Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 21:49
Mijn zoon heeft een bedrijfje als ZZP-er in de video branche.
Nu wil hij voor €10.000 euro een investering doen in apparatuur.
Om de BTW daarvan terug te kunnen vorderen, moet hij die apparatuur daarvoor perse aanschaffen via zijn eigen rekening?
(hij heeft maar 1 zakelijke en tevens privérekening)
Of kan ik de apparatuur ook via mijn rekening aanschaffen en dat hij dan toch de BTW af kan trekken?

Hoor het graag
Alvast dank,

gr.
Jeronimo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:54
Het betalen zal dan als een schenking worden gezien, waar ook de nodige haken en ogen (en kosten) aan zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17
Kan je niet beter een lening verstrekken waar je elk jaar het maximum aan schenkt?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
pke...dus ook als de apparatuur voor zijn onderneming wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
TimDJ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:47:
Kan je niet beter en lening verstrekken waar je elk jaar het maximum aan schenkt?
ja, ik zat ook te denken aan maximaal schenken (maar dan eigenlijk lenen) en voor de rest zelf een (zakelijke) lening af laten sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
jeronimo1968 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:35:
Mijn zoon heeft een bedrijfje als ZZP-er in de video branche.
Nu wil hij voor €10.000 euro een investering doen in apparatuur.
Om de BTW daarvan terug te kunnen vorderen, moet hij die apparatuur daarvoor perse aanschaffen via zijn eigen rekening?
(hij heeft maar 1 zakelijke en tevens privérekening)
Of kan ik de apparatuur ook via mijn rekening aanschaffen en dat hij dan toch de BTW af kan trekken?

Hoor het graag
Alvast dank,

gr.
Jeronimo
Je vraag insiueert alsof het te maken heeft met het feit dat hij maar 1 rekening heeft. Maar als ik het goed begrijp, heeft hij die 10k nu niet zelf en wil jij het voorschieten?

In dat geval: verleen hem een lening, reken een markconforme rente en schenk die rente eventueel terug als je wilt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49

ralpje

Deugpopje

Als het om een eenmanszaak (en geen BV) gaat is er geen onderscheid tussen privé vermogen en zakelijk vermogen. Dat maakt dus niet uit. De vraag is wel of je zoon meerderjarig is, dan is er natuurlijk wel een verschil tussen zijn vermogen en jouw vermogen ;)
Verder: als het inderdaad om een eenmanszaak gaat, kijk dan even goed onder welke naam je de aanschaf doet. Als je dat gewoon op je privé naam doet, heb je ook alle consumentenrechten (wet koop op afstand, bijvoorbeeld) op je aanschaf. Doe je de aanschaf als bedrijf, is het een zakelijke overeenkomst. Op welke manier je doet heeft dan weer géén invloed op het wel of niet aftrekbaar zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
jeronimo1968 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:49:
ja, ik zat ook te denken aan maximaal schenken (maar dan eigenlijk lenen)
Heb je het nou over schenken of over lenen?

Want als je het 'op papier' gaat schenken maar vervolgens wel verwacht dat hij je terug betaalt dan ben je bezig met fraude plegen.

Dan kan je beter gewoon geld op papier uitlenen en de betaalde rente aan het eind van het jaar aan hem schenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
t14wo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Je vraag insiueert alsof het te maken heeft met het feit dat hij maar 1 rekening heeft. Maar als ik het goed begrijp, heeft hij die 10k nu niet zelf en wil jij het voorschieten?

In dat geval: verleen hem een lening, reken een markconforme rente en schenk die rente eventueel terug als je wilt.
Ja klopt...als ik het geld uitleen, moet ik inderdaad een marktconforme rente hanteren en dat maakt het dan juist weer een stuk minder interessant voor hem....
Daarom ijkt mij het beste hem een maximale schenking te doen en de rest te laten lenen (via zakelijke lening)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

