Exchange Online bij KPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Iemand al ervaring opgedaan met de Microsoft Exchange Online-, oftewel Microsoft 365-producten via KPN EEN MKB? Hoe zijn die ervaringen? Mijn eerste is nogal beroerd.

Een kennis benaderde mij in lichte paniek. Zijn e-mail en daarmee bedrijfsadministratie werkt niet meer. Ik keek mee en kreeg een indruk van de situatie.

Er spelen meerdere dingen, maar vooropgesteld weet hij het wachtwoord van zijn zakelijke e-mailaccount niet meer. Met wat moeite komen we wel in MijnKPN Zakelijk. Daarin kan ik de domeinnaam beheren, de DNS bewerken, maar niet de e-mailinstellingen inzien of wijzigen.

Dan maar bellen; de website belooft zakelijke klanten 24/7 hulp bij problemen. Ik zal niet alles van A tot Z uitschrijven, maar het was een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Verbinding die verbroken wordt, niet opnemen, doorverwijzen van A naar B en weer terug, en vooral niet (kunnen) helpen. Eigenlijk geen idee waar je vraag over gaat.

Online zoek ik me suf naar hoe een beheerder normaliter te werk zou moeten gaan. Op https://www.kpn.com/zakelijk/microsoft-365.htm vermeldt men zelfs kpnoffice365.com om in te loggen. Die pagina bestaat helemaal niet.

Verder zie ik op de factuur dat nu Exchange Online Kiosk afgenomen wordt. Dat product is toch helemaal niet geschikt om als Exchange-account in Outlook te gebruiken? Verklaart waarschijnlijk waarom POP gebruikt wordt, en nu IMAP geprobeerd werd.

En daarover gesproken, dat werkt toch überhaupt niet meer? Deprecation of Basic authentication in Exchange Online; https://learn.microsoft.c...ntication-exchange-online.

Of KPN de klant hierover geïnformeerd heeft weet ik niet, maar in elk geval niet zodanig dat e.e.a. tijdig beetgepakt is.

Ik raak al geneigd om bij Microsoft rechtstreeks een nieuwe tenant op te zetten en KPN hartelijk te bedanken, maar ben benieuwd naar inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Kiosk heeft idd geen MAPI dus zit je vast aan POP en IMAP. Had je net zo goed een abbo bij een cheapo hostingboer kunnen nemen. Volle Exchange Online kost je €4 per mailbox per maand, met office online, sharepoint en teams erbij (business basic) pakweg €6. Lijkt me prima zelf te regelen.

Grootste nadeel is dat KPN je geen beheertoegang kan geven omdat de tenant van KPN is en niet van de klanten. Ik zou de hele zooi er weghalen en zelf gaan doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Volkomen duidelijk. Zoals uit mijn vraagstelling blijkt is dit niet helemaal nieuw voor me. Ik bemoei me echter wel voor het eerst met de IT-zaken van deze kennis/dit bedrijf.

Maar je bevestigt mijn ideeën, bedankt. Inderdaad, ik zag ook geen enkel voordeel in Exchange Online in deze vorm, staat op gelijke voet met IMAP bij een voordelige provider.

Via KPN is bovendien dus gewoon knap onhandig, dank voor het delen van je zienswijze daarbij. Gisteren bleek bovendien maar weer hoe slecht je geholpen wordt als er iets niet werkt.

Kan iemand nog bevestigen dat POP en IMAP (wat je niet meer moet willen, weet ik) niet meer werkt door afsluiten van Basic Authentication? En kan ik daar nog omheen, als quick fix?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Melvin.P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:27:

Kan iemand nog bevestigen dat POP en IMAP (wat je niet meer moet willen, weet ik) niet meer werkt door afsluiten van Basic Authentication? En kan ik daar nog omheen, als quick fix?
Basic auth afschaffing is uitgesteld tot december, daarna zijn pop en imap idd einde oefening tenzij er een open auth optie is.

Smtp blijft wel werken.

Feit is dat het beter zsm kan worden omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dank voor die info.

Absoluut eens. Maar ik weet sinds gisterenavond van het probleem en heb KPN nog niet kunnen bereiken.

Plan is vandaag of morgen naar een eigen tenant te migreren. Eerst het huidige account ontgrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
Zomaar een update. Vanmorgen heb ik iemand van KPN gesproken die kon helpen het e-mailaccount toegankelijk te maken.

Daartoe ontvingen we via een alternatief e-mailadres een admin-login voor Microsoft 365. Om het wachtwoord dáárvan opnieuw in te stellen, moesten we de procedure van Microsoft volgen. Dat liep vast omdat weer een ander, vervallen e-mailadres ingesteld was als backup.

Vanmiddag teruggebeld met deze vraag. Het is nauwelijks na te vertellen hoe slecht men in staat is je te helpen. Alles moet gedaan worden door een productexpert en die zijn zo’n beetje van 9:00 tot 16:30 bereikbaar.

De medewerkers die je spreekt hangen gewoon de vuile was buiten; ze zijn pas sinds kort verantwoordelijk voor Cloud-producten, niet getraind, en de procedures zijn slecht vormgegeven. Helaas kunnen ze niet anders dan hierover informeren, en dat heb ik maar te slikken. Dat is letterlijke tekst, net als dat het probleem ze eigenlijk geen drol interesseert, ze kunnen er zelf immers toch niks mee. Hoe hoffelijk ze je ook te woord proberen te staan, het wordt je letterlijk gezegd.

Morgen maar weer bellen. Het is niet anders. Vanavond bereid ik de nieuwe tenant voor, voor wat het voorstelt. Hoe objectief ik me ook probeer op te stellen, dit is gewoon weer het leed dat KPN heet.

