Jaren '70 vrijstaande woning verduurzamen met technieken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicoPar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2024
Hoi iedereen,

Aangezien er in België nieuwe verbouwpremies zijn en de energiekosten oplopen ben ik op zoek naar mogelijkheden om mijn woning ter verduurzamen, en naar een 0 op de meter woning toe te werken.

Huidige situatie:

- Ramen overal driedubbelglas met superisolerende profielen.
- Bovenverdieping volledig nieuw zadeldak en puntgevels met Rd waarde van 6
- Benedenverdieping van 200m2 vloeroppervlak zonder isolatie (kruipkelder) en een gevel van 186m2, waarin nog ingezakte glaswolmatten liggen van die tijd.
- verwarming met gasketel (8j oud) en huidig verbruik van 21.000 kwh
- stroomverbruik met elektrische wagen als 2de wagen momenteel op 5000 kwh
- ik heb een L/L warmtepomp daikin met 5 binnenunits (4 slaapkamer, 1 woonkamer)
- ventilatiesysteem D

Omdat ik een nieuw dak heb, overweeg ik mijn zadeldak van 45° volledig vol te leggen met zonnepanelen. Ik kan ongeveer 55 à 62 panelen kwijt met een totaal van 23.000 WP. Dit zou door de oriëntatie (vooral O, W en beetje Z) passen op een 10 KVA driefase omvormer. Ik kan de investering afschrijven op 25j en met renteloze lening kost met dit 90à 100 euro per maand.

Nu ben ik aan het kijken welke extra technieken ik zou toevoegen omdat buitengevelisolatie momenteel te duur is. Dit komt neer op 70.000 euro.

Ik overweeg volgende:,
- l//w warmtepomp --> in eerste instantie hybride met gasketel, later isoleren en weg met gas?
- slimme warmtepompboiler (mss zelfs 2?)
- batterij
- ...

Ik heb nog een budget van 30k voor bovenstaande. Ik heb 25-30k vrijgemaakt voor de zonnepalen.

PS: er komt nog e-wagen bij in 2023 of 2024 met 25.000 - 30.000 km per jaar.

Ik ben alvast benieuwd naar jullie feedback.

[ Voor 10% gewijzigd door nicoPar op 14-10-2022 22:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
PS: zwaar verbouwen en beneden vloeren openbreken etc is pas mogelijk over 5 jaar. Als kids groter zijn. We moeten dan tijdelijk uit de woning en dat doen we nu liever nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meer ideeën:
* Douche WTW
* WTW Ventilatie (al dan niet decentraal)
* Spouw reinigen en vol laten blazen met isolatie (kan goedkoop of duur zijn, ik weet niet of je dat bedoelde met buitengevelisolatie)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Proton_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:15:
Meer ideeën:
* Douche WTW
* WTW Ventilatie (al dan niet decentraal)
* Spouw reinigen en vol laten blazen met isolatie (kan goedkoop of duur zijn, ik weet niet of je dat bedoelde met buitengevelisolatie)
Douche WTW kende mijn aannemer niet. Dus boven id badkamer is dit niet voorzien.

WTW ventilatie heb ik wel laten steken. Ventilatiesysteem D

Klopt vd spouw maar mij is altijd gezegd dat gevel inpakken langs buiten effectiever is.

Concreet is de vraag. Is mijn fixatie voor maximaliseren dakoppervlak met zonnepanelen gerechtvaardigd?

Wat is de 2de meest snelle stap naar 0 op de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-05 15:37
Bestaande glaswol matten in de spouw kan je niet verwijderen. Alleen ingeblazen wol, eps en UF schuim kan je verwijderen.
Je kan wel bijvullen met UF maar dat is een minimale winst. Gevelisolatie geeft wel een grotere besparing maar zoals je al aan geeft is dit erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
- ik heb een L/L warmtepomp daikin met 5 binnenunits (4 slaapkamer, 1 woonkamer)
Hoeveel totaal vermogen, hoe verdeeld?

Ik denk: uitzetten die gasketel en kijken hoe verwarmen met je airco’s bevalt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Ronald schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:40:
[...]

