Basic i5 keuze uit 2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-10 23:53
Wat ga je met je laptop doen? Basic werk, misschien wat intensievere berekeningen en programmeerwerk (Applied Mathematics studie).

Wat is je budget? <600€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? Ja, daarom redelijke batterijduur en gewicht wel van belang. 15" is ook een bewuste keuze.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Huidige basis HP i3 (na upgrade, 16GB en NVME 1TB) voldoet maar wordt niet fatsoenlijk gerepareerd dus ga geld terug proberen te krijgen. Ondanks dat zijn tweelingbroer het prima doet, even geen HP meer.

Huidige keuzes (in random volgorde):
(1) 564€ uitvoering: Acer Aspire 3 A315-58-59AG
(2) 479€ uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ITL6 (82H802LCMH)
(3) 522€ uitvoering: Medion Akoya E15303 (30031835)

Eerste keus
Prima keuze maar bij uitpakken bleek hij in april 2021 geproduceerd te zijn, dat is mijn voornaamste reservering: het ding heeft ergens anderhalf jaar op de plank gelegen...
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Tweede keuze: is nog niet binnen, ben bang dat order nog geannuleerd wordt.
Gekocht voor 479€, nu weer 649€. Leuk dat er nog een 2,5" naast de M.2 past en 16GB uitbreiding schijnt te kunnen en ligt klaar (54€, dan 16+4vastgesoldeerd ipv 4+4vast). Ook 150g lichter dan de als 'zwaar' ervaren Acer.
https://www.paradigit.nl/...061793/product#informatie

Derde keuze: besteld en betaald maar geannuleerd door MediaMarkt dus geen optie meer.
https://www.mediamarkt.nl...edion-e15303-1703458.html

Neig erg naar de Lenovo maar niet 100% zeker of die nog geleverd wordt (sinds vandaag weer op voorraad) maar (1) geen idee of bouwkwaliteit gelijk is en (2) de Acer hoeft niet open voor upgrades. Daar mindere ervaring mee met de huidige HP: schroejes verstopt onder plakstrips die niet gemaakt zijn om te hergebruiken. (Eerlijkheid gebied me te zeggen dat zijn identieke tweelingbroer nooit open is geweest en de plakstrips ook of zelfs meer loslaten...).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:13

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wat is eigenlijk je vraag?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Kan het kwaad dat iets anderhalf jaar op de plank heeft gelegen?

Lenovo vs. Acer: voors en tegens?

USB-C, belangrijk? (Heeft de Acer niet, ethernetaansluiting daarentegen juist wel)

De Acer zijn we nu aan het proberen. Ding stijgt op tijdens installeren alle updates, erg rumoerig.

[ Voor 12% gewijzigd door R-P op 15-10-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Het enige wat er kwaad aan kan is mogelijk de accu, als dat geheel werkt, dan is er geen probleem.

Wel moet je even concreet zijn wat de specificaties betreft. Het zijn beide CPU's uit de 11e generatie. Dat heeft natuurlijk zo z'n beperkingen, maar als je weet wat je kan krijgen, dan geen probleem. Beiden zijn 28W CPU's, niet het meest extreme qua warmte (en dus performance), maar wel actieve koeling nodig. Afhankelijk van hoe goed die koeling is, boost het geheel langer/beter/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

Ja, je batterij zal iets versleten zijn, maar meer dan dat...

De acer voor 564 is vrij schappelijk, 16GB RAM en 1TB SSD voor die prijs is erg lastig te vinden, maar de 1135g7 is vrij doo-doo. Intel chips boosten heel erg hard bij minimale loads, als de koeler niet goed geregeld is of er niet genoeg koelblok inzit gaat de fan snel compenseren. Je kan de turbo wat kneecappen met iets als throttlestop, maar imo is een Ryzen in deze prijsklasse een betere keuze.

That said, 16GB RAM en 1TB SSD is unbeatable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Dank voor de antwoorden!
Ik had een Ryzen5 met 1TB en 16GB besteld maar die heeft MediaMarkt geannuleerd :( Niet helemaal onverwacht aangezien het broertje met 8GB en 512GB duurder was, maar als ik gewoon kan bestellen en afrekenen...

Via de uni kan dochterlief (waar laptop voor is) twee laptops bestellen, Ryzen 5 pro (?) en 16GB DDR5 in een Lenovo ultra-nogwat maar die is 14" en dat wil ze niet (en met 775€ ruim 200€ duurder). Staat helaas niet bij Tweakers Pricewatch.
De 15" die ze kan kopen heeft i7 met 32GB DDR5 en is ruim 1100€ (... en voor haar studie niet nodig volgens opzoektabelletje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
R-P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:00:
De Acer zijn we nu aan het proberen. Ding stijgt op tijdens installeren alle updates, erg rumoerig.
Het schijnt tegenwoordig wel 'normaal' te zijn dat veel laptops zeer agressief overklokken tot thermal throttle toe.
Je kan zelf een aangepast energiebeheer plan maken waarbij je turbo boost beperkt?
Turbo slaat snel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Hier is de link naar de Universiteits laptop. Kon deze zo snel niet vinden in de Pricewatch. Is deze deal (744€) zo fantastisch dat ik haar moet overtuigen met een 14" genoegen te nemen en een paar keer flink slikken voor de 200€ extra? Wel veel grotere accu. Kan hem op de Lenovo site ook niet vinden.

