Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MarkV0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 22:38
Hoi,

Ik heb vorig jaar zelf panelen gelegd maar ben achteraf niet helemaal happy met de opbrengst; ik had er meer van verwacht.

Mijn configuratie:Wanneer ik terugkijk in de log van de omvormer valt me op dat DC.StrB altijd op 0 staat, terwijl DC.StrA mooie waardes laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN6LCo4FjLzL8bHnHvu2TyMGDBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y1AdUD2L3QAOfjhUZZQf53p9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBGN4iqSu0PtUDVrjzp_CTJNkd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EgL5ZFGdPA18CYskO2oGjMLN.png?f=user_large

Volgens mij mag ik wel de conclusie trekken dat ik ergens een probleem in String B heb, toch? Ook String B had toch een mooi DC verloop moeten laten zien?

Alle reacties

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:34
Je hebt dus twee twee strings van 14 ? Heb je deze ook op de 2e mppt ingang gezet?

Anders zou je ze eens om kunnen wisselen om te zien wat er dan gebeurd.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Heeft die string ooit gewerkt? Heb je historische grafieken uit de omvormer (dit lijkt een excel afgeleide)?
Liefst een grafiek met spanning (volt)?

• MarkV0
@Possible ja, inderdaad. 2x14 en de 2e string op de 2e ingang. Ik zal inderdaad morgen eens kijken wat er gebeurt wanneer ik ze omdraai.

@schumacher ja, in t begin heeft ie wel gewerkt. Ik kan echter niet zover terug in de log vd omvormer. Het grafiekje komt idd uit excel, gebaseerd op de ruwe data uit de omvormer van begin augustus.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Meten is weten. Even de omvormer uitschakelen, zowel AC als DC en dan even de connectoren van de string losnemen. Dan de pennen van je multimeter in de connectoren steken en kijken wat de meter aangeeft, wel opletten dat je de metalen delen van beide meeten en niet aanraakt, DC spanning doet pijn!
Als de string goed is zul je ergens rond de 560 tot 600 volt meten.
Als je niets meet zit je probleem waarschijnlijk op het dak.

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:37
Het lijkt alsof de omvormer heel de dag in een beveiliging schiet.

Hoe hoog is de AC spanning?

Bij SMA heb je de optie om 2 strings op tracker 1 aan te sluiten, heb je dat ook gedaan of zit elke string op een aparte tracker?

• MarkV0
@MacgregorSound
@205Gutmann @Possible @schumacher
Probleem zit helaas op dak.
Ik heb beide strings ieder op een apart tracker zitten. Vanmiddag de string van B naar A tracker omgehangen en geconcludeerd dat er helemaal geen opbrengst is. Vervolgens de andere string weer terug op A gezet en vervolgens wel weer opbrengst. Kortom conclusie dat er iets mis is met string B. Wordt komend weekend dus het dak op.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:34
MarkV0 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:27:
@MacgregorSound
@205Gutmann @Possible @schumacher
Probleem zit helaas op dak.
Ik heb beide strings ieder op een apart tracker zitten. Vanmiddag de string van B naar A tracker omgehangen en geconcludeerd dat er helemaal geen opbrengst is. Vervolgens de andere string weer terug op A gezet en vervolgens wel weer opbrengst. Kortom conclusie dat er iets mis is met string B. Wordt komend weekend dus het dak op.
Het kan nog dat je misschien + en - verkeerd hebt aangesloten, dan doet hij ook niks. Omdat het Sunclix zjjn, kun je de nu (mooi in het donker :)) even omwisselen. Tenzij je hier zeker van bent.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• 205Gutmann
@MarkV0 Regel eerst eens een multimeter en meet die stringspanning.
Sowieso komt die multimeter ook van pas als je op het dak storingen gaat zoeken.

Kun je wel de Riso van die string uitlezen in Sunny explorer of Sunny portal?

Heb je op het dak zelf verlengkabels gemaakt?
Kans is groot dat er een connector geen verbinding maakt.

• MarkV0
@Possible ik weet bijna 100% zeker dat ik + en - goed heb aangesloten maar inderdaad zou ik ook dat nog even makkelijk kunnen testen door ze om te draaien. Wordt op z’n vroegst pas vrijdagavond dat ik t kan proberen, ben nl niet thuis momenteel.

@205Gutmann multimeter moet ik in t weekend ff bij m’n pa ophalen.

Wanneer ik een riso probleem heb zou de omvormer dat moeten aangeven, althans zo lees ik t in de handleiding. Volgens de omvormer zijn er geen fouten.

Op 2 na heb ik alle verlengkabels kant en klaar gekocht dus ik ga er vanuit dat die ok zijn. Wanneer + en - omdraaien geen effect heeft weet ik in ieder geval bij welke kabels ik moet beginnen.

• 205Gutmann
@MarkV0 Als het in het begin wel gewerkt heeft is de polariteit niet omgedraaid.

• MarkV0
@205Gutmann @Possible @MacgregorSound @schumacher dank voor jullie hulp / tips!! Probleem opgelost. Uiteindelijk bleek één kabel niet helemaal ok. Nu deze te hebben vervangen heb ik ook op string B spanning.
Pagina: 1