te komen van de muur (is al een paar mm naar beneden gezakt). Het gedeelte met de paarse streep zit iets los. Nu had ik gedacht om waar de rode stippen zitten een gat te boren, chemisch anker erin en met een draadeind alles vast te zetten.

Zou dit een goede permenente oplossing zijn om de trap weer goed vast te zetten?

Het gaat om dezelfde soort trap als onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrqQ1ldSWQ9ASJ0vlW-nvVSs5aI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NkOK6Y79lpyibFBUyd8z9fkJ.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door worldfastest op 14-09-2022 09:14 ]

You only live once, so enjoy the ride.

Beste antwoord (via worldfastest op 14-09-2022 13:40)

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-05 07:17
worldfastest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:05:
Huis is uit 1970. Muur is niet vochtig.

We hebben wel een nieuwe airco die ik deze zomer veel heb aangehad die boven de trap hangt. Zou het kunnen dat het hout gekrompen is doordat de luchtvochtigheid lager is door de airco?
Het ziet er niet zorgwekkend uit. Hout werkt inderdaad, zachter hout meer dan hardhout. Ik zou ook oppassen met het opnieuw vastdraaien met extra bouten: je wilt ook niet dat het hout gaat splijten door de grote krachten. ik zou wel de houtverbindingen van de trapdelen zelf nog even controleren en kijken of daar niets los zit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:43
Yes; dat is een goede oplossing om de trap vast te zetten.
PU schuim tussen de trap en muur is ook een goed extra hulpmiddel (ook tegen geluid) indien daar plaats voor is.

Probeer hem wel eerst terug omhoog te krikken, als hij al wat naar beneden is gekomen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
Als je zegt dat ie loskomt van de muur, bedoel je dan ook dat er (horizontaal) ruimte zit tussen de trap en de muur? Je wil dat gaat niet persé zomaar dicht"trekken" want dan trek je je traptreden uit de centrale kolom. Je zou het wel eerst kunnen shimmen en dan alsnog jouw oplossing toepassen.

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 14-09-2022 09:58 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• worldfastest
@OnTracK OnTracK

Hij is niet echt los van de muur. meer iets naar beneden gezakt. Lijkt wel of de bevestiging bouten en/of schroeven los zijn geraakt in de muur. Zo iets wanneer een plug lam is in een muur je hem er ook makkelijk uit kan halen.

Ps: wat is shimmen?

[ Voor 8% gewijzigd door worldfastest op 14-09-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
worldfastest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:02:
@OnTracK OnTracK

Hij is niet echt los van de muur. meer iets naar beneden gezakt. Lijkt wel of de bevestiging bouten en/of schroeven los zijn geraakt in de muur. Zo iets wanneer een plug lam is in een muur je hem er ook makkelijk uit kan halen.

Ps: wat is shimmen?
Met shimmen bedoelt hij vulplaatjes gebruiken en uitvullen voordat je gaat bevestigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
Heb je een foto van het werkelijke probleem? Hoe oud is de trap en van welk materiaal?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:08
Is de muur gestuct en hoe oud is de woning?

Wat je vaak ziet bij nieuwbouw woningen is dat de wanden direct na oplevering gestukadoord worden. De ca. 5 jaar erna gaat de woning werken waarna dit op een gegeven moment stopt. Veelal zie je dan dat de trap los komt van het stucwerk, maar niet per definitie van de wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:01

Tacoos

i am i

worldfastest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:12:
Mijn zoldertrap begint iets los te komen van de muur (is al een paar mm naar beneden gezakt). Het gedeelte met de paarse streep zit iets los. Nu had ik gedacht om waar de rode stippen zitten een gat te boren, chemisch anker erin en met een draadeind alles vast te zetten.

Zou dit een goede permenente oplossing zijn om de trap weer goed vast te zetten?

Het gaat om dezelfde soort trap als onderstaande.

[Afbeelding]
OnTracK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:58:
Als je zegt dat ie loskomt van de muur, bedoel je dan ook dat er (horizontaal) ruimte zit tussen de trap en de muur? Je wil dat gaat niet persé zomaar dicht"trekken" want dan trek je je traptreden uit de centrale kolom. Je zou het wel eerst kunnen shimmen en dan alsnog jouw oplossing toepassen.
Hier had ik afgelopen winter hetzelfde aan de hand: de trap zat los, was al wat gezakt en bewoog;
We woonden inmiddels al een half jaar in het huis en hebben daar met zwaar materiaal overheen gelopen voordat het echt opviel :X

