Huis te warm na plaatsen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyKey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-03 11:20
Hallo allen,

Sinds een paar weken hebben wij hier een vloerverwarming + Nest V3 thermostaat aangesloten op onze OT CV ketel.

Nu wil het geval echter dat het bij ons beneden nu echt (veel) te warm is. De Nest geeft aan dat het bij ons beneden continue 21 graden is (nu zelfs warmer geworden.. 22 graden), wat eigenlijk nog best wel te warm is voor deze tijd van het jaar. Wat ook wel vreemd is eigenlijk, is omdat ik de Nest heb ingesteld op 18 graden. Nu zou ik dus graag willen weten of we op een manier de temperatuur omlaag kunnen krijgen.

De warmte aanvoer van de CV heb ik ingesteld op 30 graden om te hopen dat dit wat zou helpen, maar helaas. De warmte bij de pomp van de vloerverwarming staat nu ingesteld op 35 graden, hij geeft daar aan dat het water 35 graden is. We voelen ook dat de vloer constant warm blijft (wat opzich wel het idee is natuurlijk toch?) Dus dat is prima, alleen zou ik graag een manier willen hebben om hem wat koeler te krijgen in huis..

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Hieronder even wat foto's voor meer duidelijkheid.

Overigens voelen de buizen wel warm aan (die vanuit de cv komt en de buis die bij de vloerverwarming zitten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO-p4p0D3sVFsuBM4GJU16sIf4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mb1Tdy6aamVWf5XcHxOu2iKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWu893ETUwpRhzARrJ5llnuT-L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VU0McECMNXr1L3iDSVhWOq3y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rH7VnqdIP5fNK5W_VSmX55Q71Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9kQn3JFWdzcTxypdEFGNKa1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuuEmjDhIYwE0ssN-tXG_ewqGLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw2yFmUddugbuzGNgoMMCeR1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MyKey op 14-10-2022 20:17 ]

Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20
Is hij niet weer afhankelijk aan het stoken? Ik zie ook een buiten temperatuur staan op je screenshot dus dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:53
Sluit je thermostaatklep wel af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:34
Jouw thermostaat geeft dan wel aan dat het 21 graden is in de kamer, maar is dat ook werkelijk zo?
Ik lees her en der opmerkingen dat deze thermostaat de neiging heeft om een te hoge temperatuur aan te geven. Even resetten misschien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:02
Vaak zit er ook een parameter die de snelheid van het systeem instelt. Vloerverwarming is traag, wat je nu kunt hebben is een zogenaamde control overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Is het ook echt te warm, of is het aalleen wat de Nest aangeeft. Naar mijn weten hadden Nest thermostaten een temperatuur afwijking naar boven van soms meerdere graden omdat de meting beïnvloed werd door warmte van electronica in de thermostaat.

Misschien kan je vergelijken met de oude thermostaat op dezelfde plek? (Tenzij je miswijzing reeds uitgesloten hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 20:42
Heb je in de nest ook ingesteld dat je nu VV hebt? Hoe lang is dit al zo? Een Nest zou als het goed is moeten leren hoe lang het duurt om je huis op temperatuur te krijgen en past het stookgedrag hier op aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-05 23:45
Maakt niet uit wat de thermostaat precies aangeeft, het lijkt erop dat het systeem blijft verwarmen terwijl de thermostaat geen warmte vraagt (want gemeten temp is hoger dan ingestelde temp). Ik weet niet hoe dat ding precies de ketel aanstuurt, maar iets gaat er niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Waarom heb je de vloer temperatuur op 35°C staan? Zet die eens 10 graden lager, scheelt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Er lijkt warmtevraag te zijn, dus je zal moeten kijken of dat zo is en waar dat van komt.

De thermostaat is overigens via een Heatlink verbonden met de ketel. Als de knop van de heatlink is ingeduwd wordt er ook manueel warmte gevraagd. Wellicht is dat de oplossing al.

Als dat niet het geval is zou ik de installatiehandleiding er bij pakken en alle draden van thermostaat en heatlink naar cv-ketel nalopen. Dat dag en nacht doorstoken lijkt me niet fijn nu. Ik vermoed zelf een onjuiste aansluiting tussen heatlink en cv.

