Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik snap hoe een string omvormer werkt, en ook voor begrippen als MPPT loop ik niet weg.
Nu heb ik echter een vraag: wat zou er gebeuren als ik een klassieke string omvormer voedt met behulp van een EV accu? De EV levert rond de 400 volt (~10 panelen) maar kan beduidend meer stroom leveren. Hoe zou een omvormer daarmee omgaan? Kan 't niet beredeneren.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
De MPPT probeert bij zonnepanelen de stroom en spanning te variëren om zo het ideale punt te benaderen; bij zo'n accu ga je echter weglopen naar veel te hoge stromen.
Het hangt af van de interne keuken van de omvormer of de magische rook zal ontsnappen met een klank- licht- en geurspektakel of de omvormer saai in beveiliging gaat.
Je zit ook nog met het opladen van die EV accu, daar is die omvormer via de aansluiting voor zonnepanelen ook niet op voorzien.

Dan kan je beter een hybride omvormer kiezen, die zijn voorzien van een specifieke aansluiting voor batterijen (en je kan er ook nog zonnepanelen op aansluiten, winwin :+ ). Wel ga je moeten checken of de spanningsrange compatibel is; en ga je communicatie met BMS wellicht moeten zelf interfacen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Helder. Voor de goede orde: de vraag is hypothetisch. Het gaat me puur om de vraag of je een omvormer zou kunnen aansluiten op een EV accu. Opladen van de EV via hetzelfde apparaat is nu niet relevant.

Ik lees elders op Tweakers dat overschrijding van de stroom niet kan. Een omvormer kan nu eenmaal een max aan vermogen omzetten/leveren. De rest wordt afgetopt. De ingangsspanning van een omvormer is meer kritisch begrijp ik.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je omvormer heeft een MPTT gebied, vrijwel alle omvormers ondersteunen een hogere spanning dan het MPTT bereik.

Je moet buiten het bereik (erboven) zitten en de omvormer zal dan gewoon het maximale stroom wat de omvormer aan kan op de PV ingang "nemen".

Zoals je al aangaf kan je het maximale stroom niet overschijven, immers neemt de omvormer wat ie kan (het maximale in dit geval) en niet meer.

Zelf ook mee "gespeeld" op een Enphase micro omvormer, Master soladin 600, Omnik 2K omvormer en Growatt MIN 4200-XE.... werkt prima :+.

Voordeel van HV accu's zijn de veel dunnere kabels die je kan gebruiken, nadeel is een geschikte lader voor vinden in geval van DIY oplossing met een gewone string omvormer.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Dus als ik je goed begrijp, kan het "gewoon"? En zal een 2,5kW omvormer er ook daadwerkelijk 2,5kW uitpoepen? Wellicht ga ik het experiment eens doen met een oude omvormer.

Wat bedoel je met "Je moet buiten het bereik (erboven) zitten"?

Is deze (willekeurige) omvormer geschikt volgens jou, icm een 400V EV accu?

[ Voor 12% gewijzigd door Roger_de_Poger op 14-10-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Maar wat wil je ermee bereiken vraag ik me af? Je hebt al DC stroom in je auto accu. Dat stop je dan in en omvormer die niets doet tenzij aangesloten op AC, dus heb je ook al AC.
Wat wil je dan bereiken met een zonnepanelen omvormer aansluiten op een auto? Ik kan het niet bedenken iig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Mar.tin schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Ik kan me wel wat scenario's bedenken waarin het rendabel is om op locatie A stroom te laden, en deze op Locatie B weer achter te laten :D
Maar dat kan dus niet met een gewone zonnepanelen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
No Hands schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:09:
[...]
Maar dat kan dus niet met een gewone zonnepanelen omvormer.
Dat kan prima.

Je neemt de accu mee naar locatie A en laadt hem op (met een nog niet benoemde lader). Daarna ga je naar locatie B, sluit je hem aan op de inverter (die natuurlijk aan het net hangt) en lever je alles terug (evt gecombineerd met het inschakelen van eigen verbruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
timberleek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Dat kan prima.

Je neemt de accu mee naar locatie A en laadt hem op (met een nog niet benoemde lader). Daarna ga je naar locatie B, sluit je hem aan op de inverter (die natuurlijk aan het net hangt) en lever je alles terug (evt gecombineerd met het inschakelen van eigen verbruikers)
Ja in die situatie zou het kunnen ja, ik las het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Heren, zoals gezegd gaat het me puur om de HYPOTHETISCHE vraag. Geen onderliggende bedoelingen. Ik wil simpelweg weten/onderzoeken of het kan. Gewoon, uit interesse. Maar ook deels omdat ik me afvraag waarom V2G/V2H laders zo duur moeten zijn. Ik wilde het niet specifiek benoemen want dan gaat de discussie (if any) gelijk daarover. Ik heb een laadpaal en dat werkt allemaal prima.

Het is net als met koelkasten. Ze zijn prima betaalbaar, maar als je het ding een warmtepomp noemt, gaat ie gelijk 10x over de kop qua prijs. Zelfde met V2G/V2H laders. Ik snap dat er meer techniek bij komt kijken, ook om de boel veilig te laten werken etc etc. Maar ik wil me nu even beperken tot de basis:
"Kun je met een huis tuin en keukenomvormer de accu uit je EV gebruiken als bron".

Ik hoor natuurlijk heel graag van mensen die al hebben lopen experimenteren met een dergelijke setup, gewoon omdat ze (ook) nieuwsgierig zijn!

Pagina: 1