Hoeveel totaal vermogen, hoe verdeeld?

Ik denk: uitzetten die gasketel en kijken hoe verwarmen met je airco’s bevalt.
Omdat het vooral voor koeling was niet echt goed naar gekeken.

3.5kw woonkamer
2.5kw slaapkamer (4x)

Buitenunit denk 9kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@nicoPar Jammer dat je met het dak niet eens de 6,3 haalt van het bouwbesluit.
Als ik de overige bedragen lees op welk level je denkt, had ik meteen een dak met Rd=10 genomen. Qua glas heb al behoorlijk "uitgepakt".

Jammer van die ingezakte gevel isolatie, want als het wel gekund had was dit zeker nog interessant geweest om mee te nemen. Er is een spouwmuur sweep mogelijk voor glaswol, vraag de prijzen op.
Erg populair, mits het voldoet aan de spouwmuur controle, om grijze EPS parels te nemen. Wel de muur hydrofoberen. PUR en UF-schuim zou ik mijden , daar is nog wel eens wat mee (is vaker voorbij gekomen), bij die EPS hoor je weinig klachten, mits die controle vooraf goed is geweest en er geen bezwaren zijn.

Bekijk eens wat je met je vloer nog kunt. Is die kruipkelder helemaal van beton? Beschrijf eens wat er onder de BG-vloer te vinden is en hoe vochtig?

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 15-10-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
nicoPar schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Omdat het vooral voor koeling was niet echt goed naar gekeken.

3.5kw woonkamer
2.5kw slaapkamer (4x)

Buitenunit denk 9kw
9kW red je het wellicht net niet mee als het echt koud wordt, maar beetje afhankelijk van hoeveel van de 21000kWh je voor SWW in zet.

Je hebt het, waarom niet proberen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicoPar
route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:25:
@nicoPar Jammer dat je met het dak niet eens de 6,3 haalt van het bouwbesluit.
Als ik de overige bedragen lees op welk level je denkt, had ik meteen een dak met Rd=10 genomen. Qua glas heb al behoorlijk "uitgepakt".

Jammer van die ingezakte gevel isolatie, want als het wel gekund had was dit zeker nog interessant geweest om mee te nemen. Er is een spouwmuur sweep mogelijk voor glaswol, vraag de prijzen op.
Erg populair, mits het voldoet aan de spouwmuur controle, om grijze EPS parels te nemen. Wel de muur hydrofoberen. PUR en UF-schuim zou ik mijden , daar is nog wel eens wat mee (is vaker voorbij gekomen), bij die EPS hoor je weinig klachten, mits die controle vooraf goed is geweest en er geen bezwaren zijn.

Bekijk eens wat je met je vloer nog kunt. Is die kruipkelder helemaal van beton? Beschrijf eens wat er onder de BG-vloer te vinden is en hoe vochtig?
Dak is 22 cm rockwool flexi plus en dus 6.45. Meer was te duur want heb heel dak tot op betonplaat afgebroken en nieuw spantendak gezet. Standaard was isover glaswol voorzien met rd van 5.5. Dus heb als iets betere isolatie voorzien. Plat dak waar vroeger nog een deel van het originele spantendak overging is nu 16cm pir platen. Dat is ook 6,... De betonnen dakgoot/overloop is langs boven geïsoleerd met 8cm pir plaat en steekt 10 cm over zodat ik oversteek later.nog mee kan inpakken langs zijkant en onder met gevelisolatie.

Gevel is ook geverfd wat niet ideaal is. Dus dit moeten ze ook nog testen. Ik hoop op korte termijn dat aerogel betaalbaar gaat worden. Spouw is 7cm diep.

Kruipkelder is denk ik van beton. Ligt enkel vol met troep van vorige eigenaars. Plan is bestaat eruit deze volgende lente leeg te maken en beter te inspecteren.

[ Voor 12% gewijzigd door nicoPar op 16-10-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Ronald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

9kW red je het wellicht net niet mee als het echt koud wordt, maar beetje afhankelijk van hoeveel van de 21000kWh je voor SWW in zet.

