Houtkachel in kas, hoe rookkanaal te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik heb deze vraag eerder in het pelletkachel topic gesteld, werd ondergesneeuwd. Ik zag verder geen houtkachel topic, dus dan maar even zo met een eigen topic.

Ik heb een niet zo typische situatie, aan de andere kant is het ook weer niet zo ingewikkeld.
We hebben een kas bij ons huis, en hierin willen wij een houtkacheltje plaatsen.
Dit zal een niet al te grote stoof/kookkachel worden.

De kas komt in een hoek met houten wanden en op een houten vlonder. Dit zal ik allemaal beschermen door hittebestendige platen en/of metaal te gebruiken, zodat het hout goed is afgeschermd.
Ik heb toevallig al zo'n grijze plaat staan, ik zal nog wat halen.

Echter over de afvoer vraag ik me een paar dingen af, wat ik niet goed kan vinden op internet:

1: Rookgasafvoer dichtbij houten wand: In principe dacht ik het simpel te houden met een enkelwandige pijp. Echter, welke afstand moet ik dan van minimaal van mijn houten wand houden? Is 30cm voldoende, 50cm?
Of moet ik hierom toch voor een dubbelwandige kiezen.

2: Doorvoer door het glas van de kas.
Ik moet dus door het glas heen, of het glas vervangen voor 1 of andere hittebestendige plaat. Het gaat dus niet om een doorvoer door een dikke muur.
Nu is het zo dat het dak van gehard glas is en enigzins onder spanning staat met stormkabels. Hier rommel ik liever niet aan, gehard glas is ook nog eens heel lastig om gaten in te maken.
Ik kan ook door een verticaal stukje ongehard glas, wat ik heel makkelijk eruit kan halen, een gat in maken of vervangen door iets anders.
Gezien dit verticaal is moet de rookgasafvoer dan even 2x een 90 graden bocht maken, of als het lukt, 2x een 45 graden bocht. Op max 50cm, geen lange horizontale kanalen o.i.d.

Mogen die bochten erin?
En wat voor alternatief kan ik pakken voor het glas?
Zo'n grijze plaat is niet erg fraai, dus liever iets wit/zwart/antraciet of wat ik zelf nog een kleur kan geven.

Ik denk verder dat een dergelijke oranje hittebestendige siliconen doorvoer het meest praktisch, zoals die ook in tenten wordt gebruikt. Dan komt het gat niet zo precies en heeft het wat afstand tot het glas of tot de vervangende plaat die ik er dan in zet.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/68399/files/392584337/660x660x2/traveller-frontier-plus-schoorsteen-doorvoer-hard.jpg

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 11:05
Weet je zeker dat je je kas op deze manier wilt verwarmen? Lijkt me in ieder geval weinig duurzaam. En kan me voorstellen dat je buren er ook niet direct gelukkig van worden.

Dat gezegd hebbende, heb je wel een afvoer nodig? Een hoop van die gassen zijn natuurlijk niet echt lekker om in te ademen, maar plantjes kunnen mogelijk wel wat met de uitgestote co2.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Freeaqingme Het is alleen zo af en toe voor de leuk, en zo staan mijn buren er ook in. Die hebben al rocket stoves, en alles gaat alleen aan als het goed stookweer is, en verder is het in het buitengebied.

En veel van de wanden zijn van mijn huis, ipv glas van de kas. Dus het valt mee hoeveel die verliest.

Zonder afvoer zal geen optie zijn. De plantjes zullen het inderdaad wel leuk vinden, maar wij niet. Ook zijn er ramen van het huis in de kas, en die moeten dan ook niet open staan want komt het binnen.

De kas wordt gebruikt om warmte voor het huis mee binnen te halen, dit zal soms extra gaan gebeuren, die sporadische keren dat we de houtkachel zullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:32
!null schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:10:
@Freeaqingme Het is alleen zo af en toe voor de leuk, en zo staan mijn buren er ook in. Die hebben al rocket stoves, en alles gaat alleen aan als het goed stookweer is, en verder is het in het buitengebied.

En veel van de wanden zijn van mijn huis, ipv glas van de kas. Dus het valt mee hoeveel die verliest.

Zonder afvoer zal geen optie zijn. De plantjes zullen het inderdaad wel leuk vinden, maar wij niet. Ook zijn er ramen van het huis in de kas, en die moeten dan ook niet open staan want komt het binnen.

