Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• R03R03
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-10-2022
Wij hebben een boerderij uit 1824, onnodig om te zeggen dat we “al” van het gas af zijn. De cv. draait op diesel en gelukkig is diesel tegenwoordig bijna gratis.
De boerderij is te oud om voldoende dicht te maken om een warmtepomp rendabel te krijgen (diverse aanbieders gevraagd). Momenteel verwarmen we de woonkamer met een speksteenkachel maar de rest van het huis blijft erg koud. De vraag is nou “wat te doen met de cv?”

Mijn idee was een dikke trui, maar ik kan de vrouw niet overtuigen.

Alternatieven;
Elektrische cv?
Houtvergasser?
Plaatselijke infraroodverwarming?
Elektrische convector kacheltjes?
Toch maar diesel?

Installateurs vertellen me vanalles over de afzonderlijke opties maar kunnen niet buiten hun niche adviseren (elektrische cv vs hout cv).

Is er iemand die ervaringsdeskundige is?

Er komt hr++ glas, dakisolatie en zonnepanelen. Binnenmuur isolatie is al aanwezig.

Mvg,
Roy

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het bedrijfspand met hal waar ik werk wordt comfortabel warmgehouden met een lucht/water warmtepomp. Wel eentje van 100 kW, maar goedkoper in gebruik dan gas (of diesel).

Warmtepompgeschiktheid hangt alleen af van de benodigde afgiftetemperatuur, niet van bouwjaar, vermogen of isolatie.
Dus als je vloerverwarming aanlegt of fancoils ophangt, dan is een warmtepomp prima mogelijk.

Anders is lucht/lucht (airco) een eenvoudiger alternatief.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 13-10-2022 19:42 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoeveel diesel verstook je? Kan je dat omzetten naar gj of kwh?
Dan weet je ook of (een aantal) warmtepompen uit kan komen.

(Denk eens aan individuele lucht/lucht units, samen met warmtepompboiler)

Wise enough to play the fool

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Diesel bijna gratis??

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:45

Wom

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Als een warmtepomp onrendabel is dan is dat een electrische CV al helemaal.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:40:
Warmtepompgeschiktheid hangt alleen af van de benodigde afgiftetemperatuur, niet van bouwjaar, vermogen of isolatie.
Als de isolatie niet op orde is zal je de benodigde afgiftetemperatuur ook nooit never halen, ook niet bij vloerverwarming want je moet simpelweg te hoge temperaturen aanleveren omdat er anders te weinig afgiftevermogen is.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2022 20:02 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:59

twain4me

mr_evil08 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Als de isolatie niet op orde is zal je de benodigde afgiftetemperatuur ook nooit never halen, ook niet bij vloerverwarming want je moet simpelweg te hoge temperaturen aanleveren.
ik weet niet wat je bedoeld met op orde, maar veel meer dan winddicht hoeft het niet te zijn. Ik had 0 isolatie toen ik een wp plaatste. Enkelglas steens muren... zegmaar dat wat je wel vaker ziet bij hele oude troep. Zolang je genoeg afgifte hebt en het warmteverlies kan compenseren kan je prima met een wp draaien. zonder 1cm extra isolatie. het is niet extreem zuinig, maar het kan prima. leuk wordt het als je zoveel afgifte hebt dat je de aanvoertemp kan verlagen en je warmteverlies daar nog steeds onder zit. dan maak je ook maximaal gebruik van het feit dat een wp zuiniger is met een lagere aanvoertemp. en om dat te bereiken is isolatie wel handig. of je moet je huis willen behangen met radiatoren :+

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 13-10-2022 20:09 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Wat @twain4me zegt...

Met de optie van de lucht/lucht warmtepomp waarmee het afgifte probleem niet geld...

Het valt mee tot nu toe mee - bij mij op kantoor hangt een loeder van een L/L (Iets van een 7kW binnenunit) die inmiddels in standje verwarmen staat ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Team Welles

twain4me schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
of je moet je huis willen behangen met radiatoren :+
Dat heet dan wandverwarming, en daarmee houdt een 5 kW warmtepompje inderdaad het Polderhuis uit 1865 warm. https://polderhuis.org/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:50
Zou toch nog zelf wat verder onderzoeken ipv alleen diverse aanbieders vragen.
Veel mensen zeggen nee tegen complexe klussen waar mogelijk een klant achteraf kan zeuren dat het niet warm genoeg wordt. Zeker in deze tijd waarin er meer vraag dan aanbod is.

Je pand lijkt me toch niet zo uniek dat er niets mogelijk is.

Check ook eens https://www.degroenemenukaart.nl/nl

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• R03R03
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-10-2022
Korte toevoeging, we hebben - volgens mij- geen vloerisolatie (direct op zand gebouwd) en geen vloerverwarming. Ben vanwege de grote ingreep ook niet van plan om daar iets aan te doen.
Warm water voor de douche komt uit een boiler.

