Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energieverbruik warmtepomp zonder warmtevraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• beemsterjee
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-07 07:20
Ik heb sinds kort een warmtepomp en ben nog bezig met inregelen. Eerst maar eens ervoor gezorgd dat ik inzicht heb in energieverbruik. Nu zie ik vandaag bijvoorbeeld dat er best wat energie verbruikt wordt tussen 7 uur en 10 uur ( >200 Watt) terwijl er geen warmtevraag is (temperatuur is 19.5 graden en thermostaat is ingesteld op 18.5). Wie kan mij uitleggen waarom de pomp dan toch zoveel vraagt? Het plaatje is van vanmorgen, en bevat het energieverbruik, de ingestelde en gemeten temperatuur op de thermostaat en tot slot de gemeten buitentemperatuur door de sensor die gekoppeld zit aan de warmtepomp.

[Update]:
De configuratie:

Hybride split warmtepomp lucht / water Remeha Elga ACe H4KW
Gasgestookte condensatieketel Remeha Avanta Ace 35c
Thermostaat: Remeha eTwist

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZ_8grxIBnRINPwnzTcHW2RTyuk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XPxgrzT6ktvrHCMhIPU9phVI.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door beemsterjee op 12-10-2022 15:09 . Reden: Extra info gevraagd in post. ]

Alle reacties

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-11 08:20
Anti-legionella programma?

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-11 17:16
boiler/ warmwatergebruik?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
@beemsterjee Het is handig om je startpost even aan te vullen met merk + type van de warmtepomp, wat voor thermostaat heb je eraan hangen etc?

En heb je al eens gekeken wat het display op warmtepomp(?) of de thermostaat aangeven wat hij aan het doen is als je dat stroomverbruik merkt?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Ik kan de kleuren moeilijk onderscheiden, maar het lijkt erop dat de 'target temperature' tussen 3:30 en 6:30 uur geen 18,5 maar 19,5 graden is.
Staat je programma echt continu op 18,5?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt misschien ook de buitentemperatuur erbij plotten, het zou carterverwarming / warmtelint / circulatiepomp voor vorstbescherming kunnen zijn die aan gaat onder de 5 graden bijvoorbeeld. Een typenummer helpt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• beemsterjee
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-07 07:20
@ThinkPad ik heb even wat extra details toegevoegd.
@schumacher Ja, ons programma staat op 18.5 door de dag heen, alleen van 4 tot 6 slaat ie even aan. Dan is het prima aangenaam thuis.
@Proton_ , ik heb de buitentemperatuur er ook even bijgeplot, maar we zijn niet onder de 5 graden geweest vandaag.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vloerverwarming?

Dan het water rondpompen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat zit er elektrisch allemaal achter de kWh-meter?

Een Elga heeft niet zo veel onderdelen die 250W kunnen trekken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:29
Ik heb ook een Elga Ace 4kW met eTwist. Het verbruik is gewoon de warmtepomp die actief is. Waarschijnlijk ingesteld op weerafhankelijke regeling met ruimtecompensatie. De thermostaat is dus niet leidend, de buitentemperatuur wel, en wordt in meer of mindere mate door de thermostaat beïnvloed (de sterkte van dit effect is instelbaar].

Het is mij wel een beetje een raadsel waarom tussen 4 en 6 s nachts de temperatuur iets hoger moet zijn. Zou dat niet tussen 16 en 18 uur moeten zijn? Of is het begin van de dag vroeg? s ochtends hoef je het meestal niet zo warm te hebben... Het is niet zo handig (qua geluid & efficientie] om juist s nachts als het kouder is de warmtepomp harder te laten werken.

De stooklijn kan zo misschien iets naar beneden afgesteld worden, maar lijkt eigenlijk best goed te staan. Deze instelling gebruik ik trouwens ook (met een iets ander klokprogramma] en is wat mij betreft de beste manier om deze warmtepomp te laten werken. Je kan eventueel nog de nachtverlaging iets naar beneden zetten in het programma.

[ Voor 61% gewijzigd door JBtL op 12-10-2022 23:33 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Pagina: 1