[ Voor 56% gewijzigd door Cheesy op 14-10-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41
Dus je hebt ook meteen een nieuwe thermostaat aangesloten?
Misschien een heel simpel idee, met een stomme fout:

Misschien zijn je twee thermostaatdraadjes verkeerd aangesloten:
Als de draadjes perongeluk tegen elkaar aan komen, en dus kortsluiting maken met elkaar, dan blijft je ketel continu verwarmen… (Ook niet bepaald fraai voor je gasverbruik natuurlijk!! Ik zou dat ook ff in de gaten houden!)

Kortsluiting van de draadjes ziet de ketel als een “Ga aan” signaal net zoals een ouderwetse aan/uit thermostaat dat zou aansturen op de ketel.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyKey
iCrOn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:00:
Is hij niet weer afhankelijk aan het stoken? Ik zie ook een buiten temperatuur staan op je screenshot dus dat zou kunnen.
Ik heb de CV nog niet horen aan gaan omdat hij niet hoger komt dan de temperatuur beneden is, dus dit is niet het geval.
Ik weet niet precies wat je hier mee bedoeld.. :/
Yaksa schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:17:
Jouw thermostaat geeft dan wel aan dat het 21 graden is in de kamer, maar is dat ook werkelijk zo?
Ik lees her en der opmerkingen dat deze thermostaat de neiging heeft om een te hoge temperatuur aan te geven. Even resetten misschien?
Resetten al gedaan, maar aan de warmte beneden te voelen, is het wel idd wel 21 graden beneden
Stokertje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:32:
Is het ook echt te warm, of is het aalleen wat de Nest aangeeft. Naar mijn weten hadden Nest thermostaten een temperatuur afwijking naar boven van soms meerdere graden omdat de meting beïnvloed werd door warmte van electronica in de thermostaat.

Misschien kan je vergelijken met de oude thermostaat op dezelfde plek? (Tenzij je miswijzing reeds uitgesloten hebt)
Het is beneden ook echt warm inderdaad, dus niet enkel wat er op de Nest staat ingegeven. De oude thermostaat is bij de verbouwing helaas te komen overlijden, vandaar nu een nieuwe.
Esumontere schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:57:
Waarom heb je de vloer temperatuur op 35°C staan? Zet die eens 10 graden lager, scheelt een hoop.
Dit was door het 'opwarm protocol' voor onze PVC vloer die hem nu wat hoger wou hebben.
Cheesy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:00:
Er lijkt warmtevraag te zijn, dus je zal moeten kijken of dat zo is en waar dat van komt.

De thermostaat is overigens via een Heatlink verbonden met de ketel. Als de knop van de heatlink is ingeduwd wordt er ook manueel warmte gevraagd. Wellicht is dat de oplossing al.

Als dat niet het geval is zou ik de installatiehandleiding er bij pakken en alle draden van thermostaat en heatlink naar cv-ketel nalopen. Dat dag en nacht doorstoken lijkt me niet fijn nu. Ik vermoed zelf een onjuiste aansluiting tussen heatlink en cv.
Ik weet van de knop inderdaad. Deze staat overigens uit. Ik zal de kabels eens nakijken, maar na mijn weten zitten de kabels wel op de juiste plek. Maar goed, is idd de moeite waar om er naar te kijken.
BrainCrash schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:22:
Dus je hebt ook meteen een nieuwe thermostaat aangesloten?
Misschien een heel simpel idee, met een stomme fout:

Misschien zijn je twee thermostaatdraadjes verkeerd aangesloten:
Als de draadjes perongeluk tegen elkaar aan komen, en dus kortsluiting maken met elkaar, dan blijft je ketel continu verwarmen… (Ook niet bepaald fraai voor je gasverbruik natuurlijk!! Ik zou dat ook ff in de gaten houden!)

Kortsluiting van de draadjes ziet de ketel als een “Ga aan” signaal net zoals een ouderwetse aan/uit thermostaat dat zou aansturen op de ketel.
Had iemand anders ook al aangeven, maar ik ga dit nog maar even bekijken, naar mijn weten is dit wel goed aangesloten, ook omdat de CV niet 'aan springt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyKey
Ik heb de kabels van de CV naar de heatlink na gekeken ( zie begin post) en deze lijk 'gewoon' goed te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:34
Als de cv niet verwarmd hoe kan het dan warm worden….