In ons geval stond de kant aan de bovenzijde in jouw plaatje ruim een cm los van de muur (en dat hadden de vorige bewoners opgevuld met potloden 8)7 |:( )

Wat wij hebben gedaan:
De trap hebben we eerst met een stempel omhoog gekrikt tot de bovenste trede min of meer waterpas stond
Daarna op de punten die jij met rode stip hebt aangegeven met een keilbout vastgezet
Op de plek van de keilbout tussen de trap en de muur een hardhouten vulplaatje en ook tussen de bovenste trede en de overloop
De overige ruimte opgevuld met PUR

Te doen: afwerklatje terugplaatsen zodat je de PUR niet meer ziet, de (koppen van de) keilbouten wegwerken met houtvuller en schilderen

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest

We hebben wel een nieuwe airco die ik deze zomer veel heb aangehad die boven de trap hangt. Zou het kunnen dat het hout gekrompen is doordat de luchtvochtigheid lager is door de airco?

Van bovenaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4Rh6stwm3opCMA2vloNhFGlqXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TPyKipDdJAA1dWSrOeD9CWf.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jXVOf7nrW3Nzdht0_vbQAlJweY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrpaCt1EQvWPWkVTVzhXpZ5V.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPQeGGwaaZA0wlPYf2vMUwOuN4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13wSBkl0zTf7u5aB7QN62Pk9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door worldfastest op 14-09-2022 12:09 ]

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:37

Van bovenaf:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]
Zoals je het zelf al aangeeft.
De trap is gaan werkend door de andere vocht verhouding in je woning door de Airco.
Op de foto's is niks geks te zien. Alleen dat de trapboom met aansluiting muur is gaan werken.
Zoals ik op de foto's kan zien is de trap niet gaan verzakken.
Het stucwerk is oud. De trap is oud. Andere temperatuur en vocht verhouding in je woning is de oorzaak.
Nergens om je druk om te maken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-05 07:17

Het ziet er niet zorgwekkend uit. Hout werkt inderdaad, zachter hout meer dan hardhout. Ik zou ook oppassen met het opnieuw vastdraaien met extra bouten: je wilt ook niet dat het hout gaat splijten door de grote krachten. ik zou wel de houtverbindingen van de trapdelen zelf nog even controleren en kijken of daar niets los zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik zie ook niets zorgwekkends.

Maar als je er beter van slaapt kan het geen kwaad om enkele draadstangen of keilbouten bij te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Van bovenaf:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]
Bij ons was het gat fors groter (we konden aan de plint en het stucwerk zien waar de trap hoorde te zitten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDv3Xv3Me4ZRGjyp3cgwAVk_cOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbkwni6Wokzdt9vhffbadlUt.png?f=fotoalbum_large

Vermoeden is dat de vorige bewoners dit wisten, want waarom zou je er ander een handvol potloden tussen stoppen? :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X27WJztNbzkpzGmzYEu88slzgQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV1yPQRBSXR7n6hwFdPspdQp.jpg?f=fotoalbum_large

• Señor Sjon

Van bovenaf:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]

Onderkant:
[Afbeelding]
Niks aan de hand. A/C ontvochtigd ook en dat gaat de trap merken.

• worldfastest
Bedankt allemaal voor de input. Ik denk dat ik inderdaad voor mijn gemoedsrust er een aantal bouten inzet.

• Señor Sjon
Daar ga je meer last dan profijt van krijgen door bijvoorbeeld kraken van de trap.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tacoos schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:19:
Vermoeden is dat de vorige bewoners dit wisten, want waarom zou je er ander een handvol potloden tussen stoppen? :F
Jij hebt geen kinderen zeker? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
worldfastest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:40:
Bedankt allemaal voor de input. Ik denk dat ik inderdaad voor mijn gemoedsrust er een aantal bouten inzet.
Niet doen!

Zoals hierboven al vermeld gaat de hele bende dan kraken.

Als je van de naden af wil de boel gewoon fatsoenlijk afkitten met een elastische kit.

• worldfastest
Ik heb er nog even tegenaan zitten duwen van onderen maar er zit wel beweging in het hout tegen de muur aan. Verder naar beneden naar beneden waar geen kier zit zit het muurvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:23
eamelink schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:00:
[...]
Haha big smile aan mijn kant, exact wat ik dacht. Je vindt die dingen en andere objecten overal waar je ze niet verwacht. :X

• Tacoos

Tacoos

i am i

eamelink schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:00:
[...]

Jawel >:)

Maar deze potloden zaten achter de afwerklat en waren niet te zien. Wij zagen ze pas toen we de verzakking gingen repareren en die lat weghaalden.

Pagina: 1