De kas wordt gebruikt om warmte voor het huis mee binnen te halen, dit zal soms extra gaan gebeuren, die sporadische keren dat we de houtkachel zullen gebruiken.
Waarom geen rocket stove? Die kan je horizontaal naar buiten laten gaan. Met massa blijft je kas wat langer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jron667 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Waarom geen rocket stove? Die kan je horizontaal naar buiten laten gaan. Met massa blijft je kas wat langer warm.
Ik wilde het nu simpel houden door een gebruikte stoof/kook/potkachel te kopen, waar ook een pan opgezet kan worden.

Rocket stove zou inderdaad wel een voordeel hebben omdat de temperaturen van de rookgassen veel lager liggen. Dat maakt mijn vragen wel simpeler ja. Maar rocket stoves zijn wel een stuk duurder.

Tenzij je het hebt over die zelf maak dingen in L of J vorm, maar ik weet niet of dat ook echt zo goed werkt als gewoon een nieuwe rocket stove van bijvoorbeeld 1500 euro die echt 2 ruimtes heeft en daarmee de rookgassen daadwerkelijk een stuk koeler en schoner heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:32
!null schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Ik wilde het nu simpel houden door een gebruikte stoof/kook/potkachel te kopen, waar ook een pan opgezet kan worden.

Rocket stove zou inderdaad wel een voordeel hebben omdat de temperaturen van de rookgassen veel lager liggen. Dat maakt mijn vragen wel simpeler ja. Maar rocket stoves zijn wel een stuk duurder.

Tenzij je het hebt over die zelf maak dingen in L of J vorm, maar ik weet niet of dat ook echt zo goed werkt als gewoon een nieuwe rocket stove van bijvoorbeeld 1500 euro die echt 2 ruimtes heeft en daarmee de rookgassen daadwerkelijk een stuk koeler en schoner heeft.
Kijk eens op https://batchrocket.eu/ handige site. Ik ben er nog niet aan toegekomen, beetje veel projecten lopen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat is leuk, maar ik ga ook niet aan een nieuw project beginnen :+
Ik wil gewoon bestaande kachel kopen, rookkanaal door het glas, en dan kijken hoe het is.

Misschien heb ik nog wel wat aluminium composiet plaat, ter vervanging van het glas, maak ik daar een ruim gat in en zet ik daar zo'n oranje slurf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Hoe voer je verse lucht aan? Dubbelwandig geeft meteen voldoende aanvoerlucht en buitenkant rookkanaal blijft koud.
Vaak zie je ook geïsoleerde rookkanalen, als je het stuk wat door het glas/de inzetplaat gaat met een geïsoleerde buis uitvoert is die minder warm. Enkelwandig lijkt me zeer gemakkelijk om problemen te creëren, en moeilijk om veilig uit te voeren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 14:43
Ik weet niet wat je budget is voor die doorvoer, maar dit kan uitkomst bieden :)

Afbeeldingslocatie: https://batisthobbykassen.nl/wp-content/uploads/2016/01/Burnies-Recht-5-1095x450.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 17:54
Als je zoekt met de woorden "greenhouse woodstove" op duckduckgo vind ik dit soort voorbeelden.

https://www.pinterest.com/pin/426997608408955493/

https://www.pinterest.com.au/pin/735916395331699147/

https://www.pinterest.com/pin/558376053796863527/

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
HEATING our GREENHOUSE with WOOD! (Rooster almost CAUGHT ON FIRE 🔥)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Woodstove in the greenhouse

Wel foto's posten als je het gaat bouwen. Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
!null schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:24:

1: Rookgasafvoer dichtbij houten wand: In principe dacht ik het simpel te houden met een enkelwandige pijp. Echter, welke afstand moet ik dan van minimaal van mijn houten wand houden? Is 30cm voldoende, 50cm?
Of moet ik hierom toch voor een dubbelwandige kiezen.
Normaliter ga je pas naar dubbelwandig als je met de pijp de te verwarmen ruimte verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
naftebakje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:06:
Hoe voer je verse lucht aan? Dubbelwandig geeft meteen voldoende aanvoerlucht en buitenkant rookkanaal blijft koud.
Vaak zie je ook geïsoleerde rookkanalen, als je het stuk wat door het glas/de inzetplaat gaat met een geïsoleerde buis uitvoert is die minder warm. Enkelwandig lijkt me zeer gemakkelijk om problemen te creëren, en moeilijk om veilig uit te voeren.
Er zijn genoeg plekken waardoor versie lucht naar binnenkomt.
Dit zal ik ook controleren trouwens.
Ruudje88 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:18:
Ik weet niet wat je budget is voor die doorvoer, maar dit kan uitkomst bieden :)

