Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV omvormer maximale ingangsstroom is dit een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:57
In alle discussie over het onderdimensioneren van de omvormer voor zonnepanelen gaat de discussie vaak alleen over het theoretisch maximale PV vermogen (# panelen x # Wp) in relatie tot het ingangsvermogen van de omvormer.

Hoe zit het met de maximale stroom. Ik heb nu 360Wp panelen op het oog die bij maximaal vermogen een stroom leveren van 10.7A bij 33.7V.

Ik had een omvormer op het oog die 1950W maximaal PV vermogen aankan, dus met 1 string van 6 panelen is de omvormer dan ~10% ondergedimensioneerd. Maar de maximale ingangsstroom van de omvormer is 10A, dat is nu minder dan 10.9A.

Nu zal het in de praktijk wel meevalllen, want Nederlandse zon en door de oriëntatie/hellingshoek zou ik maximaal maar 90% vermogen halen.

Maar puur theoretisch? Ik kan een hoger PV vermogen aansluiten dan de omvormer maximaal aankan, maar kan ik ook een hogere PV stroom aanbieden dan de omvormer aankan? Regelt de omvormer dat dan automatisch terug? Of beschadig ik de omvormer?

Als er risico is op het beschadigen van de omvormer zou ik dat natuurlijk nog kunnen oplossen door een 10A zekering in de DC kring op te nemen.

Beste antwoord (via haw op 21-01-2020 20:32)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
haw schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:53:
In alle discussie over het onderdimensioneren van de omvormer voor zonnepanelen gaat de discussie vaak alleen over het theoretisch maximale PV vermogen (# panelen x # Wp) in relatie tot het ingangsvermogen van de omvormer.

Hoe zit het met de maximale stroom. Ik heb nu 360Wp panelen op het oog die bij maximaal vermogen een stroom leveren van 10.7A bij 33.7V.

Ik had een omvormer op het oog die 1950W maximaal PV vermogen aankan, dus met 1 string van 6 panelen is de omvormer dan ~10% ondergedimensioneerd. Maar de maximale ingangsstroom van de omvormer is 10A, dat is nu minder dan 10.9A.

Nu zal het in de praktijk wel meevalllen, want Nederlandse zon en door de oriëntatie/hellingshoek zou ik maximaal maar 90% vermogen halen.

Maar puur theoretisch? Ik kan een hoger PV vermogen aansluiten dan de omvormer maximaal aankan, maar kan ik ook een hogere PV stroom aanbieden dan de omvormer aankan? Regelt de omvormer dat dan automatisch terug? Of beschadig ik de omvormer?

Als er risico is op het beschadigen van de omvormer zou ik dat natuurlijk nog kunnen oplossen door een 10A zekering in de DC kring op te nemen.
Ik heb een Fronius Symo met een max input van 16A. Daar ga ik zeker overheen een aantal keren in het komende zonnepanelen seizoen.
Nagevraagd bij Fronius en dit is geen enkel probleem. Gaat niets kapot. Accepteert niet meer dan 16A.

Wel is het zo dat een omvormer die continue op zijn max draait wellicht eerder aan zijn einde komt dan eentje die op 70% draait.

Overigens ga je ook wel eens over die 90% heen. Kijk maar eens wat er gaat gebeuren als er plotseling felle zon op je panelen terechtkomen bij relatief koud weer. Het vermogen schiet even omhoog.

Zekering zou ik niet doen. Kun je die elke keer gaan omzetten als je plotselinge zonwisselingen krijgt. En je bent dan net natuurlijk niet thuis.

Dus even navragen bij de fabrikant/leverancier.

Alle reacties

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:00
Als het goed is, dan heeft de fabrikant een configurator op zijn site, en kan je direct nakijken of jouw installatie (rekening houdend met orientatie en helling) kan op de omvormer die je denkt te willen.

Ik heb de installatie door een installateur laten doen, en hij heeft dat voor mij nagekeken.

Een DC zekering van 10 A is een slecht idee.
Die zekering zal pas (afhankelijk van de schakelkarakteristiek) na een hele tijd overbelasting gaan uitschakelen. Trouwens, stel dat die elke dag in de zomer om 14h (hoogste zonnepunt) uitschakelt, wanneer ga je die dan terug aan zetten? Je bent dan iedere dag een halve dag zonnestroom kwijt.

