Boren in snelbouwstenen (porotherm)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik probeer wat gaten te boren in een wand van porotherm snelbouwstenen. De fabrikant stelt dat ik geen klop functie mag gebruiken (https://www.wienerberger....advies/bevestigingen.html).

Maar dat schiet dus echt niet op. Ik heb een beton boorkop en ook universele boorkop geprobeerd. Het lukt gewoon niet tot ik de klop functie inschakel. Het betreft een milwaukee m18 accu boor machine.

Iemand die weet hoe je dit op de correcte manier moet doen ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Beste antwoord (via xoror op 07-11-2022 07:48)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Denk dat de keuze qua boortjes (zoals vaak) hier toch ook wel van belang is. Betonboren zijn voor zover ik weet relatief bot en met name bedoeld voor gebruik met klop/hamer functie. Als je zonder hameren wilt boren moet je juist een boor hebben die scherp is en ook geschikt is voor steen zonder snel bot te raken.

Welke boortjes heb je nu precies gebruikt (merk/type, evt. foto van de kop)?

Probeer het eens met zoiets bijvoorbeeld (Alpen Multicut): https://www.hornbach.nl/s...nsgjbX31WmyhoC25wQAvD_BwE

Daar heb ik zelf goede ervaringen mee voor het boren in steen zonder kloppen. Alleen geen specifieke ervaring met die snelbouwblokken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:33

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In snelbouwstenen boor ik altijd met klopfunctie op mijn klein boor/schroefmachine. Niet op de boorhamer tho.
En met elke dag +100 gaten te boren pakken misschien 10 pluggen niet.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 21:44

Freakie1NL

Grote Baas

Als kloppen niet mag, dan maar hameren. Staat niet dat dit niet kan O-)

Alle gekheid op een stokje. Zou gewoon de klopfunctie gebruiken en niet te veel drukken op de boormachine. Wat je zegt als er anders niet doorheen is te komen is.

De fabrikant zegt dit " De klopfunctie zou de interne structuur van keramische snelbouwstenen kunnen beschadigen en zo een kwalitatieve verankering onmogelijk maken."

Zou mij met de juiste pluggen (Fischer _/-\o_ ) daar totaal geen zorgen overmaken. Pak de DuoPower dan zit je 100% goed

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Men gebruikt tegenwoordig idd vaak boren die gemaakt zijn om zonder kloppen in de muur te gaan, omdat de bakstenen tegenwoordig zoveel lucht bevatten dat je ze snel kapot klopt (en met een krater zit ipv een gat). Maar met beleid boren moet wel lukken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Het ligt dus niet aan mij dat je met normaal boren niet doorheen komt.

@Jellabie met kleine boormachine bedoel je ws een "simpele" accu boor machine met klop functie?

@Freakie1NL ik heb voor deze muren de wurth shark pro, ze zitten muuvast, ook na "klop" functie dus, maar knaagt toch omdat ik tegen de voorschriften in ga

@naftebakje er zijn dus speciale boorkoppen hiervoor als ik jou goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 21:44

Freakie1NL

Grote Baas

xoror schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:08:
Het ligt dus niet aan mij dat je met normaal boren niet doorheen komt.

@Freakie1NL ik heb voor deze muren de wurth shark pro, ze zitten muuvast, ook na "klop" functie dus, maar knaagt toch omdat ik tegen de voorschriften in ga
Tja het is het zelfde met de voorschriften bij geïsoleerde bouw, nergens mag de folie doorboort worden.
Mijn voormalig buurman in de bouw had daar wel eens leuke verhalen over. Kwam op dag 1 een heel team klimaatfolie plaatsen en luchtdicht afwerken om vervolgens op dag 3 een ander team te laten komen die nog even allemaal uitsparingen gaat maken voor de utiliteit.

Daarna geleerd, doe alles met mate en het loopt wel los.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:22

DropjesLover

Dit dus ->

Ik denk dat de fabrikant zich indekt tegen degenen die er met een 3+ joule slagkracht in gaan. Maar met eentje van <1,5 joule (meestal geen sds dan) en een beetje beleid zou dat toch moeten gaan.
Of een accuboormachine met klop functie, dan zit je daar bij lange niet aan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Jup ik denk dat dat de crux is. De ouderwetse klopboor (zo'n mechanisme dat over nokjes ratelt en heel veel herrie maakt) is best wel lief voor stenen. Een echte pneumatische boorhamer voor in beton slaat vele malen harder, dat wil je niet voor zo'n steen.