Check of de draden goed zijn aangesloten in de cv ketel zelf. Dus letterlijk of de draad wel goed er in zit.

[ Voor 25% gewijzigd door lothar op 14-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:22
Dit
De warmte bij de pomp van de vloerverwarming staat nu ingesteld op 35 graden, hij geeft daar aan dat het water 35 graden is.
en dit
Ik heb de CV nog niet horen aan gaan omdat hij niet hoger komt dan de temperatuur beneden is, dus dit is niet het geval.
klopt niet. Ik zou toch even wat verder erin duiken. Water uit de kraan is geen 35 graden, dus iets is er aan het verwarmen (of je hebt een hybride WP staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
lothar schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:21:
Als de cv niet verwarmd hoe kan het dan warm worden….

Check of de draden goed zijn aangesloten in de cv ketel zelf. Dus letterlijk of de draad wel goed er in zit.
Misschien op een verbreekcontact aangesloten ipv maakcontact :?
Oftewel, zet de vraag eens hoger dan de ruimtetemperatuur, dan schakelt de thermostaat "om", en dan even kijken of de aanvoertemp van de vv afneemt.
Dan is je thermostaat verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Esumontere schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:57:
Want? Ik heb een 2-kapper uit 1937 en de thermostaat staat hier nog op 18,5 graden. Het is nu de afgelopen weken incidenteel voorgekomen dat de verwarming 's ochtends aan ging hier in huis.

Je kunt de vloerverwarming ook uitzetten. Die van mij staat op 34 of 35 graden, maar zonder warmtevraag krijgt hij gewoon geen warm water. Kan hem ook op 50 graden zetten, geen vraag is geen vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyKey
Ik ben toch bang dat ik er iemand bij moet gaan halen, dit is toch iets te technisch voor mij helaas. De kabels in de cv zitten er goed in, ze zitten ook goed in de heatlinks, dus dit lijkt het (in mijn ogen) niet te zijn.. Waarom er dan toch warm water naar mijn vloerverwarming gaat is mij serieus een raadsel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

Want? Ik heb een 2-kapper uit 1937 en de thermostaat staat hier nog op 18,5 graden. Het is nu de afgelopen weken incidenteel voorgekomen dat de verwarming 's ochtends aan ging hier in huis.

Je kunt de vloerverwarming ook uitzetten. Die van mij staat op 34 of 35 graden, maar zonder warmtevraag krijgt hij gewoon geen warm water. Kan hem ook op 50 graden zetten, geen vraag is geen vraag.
Na mijn post zat ik er nog even over na te denken, je hebt inderdaad gelijk.

Anyhow, dat neemt niet weg dat als hij de thermostaat van zijn vloerverwarming lager zet, de temperatuur in huis ook lager wordt. Lost het probleem wel op, maar niet de oorzaak vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Wat voor CV-ketel is het? Heeft hij geen aansluiting voor OT en Aan/uit en zit hij nu op de verkeerde contacten aangesloten van Aan/Uit?

[ Voor 4% gewijzigd door iCrOn op 14-10-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyKey
iCrOn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:24:
Wat voor CV-ketel is het? Heeft hij geen aansluiting voor OT en Aan/uit en zit hij nu op de verkeerde contacten aangesloten van Aan/Uit?
Intergas Kombi Kompakt HRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
MyKey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:52:
Ik ben toch bang dat ik er iemand bij moet gaan halen, dit is toch iets te technisch voor mij helaas. De kabels in de cv zitten er goed in, ze zitten ook goed in de heatlinks, dus dit lijkt het (in mijn ogen) niet te zijn.. Waarom er dan toch warm water naar mijn vloerverwarming gaat is mij serieus een raadsel..
Er zal warm water naar je vloer gaan omdat je ketel om welke reden dan ook denkt dat dat nodig is en ook aan het stoken is. Als je vloer warm voelt gaat er dus warm water doorheen en water wordt nu eenmaal niet vanzelf warm.
Wat je bijv kunt doen is de ketel volledig loskoppelen van de Nest zodat er helemaal geen warmtevraag zou kunnen/mogen zijn.

