Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Marq78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 21:57
Hallo tweakers,

Ik ga het tweede stookseizoen meemaken in ons nieuwe huis. Ik heb het gevoel dat mijn settings voor vloerverwarming niet optimaal zijn, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Dit is de situatie:

Daikin Altherma EHBH08DA9W met een 500L boilervat
5 persoonshuishouden
Vloerverwarming
Thermostaat en kleppenregeling via KNX Verwarmingsactor van Gira
PWM regeling met een cyclus van 15 minuten

Warmtepomp slaat aan op warmtevraag.

In deze combi slaat de warmtepomp regelmatig maar kort aan, soms maar enkele minuten. Wat voor minimale looptijd is er aan te raden voor een warmtepomp? Settings van Daikin heeft als basisinstelling 1 minuut, maar dit lijkt me vrij kort om de boel optimaal te laten functioneren.

Is de PWM cyclus van 15 minuten nog een reeële waarde voor vloerverwarming met de huidige isolatie standaard? Ik lees dat 15 - 20 minuten geadviseerd wordt, zou je in deze situatie dan eerder voor 15 of 20 minuten gaan, of nog langer/korter? Huis is 2 jaar oud en goed geïsoleerd.

Ik zie graag jullie mening tegemoet!
Marc

[ Voor 0% gewijzigd door Marq78 op 14-10-2022 20:00 . Reden: typo ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je ook een buffervat?
Is de vloerverwarming in een dikke dekvloer of is het droogbouw?

De ideale looptijd is toch wel minimaal een uur :)
Sterker, rond het vriespunt hoeft de warmtepomp eigenlijk helemaal niet meer uit.
Overweeg om de warmtepomp gewoon op weersafhankelijk te laten draaien met de helft van de zones op de begane grond en badkamer altijd open (actuators eraf).

Het belangrijkste inzicht is dat als een klep dicht gaat, er dus ook met iets kouder water verwarmd had mogen worden.
Met elke graad lager wordt de warmtepomp 2% goedkoper.

Er komen straks waarschijnlijk ook mensen die je uit gaan leggen dat een zoneregeling in nieuwbouw-rijtjeshuizen sowieso zinloos is en in mijn woning (bj 2018, 130 m²) is dat ook zo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Marq78
Proton_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:31:
Heb je ook een buffervat?
Is de vloerverwarming in een dikke dekvloer of is het droogbouw?
De vloerverwarming ligt in een dikke dekvloer. En er is klein buffervat, even uit mijn hoofd iets van 100L
De ideale looptijd is toch wel minimaal een uur :)
Sterker, rond het vriespunt hoeft de warmtepomp eigenlijk helemaal niet meer uit.
Overweeg om de warmtepomp gewoon op weersafhankelijk te laten draaien met de helft van de zones op de begane grond en badkamer altijd open (actuators eraf).
De watertemperatuur wordt al weersafhankelijk geregeld, kan m inderdaad ook zonder warmtevraagfunctie laten draaien. In mijn vorige huis was de combi ketel (gas) ook weersafhankelijk geregeld, daar ben ik destijds over gestapt op ruimteafhankelijk stoken met evohome, dat scheelde me meer dan 30% aan verbruik. Gaat volledig weersafhankelijk niet juist weer meer verbruik kosten?

Heb de boel nu ook ruimteafhankelijk ingesteld, elke ruimte heeft zijn eigen thermostaat.
Het belangrijkste inzicht is dat als een klep dicht gaat, er dus ook met iets kouder water verwarmd had mogen worden.
Met elke graad lager wordt de warmtepomp 2% goedkoper.
Goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken!
Er komen straks waarschijnlijk ook mensen die je uit gaan leggen dat een zoneregeling in nieuwbouw-rijtjeshuizen sowieso zinloos is en in mijn woning (bj 2018, 130 m²) is dat ook zo.
In mijn vorige huis heeft me dat juist wel geholpen, zie hierboven. Maar het kan natuurlijk goed dat de boel daar niet goed ingeregeld was, dat is hier wellicht ook nog wel een dingetje.

Waar ik wel mee zit is dat de verschillen per kamer alleen al qua zon instraling fors verschillen. Woon vrijstaand, 250 m² (1000 m m3). Woonkamer heeft grote glazen gevel en is 2 verdiepingen hoog. Dat moet de rest van het huis ook weer niet te veel beïnvloeden. Daarnaast wil ik bv een studeerkamer alleen verwarmen als ik er ook echt aan het werk ga, is dan een iets meer ruimte gerichte oplossing niet beter of in ieder geval comfortabeler?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zo zie je maar dat het situatieafhankelijk is, want bij vrijstaand en 200m²+ gelden andere overwegingen :)
Heb je een handleiding van de regeling? PWM vervangen voor aan/uit zal al een hoop schelen, maar misschien zijn er nog andere nuttige instellingen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Marq78
Ja, heb handleiding, is zeer uitgebreid, werkelijk alle parameters zijn te regelen:

https://partner.gira.de/data3/21293290.pdf

Ik heb hem nu ingesteld als een schakelende PWM regeling in een cyclus van 15 min. Als er 30% warmtevraag berekend wordt dan gaat de ketel 5 minuten aan en de kleppen 5 minuten open.

In navolging van je eerste post ga ik eerst de ketel eens volledig op weersafhankelijk zetten en kijken of ik met de aanvoer temperatuur verlagen de kleppen op 80% open kan krijgen. Dan laat ik de kleppen eerst op PWM staan. Ik kan 24 uur terug kijken hoe de kleppen hebben gereageerd en hoe het temperatuurverloop binnen en buiten was. Zal de komende dagen alleen wel lastig worden als ik het weerbericht zie ;)

Op wat voor waardes heb jij je stooklijn staan?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is wel een bijbel ja :)
Op pagina 127 wordt over 2-point feedback control geschreven; dat blijkt langere runs op te leveren met trage vloerverwarming.
Ik heb nog niet gevonden of de hysterese klein genoeg gezet kan worden, die wil je <=0.2 graden.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pg 206 zegt dat de kleinste hysterese +/- 0.5K is, beetje jammer.

Mijn stooklijn loopt ongeveer van 25 graden bij 5 graden tot 30 graden bij -10.
Met de kanttekening dat bij de huidige temperaturen het minimumvermogen veel hoger ligt dan het warmteverlies en Ta dus wat oploopt.

• Marq78
Ja, mooi boekwerk! Nadeel is wel dat je door de bomen het bos af en toe niet meer ziet...

Ik heb mijn kantoor nu ingesteld op 2 point feedback met de minimale hysterese van 0.5 K. Ik ga daar even een testrun doen, ben benieuwd.

Stooklijn nu van 25 graden bij 20 graden tot 35 graden bij 0 graden, die wil ik gaandeweg het jaar finetunen op basis van hoe lang de kleppen open staan.
Pagina: 1