Lucht/water warmtepomp offerte (woning 1885)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03:13
[b]Eind dit jaar krijg ik de sleutel van mijn volgende woning, het is een hoekwoning uit 1885 maar zo’n 8 jaar geleden verbouwd (geïsoleerd dakopbouw, betonnen bgg vloer en ik gok geïsoleerde muren en HR++ beglazing).

-Huishouden van 2 personen
-Oppervlakte woning = 90m2
-4 kamers

Historisch gasverbruik: 1200m³/jaar in 2020/2021, 900m³/jaar in 2016t/m2020
Koevlaas2 --> 5,8kW[/b]
Afgiftesysteem
- 7 radiatoren (3x woonkamer, 1x hal, 1x hal, 1x slaapkamer 1, 1x slaapkamer 2, 1x slaapkamer 3)
- Zoals op de foto te zien is zitten er in heel het huis kleine radiatoren
- Elektrische vloerverwarming badkamer
SWW:
- plek voor boiler op zolder
- Bad aanwezig, in de keuken een Quooker (200 liter benodigd?)
Warmtepompvoorkeur:
L/W met buitenunit op de uitbouw, zo efficiënt, zuinig en stil mogelijk
Wie gaat het installeren?
Installateur gaat het installeren en inregelen
Offerte
Ik heb vandaag een offerte van een installateur ontvangen waarmee ik ook op bezoek ben geweest en ik ben benieuwd of jullie deze kunnen beoordelen ook:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Foto’s
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben even benieuwd hoe jullie naar deze aangeboden installatie kijken, zowel technisch als qua prijs en of dit gaat voldoen.

Als ik snel schakel zou die eventueel dit jaar nog gemonteerd kunnen worden. Thanks! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
5,8 KW door die paar radiatoren drukken wordt nog een uitdaging.

of je een wp kan hebben heeft niets te maken met de leeftijd van het huis of het warmteverlies, maar met de afgifte. alles staat en valt met de afgifte uiteraard wel in verhouding met het warmteverlies maar zolang je het warmteverlies niet kan compenseren heeft een grotere wp ook geen zin. op de foto's staan alleen maar wat kleine radiatoren. ik heb het vermoeden dat dit bij een wp vriendelijke temp veel en veel te weinig afgifte is.

ik zou kiezen voor vloerverwarming of fancoils.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-09 19:41
Op welke temperatuur gooit de huidige CV het water naar de radiatoren?

Het antwoord op die vraag geeft misschien antwoord of je de radiatoren kan gebruiken (eventueel met ventilatoren) of moet vervangen door fancoils.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:41
Met vloerverwarming moet je wel een goed geïsoleerde vloer hebben anders gaat veel te veel warmte naar de kruipruimte.
Met die drie CV radiatoren in de woonkamer op lage temperatuur red je het niet in een koude periode.
Je verliest ook aardig wat warmte door die hoge schuifdeuren (koudeval) daar had wel triple glas U=0.6 in gemogen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
twain4me schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:31:
5,8 KW door die paar radiatoren drukken wordt nog een uitdaging.
Uitdaging :-)?
Je bent wel erg subtiel vandaag O-)

Als er meer dan 2kW door de bestaande radiatoren wil bij WP vriendelijke temperaturen gaat het goed...

Mag ik vraagtekens zetten bij het technische begrip van deze installateur, of ga ik dan wat ver ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Zoals coaten buitendeel... buffervat van 50 liter?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Coaten kan geen kwaad en misschien wel goed, zeker aan de kust :)
Het buffervat is helaas nog standaard (scheelt nadenken) en kan je ze niet echt nadragen.

Er staat geen opstelplek bij (grindbak), alleen opstelbalken. Is er al een plek met afwatering?

Met deze matige afgifte betaalt vloerverwarming met deze prijs (optie 3) zich wel terug.
Als je twijfelt aan de afgifte kan je ook een warmtepomp overwegen die een hogere temperatuur aankan, dan zit je in ieder geval niet in de kou terwijl je de afgifte verbetert (een HT warmtepomp is geen vervanging van LTV).

Deze Hitachi is (op papier) niet de zuinigste of stilste, maar verkrijgbaarheid is een héle grote plus die niet te onderschatten is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Ronald schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:05:
[...]

Uitdaging :-)?
Je bent wel erg subtiel vandaag O-)

Als er meer dan 2kW door de bestaande radiatoren wil bij WP vriendelijke temperaturen gaat het goed...