Misschien heb je iets aan dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2100580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Oke een intergas HRE dus deze geeft op de display niet aan bijvoorbeeld 40 op de linker display? Anders zou ik niet verder zoeken en heb je gratis warmte. Alleen nog even kijken of idd je gasmeter ook stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

MyKey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Intergas Kombi Kompakt HRE
Weet je zeker dat je Intergas ketel overweg kan met je vloerverwarming? Toen ik een half jaar geleden vloerverwarming aan liet leggen vertelde de monteur dat Intergas ketels problemen hadden met vloerverwarming en dat je daar een of andere extra module voor nodig hebt.

Edit: hier iemand met een vergelijkbaar probleem https://www.klusidee.nl/F...n-vloerverwarming.115453/

Kennelijk slaat de ketel continu aan omdat hij steeds stroming voelt (vanwege je vloerverwarming pomp). Moet een tweewegklep geplaatst worden onder de retour van de ketel.

[ Voor 27% gewijzigd door Esumontere op 14-10-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyKey
iCrOn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:50:
Oke een intergas HRE dus deze geeft op de display niet aan bijvoorbeeld 40 op de linker display? Anders zou ik niet verder zoeken en heb je gratis warmte. Alleen nog even kijken of idd je gasmeter ook stilstaat.
Hij heeft inderdaad niks op de display tot dat ik de temperatuur verhoog.
Esumontere schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Weet je zeker dat je Intergas ketel overweg kan met je vloerverwarming? Toen ik een half jaar geleden vloerverwarming aan liet leggen vertelde de monteur dat Intergas ketels problemen hadden met vloerverwarming en dat je daar een of andere extra module voor nodig hebt.

Edit: hier iemand met een vergelijkbaar probleem https://www.klusidee.nl/F...n-vloerverwarming.115453/

Kennelijk slaat de ketel continu aan omdat hij steeds stroming voelt (vanwege je vloerverwarming pomp). Moet een tweewegklep geplaatst worden onder de retour van de ketel.
Ik zou toch verwachten persoonlijk dat het bedrijf die de vloerverwarming heeft gelegd dit wel al heeft gedaan / uitgezocht.. Maar ik zal het ze aangeven, thanks. Ik heb zelf namelijk geen idee of dit wel of niet is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Vermoed dat er een 2weg klep mist voor je vloerverwarming. Is het een verdeler met of zonder eigen pomp.
Mocht de vloerverwarming verdeler een eigen pomp hebben, zal er bij de ketel een 2 weg klep geplaatst moeten worden. Ook uit de retour van de ketel een terugslagklep verwijderd moeten.

Dit omdat de ketel gaat stoken omdat er stroming is door de vloerverwarming pomp.

Edit: dus al gemeld.

[ Voor 3% gewijzigd door plaspvd op 14-10-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb ook een Intergas waar later VV op aangesloten is zonder die 2-weg klep. Als je de comfort-stand voor het tapwater uitzet ("kapperstand" ) lijk je er nauwelijks last van te hebben. Die 2-weg klep zorgt ervoor dat als hij "tapwater aan het stoken is" er geen warmte naar je CV circuit gaat. De ketel zet dan de pomp gewoon uit, maar dat is niet voldoende als je een tweede pomp hebt. Wij gebruiken alleen tapwater van de ketel in de badkamer. Dan doet dit zich dus ook niet zo vaak voor. Maar als je de hele dag warm water tapt in de keuken, dan kan ik me voorstellen dat dit wel een probleem is.

Maar zo'n module kost je de kop niet. Ik denk dat ik hem binnenkort ook laat plaatsen. Moeten sowieso wat onderdelen van de ketel vervangen worden. Volgens mij kost die klepmodule rond de 150 euro. (Daarom lijken Intergas ketels vrij scherp geprijsd. Bij een Nefit hoef je die module niet los te kopen, als ik me niet vergis.)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-10-2022 09:24 ]

Pagina: 1