Een ondergedimensioneerde omvormer is eerder standaard dan regel. Ik heb bv een omvormer van 4000W piek hangen aan een totaal vermogen van 4560W panelen.
Moet wel zeggen dat er maar een paar momenten per jaar zijn dat de omvormer echt zijn 4000W kan leveren. En vermits we in België nu een soort taks hebben op het vermogen van de omvormer zijn er een pak mensen die 4500W panelen aan een 3500W omvormer hangen. De omvormer topt dan zelf af.

Belangrijker is de verdeling over de strings. Maximale spanning etc. Dat moet kloppen volgens de specs van de fabrikant.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• haw
Tommie12 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:01:
Een DC zekering van 10 A is een slecht idee.
Die zekering zal pas (afhankelijk van de schakelkarakteristiek) na een hele tijd overbelasting gaan uitschakelen. Trouwens, stel dat die elke dag in de zomer om 14h (hoogste zonnepunt) uitschakelt, wanneer ga je die dan terug aan zetten? Je bent dan iedere dag een halve dag zonnestroom kwijt.
Die extra zekering zou alleen zijn om de omvormer te beveiligen tegen te hoge stroom. Als de zekering ploft is het natuurlijk niet de bedoeling dat die automatisch zichzelf terug zet. Lijkt mij als je over de maximale stroom van een circuit gaat, dat er dan wat mis is in het ontwerp/dimensionering. Dus eerst nadenken voordat je weer een nieuwe zekering erin stopt. Als in de stoppenkast een automaat telkens uitspringt ga je toch ook eerst kijken waarom (hoewel ik in een Delfts studentenhuis nog wel eens wat onoorbare dingen heb gedaan toen de TV eruit klapte tijdens het voetbal >:) )
Belangrijker is de verdeling over de strings. Maximale spanning etc. Dat moet kloppen volgens de specs van de fabrikant.
Maximale stroom overschrijden lijkt me een stuk spannender dan maximale spanning.

Of reken ik nu verkeerd? Ik neem even de specs die ik hier voor me heb liggen. Stel ik neem deze omvormer met:
  • max PV vermogen 1300W
  • max DC spanning 450V/li
  • max input stroom 10A
Dan kan ik daar 4 330WP panelen op aansluiten:
  • max PV vermogen 4x330Wp = 1320Wp (dus omvormer ondergedimensioneerd)
  • spanning bij max vermogen 33.8V (dus in één string 4x33.8V = 135.2V < 450V)[/li
  • stroom bij max vermogen 9.77A (in één string blijft dat dus 9.77A < 10A)
Om mijn vraag duidelijk te maken neem ik voor de berekening 3 panelen met een andere spec:
  • max PV vermogen 3x360Wp = 1080Wp (dus omvormer ruim overgedimensioneerd)
  • spanning bij max vermogen 33.7V (dus in één string 3x33.7V = 101.1V < 450V)[/li
  • stroom bij max vermogen 10.69A (in één string blijft dat dus 10.69A > 10A)
In dat laatste geval heb ik een overgedimensioneerde omvormer, blijf ik onder de maximale spanning, maar duw ik wel een te hoge stroom richting de omvormer. Regelt de omvormer dit zelf weg of heb ik dan een probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door haw op 21-01-2020 18:37 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Volgens mij regelt de mppt dit gewoon terug..

Acties:
  • Beste antwoord

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
haw schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:53:

Ik heb een Fronius Symo met een max input van 16A. Daar ga ik zeker overheen een aantal keren in het komende zonnepanelen seizoen.
Nagevraagd bij Fronius en dit is geen enkel probleem. Gaat niets kapot. Accepteert niet meer dan 16A.

Wel is het zo dat een omvormer die continue op zijn max draait wellicht eerder aan zijn einde komt dan eentje die op 70% draait.

Overigens ga je ook wel eens over die 90% heen. Kijk maar eens wat er gaat gebeuren als er plotseling felle zon op je panelen terechtkomen bij relatief koud weer. Het vermogen schiet even omhoog.

Zekering zou ik niet doen. Kun je die elke keer gaan omzetten als je plotselinge zonwisselingen krijgt. En je bent dan net natuurlijk niet thuis.

• haw
jobr schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:30:

E-mailtje gestuurd naar Growatt, ben benieuwd.

Direct antwoord gehad van Growatt, is geen probleem, omvormer beperkt de stroom op 10A. Kan geen kwaad voor de omvormer, geeft ook geen extra slijtage.

[ Voor 27% gewijzigd door haw op 23-01-2020 08:49 . Reden: Update met reactie leverancier ]

Pagina: 1