Mag ik vraagtekens zetten bij het technische begrip van deze installateur, of ga ik dan wat ver ?
Ter bescherming van de installateur, ik heb niet de gehele offerte hier geplaatst. In een ander gedeelte staat inderdaad een beschrijving over de huidige situatie qua afgifte en dat de optie vloerverwarming of convectoren eigenlijk benodigd zijn maar dat het mijn keuze is om een winter aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Proton_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:37:
Coaten kan geen kwaad en misschien wel goed, zeker aan de kust :)
Het buffervat is helaas nog standaard (scheelt nadenken) en kan je ze niet echt nadragen.

Er staat geen opstelplek bij (grindbak), alleen opstelbalken. Is er al een plek met afwatering?

Met deze matige afgifte betaalt vloerverwarming met deze prijs (optie 3) zich wel terug.
Als je twijfelt aan de afgifte kan je ook een warmtepomp overwegen die een hogere temperatuur aankan, dan zit je in ieder geval niet in de kou terwijl je de afgifte verbetert (een HT warmtepomp is geen vervanging van LTV).

Deze Hitachi is (op papier) niet de zuinigste of stilste, maar verkrijgbaarheid is een héle grote plus die niet te onderschatten is :)
Hier is de opstelplaats van de buitenunit aangegeven op het platte dak links onder het badkamer raam en kan ik dus daar op afwateren. Daar recht boven onder het hellende dak zit de huidige installatie en daar komt het boiler/buffervat te staan en de binnenunit.

De coating is wel/niet nodig maar het gaat om een woning in Voorburg die vol in de wind en regen staat waar de buitenunit komt.

De vloerverwarming lijkt mij dan de betere optie ipv wat convectoren die bijna net zo duur zijn. Terugko. Ende op een vraag hierboven is de bgg vloer van beton (ik denk broodjes) en is die er 8 jaar geleden geplaatst dus qua afgifte verlies naar beneden maak ik mij minder zorgen.

Qua merk en type, niet de zuinigste en stilste? Wel gewoon bovengemiddeld goed qua kwaliteit en betrouwbaarheid. Er is weinig te vinden over dit merk.

Als ik voor vloerverwarming kies dan neem ik aan dat het buffervat überhaupt kan vervallen. (gok dat zie die nu meegenomen hebben ivm de kleine radiatoren in de gehele woning..)

Ik was eigenlijk best tevreden met de offerte maar de opmerkingen hier geven wat twijfels?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2NN43OHPZIaLUY3SihWbCfTeMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syJxsfeTrQZuQuL0beIycWpo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door AMARONE op 11-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik zou 't (met het huidige afgiftesyteem) helemaal afraden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Mag die buitenunit daar wel staan met de nieuwe BENG normen voor geluid. Lijkt mij te dicht op de erfscheiding. Of komt er zo'n geluidsdempende kast omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Is de bijgebouw een houten constructie? Dan zou ik het daar ook niet doen ivm resonantie. Dat hoor je zelf binnen maar door de geschakelde woningen horen je buren het waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Unicron schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:10:
Mag die buitenunit daar wel staan met de nieuwe BENG normen voor geluid. Lijkt mij te dicht op de erfscheiding. Of komt er zo'n geluidsdempende kast omheen?
Het is hout, de installateur heeft het vaker gedaan en geen slechte ervaringen. De buren hebben trouwens geen uitbouw (2500mm breed) daar.

Ik nijg trouwens ivm de LT en efficiëntie erg naar het toapassen van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
AMARONE schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Het is hout, de installateur heeft het vaker gedaan en geen slechte ervaringen. De buren hebben trouwens geen uitbouw (2500mm breed) daar.

Ik nijg trouwens ivm de LT en efficiëntie erg naar het toapassen van de vloerverwarming.
Wij hebben een 5kW unit op de houten uitbouw staan en die hoor je binnen. Zeker als hij zijn best staat te doen in de winter. Heb hem inmiddels verzwaard met beton tegels en nu is het een stuk beter, maar het is niet helemaal nul.

Ik vind het niet storend en we wonen vrijstaand dus de buren hebben er geen last van. Maar ik zou het een volgende keer anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:20

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

AMARONE schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

De installateur zou ik niet vertrouwen op zijn woord, hij heeft een ander belang dan jij.

Dat de buren geen uitbouw hebben hoeft niet zoveel te zeggen, resonantie is een vervelend ding en als die aanbouw met ankers vastzit in de muur kunnen de buren zomaar meegenieten van jouw pomp.

