balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Vraag
Alle reacties
Het hangt af van de interne keuken van de omvormer of de magische rook zal ontsnappen met een klank- licht- en geurspektakel of de omvormer saai in beveiliging gaat.
Je zit ook nog met het opladen van die EV accu, daar is die omvormer via de aansluiting voor zonnepanelen ook niet op voorzien.
Dan kan je beter een hybride omvormer kiezen, die zijn voorzien van een specifieke aansluiting voor batterijen (en je kan er ook nog zonnepanelen op aansluiten, winwin
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik lees elders op Tweakers dat overschrijding van de stroom niet kan. Een omvormer kan nu eenmaal een max aan vermogen omzetten/leveren. De rest wordt afgetopt. De ingangsspanning van een omvormer is meer kritisch begrijp ik.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Je moet buiten het bereik (erboven) zitten en de omvormer zal dan gewoon het maximale stroom wat de omvormer aan kan op de PV ingang "nemen".
Zoals je al aangaf kan je het maximale stroom niet overschijven, immers neemt de omvormer wat ie kan (het maximale in dit geval) en niet meer.
Zelf ook mee "gespeeld" op een Enphase micro omvormer, Master soladin 600, Omnik 2K omvormer en Growatt MIN 4200-XE.... werkt prima
Voordeel van HV accu's zijn de veel dunnere kabels die je kan gebruiken, nadeel is een geschikte lader voor vinden in geval van DIY oplossing met een gewone string omvormer.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Wat bedoel je met "Je moet buiten het bereik (erboven) zitten"?
Is deze (willekeurige) omvormer geschikt volgens jou, icm een 400V EV accu?
[ Voor 12% gewijzigd door Roger_de_Poger op 14-10-2022 13:34 ]
Wat wil je dan bereiken met een zonnepanelen omvormer aansluiten op een auto? Ik kan het niet bedenken iig.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]
Maar dat kan dus niet met een gewone zonnepanelen omvormer.Mar.tin schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:08:
[...]
Ik kan me wel wat scenario's bedenken waarin het rendabel is om op locatie A stroom te laden, en deze op Locatie B weer achter te laten
Dat kan prima.No Hands schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:09:
[...]
Maar dat kan dus niet met een gewone zonnepanelen omvormer.
Je neemt de accu mee naar locatie A en laadt hem op (met een nog niet benoemde lader). Daarna ga je naar locatie B, sluit je hem aan op de inverter (die natuurlijk aan het net hangt) en lever je alles terug (evt gecombineerd met het inschakelen van eigen verbruikers)
Ja in die situatie zou het kunnen ja, ik las het anders.timberleek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:17:
[...]
Dat kan prima.
Je neemt de accu mee naar locatie A en laadt hem op (met een nog niet benoemde lader). Daarna ga je naar locatie B, sluit je hem aan op de inverter (die natuurlijk aan het net hangt) en lever je alles terug (evt gecombineerd met het inschakelen van eigen verbruikers)
Het is net als met koelkasten. Ze zijn prima betaalbaar, maar als je het ding een warmtepomp noemt, gaat ie gelijk 10x over de kop qua prijs. Zelfde met V2G/V2H laders. Ik snap dat er meer techniek bij komt kijken, ook om de boel veilig te laten werken etc etc. Maar ik wil me nu even beperken tot de basis:
"Kun je met een huis tuin en keukenomvormer de accu uit je EV gebruiken als bron".
Ik hoor natuurlijk heel graag van mensen die al hebben lopen experimenteren met een dergelijke setup, gewoon omdat ze (ook) nieuwsgierig zijn!