Je hebt het, waarom niet proberen ;-)
Met 2 kleine kinderen gaat dat toch aanzienlijk zijn. Volgende zomer een keer monitoren als de ketel niet hoeft te verwarmen.

We koken ook met gas maar geen idee hoeveel dat is in vebruik

[ Voor 7% gewijzigd door nicoPar op 16-10-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@nicoPar Koken op gas is echt kleingeld, vaak max 50 m3 gas per jaar.
Lang douchen das wel echt een punt. Een gezin die allen lang(er) douchen komen makkelijk aan 500m3 of nog veel meer gas.... van een energiecoach bij ons heb ik voor een gezin van 5 personen nog veel hogere m3 gehoord... daar schrok dat gezin dus ontzettend van toen het voorbij kwam dat het zoveel was (>1000m3 alleen voor het douchen..)... waren ze zich niet bewust van.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 16-10-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:59:
@nicoPar Koken op gas is echt kleingeld, vaak max 50 m3 gas per jaar.
Lang douchen das wel echt een punt. Een gezin die allen lang(er) douchen komen makkelijk aan 500m3 of nog veel meer gas.... van een energiecoach bij ons heb ik voor een gezin van 5 personen nog veel hogere m3 gehoord... daar schrok dat gezin dus ontzettend van toen het voorbij kwam dat het zoveel was (>1000m3 alleen voor het douchen..)... waren ze zich niet bewust van.
Ik douche dagelijks 15 min en lijn vrouw ook. Kids dagelijks samen in bad of samen onder de regendouche. Ook vaak meer dan 10 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Met wat rekenen of ff Googlen wat je dat per minuut kost, krijg je wel een snel inzicht dat dit ook op een bovengemiddeld verbruik uit zal komen. Diverse gemeentes delen zandlopers die in 5 min leeg lopen uit als richtlijntijd voor het douchen. Verder ga je daar uiteraard helemaal zelf over, maar dan heb je al enig referentiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Maar even on topic.

Zouden jullie ook jullie dak volleggen met panelen als eerste stap? Kwestie van al vooruit de te denken met op termijn warmtepomp en 2 e-wagens?

Stap 2 dan een warmtepomp boiler of batterij of bv hybride systeem met gasketel en Lucht water warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:04
Kun je in België 1:1 salderen? Anders kan een accu-systeem interessant zijn.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Zolang je niet boven de 10kVA gaat (want dan valt de premie weg), zou ik inderdaad je dak zo vol mogelijk leggen met panelen. Zo heb je later zeker geen spijt dat je te weinig panelen hebt gelegd (zoals ondergetekende en vele anderen).
De meerwaarde van een batterij is waarschijnlijk maar beperkt, maar hangt af van je energiecontract natuurlijk. Ik heb er vorig jaar een laten installeren (Huawei LUNA 2000), maar het systeem werkt onder de verwachtingen. Zo heb je een hoge "constante kost" qua energieverbruik van de batterij en omvormer zelf, wat zwaar doorweegt als het enkel je standbyverbruik 's nachts dekt. Hoe groter de omvormer, hoe hoger die constante kost... Lijkt me niet ideaal in jouw geval. Best nog even wachten op efficiëntere oplossingen dus (Victron doet bijv al beter qua stroomgebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De omvormer mag maar 10KVA zijn. Maar je kunt heel veel meer panelen leggen, zeker als de woning een Oost-West dak heeft dan kun je denken aan 15kWp en soms meer.

Pas als je piek-DC over de 13kW gaat ga je pas wat merken wat betreft productie aftop... maar dat blijft nog heel lang in de enkele procenten.

Of een accu systeem interessant is zal berekend moeten worden. Accu's zijn duur en ik zie de laatste tijd geen PV-offerte toetsing-topics van onze Belgische tweaker-vrienden meer langs komen waar een accu aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

We zijn hartstikke on topic bezig.

Een best guess denk ik dat als jullie 5 min douchen dan wel 1000 m3 gas equivalenten aan energie besparen.
1 m3 gas = 10,2 kWh energie

Dus das 1000*10,2 kWh= ruim 10.000 kWh energie das al haast de besparing van één warmtepomp. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicoPar
Ronald schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:23:
De omvormer mag maar 10KVA zijn. Maar je kunt heel veel meer panelen leggen, zeker als de woning een Oost-West dak heeft dan kun je denken aan 15kWp en soms meer.