jeronimo1968 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Ja klopt...als ik het geld uitleen, moet ik inderdaad een marktconforme rente hanteren en dat maakt het dan juist weer een stuk minder interessant voor hem....
Daarom ijkt mij het beste hem een maximale schenking te doen en de rest te laten lenen (via zakelijke lening)
Of: je leent hem het bedrag tegen een marktconforme rente. Hij betaalt je in termijnen het uitgeleende bedrag terug, en per jaar schenk je hem de rente als belastingvrije gift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:18
jeronimo1968 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Zoek even op of hij schenkbelasting moet betalen als jij hem poen schenkt. Er is een bepaalde vrijstelling, maar die 10k komt daar bovenuit denk ik.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
ralpje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:51:
Als het om een eenmanszaak (en geen BV) gaat is er geen onderscheid tussen privé vermogen en zakelijk vermogen. Dat maakt dus niet uit. De vraag is wel of je zoon meerderjarig is, dan is er natuurlijk wel een verschil tussen zijn vermogen en jouw vermogen ;)
Verder: als het inderdaad om een eenmanszaak gaat, kijk dan even goed onder welke naam je de aanschaf doet. Als je dat gewoon op je privé naam doet, heb je ook alle consumentenrechten (wet koop op afstand, bijvoorbeeld) op je aanschaf. Doe je de aanschaf als bedrijf, is het een zakelijke overeenkomst. Op welke manier je doet heeft dan weer géén invloed op het wel of niet aftrekbaar zijn.
De naam van zijn bedrijf (eenmanszaak) is gelijk aan zijn eigen naam.
Maar de vraag is of hij BTW af mag trekken terwijl de apparatuur van mijn rekening wordt betaald...
De factuur komt dan wel op zijn naam, maar de rekening is van mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
ralpje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Of: je leent hem het bedrag tegen een marktconforme rente. Hij betaalt je in termijnen het uitgeleende bedrag terug, en per jaar schenk je hem de rente als belastingvrije gift.
Kan idd ook nog ja...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Hij mag BTW aftrekken ongeacht vanaf welke rekening er betaald wordt. Hij en de eenmanszaak zijn eigenlijk gewoon één persoon (de naam van het bedrijf heeft daar geen invloed op).
Wat niet mag, is dat jij hem geld geeft (of je dat nu doet door het naar hem over te maken, of door een rekening voor hem te betalen) zonder dat je daar op één of andere manier (schenk)belasting over betaalt. Tenzij je onder de drempel blijft, uiteraard.

Maar: als dit soort dingen verwarrend voor je zijn (en dat meen ik uit je manier van vraagstellen op te maken) zoek dan een boekhouder die je hierbij kan helpen. Dat hoeft voor een starten ZZP-er echt niet de hoofdprijs te kosten en als je het nu al hebt over zo'n 10k aan investering gaat zicht dat echt wel terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:18
jeronimo1968 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

De naam van zijn bedrijf (eenmanszaak) is gelijk aan zijn eigen naam.
Maar de vraag is of hij BTW af mag trekken terwijl de apparatuur van mijn rekening wordt betaald...
De factuur komt dan wel op zijn naam, maar de rekening is van mij...
In zijn boekhouding moet het verwerven van activa “in balans gebracht” worden door een uitgaande geldstroom. Dat is dan dus niet het geval, boekhouding kan dat zo niet. :)

Debet = credit. :p
ralpje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:09:
zoek dan een boekhouder die je hierbij kan helpen.
En dit. :)

[ Voor 13% gewijzigd door iamerwin op 12-10-2022 21:10 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Er is maar 1 echt advies op z'n plaats hier en dat is koop advies van een boekhouder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
ralpje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:09:
Hij mag BTW aftrekken ongeacht vanaf welke rekening er betaald wordt. Hij en de eenmanszaak zijn eigenlijk gewoon één persoon (de naam van het bedrijf heeft daar geen invloed op).
Wat niet mag, is dat jij hem geld geeft (of je dat nu doet door het naar hem over te maken, of door een rekening voor hem te betalen) zonder dat je daar op één of andere manier (schenk)belasting over betaalt. Tenzij je onder de drempel blijft, uiteraard.

Maar: als dit soort dingen verwarrend voor je zijn (en dat meen ik uit je manier van vraagstellen op te maken) zoek dan een boekhouder die je hierbij kan helpen. Dat hoeft voor een starten ZZP-er echt niet de hoofdprijs te kosten en als je het nu al hebt over zo'n 10k aan investering gaat zicht dat echt wel terugverdienen.
Oke, maar (hoe) moet ik, als ik hem het geld leen, dit doorgeven aan de belastingdienst?
Kan/moet ik zelf een contract opstellen?
Moet dat perse via en notaris?
Probleem is dat alles (ook advies van een boekhouder) zoveel geld kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:42
Leningen hoeven niet via de notaris, kijken even hier bij de KVK
https://www.kvk.nl/advies...-van-familie-of-vrienden/

en neem eventueel contact op met de KVK, ze hebben gratis advies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Onbedoeld frauderen of onwetend fiscaal gunstige regelingen mislopen omdat je geen geld over hebt voor goed advies kost een stuk meer dan nu even een boekhouder inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
joke_name schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:26:
Leningen hoeven niet via de notaris, kijken even hier bij de KVK
https://www.kvk.nl/advies...-van-familie-of-vrienden/

en neem eventueel contact op met de KVK, ze hebben gratis advies.
thnkzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Anakha schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:28:
Onbedoeld frauderen of onwetend fiscaal gunstige regelingen mislopen omdat je geen geld over hebt voor goed advies kost een stuk meer dan nu even een boekhouder inschakelen.
da's ook weer zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Let erop dat de factuur op naam van de kvk inschrijving staat. Dat is de enige voorwaarde voor BTW aftrek (naast het zakelijke karakter).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Maar hoe laat ik de belastingdienst nu weten dat ik een lening geef aan mijn zoon?
Moet dat van tevoren worden aangeven?
Met of zonder contrcat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:03
Is het verstandig slechts één rekenng te hebben voor prive en zakelijk?
Dat wordt volgens mij een nachtmerrie voor de boekhouding.

