Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30
Bijgaand een foto van een laptopscherm. Fout doet zich soms voor.

Enig idee wat dit veroorzaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDjGvZ_Z2IpHp9J_buPyEee-rLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmSaSVJLme3Zkll2ZTZDmAkq.jpg?f=fotoalbum_large
Achtergrond: twee identieke laptops. Eéntje doet dit af en toe, de andere niet.
Degene die dit doet, is meteen na aankoop voorzien van een grotere harde schijf (128GB M2 naar 1TB NVME M2) en meer geheugen (16 ipv 4GB).
Toen is de fout geconstateerd maar aangezien het incidenteel was en de laptop inmiddels naar wens was ingesteld, is er een poos mee gewerkt. Op een extern scherm is de fout nooit waargenomen.
Teruggestuurd binnen garantietermijn (weer met originele hardware) en toen is moederbord en scherm vervangen.
Met originele hardware (geheugen en M2) enige tijd gebruikt en fout kwam weer terug.
Wederom opgestuurd en weer scherm vervangen.
Nieuwe M2 weer eringezet en 16GB bijgeplaatst (20GB totaal) en nu komt de fout weer terug.

Wat ik uitsluit:
- drivers: de automatische driver-updater heeft in ieder geval gedurende de periode met de originele hardware gedraaid en dit voorkomt het probleem niet, dus ik hoop een driverfout uit te kunnen sluiten (ook omdat andere identieke laptop dit probleem nooit heeft).
- moederbord en scherm: Zowel moederbord als scherm zijn vervangen, dus dat zal ook het probleem niet zijn.
- geheugen en harde schijf: fout komt voor bij twee verschillende geheugenmodules en twee verschillende harde schijven.

Het enige wat ik nu kan verzinnen is dat het in de bekabeling van moederbord naar scherm zit en dat daar af-en-toe (maar niet altijd) iets mis gaat. Overspraak of mechanisch iets met de stekker mis? En dat alleen af-en-toe??? |:(

Het *lijkt* alsof de oneven verticale beeldlijnen iets verspringen.

(1) erg benieuwd waar dit aan ligt.
(2) heb het wel gehad met de reparaties, lijkt me tijd voor een volledig nieuwe computer om fouten uit te sluiten. Wanneer heb ik daar recht op en hoe doe ik dat? Originele garantie is afgelopen, maar 3 maanden garantie op de reparatie en laatste reparatie was minder dan 3 maanden geleden.

PS: eerste melding bij HP is van 16 oktober 2020. Helaas kan ik hier niets meer aan toe voegen.

[ Voor 4% gewijzigd door R-P op 19-09-2022 17:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 21:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Op de foto lijkt het alsof de muis cursor wel correct weergegeven wordt. klopt dat? Dat zou een mechanisch defect tussen videokaart en beeldscherm uitsluiten. Mischien toch is naar je display instellingen kijken

[ Voor 51% gewijzigd door -36- op 19-09-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16
Inderdaad, de muis wordt wel goed weergegeven (hardware sprite pointer?) dus dan ga je het toch zoeken in de grafische chipset/drivers.
Als het probleem zich voordoet blijft dit dan ook zo als je de laptop opnieuw opstart (via afsluiten) en/of naar je bios gaat?
Laptops hebben ook dezelfde Windows installatie/drivers?
Schone Windows installatie gedaan of zijn deze zo geleverd door HP?
Als test proberen de hele installatie van de goed werkende laptop te clonen naar de probleem laptop?

Hier vond ik nog een forum post van iemand met een Dell (ook) 10th gen Intel met zo te zien hetzelfde probleem?
Dell Forum: DELL Inspiron 5593 video issue (like distorted or vertical scanlines)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Muiscursor lijkt inderdaad goed te zijn.

Die posting op het Dell forum lijkt inderdaad aardig hetzelfde!

Laptops werden met Windows S geleverd en zijn allebei omgezet naar gewone Win10.

Een clone van de originele HD naar de NVME lukte niet dus heb ik uiteindelijk windows op de NVME nieuw geïnstalleerd. Maar na de eerste reparatie is er door reparatiebedrijf weer 'OEM' afgeleverd (Win10 S) en ook hier deed na een poosje het probleem zich weer voor.

De nieuwe NVME schijf is omgezet naar Win11 dus ik weet vrij zeker dat de fout zich zowel bij Win10 (OEM M2 HD) als Win11 (1TB NVME) voor doet. Of ze op dezelfde drivers draaien, geen idee. Zal ik navragen (laptops staan 250km bij elkaar vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 21:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

ipv windows update de drivers is via de HP Support Assistant binnenhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als je in de bios / UEFI kijkt? doet t probleem zich dan ook voor?

404 Signature not found

• R-P
Probleem doet zich maar af en toe voor, dus het is moeilijk om dingen met zekerheid te zeggen.
Aankomend weekend heb ik beide laptops waarschijnlijk naast elkaar dus kan ik beter vergelijken.

HP assistant stond standaard ingesteld in de 'OEM' versie dus ik ga er van uit dat dit niet opeens uitgezet wordt als je van WIN10S naar WIN10 omschakelt, maar ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.

[ Voor 34% gewijzigd door R-P op 21-09-2022 19:28 ]

• R-P
Stuurprogramma van beide computers is identiek.

Muis-pointer blijft inderdaad goed terwijl het scherm 'glitcht'. Volgens mijn dochter is de muis-pointer soms ook 'aangetast', maar vandaag niet te zien.

Tijdens de storing een extern scherm aangesloten: dit werkt foutloos.

Er lijkt een samenhang met de muis te zijn. En scherm valt soms zelfs volledig uit. (Telefoon camera raakt wat in de war door het uitschakelen scherm, dus video is niet optimaal). (EDIT touchpad driver is ook identiek)

Goed werkende laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4Y7ph3c-yyyjvcgXoHKUI_IbKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EYdyYnO4QXs1J8gbY1OvsTSC.jpg?f=user_large

Foute laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEhEpuukbV_CPkWTMGSA-F86f20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Th6D5aa625C5Rs8yKiX73clX.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door R-P op 25-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
Even een (laatste) update. koop ongedaan gemaakt na twee mislukte reparaties met officiële brief, maar ze wilden toch eerst nog een keer repareren.

Dus nog een keer chronologisch:

Tijdens eerste reparatie is (iirc) mederbord en scherm vervangen.

Tijdens tweede reparatie is scherm vervangen.

Tijdens derde reparatie is kabeltje tussen moederbord en scherm vervangen (...) en probleem lijkt nu opgelost (laptop wordt niet dagelijks gebruikt maar is al >20 uur storingsvrij).

Zal wel aan mij liggen, maar als ik moederbord (~150€?) en scherm (~100€?) vervang om een niet precies gelocaliseerd probleem op te lossen, zou ik meteen ook de verbinding tussen die twee (~2€) vervangen, maar dat ben ik...
Pagina: 1