De vraag is al beantwoord maar het antwoord is simpel
Je zoon wil 10k spullen kopen voor zijn zzp bedrijf
Om een reden kan hij het niet zelf betalen en wil jij die spullen betalen. Dus jij koopt het en schenkt dan de spullen aan hem
Kan je in dat geval de BTW aftrekken, antwoord NEE, de factuur staat namelijk niet op zijn naam of bedrijfsnaam. De enige manier dat dit
goed gaat niet opvalt is als jouw naam (voorletters etc) exact het zelfde is als die van je zoon. Verder loopt er een digitaal spoor van jouw bankrekening, dus een slecht plan.
Beter is als je van plan bent hem deze 10K te schenken, dit dan ook te doen. Wil je de schenkings belasting omzeilen, dank kan je max iets van 5300 (zoek het bedrag op op de site van de belastingdienst) belasting vrij scheken. Het restant leen je aan hem, stel hiervoor een overeenkomst op. Op 1 januari aan staande schenk je het restant plus de rente (bijvoorbeeld 4%, 3 maanden, dus zeg circa 4% * 1/4 (3maanden) * circa 4700 = 47 euro) aan hem en is de lening afgelost. Wel moet jij deze lening en de inkomsten opnemen in je belasting aangifte, de gevolgen zijn minimaal, want anders had je dat(10k) vermogen ook gehad. Het rente percentage is een voorbeeld, ik denk dat je ook wel lager kan gaan zitten op 2%, maar zoek het uit.
Hij koopt dan van het geld de apparatuur en kan als hij aan de voorwaarden voldoet (zie hierboven) de btw terug vorderen.
De aankoop kan als consument worden gedaan (dus geen kvk opgeven), je zou sowieso een factuur met BTW moeten krijgen (en anders kan je er om vragen) zodat je onder consumenten recht valt voor meer bescherming.
Ik zou wel z.s.m. een zakelijk rekening afsluiten, het kost wel geld 60-70 euro per jaar, knab is de goedkoopste (toen ik het jaren geleden voor mijn eigen zaak uitzocht) , maar kijk goed naar het aantal transacties (dat is meestal bepalend), en scheid het gebruik prive en zakelijk goed. De reden is dat als je eens controle krijgt, er geen discussie over de reden voor de aankoop.....
Afhankelijk van je eigen kennis en volume transacties huur een boekhouder of doe het zelf in een excel (er zijn voorbeelden te vinden) of een pakket online
[
Voor 8% gewijzigd door
jeanj op 13-10-2022 12:10
]