Bovendien, mocht het bedrijf ooit falliet gaan, dan kan de rekening geblokkeerd worden. Dan kun je beter een aparte rekening hebben om van te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:34
jeronimo1968 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:36:
Maar hoe laat ik de belastingdienst nu weten dat ik een lening geef aan mijn zoon?
Met of zonder contrcat?
Gewoon even googelen op ‘familiebank’ is vrij veel voorkomend.
Wordt onderdeel van je aangifte inkomstenbelasting, gewoon een lening met looptijd, rente en annuïteit afspreken en je daar aan houden.
Of je dan de rente weer terug schenkt per jaar of niet spreek je dan los af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Met of zonder contrcat?
Het is handig om dit soort dingen op papier te zetten.

Het enige wat jij bij een lening aan de belastingdienst hoeft door te geven is bij je jaarlijkse belastingaangifte zeggen dat je een uitstaande lening hebt en hoe groot die is. Dat telt namelijk eventueel mee voor je vermogensbelasting. Je zoon kan dit dan bij zijn aangifte opgeven als schuld.

Je kan het natuurlijk ook schenken als je dat wilt.
https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting
Als je de helft nu doet en de andere helft na 1 januari hoeft hij daar geen belasting over te betalen. Als je boven de drempel komt is de belasting 10%.

Wat de marktconforme rente betreft. Je kan er ook voor kiezen om alleen het bedrag van de rente ieder jaar te schenken. Dat is een paar tientjes met deze bedragen. En dat blijft dan ook ruim onder de grens voor de belastingdienst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:04

Herman

FP ProMod
@jeronimo1968 Waar nu even voorbij wordt gegaan, is de vraag of je zoon überhaupt wel recht heeft op BTW-teruggave. Hiervoor is het namelijk van belang dat hij de bedrijfsmiddelen inzet voor -met BTW-belaste- omzet. Voor kleine ondernemers (omzet < EUR 20.000) bestaat er een vrijstelling voor omzetbelasting. Deze ondernemers hebben geen aangifteplicht en hoeven dus ook geen BTW over hun omzet af te dragen. Keerzijde is wel dat zij BTW op inkopen niet kunnen verrekenen / terugvragen.
Dus check even of hij BTW-belaste omzet maakt én of hij géén gebruik maakt van de KOR vóórdat je de BTW terug vraagt :)

_eLMo_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:34:
Let erop dat de factuur op naam van de kvk inschrijving staat. Dat is de enige voorwaarde voor BTW aftrek (naast het zakelijke karakter).
Bron?
Lees even de antwoorden die eerder zijn gegeven. Bij een eenmanszaak is geen onderscheid tussen de ondernemer en zijn privé. Dan maakt het dus niet uit welke geadresseerd is. Bovendien is een KVK-inschrijving helemaal niet noodzakelijk voor BTW-plicht. Je kunt ook prima BTW-ondernemer zijn (en een aangifteplicht hebben) zónder KVK inschrijving.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
kzin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:39:

Bovendien, mocht het bedrijf ooit falliet gaan, dan kan de rekening geblokkeerd worden. Dan kun je beter een aparte rekening hebben om van te leven.
goeie tip...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo1968
een hoop info waar ik zeker wat mee kan.
Allemaal erg bedankt voor het meedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:38
In principe maakt het voor het terug vragen van de BTW niet uit van welke bankrekening er wordt betaald.

Wat wel uitmaakt is dat bij het doen van de inkomsten belasting er ook terug is te vinden dat er een investering is gedaan van 10k.

Als er bij het doen van de omzetbelasting meer btw is teruggevraagd als dan waarvoor en bij de inkomstenbelasting aan zakelijke kosten zijn opgegeven dan zal dat voor de belastingdienst wel een reden kunnem zijn om er eens beter naar te kijken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:48
Voor TS: het bovenstaande klopt dus niet, dat je dat alvast weet als je zoon een boekhouder gaat raadplegen. :)
Voor een paar honderd euro heb je een jaar plezier van de kennis van zo’n man/vrouw/X. Die je zoon vervolgens aftrekt mits correct gefactureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
ik heb mijn info van de belastingdienst 🤷
https://www.belastingdien...welke_btw_mag_u_aftrekken

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 13-10-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij eenmanszaken is dat geen voorwaarde, kan ook gewoon op naam van de “eigenaar”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:26:
[...]