En wat ga je dan doen? Je zit er voor 15k in dus je moet ergens naartoe met de buitenunit, en als de installateur moet komen om hem te verplaatsen ben je niet voor 100 euro klaar. Tevens zal je vermoedelijk niet aan de geluids voorwaarden voldoen zoals al aangehaald.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
TTommie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

De installateur zou ik niet vertrouwen op zijn woord, hij heeft een ander belang dan jij.

Dat de buren geen uitbouw hebben hoeft niet zoveel te zeggen, resonantie is een vervelend ding en als die aanbouw met ankers vastzit in de muur kunnen de buren zomaar meegenieten van jouw pomp.

En wat ga je dan doen? Je zit er voor 15k in dus je moet ergens naartoe met de buitenunit, en als de installateur moet komen om hem te verplaatsen ben je niet voor 100 euro klaar. Tevens zal je vermoedelijk niet aan de BENG voorwaarden voldoen zoals al aangehaald.
Volgens mij zit het vooral in de trillingen en klankkast door het houten dak en via het plafond in de kamer bij mij en niet zo erg richting buren.

Maar optie B is dan om hem op die plek aan beugels aan het metselwerk te hangen rechts van het badkamer raam. Dan hangt die en verder van de grens en minder resonantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

AMARONE schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:37:
[...]

Volgens mij zit het vooral in de trillingen en klankkast door het houten dak en via het plafond in de kamer bij mij en niet zo erg richting buren.

Maar optie B is dan om hem op die plek aan beugels aan het metselwerk te hangen rechts van het badkamer raam. Dan hangt die en verder van de grens en minder resonantie?
Ik weet niet waar je badkamer raam zit, maar kan het wel gokken.

Vergis je niet in resonantie. Mijn buurman had zijn airco aan de zijkant van zijn huis opgehangen en ik kon precies horen wanneer dat ding aan ging. Hij vond het dan ook vreemd dat ik dat hoorde want dat kon niet. Uiteraard kon ik de luchtverplaatsing niet horen, maar wanneer de compressor insprong kwam de resonantie mijn huis in via de vloer. Dat klinkt net alsof er in de verte een vrachtauto staat te draaien. Dat heeft nog wat voeten in de aarde gehad want de installateur hield vol dat ik het niet kon horen. Ga er maar aanstaan.

Mijn advies, zet een warmtepomp op de grond, minimaal een meter van de gevel en op Bigfoots.
Aan de gevel hangen levert bijna altijd geluidsoverlast op, voor jezelf maar ook voor je buren.
En zeker als het zo’n zware jongen is als wat jij van plan bent.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:05

twain4me

Unicron schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:10:
Kans is idd klein dat je daar de geluidseisen kan halen 1 het is onder een te openen raam en 2 het is dicht dicht op de erfgrens.

nooit een instalateur op zijn woord geloven en gewoon de berekening voor geluid vragen. (of zelf maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
AMARONE schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

Ter bescherming van de installateur, ik heb niet de gehele offerte hier geplaatst. In een ander gedeelte staat inderdaad een beschrijving over de huidige situatie qua afgifte en dat de optie vloerverwarming of convectoren eigenlijk benodigd zijn maar dat het mijn keuze is om een winter aan te kijken.
Kijk dat valt mee… dan snapt hij het beter dan de lokale weigerneef die dacht dat mijn 7kW bij 35 graden ltv-vv systeem het niet zou trekken, tenminste dat was de enige gedachte die ik snapte.

Maar je gaat redelijk ver over de 45 graden nodig hebben om bij vorst warm te blijven zonder verdere aanpassingen. En dan zijn je stroom kosten ook behoorlijk meer.

Ik heb verder geen morele problemen als je het door zet, worst case gebruik je evenveel gas via de gascentrale als nu, groot deel van jaar beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ronald schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:04:
[...]

Kijk dat valt mee… dan snapt hij het beter dan de lokale weigerneef die dacht dat mijn 7kW bij 35 graden ltv-vv systeem het niet zou trekken, tenminste dat was de enige gedachte die ik snapte.

Maar je gaat redelijk ver over de 45 graden nodig hebben om bij vorst warm te blijven zonder verdere aanpassingen. En dan zijn je stroom kosten ook behoorlijk meer.

Ik heb verder geen morele problemen als je het door zet, worst case gebruik je evenveel gas via de gascentrale als nu, groot deel van jaar beter.
Dit topic brengt meer twijfels eigenlijk momenteel.