Specs:
Operating system Windows 11 Home (64Bits)

Platform AMD

Processor AMD Ryzen™ 5 PRO 6650U

Display 14 inch IPS FHD (1920*1200) Anti-glare 300nits Non-Touch

Memory 16GB DDR5 6400 Mhz Memory (solderd)

Storage 512GB M.2 PCIe NVMe SSD

Graphics AMD Radeon 600M (integrated)

Wireless Intel Wi-Fi 6E 2x2 AX

Additional Info
2 x USB-A, 2 x USB-C
Bluetooth 5.2
HD 720p Webcam with privacy shutter and IR functionality
Ethernet port
Battery capacity 4 cell 52,4Whr
Weight 1,51 Kg
Warranty 3 years NBD on-site (serviced by your UT Notebook Service Centre)
PRICE € 744.00

Voor de goede orde ook de andere link erbij. (i7, 32GB DDR4, 4GB video, etc. voor 1199)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

De Ryzen is vrij schappelijk, 1920x1200 is fijn en de 6650U is een 6600U met bullshit pro notatie.
De Ryzen 6000 series is ook vrijwel onmogelijk om te krijgen, that said, de performance uplift tegenover de 5000 series is vrij mager als je niks met de igpu doet.

Voor die prijs krijg je vooral een moderne laptop met last-gen componenten zonder duidelijke weak points.

De intel laptop vind ik weer drama, een 11800H voor 1200 euro is erg meh. Dat is alweer een generatie oud en het verschil tussen 11000 en 12000 is vrij groot.

Een snelle blik naar de pricewatch laat me verrassend positief over de AMD laptop, zeker aangezien je er ook 3 jaar on-site garantie bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Thomg schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:38:
Een snelle blik naar de pricewatch laat me verrassend positief over de AMD laptop, zeker aangezien je er ook 3 jaar on-site garantie bij krijgt.
Gezien het gezeur met haar huidige HP, die we voor elke 'reparatie' steeds weer naar OEM om moeten bouwen (NVME wisselen voor de niet-NVME en 16GB eruit plukken), is dat misschien wel een zwaar wegend punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Even een update: dochterlief vond de tweede keus, de Lenovo i5 erg prettig werken. Ik heb haar niet kunnen overtuigen voor de 265 euro duurdere universiteitslaptop te gaan, maar als ik het zo opschrijf was het natuurlijk ook een absurd prijsverschil. En ze is zuinig dus ondanks dat ze die mocht, heeft de prijs wellicht meegespeeld bij de keuze.

De 16GB (3200) upgrade weer teruggestuurd, ze wil even kijken of hij zo (4+4GB) ook prima standaard werkt.
Mogelijk is dat vanwege gezeur met de vorige laptop (de upgrades waren niet de reden van de problemen denk ik maar veroorzaakten wel extra werk met schroefjes verstopt onder rubberen voetjes e.d.) dus als de laptop niet open hoeft is dat meegenomen. De oude 16GB (2666) upgrade schijnt volgens een zoekactie op het net prima in de nieuwe laptop te werken (3200) alleen trekt die d snelheid van de vastgesoldeerde 4GB omlaag. 16+4GB op 2666 is volgens mij toch wel een fikse verbetering over 4+4 op 3200 dus die houden we achter de hand. En de 1TB NVME van de oude laptop blijft ook op de plank liggen voor als de gemonteerde 256GB te klein blijkt. Maar ze backupt alles online en op een extern drive, dus die 256 is voorlopig wel voldoende.

(Dit is laptop 3 chronologisch gezien en vanwege problemen met laptop 2 werkt ze nu op laptop 1. Daar zat een Micron SSD in als upgrade maar die ging net na de garantie al stuk, dus daar zit nu de originele hybride HDD weer in. Maar belang van online opslaan en back-uppen is helaas uit de praktijk wel duidelijk geworden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Ook deze derde laptop heeft nu verschoven beeldlijnen (na een reset lijkt het weer goed) dus misschien dat ze WEER terug moet grijpen naar laptop één.

Hebben wij mu gewoon zoveel pech of is het normaal dat je van laptops tot 500€ een 75% failure rate hebt? Want daar zitten we op met twee identieke HP's, een nieuwere HP en een Lenovo.
Pagina: 1