Rzaan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
De makelaar was op de hoogte, want de achterburen hebben dit in een mail (die in mijn bezit is) aan de makelaar gemeld. Ruim voor de verkoop.
Als ik die kennis ook had gehad, dan had ik met de verkoper anders onderhandeld over de verkoopprijs.
Die zou lager geweest zijn (van mijn kant) en dat is mijn schade.
Dat is natuurlijk niet zo'n duidelijke schade als 'ik moet nu de reparatie aan de schuur betalen'.
My two cents:
- Aangezien je wist dat er een (rechtelijke) procedure liep, was het je bekend dat verkoper en de eigenaren van het belendende perceel met elkaar in een rechtszaak verwikkeld zaten. Los van het feit dat het onvolledig is geweest van verkoper (!) en diens makelaar: ook verkoper had kunnen aangeven dat (alle) correspondentie hieromtrent bij de koopovereenkomst gevoegd dienden te worden met een extra artikel: koper verklaart te hebben ontvangen en is bekend met enz): Gezien het feit dat je wist van een rechtszaak en (de mogelijk) aanstaande kap van de boom, valt het wel degelijk onder je onderzoeksplicht. Te meer, omdat dit kennelijk heel belangrijk voor je was/is.
Als je wist of had kunnen weten van de procedure en je had hier meer van willen weten, stond het je idd vrij om alles op te vragen, de buren te benaderen enz. Dit heb je nagelaten, wellicht onder druk van tijd en concurrenten, maar desalniettemin. Als het je boven je pet ging, had je nadere deskundigheid kunnen inroepen(aankoopmakelaar, RBS, een deskundige kennis enz).
Als ik zou hebben opgetreden als jouw aankoopmakelaar( Ik ben nl. makelaar), zou ik alles opgevraagd hebben en ook van de buren willen horen hoe de vork volgens hen in de steel zat. Ik zou je dan moeten wijzen op het risico mocht de zaak verloren worden, de buren schade zouden claimen, wellicht op jou als rechtsopvolger. Als ik dit niet helder zou krijgen, zou ik je (schriftelijk) adviseren af te zien van de koop. Als ik dit zou hebben nagelaten, zou ik (door jou) aansprakelijk gesteld kunnen worden. Dat zou zeker kans van slagen hebben. Dat zegt ook wat over jouw onderzoeksplicht (want die heeft een aankoopmakelaar namens jou evengoed).
- Je hebt vooralsnog geen schade geleden. Het huis is niet minder waard geworden door deze zaak en de afloop ervan. Je spreekt van een lagere bieding, maar je vergeet dat een dergelijke bieding ook geaccepteerd zou moeten worden voor overeenstemming en een getekende koopovereenkomst zou vergen voor overeenkomst. Dit was allemaal niet gebeurd, omdat je de bieding hoogstwaarschijnlijk verloren zou hebben. Dus geen huis, dus geen schade.
Indien er zaken zouden zijn verzwegen, die als je ze had geweten, je doen besluiten niet te kopen, dan zou het wellicht enige kans hebben, maar dan geldt mijn eerste opmerking weer: Je wist/had kunnen weten van de kap, je wist van de rechtszaak. Daarnaast is er niets dat het normaal gebruik als woonhuis in de weg staat.
Je tijdsinvestering is vervelend, maar ook een beetje je eigen schuld: waarom heb je niet laten opnemen dat de procedure en de kap vd boom en alles wat daaruit voortvloeit -ongeacht de uitkomst- geheel voor rekening en risico verkoper is(dus ook het contact en gehele afwikkeling met de buren)? Dit is nl. niet iets dat de verkoopmakelaar je had moeten adviseren, want dat is de makelaar van de verkoper, niet jouw makelaar.
Ik denk dat het even een reality-check is en een harde les: Er komt veel kijken bij een huis kopen. Dit soort zaken zijn geen dagelijkse kost voor je. Je kunt voor dit soort zaken hulp inschakelen (op meerdere fronten). Dus ik denk dat je ook een beetje boos moet zijn op jezelf en moet denken: dit overkomt me geen tweede keer en ben blij dat het met een sisser afloopt.
Ps: Bovenstaand betekent overigens niet dat je verkoper en diens makelaar niet kunt aanspreken op het (al dan niet bewust) nalaten van delen van alle informatie, dus ook de voorgeschiedenis. Maar schade claimen zal je niets anders brengen dan meer tijd, ergernis en kosten.
Trouwens wel een mooi voorbeeld voor toekomstige klanten van de gevolgen van meldings- en onderzoeksplicht, dank daarvoor!