[Afbeelding]
Op zich een vrij standaardplaat, maar nu klopt waarschijnlijk de hoek wel, omdat deze voor een kas is gemaakt.
Ik wil echter liever niet aan het dak zitten, en door de zijkant naar buiten. Dat wil ik eerst onderzoeken, anders is dit een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah hier zitten wel grappige dingen tussen. Gewoon een stukje verticaal metaal, verder geen afdichting omdat het toch verticaal is. En een paar druppels binnen is ook geen ramp, het is een kas.

En natuurlijk slim om een stukje dubbelwandig te gebruiken voor alleen de doorvoer.

Ik moet alleen nog wat met de afstand vanaf mijn houten wand als ik enkelwandige pijp gebruik voor dat stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 14:43
De hoek kun je nog stellen, de stormkraag zorgt als het ware voor de afdichting.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93cfce43-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/Schuin%20dak%20bitumen%20epdm%20afb3.png

Je zou ook voor een wanddoorvoer kunnen gaan dmv een plaat op dezelfde manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
!null schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Ah hier zitten wel grappige dingen tussen. Gewoon een stukje verticaal metaal, verder geen afdichting omdat het toch verticaal is. En een paar druppels binnen is ook geen ramp, het is een kas.

En natuurlijk slim om een stukje dubbelwandig te gebruiken voor alleen de doorvoer.

Ik moet alleen nog wat met de afstand vanaf mijn houten wand als ik enkelwandige pijp gebruik voor dat stuk.
Als je echt bang daarvoor bent om niet genoeg ruimte tussen de pijp en hout te houden zou ik een stuk metaal erachter schroeven.

Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://64.media.tumblr.com/68c09f66dc1edee1f3093327a07092f9/tumblr_owzo2eCMT41wuzwebo1_1280.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja het is wel een meter of 3 langs hout, dan misschien wat dun metaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Bochten van 45 graden kunnen, 90 graden niet. Dat was in ieder geval zo bij mijn houtkachel.
Daarnaast moet de kachelpijp voldoende warm worden om natuurlijke trek te creëren zodat dat de kachel aanblijft. Zon kas klinkt mij niet als het best geïsoleerde gebouw, dus ik zou zo snel mogelijk naar dubbelwandige (geïsoleerde) pijp gaan. Daarnaast voorzie ik ook problemen met het opwarmen en afkoelen van het glas door de hitte van de pijp, dus daar moet sowieso dubbelwandig. Maar bij voorkeur helemaal niet door glas heen. Uiteraard moet de bovenkant van het rookkanaal boven de nok van je kas uitkomen voor voldoende trek.
Misschien kan je een luchtrooster voor verse lucht achter je kachel maken, dan trekt er minder buitenlucht door de kieren de kas in als de kachel brand. Dat lijkt me vooral in de winter bevorderlijk voor een stabiele binnentemperatuur.
Ik raad je sowieso aan om je hout af te timmeren met brandwerend materiaal, ook omdat ik aanneem dat de kachel vaak zonder toezicht aanstaat. Dan maakt de afstand ook niet zo veel meer uit.

*edit* ik zeg er nog even bij dat ik geen expert ben en je ook een kachelbedrijf kan vragen het te plaatsen. Het loont ook de moeite uit te zoeken of je brandverzekering hier iets van vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dexs op 13-10-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wij hebben 2 situaties gehad in enkele kassen waarin we een houtkachel hadden.

Situatie 1 had een afvoerpijp naar de zijkant van de kas, waar een staalplaat gemonteerd stond met daar doorheen de uitvoer van de kachel.
Situatie 2 had een uitvoer naar het "dak" van de kas, hierbij was een glasplaat verwijderd en hiervoor in de plaats een staalplaat met uitvoer gekomen.