Pas als je piek-DC over de 13kW gaat ga je pas wat merken wat betreft productie aftop... maar dat blijft nog heel lang in de enkele procenten.

Of een accu systeem interessant is zal berekend moeten worden. Accu's zijn duur en ik zie de laatste tijd geen PV-offerte toetsing-topics van onze Belgische tweaker-vrienden meer langs komen waar een accu aangeboden wordt.
Klopt volgens installateur kan ik 23.000 wp leggen op 10 kva omvormer. Dus dat is mijn eerste plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:31:
[...]
We zijn hartstikke on topic bezig.

Een best guess denk ik dat als jullie 5 min douchen dan wel 1000 m3 gas equivalenten aan energie besparen.
1 m3 gas = 10,2 kWh energie

Dus das 1000*10,2 kWh= ruim 10.000 kWh energie das al haast de besparing van één warmtepomp. ;)
Goh. Minder douchen zal ik pas echt doen als ik rekening niet meer kan betalen :-). Ik zit nog tot januari 2024 aan gunstig contract dat dateert uit januari 2021. 3 jaar fixed.

Is het dan optie om grote warmtepomp boiler te plaatsen alvorens warmtepomp? Met 23.000 wp ga ik vele maanden overproductie hebben en kan ik zo al wat gas uitsparen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
CyberThijs schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:54:
Zolang je niet boven de 10kVA gaat (want dan valt de premie weg), zou ik inderdaad je dak zo vol mogelijk leggen met panelen. Zo heb je later zeker geen spijt dat je te weinig panelen hebt gelegd (zoals ondergetekende en vele anderen).
De meerwaarde van een batterij is waarschijnlijk maar beperkt, maar hangt af van je energiecontract natuurlijk. Ik heb er vorig jaar een laten installeren (Huawei LUNA 2000), maar het systeem werkt onder de verwachtingen. Zo heb je een hoge "constante kost" qua energieverbruik van de batterij en omvormer zelf, wat zwaar doorweegt als het enkel je standbyverbruik 's nachts dekt. Hoe groter de omvormer, hoe hoger die constante kost... Lijkt me niet ideaal in jouw geval. Best nog even wachten op efficiëntere oplossingen dus (Victron doet bijv al beter qua stroomgebruik)
23.000 wp op 10kva omvormer volgens installateur. Zou je dat ook doen, of is dat erover ? Meer kan echt niet op de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:01
1) Eerste taak is isoleren. Dat is de top prioriteit.
2) Dan nieuw dak (heb je al)
3) Ramen & nieuwe profielering
4) Vloer uitbreken en isoleren
4) Vloerverwarming laat je huis verwarmen, met een minder hoge vraag naar energie dan gewone wand verwarming (de thermostaat kan dus lager ingesteld worden om comfortabele warmte te ervaren).
5) Dak voorzien van zonnepanelen
6) investering een lucht-water warmptepomp, die je aansluit op je zonnepanelen & vloerverwarming.

Indien geld over: thuis batterijen installeren. Maar de dag vandaag zou je nu beter meteen een elektrische wagen kopen, die je in staat stelt om de elektricteit van de auto op je huis aan te sluiten. Je kan daar nu €8000 subsidies voor krijgen

Het heeft geen nut om de stappen die ik opnoemde over te slaan, of in een andere volgorde uit te voeren.

[ Voor 57% gewijzigd door Qinshi op 16-10-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

nicoPar schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:46:
[...]Goh. Minder douchen zal ik pas echt doen als ik rekening niet meer kan betalen :-). Ik zit nog tot januari 2024 aan gunstig contract dat dateert uit januari 2021. 3 jaar fixed.
Je kunt het ook economisch & strategisch bekijken... met die 1000m3 besparing kun je ook slim anticiperen op de kosten van het flinke lijstje dat hier boven staat...Wie wil er nu niet slim zijn en zijn resources die zo vrij komen effectief inzetten .... _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 16-10-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Qinshi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:19:
4) Vloerverwarming laat je huis verwarmen, met een minder hoge vraag naar energie dan gewone wand verwarming (de thermostaat kan dus lager ingesteld worden om comfortabele warmte te ervaren).
6) investering een lucht-water warmptepomp, die je aansluit op je zonnepanelen & vloerverwarming.