Bij eenmanszaken is dat geen voorwaarde, kan ook gewoon op naam van de “eigenaar”.
Owh sorry, in ons geval is de naam van de eigenaar de naam van de entiteit, maar inderdaad, de naam is belangrijk omdat het terug te leiden moet zijn naar de entiteit. Op naam van de vader is dus niet aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

kzin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:39:

Er is op zich geen reden om je privé en zakelijke transacties te splitsen, alleen is het standaard zo dat de hele rekening wordt opgenomen in de boekhouding. Als je dus je privérekening zakelijk gaat gebruiken dan moet je heel wat dingen als privé wegboeken, of moet je selectief bankafschriften gaan verwerken.
Makkelijkste is dus om het te scheiden, maar als ZZPer heeft je onderneming geen losse rechtspersoon en telt je zakelijk vermogen als je eigen vermogen. Je bent dus in feite je eigen onderneming.

Daarnaast weigeren veel partijen (zoals bijv. payment providers) een persoonlijke rekening, die willen echt een rekening op bedrijfsnaam omdat ze anders zelf gedoe met belasting kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
jeronimo1968 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:05:
Ik ben ZZPer en dat lijkt mij echt heel onverstandig. Geef 'em gewoon dat geld en laat hem dan vanaf zijn rekening betalen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit uberhaupt een topic is; de oplossing is heel simpel.

Daarnaast is er dan nog de keuze of die 10k een gift is, of een investering in zijn bedrijf. Maar dat staat verder los van dat het gewoon het simpelst is het geld naar zijn rekening over te schrijven.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit, btw aftrek alleen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

De vraag is al beantwoord maar het antwoord is simpel
Je zoon wil 10k spullen kopen voor zijn zzp bedrijf
Om een reden kan hij het niet zelf betalen en wil jij die spullen betalen. Dus jij koopt het en schenkt dan de spullen aan hem
Kan je in dat geval de BTW aftrekken, antwoord NEE, de factuur staat namelijk niet op zijn naam of bedrijfsnaam. De enige manier dat dit goed gaat niet opvalt is als jouw naam (voorletters etc) exact het zelfde is als die van je zoon. Verder loopt er een digitaal spoor van jouw bankrekening, dus een slecht plan.

Beter is als je van plan bent hem deze 10K te schenken, dit dan ook te doen. Wil je de schenkings belasting omzeilen, dank kan je max iets van 5300 (zoek het bedrag op op de site van de belastingdienst) belasting vrij scheken. Het restant leen je aan hem, stel hiervoor een overeenkomst op. Op 1 januari aan staande schenk je het restant plus de rente (bijvoorbeeld 4%, 3 maanden, dus zeg circa 4% * 1/4 (3maanden) * circa 4700 = 47 euro) aan hem en is de lening afgelost. Wel moet jij deze lening en de inkomsten opnemen in je belasting aangifte, de gevolgen zijn minimaal, want anders had je dat(10k) vermogen ook gehad. Het rente percentage is een voorbeeld, ik denk dat je ook wel lager kan gaan zitten op 2%, maar zoek het uit.
Hij koopt dan van het geld de apparatuur en kan als hij aan de voorwaarden voldoet (zie hierboven) de btw terug vorderen.

De aankoop kan als consument worden gedaan (dus geen kvk opgeven), je zou sowieso een factuur met BTW moeten krijgen (en anders kan je er om vragen) zodat je onder consumenten recht valt voor meer bescherming.

Ik zou wel z.s.m. een zakelijk rekening afsluiten, het kost wel geld 60-70 euro per jaar, knab is de goedkoopste (toen ik het jaren geleden voor mijn eigen zaak uitzocht) , maar kijk goed naar het aantal transacties (dat is meestal bepalend), en scheid het gebruik prive en zakelijk goed. De reden is dat als je eens controle krijgt, er geen discussie over de reden voor de aankoop.....

Afhankelijk van je eigen kennis en volume transacties huur een boekhouder of doe het zelf in een excel (er zijn voorbeelden te vinden) of een pakket online

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 13-10-2022 12:10 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Met of zonder contrcat?
Je kan het bedrag toch gewoon schenken (als je dat wilt?) je mag eenmalig schenkingsvrij iets meer dan 22K geven (in ieder geval vorig jaar nog).
Dan boek je gewoon het geld over naar zijn rekening.
Hij betaald zijn spullen en klaar (en kan de BTW terugvorderen/verrekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Klopt tot 27231 (bron), echter je kan daarna geen schenking doen voor een woning (de jubel ton wordt niet verlengt, maar een schenking voor een woning mag nog tot 56k in de toekomst). Ik zou dat liever behouden om bij een woning te helpen.

Het is een kleine moeite een leen overeenkomst op te stellen en daarmee rekening te houden in je aangifte…

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1