Circulatiepomp altijd nodig bij buffervat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brack
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 14:27
Ik ben bezig met het inventariseren wat er nodig is voor het aansluiten van onze Daikin Altherma 6kw split warmtepomp, maar ik kan op internet en op het forum geen uitsluitsel vinden over de volgende vraag.

We gaan de warmtepomp alleen gebruiken voor het verwarmen van het huis (vloerverwarming en LTV convectoren), en na wat uitzoekwerk denk ik dat het het beste zou zijn als ik een 50 liter buffervat zou plaatsen om het systeem stabieler te maken. Ik zie op plaatjes met een buffervat vaak een extra circulatiepomp staan, maar kan nergens vinden of dit in alle gevallen nodig is of dat de pomp van de WP dit prima zelf kan?

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoe denk je dat het warme water uit je buffervat komt? Met een extra pomp. Maar ik zou eerst eens bekijken of dat buffervat wel noodzakelijk is. In de installatiehandleiding staat vaak een minimale systeeminhoud.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich is het niet nodig als je het vat serieel aansluit maar dan is zijn enige functie de systeeminhoud vergroten.
zodra er om welke reden dan ook hydraulische ontkoppeling gewenst is dan heb je een pomp nodig

maar de vraag is idd eigenlijk: is een buffervat wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:15
50 liter... dan heb je met jou wp een buffer van welgeteld... 8 minuten. (50x 14 graden)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brack
Mijn idee was inderdaad om alleen de systeeminhoud te vergroten om pendelen te voorkomen. ik vind het erg lastig om te berekenen/beredeneren of het nodig is voor ons systeem. Hebben jullie tips om dit op een eenvoudige manier te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een buffervat van 50 liter doet niet veel qua pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brack
@ds23man
Kun je dat kort toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat kan ik heel kort: hoeveel tijd heb je nodig om 50 liter water van 35 graden naar 35 graden te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brack
Dat is kort :), wat zou je aanraden om in mijn situatie pendelen te voorkomen? Of kan ik beter eerst de installatie in gebruik nemen en kijken hoe de warmtepomp presteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

We moeten twee dingen uit elkaar houden:

1. Pendelen ontstaat omdat de warmtepomp op zijn laagste vermogen zijn vermogen niet kwijt kan in het afgiftesysteem. Dat kan je oplossen met een buffer maar dan heb je wel serieus veel liters nodig (denk aan 250-500 liter). Verder zal het pendelen ( mits de warmtepomp niet idioot over gedimensioneerd is) vnl voor komen in het voor en najaar als de warmtebehoefte laag is.

2. Monoblocken onttrekken warmte uit je afgiftesysteem om een defrost run te kunnen doen en daar slaat je minimale systeeminhoud op. Als die te klein is kan de defrost niet genoeg warmte onttrekken om deze run te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:15
Als de vloerverwarming altijd open staat is een 'echte' grote buffer meestal niet nodig, want de wp moet je zó in(kunnen)stellen dat deze de vv met weinig wp vermogen (lage compressor frequentie) op temperatuur kan houden, dat bereik je het beste met verwarmen via 'Stooklijn'
Zoek zelf maar op, te beginnen hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Op de beginposten van de grote wp topics is al veel te lezen over verwarmen met een wp.
In de gebruiker-handleiding voor mijn Panasonic wp is verwarmen via stooklijn duidelijk beschreven, dat zal voor de Daikin ook wel zo zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Deze vond ik niet in dat topic https://warmtepomp-weetjes.nl/uitleg/buffervat-warmtepompinstallatie/ ook voorbeelden hoe je het niet moet doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brack
Duidelijk verhaal, ik ga het eerst proberen zonder buffervat. Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk dat er een kardinale denkfout is over buffervaten. Als de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan is het buffervat ook al op temperatuur, dus daar kan ie zijn warmte ook niet kwijt. Dus nutteloos.

Pagina: 1