-prijsniveau lijkt mij oke
-Het merk(Hitachi) is onbekend hier maar de mensen die er bekend mee zijn zeggen allemaal dat die super efficiënt is
-geluid op de erfgrens moet ik met de installateur checken
-tevens wil ik voor vloerverwarming kiezen (het is even extra verbouw werk) maar dat zorgt voor comfort, voldoende afgifte en naar de toekomst een meerwaarde voor de woning.
-door die keuze ga ik de installateur nog wel even bevragen over dat het buffervat dan gewoon weg zou kunnen
-resonantie lijkt een links/rechts discussie. De ene zegt dat het problemen geeft en de ander zegt dat het prima te voorkomen is door wat stoeptegels en rubber bielzen/veersysteem. (zal ik ook nog een vraag over stellen aan de installateur.

Als ik die punten nog even navraag moet het systeem verder goedkomen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Of het goed gaat komen, zal je via dit topic geen sluitend antwoord op krijgen ben ik bang voor.
Je zal zelf de keuze moeten maken.

Maar ik zie behoorlijk wat "rode vlaggen" dus ik zou zeker niet over 1 nacht ijs gaan.
En nogmaals, de installateur heeft maar 1 belang en dat is verkopen.

Dus zelf meten is weten.

Ik zag trouwens dat net die RAS3 buitenunit die jou wordt aanbevolen de "slechtste" cijfers van allemaal heeft in dit overzicht kwa COP/EER en geluidsdruk....

https://www.hdkl.nl/nl/producten/hitachi-buitenunit-yutaki

[ Voor 6% gewijzigd door TTommie op 12-10-2022 09:55 ]

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
TTommie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:55:
Of het goed gaat komen, zal je via dit topic geen sluitend antwoord op krijgen ben ik bang voor.
Je zal zelf de keuze moeten maken.

Maar ik zie behoorlijk wat "rode vlaggen" dus ik zou zeker niet over 1 nacht ijs gaan.
En nogmaals, de installateur heeft maar 1 belang en dat is verkopen.

Dus zelf meten is weten.

Ik zag trouwens dat net die RAS3 buitenunit die jou wordt aanbevolen de "slechtste" cijfers van allemaal heeft in dit overzicht kwa COP/EER en geluidsdruk....

Ik ga de vragen boven jouw post nog even stellen.

Dit is trouwens de uitgebreide brochure en specificaties van dit systeem:
https://www.hitachiwarmte...-s-scombi-brochure-nl.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Team Welles

(jarig!)
TTommie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:55:

Dat zal wel komen doordat het de zwaarste variant in die behuizing is (vergelijk de Pana 5/7/9 kW versies). De kleinere varianten hebben dan een relatief oversized warmtewisselaar, maar de performance van de zwaarste variant is dan net zo goed op hetzelfde vermogen (wat voor de zwaarste unit dus in deellast is).
Verder een klein verschil in scroll/rotary compressor, wat je ook terugziet in het minimumvermogen.

Puntje van aandacht is zo te lezen ook dat de "8 kW" bij A-7W35 nog 7 kW is, en als je de afgifte niet verbetert kijk je naar A-7W55 met slechts 5 kW vermogen (en natuurlijk een COP van net boven 1.5, dus dan betaal je de hoofdprijs om in een lauw huis te zitten). De vloerverwarming is dus een goede keuze :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:02
Hier zelf een Hitachi en mocht geluid een belangrijk punt zijn dan zou ik even verder kijken. Verder prima warmtepomp.

Het vermogen de oude Hitachi's zakten onwijs in onder de 0 graden, gelukkig is dat bij de nieuwe exemplaren beter. Maar het blijft een goed punt om extra op te letten bij Hitachi.

Let er op dat er inmiddels nieuwe binnenunits leverbaar zijn van Hitachi (typenummer RWM-3.0R1E), de oude hebben typenummer RWM-3.0NRE of RWM-3.0NE.

[ Voor 13% gewijzigd door kokpol op 13-10-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
De buitenunits van de Hitachi's die op mijn werklocatie geplaatst worden zijn erg compact (dus kleine warmtewisselaar) en hebben daarin ook de compressor zitten, dat maakt deze luidruchtiger dan andere.
Kan morgen wel even foto van het typeplaatje maken, het waren al verouderde modellen die in één partij zijn opgekocht.
De verschillende componenten in de binnenunit (met het SWW vat) zijn voor service direct toegankelijk, wat service eenvoudig maakt.

[ Voor 21% gewijzigd door natural colour op 12-10-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
kokpol schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:49:
Hier zelf een Hitachi en mocht geluid een belangrijk punt zijn dan zou ik even verder kijken. Verder prima warmtepomp.