Gewoon voorzichtig doen. Beginnetje maken zonder klopfunctie, als ie echt niet meer vooruitkomt, zet je hem op kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:41
Boren met universeel boren. Dan gaat t perfect, ik heb een paar 100 spouwankers er op deze manier ingeboord.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Denk dat de keuze qua boortjes (zoals vaak) hier toch ook wel van belang is. Betonboren zijn voor zover ik weet relatief bot en met name bedoeld voor gebruik met klop/hamer functie. Als je zonder hameren wilt boren moet je juist een boor hebben die scherp is en ook geschikt is voor steen zonder snel bot te raken.

Welke boortjes heb je nu precies gebruikt (merk/type, evt. foto van de kop)?

Probeer het eens met zoiets bijvoorbeeld (Alpen Multicut): https://www.hornbach.nl/s...nsgjbX31WmyhoC25wQAvD_BwE

Daar heb ik zelf goede ervaringen mee voor het boren in steen zonder kloppen. Alleen geen specifieke ervaring met die snelbouwblokken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met standaard steenboortjes raak ik makkelijk door mijn Porotherm snelbouwstenen. Beetje duwen en het gaat er prima in. Het is wel een beetje vervelend als je ineens in een holte schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Orion84 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwklx5o6JihjOUelPAyvLxHVv5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V6qpYO5OtbUMGNStFqbC3Yxv.jpg?f=user_large

van links naar rechts: betonboor, universeel (3x)
allemaal van bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die universele lijken wel wat op de Alpen boortjes die ik linkte. Maar zien er allemaal eerlijk gezegd ook al vrij bot uit? Al heb ik mijn gebruikte Alpen boortjes even niet bij de hand om te vergelijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 11-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:27:
Die universele lijken wel wat op de Alpen boortjes die ik linkte. Maar zien er allemaal eerlijk gezegd ook al vrij bot uit? Al heb ik mijn gebruikte Alpen boortjes even niet bij de hand om te vergelijken.
Zou kunnen hoor, maar zoveel gaten heb ik er niet mee geboord. Wel eerder in kalkzandsteen met hamer functie, dus misschien wat botter daardoor. Alhoewel ze daar wel voor geschikt waren.

Ik zal eens een nieuw setje kopen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:33

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

xoror schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:08:

@Jellabie met kleine boormachine bedoel je ws een "simpele" accu boor machine met klop functie?
Klopt :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensverhagen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 10:44
Ik zou mezelf niet teveel zorgen maken over de voorschriften van de fabrikant.
De fabrikant moet zich indekken en alle risico's uitsluiten, maar in de praktijk is het vaak gewoon op een zo'n makkelijk mogelijke manier uitvoeren.
Als het werkt en het gaat snel maakt het vaak een beter en mooier gat dan een gat waar je een half uur op staat te boren met je volle gewicht erachter.
Zorg dat je het met een beetje beleid doet en de gaten niet te dicht op elkaar staan en het komt wel goed.
( zeg ik als constructief tekenaar en zoon van een metselaar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@xoror met een platte bastaardvijl zijn die boren zo weer als nieuw, geen nieuwe set nodig :)

[ Voor 5% gewijzigd door Silent7 op 12-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 23:28
xoror schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Zou kunnen hoor, maar zoveel gaten heb ik er niet mee geboord. Wel eerder in kalkzandsteen met hamer functie, dus misschien wat botter daardoor. Alhoewel ze daar wel voor geschikt waren.

Ik zal eens een nieuw setje kopen en proberen.
Als je vaker moet boren koop dan een borenslijper, ik doe zo een stuk langer met mijn universele boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:28
Orion84 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:27:
Vrij bot? Naar mijn weten zien de meeste boren er zo uit.

Tenzij je gaat beweren dat er ook boren met scheermeskoppen bestaan

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zag afgeronde puntjes en afgeronde randjes die ik verwacht gewoon scherpe randen te hebben. Maar goed, het is lastig te zeggen aan de hand van een foto. Kan ook zijn dat ik er naast zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Update: ondertussen geboord met nieuwe boorkop, gaat er doorheen als boter. Ook zonder hamer functie. Dus zorg dat je boorkoppen scherp zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 12:45
Een andere boor bedoel je neem ik aan gewoon? :?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nee zelfde boor, maar nieuwe boorkoppen gekocht, zie post erboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:46
@xoror je haalt volgens mij wat door elkaar:

Boormachine: dat moge duidelijk zijn
Boorkop: de houder op de boormachine waarin je een boortje kunt klemmen
Boor of Boortje: verwisselbaar spiraalvormig staafje in verschillende maten

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ah in dat geval nieuwe boortjes, of de oude slijpen

Pagina: 1