Hoi iedereen,
Aangezien er in België nieuwe verbouwpremies zijn en de energiekosten oplopen ben ik op zoek naar mogelijkheden om mijn woning ter verduurzamen, en naar een 0 op de meter woning toe te werken.
Huidige situatie:
- Ramen overal driedubbelglas met superisolerende profielen.
- Bovenverdieping volledig nieuw zadeldak en puntgevels met Rd waarde van 6
- Benedenverdieping van 200m2 vloeroppervlak zonder isolatie (kruipkelder) en een gevel van 186m2, waarin nog ingezakte glaswolmatten liggen van die tijd.
- verwarming met gasketel (8j oud) en huidig verbruik van 21.000 kwh
- stroomverbruik met elektrische wagen als 2de wagen momenteel op 5000 kwh
- ik heb een L/L warmtepomp daikin met 5 binnenunits (4 slaapkamer, 1 woonkamer)
- ventilatiesysteem D
Omdat ik een nieuw dak heb, overweeg ik mijn zadeldak van 45° volledig vol te leggen met zonnepanelen. Ik kan ongeveer 55 à 62 panelen kwijt met een totaal van 23.000 WP. Dit zou door de oriëntatie (vooral O, W en beetje Z) passen op een 10 KVA driefase omvormer. Ik kan de investering afschrijven op 25j en met renteloze lening kost met dit 90à 100 euro per maand.
Nu ben ik aan het kijken welke extra technieken ik zou toevoegen omdat buitengevelisolatie momenteel te duur is. Dit komt neer op 70.000 euro.
Ik overweeg volgende:,
- l//w warmtepomp --> in eerste instantie hybride met gasketel, later isoleren en weg met gas?
- slimme warmtepompboiler (mss zelfs 2?)
- batterij
- ...
Ik heb nog een budget van 30k voor bovenstaande. Ik heb 25-30k vrijgemaakt voor de zonnepalen.
PS: er komt nog e-wagen bij in 2023 of 2024 met 25.000 - 30.000 km per jaar.
Ik ben alvast benieuwd naar jullie feedback.
Aangezien er in België nieuwe verbouwpremies zijn en de energiekosten oplopen ben ik op zoek naar mogelijkheden om mijn woning ter verduurzamen, en naar een 0 op de meter woning toe te werken.
Huidige situatie:
- Ramen overal driedubbelglas met superisolerende profielen.
- Bovenverdieping volledig nieuw zadeldak en puntgevels met Rd waarde van 6
- Benedenverdieping van 200m2 vloeroppervlak zonder isolatie (kruipkelder) en een gevel van 186m2, waarin nog ingezakte glaswolmatten liggen van die tijd.
- verwarming met gasketel (8j oud) en huidig verbruik van 21.000 kwh
- stroomverbruik met elektrische wagen als 2de wagen momenteel op 5000 kwh
- ik heb een L/L warmtepomp daikin met 5 binnenunits (4 slaapkamer, 1 woonkamer)
- ventilatiesysteem D
Omdat ik een nieuw dak heb, overweeg ik mijn zadeldak van 45° volledig vol te leggen met zonnepanelen. Ik kan ongeveer 55 à 62 panelen kwijt met een totaal van 23.000 WP. Dit zou door de oriëntatie (vooral O, W en beetje Z) passen op een 10 KVA driefase omvormer. Ik kan de investering afschrijven op 25j en met renteloze lening kost met dit 90à 100 euro per maand.
Nu ben ik aan het kijken welke extra technieken ik zou toevoegen omdat buitengevelisolatie momenteel te duur is. Dit komt neer op 70.000 euro.
Ik overweeg volgende:,
- l//w warmtepomp --> in eerste instantie hybride met gasketel, later isoleren en weg met gas?
- slimme warmtepompboiler (mss zelfs 2?)
- batterij
- ...
Ik heb nog een budget van 30k voor bovenstaande. Ik heb 25-30k vrijgemaakt voor de zonnepalen.
PS: er komt nog e-wagen bij in 2023 of 2024 met 25.000 - 30.000 km per jaar.
Ik ben alvast benieuwd naar jullie feedback.
[ Voor 10% gewijzigd door nicoPar op 14-10-2022 22:48 ]