Deze kan je op maat laten maken bij een plaatstaal bedrijf, en volgens mij zijn er zelfs kant en klaar oplossingen...zou je even een een kachelboer moeten vragen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dexs Hij komt in een hoek te staan met 2 wanden van het huis, het zal daar zeer snel opwarmen. Het is alleen dat hij omhoog de kas tegen :+ Enkelwandig lijkt me prima, ik wil ook wel de warmte afgifte. Misschien vereist de kachel (die ik nog moet kopen) dat ik op 50cm van de wand zit, dan hoef ik sowieso er weinig aan te doen.
Rondom de kachel zelf komt natuurlijk wel brandwerend spul.

Hij staat op een houten vlonder. Ik kan vrij makkelijk een gat maken in de vlonder en hem vanaf daar lucht te pakken. Als er een duidelijke lucht ingang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1977
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-08-2024
Hi!

ik ben ook bezig met een soortgelijk project. Schijnt nogal lastig te zijn om een ruit te bestellen met een gat voor de doorvoer eruit of het is erg kostbaar....Heb je inmiddels als een idee hoe dit op te lossen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 22:15
Kun je niet een aluminium composiet plaat nemen en daar een gat in maken? Ook bekend als dibond of alubond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Henk1977 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:00:
Hi!

ik ben ook bezig met een soortgelijk project. Schijnt nogal lastig te zijn om een ruit te bestellen met een gat voor de doorvoer eruit of het is erg kostbaar....Heb je inmiddels als een idee hoe dit op te lossen??
Het geharde glas is inderdaad lastig, dan moet je door een bedrijf met van te voren opgegeven maten werken. En prijzig.
Bij ons is het dak gehard glas, ook nog eens met stormkabels.

Aan de zijkant zit normaal glas, en dan is het wel te doen om zelf een gat te maken (maar je hebt ook zo de ruit in 2).
Ik denk er toch aan om het ruitje wat er in zit in te korten (1 rechte snede), en dat stuk dan te vervangen door een plaat die er goed tegen kan. Of dan een ruim gat met zo'n oranje slurf dat materiaal minder uit maakt.
hjtuinenburg schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:17:
Kun je niet een aluminium composiet plaat nemen en daar een gat in maken? Ook bekend als dibond of alubond....
Ik heb dus nog zoiets liggen, moet het nog even opmeten.
Ik heb even de specs opgezocht, en dat spul heeft vaak ook maar een max temperatuur van 80 graden, soms 110 graden. Dus gewoon staal is alsnog fors beter.

En het zou bij mij dus ook maar om een klein stukje gaan.

Ik denk dat ik het even heel simpel ga houden en vanaf daar verbeteren, als ik merk dat de kachel niet goed trekt.
Ik ben wellicht niet een heel erge stoker, maar volgens mij heb ik voldoende ervaring om dat te bepalen.
Verder nog met de infrarood meter alles in de gaten houdens qua temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk1977
Dank je wel.
Ik ga wel voor op maat gemaakt gehard glas. De prijs daarvan viel me niet direct tegen en het is de mooiste oplossing. Het klopt dat er goedkopere oplossingen zijn, maar die zijn niet mooier.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMFfg6VOKYUu2rhahMiu0VLndA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujvlJMNUzVId9IbJ3mLxPQA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uls5nouei3KU8yDlAY2PM27tEZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spIsHJ09iFWy8bi2os5geLSZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Henk1977 op 17-10-2022 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Henk1977 Ja dat is een mooie oplossing!

Punt is dat bij mij het dak permanent onder spanning staat als stormbeveiliging.
En het is al eens, toen het nog geen goede stormbeveiliging had, kapot gewaaid, overal glas :|

Dus rommel ik liever niet aan het dak.
Overigens tijdje terug, al met de stormbeveiliging en met die 3 stormen achter elkaar, heeft hij het prima gehouden.
Maar als je ergens een ruit eruit hebt liggen is de rest verzwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1977
Dank je wel. Ik ga dit proberen en denk door de dubbelwandige pijp en het geharde glas dat het goed zou moeten gaan. Zo niet, dan moet ik alsnog naar een ander optie toe werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Henk1977 Dat moet wel goed gaan, is gewoon goed voorbereid zo.

Pagina: 1