Het vermogen de oude Hitachi's zakten onwijs in onder de 0 graden, gelukkig is dat bij de nieuwe exemplaren beter. Maar het blijft een goed punt om extra op te leggen bij Hitachi.

Let er op dat er inmiddels nieuwe binnenunits leverbaar zijn van Hitachi (typenummer zal ik vanavond even opzoeken), volgens mij staat er in jouw offerte nog de oude binnenunit.
Ik heb hierboven een link naar een brochure staan en dacht eigenlijk dat die en de offerte overeenkwam en de nieuwere unit is?

Hoe of waar kan ik het aan zien dat het niet zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

buffervat is nutteloos alsmede de extra pomp.
coaten zou ik wel doen.

prijs is natuurlijk crimineel maar dat is meer de norm dan wat anders tegenwoordig.

vloerverwarming zou ik zeker wel overwegen, die heb je in 1~2 jaar wel terguverdiend met de huidige stroomprijzen.

als hij voor de winter start de boel erin kan zetten is het overwegen waard. word het pas na de winter moet je gewoon zelf een monoblok bestellen en die door een lokale handige harrie laten installeren als je hem binnenkrijgt. dat bespaart je dan 10.000 euroknallers...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
flippy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:00:
buffervat is nutteloos alsmede de extra pomp.
coaten zou ik wel doen.

prijs is natuurlijk crimineel maar dat is meer de norm dan wat anders tegenwoordig.

vloerverwarming zou ik zeker wel overwegen, die heb je in 1~2 jaar wel terguverdiend met de huidige stroomprijzen.

als hij voor de winter start de boel erin kan zetten is het overwegen waard. word het pas na de winter moet je gewoon zelf een monoblok bestellen en die door een lokale handige harrie laten installeren als je hem binnenkrijgt. dat bespaart je dan 10.000 euroknallers...
-Zojuist contact gehad met zowel de installateur als iemand vanuit Hitachi en die geven aan dat het buffervat weldegelijk nut heeft.
-Coating blijft er inderdaad inzitten

Geluidsbelasting op de erfgrens is ook berekend en geen probleem volgens de installateur. Ze gaan het eerst op bielzen proberen en mochten er klachten zijn kan er altijd nog iets gedaan worden voor extra isolatie/gewicht onder de buitenunit.

Qua zelf bestellen, ik wil het gewoon zsm geregeld hebben en door een erkend bedrijf. Dan maar wat meer euroknallers eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

AMARONE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

-Zojuist contact gehad met zowel de installateur als iemand vanuit Hitachi en die geven aan dat het buffervat weldegelijk nut heeft.
natuurlijk zeggen ze dat want ze praten alleen maar elkaar na.

en welk nut is dat dan volgens hun? O-)
wat doet die buffer en onnodige extra pomp wat je (toekomstige) vloerverwarming niet doet behalve zorgen voor inefficentie en kapitaalvernietiging? niet vergeten dat die extra pomp ook weer een berg dure stroom verbruikt voor de aankomende 20 jaar nog afgezien van de kosten die je maakt door de inefficeintie van het hebben van een open buffertank...

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 14-10-2022 09:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
flippy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:50:
[...]

natuurlijk zeggen ze dat want ze praten alleen maar elkaar na.

en welk nut is dat dan volgens hun? O-)
wat doet die buffer en onnodige extra pomp wat je (toekomstige) vloerverwarming niet doet behalve zorgen voor inefficentie en kapitaalvernietiging? niet vergeten dat die extra pomp ook weer een berg dure stroom verbruikt voor de aankomende 20 jaar nog afgezien van de kosten die je maakt door de inefficeintie van het hebben van een open buffertank...
Ik heb de onderbouwing anageluisterd vanuit de installateur en importeur los van elkaar en het zijn plausibele redenen om het wel te doen.

Uiteindelijk lees je hier op Tweakers ondanks dat het goed bedoelde adviesen zijn ook meningen die het gehele spectrum raken en vaak ook enige onderbouwing missen.

Ik ga nu voor dit systeem en ben er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het klinkt plausibel, dat is juist het hele punt. het is echter niet hoe het in de prakijk werkt. vergis je niet in het belang van de verkopende partij om zo min mogelijk gezeik achteraf te hebben door jouw onnodig op kosten te jagen.

zolang je geen ingewikkelde naregeling hebt (zoneregelingen en zo) is een buffertank gewoon compleet nutteloos. dat is gewoon een feit.

stel gewoon de eis dat het dusdanig aangelegd moet worden dat de tank en pomp omzeild kan worden door een bypass aan te leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 14-10-2022 11:40 ]

Pagina: 1