Indien geld over: thuis batterijen installeren. Maar de dag vandaag zou je nu beter meteen een elektrische wagen kopen, die je in staat stelt om de elektricteit van de auto op je huis aan te sluiten. Je kan daar nu €8000 subsidies voor krijgen

Het heeft geen nut om de stappen die ik opnoemde over te slaan, of in een andere volgorde uit te voeren.
Isoleren van de muren is 70.000 euro. Verdien ik nooit terug.

Zonnepanelen is 25.000 euro en met huidige prijzen op 4.5 jaar terugverdiend. Ik zou ook jaarlijks 2500 euro terugkrijgen van stroomrekening. Daar kan ik al aardig wat gas voor kopen.

Vloer uitbreken is nu echt geen optie.

Dus volgens uw redenering, als puntje 1 en 4 nu niet kan, dan zou je nog wachten met zonnepanelen en warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:56

Church of Noise

Drive it like you stole it

Nog een Belg hier.

Mijn eerste reflex met de huidige subsidies was ook te focussen op technieken, maar ik heb uiteindelijk toch beslist om dezelfde logica als @Qinshi te volgen.
De logica is dat je eerst alles doet om je verbruik (gas en elektrisch) omlaag te brengen.
Nadien kan je dan aangepaste technieken installeren, die bij de nieuwe situatie passen.

Technieken lijken (en hebben) op korte termijn een betere terugverdientijd, maar de investeringen in de buitenschil zijn voor lange termijn.

Je zou bvb ook kunnen becijferen hoeveel je moet lenen om de buitengevel te kunnen aanpaken, en dat afzetten tegenover de winst die je er mee doet.

Ter info: mijn huis is een dikke 220 m2 bewoonbaar, 100 m2 bebouwd oppervlak, vrijstaand, origineel van 1958 met tot nu toe
(a) vloerverwarming en moderne gasketel (6j oud)
(b) 6 cm spouw gevuld met grijze EPS bolletjes
(c) originele ramen waar het glas vervangen is door U=1.3 glas (vorige eigenaars)
en ik kom nu aan 19000 kWh
(gewoon om je een referentie te geven)

Naast lange termijn winst van isolatie, gaat je comfortgevoel ook omhoog gaan...

Dus, mijn advies? Spouwmuur laten legen indien mogelijk en naisoleren.
En tegelijk checken wat buitengevelisolatie zou opleveren, want nu heb je wss erg goede ramen maar muren die in vergelijking onderpresteren.

Just my 2 cents :)

Kleine toevoeging (zag net je laatste post): in de huidige situatie is de TVT van PV panelen erg goed, maar als de situatie terug enigzins normaliseert, zal die weer stevig omhoog gaan.
Tegelijkertijd ben ik er van overtuigd dat PV installaties nog verder gaan dalen in prijs, zeker in België omdat net de subsidies verder dalen.
Qinshi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:19:

[ Voor 6% gewijzigd door Church of Noise op 16-10-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
nicoPar schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:47:
[...]

23.000 wp op 10kva omvormer volgens installateur. Zou je dat ook doen, of is dat erover ? Meer kan echt niet op de omvormer.
Eens simuleren in een designertool? Als je maandenlang met erg veel clipping zit, is het ook weggesmeten geld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
CyberThijs schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

Eens simuleren in een designertool? Als je maandenlang met erg veel clipping zit, is het ook weggesmeten geld natuurlijk.
Volgens installateur zat ik bij 21.000 wp op 1.6% clipping. Dus clipping in april, mei, juni, juli, augustus. 23.000 wp zal nog wat meer clipping zijn maar daar heb ik nog geen rapportje van ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@nicoPar No brainer om gewoon de premie te pakken dan. met 23000Wp gaat het niet extreem omhoog... 2-3% max.

Pagina: 1