Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiden bestaande SE installatie - wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:13
Ik heb sinds maart 2018 een SolarEdge installatie liggen (SE7K 3-fase omvormer met 26 stuks Trina 295Wp panelen (TSM-295PC14), elk voorzien van een P300 optimizer (P300-5RM4MRS-MA23) en verdeeld over twee dakdelen op zuid gericht.

Begin dit jaar is de CV ketel vervangen door een warmtepomp en de gasleiding is inmiddels verwijderd. Wat het precieze effect is op electriciteitsverbruik zal pas na de komende winter beter duidelijk zijn. Mijn huidige EV heb ik ingeruild, binnenkort (hopelijk) staat er een Ioniq 5 op de stoep. Ik schat dat ik hierdoor bijna of net op de nul uitkom op de meter, het liefst doe ik daarom nu al een uitbreiding van de zonnepanelen.

Nu had ik bij wijze van een brain-fart eens geïnformeerd bij het bedrijf dat indertijd de boel heeft geleverd wat ik er nog aan panelen bij geplaatst zou kunnen worden aangezien ik sindsdien ook een bouwwerkje in de tuin heb staan waar ik een stuk of 4 grote panelen op kwijt kan.

Zij brachten mij een offerte uit voor 4 stuks PV Longi 410 panelen met een S440 optimizer plus montagesysteem etc., in totaal voor zo'n 3.300 euries inclusief montage en een levertijd van maar liefst 33 weken.

Als alternatief hiervoor zou ik op zoek kunnen gaan naar een tweedehands setje panelen om aan te sluiten op de bestaande omvormer, maar ik verwacht dan minder opbrengst van dat dakje te kunnen halen (simpelweg omdat ik niet verwacht dat de wat hogere vermogen panelen al tweedehands te krijgen zijn of dat ik dan een paar panelen extra kwijt kan).

Nog een andere optie is te gaan voor een wat groter tweedehands setje met een aparte 3-fase omvormer voor het dak gericht op het noorden (schuin dak, hellingshoek 39 graden). Ik kan zo gauw echter geen on-line tool meer vinden die mij een indicatie van de opbrengst op noord kan geven, als je mij een link geven naar zo'n tool dan zou het zeker van pas komen.

Dus mijn vraag is: wat is wijsheid in deze, hoe zouden jullie dit aanvliegen?

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• zwakie
Thanks! Weet je er toevallig ook een waar je je niet hoeft te registreren?

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• teacher

teacher

Dysgaf!

Heb je alleen gekeken of ook geklikt? Naast het aanmeldvenster bijvoorbeeld... O-)
En dan naar "nieuw project" *O*

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 11-10-2022 22:45 ]

• zwakie
Ja, ik heb wel gekeken maar wat ik zag is een systeem waar ik veel te veel informatie moet geven om iets simpels als een schatting van opbrengst te krijgen. Noem me maar "voorzichtig" ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ok, superkort door de bocht:
Elke kW die je legt brengt ongeveer 1000kWh op per jaar,
Noord doet plm 55% van zuid.

Iets minder kort door de bocht en een snellere tool: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Zie hiervoor ook de startpost van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 11-10-2022 23:48 ]

• zwakie
Helemaal top, die eerste tool die je noemt was degene die ik indertijd ook gezien had. Nogmaals dank!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Je overweegt 2e hands: Mag ik concluderen dat je de intentie hebt om het zelf te doen dan?

Ligt er een geheel eigen groep naar je bouwwerkje, of kun je dit realiseren?
Dit onderverdelen in bouwwerk en dan 4 panelen of op een GoodWe XS, of 2 stuks APS-DS3(-L) en monitoring met een ECU-B

4 panelen laten leggen kan niemand voor een knappe prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:57
of ligt het dak vol met deze panelen? of zou je een maatje groter kunnen bijv longi 455 watt panelen.

dan zou je, als er een eigen groep / of iets met PV verdeler/ ook kunnen gaan voor een hoymiles hms2000 of hm1500 met bijbehorende dtu, en als het een plat dat is betonvoeten of een ander montage systeem,
dan zou je onder de 2500 euro uit moeten kunnen komen.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• zwakie
Dank voor de reacties en suggesties. Een groep kan ik makkelijk naar dat platte dakje brengen, maar dan ben ik al bezig met het uitwerken van een van de mogelijke opties.

Waar het mij op dit moment voornamelijk om gaat is welke van de 3 oplossingsrichtingen te kiezen...

Pagina: 1