Ik heb de diesel cv nog niet aangehad, tot ongenoegen van vrouwlief. Maar gevoelsmatig voelt een oude dieselkachel niet erg toekomstbestendig. Ik kan dus niks zeggen over het verbruik.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 22:06

BCC

Heb je grond rond je boerderij? Dan horizontale grondwarmtepomp met zonnepanelen. En er kan ook rode diesel in een diesel kachel 😇

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 13-10-2022 20:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Dat heet dan wandverwarming, en daarmee houdt een 5 kW warmtepompje inderdaad het Polderhuis uit 1865 warm. https://polderhuis.org/
kan zeker, maar ik wil ze dan natuurlijk wel gewoon zichtbaar, go big or go home. O-)

• twain4me

twain4me

R03R03 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:21:
Korte toevoeging, we hebben - volgens mij- geen vloerisolatie (direct op zand gebouwd) en geen vloerverwarming. Ben vanwege de grote ingreep ook niet van plan om daar iets aan te doen.
Warm water voor de douche komt uit een boiler.

Ik heb de diesel cv nog niet aangehad, tot ongenoegen van vrouwlief. Maar gevoelsmatig voelt een oude dieselkachel niet erg toekomstbestendig. Ik kan dus niks zeggen over het verbruik.
maakt echt niet uit, mijn huis is nog wat ouder, helaas weten we niet exact hoe oud door de oorlogen en de watersnood en uiteraard de slechte archieven van voor 1900 maar vloer isolatie zit er echt niet onder

je kan dan bv werken met een L/L wp
Een paar L/L warmtepompen en je diesel ding als backup gaat echt prima werken.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 13-10-2022 20:27 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ook familie met een oude boerderij, enkel glas, vloerverwarming, maar wel een vloer op zand. Matige isolatie, maar met een goeie houtkachel houden ze het er wel warm. En wie zijn eigen hout hakt heeft het zelfs 2x warm ;) dat is een kachel die zelf zn hout aanvoert, dus in de ochtend aansteken en de hele dag warmte. En door een buffer kan je op de "lauwe" dagen om de dag stoken.
Ik denk wel dat een warmtepomp, hetzij lucht hetzij water een goeie aanvulling is, zeker om de ergste kou er uit te houden. Zou natuurlijk mooi zijn als je de vloer kunt upgraden en via L/W kunt verwarmen tot een bepaald vermogen. Als het echt koud is kun je dsn nog een 2e warmtebron inschakelen.

Verwijderd

Bij oude panden roepen installateurs al heel snel "dat het niet kan", omdat het geen standaard 13 in een dozijn klus is. Riepen ze hier 2 jaar geleden ook. Maar de vloerverwarming draait hier gewoon op 34 graden, de verwarming op zolder hoeft als ik het laatste stukje dak geïsoleerd heb waarschijnlijk nooit meer aan.... Natuurlijk kan er nog het een en ander gedaan worden, maar daarmee bereik ik alleen dat ik een minder zware WP nodig zou hebben.

• mr_evil08
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

ik weet niet wat je bedoeld met op orde, maar veel meer dan winddicht hoeft het niet te zijn. Ik had 0 isolatie toen ik een wp plaatste. Enkelglas steens muren... zegmaar dat wat je wel vaker ziet bij hele oude troep. Zolang je genoeg afgifte hebt en het warmteverlies kan compenseren kan je prima met een wp draaien. zonder 1cm extra isolatie. het is niet extreem zuinig, maar het kan prima. leuk wordt het als je zoveel afgifte hebt dat je de aanvoertemp kan verlagen en je warmteverlies daar nog steeds onder zit. dan maak je ook maximaal gebruik van het feit dat een wp zuiniger is met een lagere aanvoertemp. en om dat te bereiken is isolatie wel handig. of je moet je huis willen behangen met radiatoren :+
Je begrijpt het niet helemaal zo te lezen.
Als je er maar genoeg geld tegenaan gooit krijg je inderdaad alles wel warm net als je elk woning wel "0 op de meter" kan maken met de ramen/deuren altijd open en met convector kachels stoken zolang je maar genoeg zonnepanelen hebt.

Is het dan nog realistisch? nee niet echt.
Is je isolatie te laag dan zal je warmtepomp onrendabel functioneren gezien je letterlijk voor de buitenlucht aan verwarmen bent en daar gaat het om en met enkelglas/steens muren kun je niet meer comfortabel verwarmen doordat je met lage temperatuurverwarming een koudetrek gaat ervaren, enkelglas "trekt" nou eenmaal, je zou dan letterlijk overal afgiftesysteem moeten plaatsen wil je dat onderdrukken.

En dat is de reden dat installateurs er niet zo happig op zijn, de investeringen wegen niet op tegen het voordeel, je doet het alleen nog voor de "groene vingers".

Hoe vaak lees je wel weer een bericht ergens "help mijn warmtepomp verbruikt erg veel" "het ging weer eens fout XYZ" dat alles heeft ook met isolatie te maken, je warmtepomp mag dan wel een goede COP hebben bij een zeer goede afgiftesysteem maar zal nog altijd veel verbruiken, warmte wat je verliest zal je warmtepomp wel moeten aanleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2022 21:48 ]

• twain4me

twain4me

mr_evil08 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:39:

Is je isolatie te laag dan zal je warmtepomp onrendabel functioneren gezien je letterlijk voor de buitenlucht aan verwarmen bent en daar gaat het om en met enkelglas/steens muren kun je niet meer comfortabel verwarmen doordat je met lage temperatuurverwarming een koudetrek gaat ervaren, enkelglas "trekt" nou eenmaal, je zou dan letterlijk overal afgiftesysteem moeten plaatsen wil je dat onderdrukken.
koude trek ervaar je bij enkelglas ook met een cv ketel op 90 graden die stookt immers niet 24/7 dus dat koudeval vangen werkt dan ook niet altijd. en als ik eerlijk ben is het mijn ervaring dat wisselen erger is dan continu 1 temp en 1 soort koudeval daar kan je makkelijker op instellen (bv met de inrichting) nu draaide mijn cv ketel op iets van 60 graden maar ik heb dus weinig comfort vermindering ervaren.. eerder comfort vermeerdering omdat het aanvoer water nu ~35 graden is en je dus dichterbij de verwarming kan zitten zonder eens in de zoveeltijd weg te stomen :+ en op 35 graden is een wp nog altijd goedkoper stoken dan een plofketel. Is het in alles 100% het zelfde? Nee dat zeker niet! Kan je een huis met enkel glas en weinig isolatie comfortable met een wp verwarmen? Ja, zeker, dat hangt puur van je afgifte af.
Uiteraad kan je enkelglas ook gewoon vervangen, dus dat heb ik dan ook gedaan en ga deze winter voor het eerst het effect zien ;)
Als je er maar genoeg geld tegenaan gooit krijg je inderdaad alles wel warm net als je elk woning wel "0 op de meter" kan maken met de ramen/deuren altijd open en met convector kachels stoken zolang je maar genoeg zonnepanelen hebt.
Mijn huis is idd nul op de meter door gewoon meer opbrengst dan verbruik, maar dat is bij een nul op de meter woning met veel isolatie niet anders. daarom zegt NOM ook geen fuck.
Opzich wel grappig dat iedereen denkt dat ik er vrachtwagens geld tegenaan heb gegooid :z

• mr_evil08
  • Nu online
@twain4me Voor iedereen is verwarmen ook anders, de 1 stookt maar tot 18c en de ander 22c dat maakt ook behoorlijk uit.

Maar een warmtepomp in een woning hangen waarbij nog enkelglas en de rest zeer slecht geisolleerd is loopt in algemeen wel in de papieren tenzij je het gaat compenseren met zonnepanelen, zolang je maar genoeg zonnepanelen hebt lukt het met alles wel.

Overgens de trek bij enkelglas heb je niet als er een radiator onder hangt die staat te gloeien met 90c gezien je dan een warmtegordijn hebt, heb je die radiator op 40c aanvoer dan wordt het verhaal al anders, deze kan je boosten of grotere ophangen maar de warme lucht die er vanaf komt is gewoon minder, je verhoogt alleen de capaciteit daarmee.

Je hebt niet gezegd of je een LT of HT warmtepomp hebt dat maakt ook nog verschil.
Je kan ook een L/L Wp ophangen maar die gaat "tochten" doordat de muren en rest te lang koud blijven, deze trek voel je, verwarmen met lucht is zeer lastig om de massa op te warmen, om die reden verhogen mensen ook de kamertemperatuur om het te onderdrukken.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2022 12:55 ]

• Lollercopter
  • Laatst online: 19-11 19:43
Je heb een boerderij, dus ik zou het met boerenverstand oplossen.

- 1 liter diesel bevat 10 kWh aan warmte. Dus op dit moment is een diesel CV goedkoper dan een Aardgas CV. Dus ik zou lekker de tankwagen laten komen en je diesel CV opstoken. Ik zou die diesel CV ook lekker laten staan, kost geen vastrecht, hij vreet dus geen brood en is altijd handig. Keep it simple, ik zou hem wel uitfaseren d.m.v. onderstaande verbetering.

Ruimte voor betering:
- Isoleren
- Houtkachel als basis in de woonkamer, speksteen of een CV kachel. Ik ben zelf meer fan van speksteen (minder complex, geen pompen etc.).
- L/L Warmtepomp (airco) als backup in de ruimten die je incidenteel wil verwarmen, als je zonnepanelen gaat leggen kan je warmtepomp deze energie weer gratis wegstoken.

[ Voor 13% gewijzigd door Lollercopter op 14-10-2022 13:00 ]

Pagina: 1