[ Voor 3% gewijzigd door Melvin.P op 11-10-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:19
nelizmastr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Basic auth afschaffing is uitgesteld tot december, daarna zijn pop en imap idd einde oefening tenzij er een open auth optie is.

Smtp blijft wel werken.

Feit is dat het beter zsm kan worden omgezet.
Basic auth uitgesteld tot de december? Bron? :) ik ken alleen deze met een mogelijke optie om 1 malig te verlengen tot december als je niet ready bent.

https://techcommunity.mic...ne-september/ba-p/3609437

[ Voor 23% gewijzigd door HKLM_ op 11-10-2022 20:43 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

HKLM_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Basic auth uitgesteld tot de december? Bron? :) ik ken alleen deze met een mogelijke optie om 1 malig te verlengen tot december als je niet ready bent.

https://techcommunity.mic...ne-september/ba-p/3609437
Je hebt idd gelijk, het is alleen de verlenging op aanvraag. Als je dat niet doet wordt het automatisch uitgezet in je tenant door MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Nou, vanmorgen weer een uur met KPN aan de lijn gehangen. Door een medewerker nadrukkelijk te vragen aan de lijn te blijven konden we het probleem wegnemen, zonder weer opnieuw te hoeven bellen of antwoord op e-mails af te wachten.

Ik kan nu in elk geval bij het huidige Beheercentrum en zodoende kan de gebruiker weer via Outlook.com bij zijn mailbox. Dat is voor nu even wat het is.

Tijd om te migreren, wegwezen daar. Vooropgesteld; het belangrijkste archief staat lokaal in Outlook 2010 door gebruik van POP, dus dat is een kwestie van achteraf importeren.

Ik heb vaker nieuwe tenants opgezet, inclusief IMAP-migratie en koppelen van de domeinnaam. Niet eerder heb ik echter een tenant opgezet met een domein dat al gekoppeld is aan Microsoft 365, zoals nu het geval is. En hoewel de inhoud van de online mailbox niet heel zwaarwegend is, heb ik zo’n migratie nog niet uitgevoerd.

Wellicht kan iemand mij wat handvatten geven, over wat ik nu moet doen en in welke volgorde. Wat gebeurt er als ik de domeinnaam aan de nieuwe tenant wil koppelen? Aan de DNS zal niet al te veel hoeven veranderen, MX en SPF blijven immers hetzelfde (toch?).

Lukt het via de online interface, om het Exchange Online-account naar de nieuwe tenant te migreren? Of verval ik dan in PowerShell?

Ik ben overigens wel voornemens het domein ook te verhuizen van KPN naar elders, want de antwoorden daarover waren ook merkwaardig. Kan ik dan het beste de TTL voor alle records alvast op 5 zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:17

ralpje

Deugpopje

Hoog over het proces om te migeren naar een nieuwe tenant:
  • Bereid je nieuwe tenant voor (accounts, wachtwoorden, etc.), volledig op basis van het onmicrosoft.com domain
  • Verwijder je domeinnaam uit de oude tenant
  • Hierna kun je pas die domeinnaam toevoegen aan de nieuwe tenant (weer even eigenaarschap valideren etc.)
  • Gemaakte accounts voorzien van de juiste UPN(suffix)
  • Biertje opentrekken :+
Let er dus op dat er een periode is waarop je domeinnaam weg is van de 'oude' tenant en nog niet is toegevoegd aan de nieuwe. Hoe lang dat is, wisselt. Soms kun je de domeinnaam direct toevoegen aan de nieuwe tenant, soms gaat daar wat tijd overheen (omdat MS nog denkt dat hij aan de oude tenant gekoppeld is). In de tussentijd wordt je mail dus niet afgeleverd. Je moet dit dus óf goed timen, of een tijdelijke oplossing voor je mail vinden (en dus tussendoor ook tijdelijk je MX-records wijzigen, vooraf TTL omlaag zetten, etc.)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Heel verhelderend, bedankt!

Goed aanvullend advies over het tijdelijke zwarte gat. Dat neem ik voor lief, het is een éénpitter en ik zal hem de tijdstippen waartussen iets verloren zou kunnen gaan mededelen. Hopelijk merkt Microsoft snel dat het domein verwijderd is.

Ik heb de TTL wel alvast op 600 gezet om vlot de domeinnaam te kunnen verhuizen. Maar in feite verandert daar niet zo veel aan.

Nog tips v.w.b. het migreren van het huidige Exhange Online-account? Zit ik daardoor vast aan PowerShell?

[ Voor 6% gewijzigd door Melvin.P op 12-10-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bij het opzetten van de nieuwe tenant kregen we een foutmelding, maar gelukkig kan ik wel inloggen via het nieuwe onmicrosoft.com-domein.

De eerste gebruiker is netjes aangemaakt, maar er is geen licentie afgenomen. Als ik die nu wil toevoegen kom ik steeds op foutcode 43381 uit. Ook al geprobeerd een andere creditcard toe te voegen, maar helaas. Microsoft gesproken, bellen als het goed is zo terug.

Vooralsnog ben ik dus nog niet met koppeling van het domein op de nieuwe tenant bezig. Intussen loopt wel al de domein-verhuizing naar een andere registrar. Het enige wat ik kan doen, is toch zo snel mogelijk de DNS-records opvoeren zodra de dienst daar opgeleverd is?

Edit: amper 10 minuten geleden was het domein bij de nieuwe registrar opgeleverd en ik heb de DNS opgevoerd. Zo te zien is de verhuizing echter technisch nog niet rond, dus volgens mij was ik dan snel genoeg.

[ Voor 45% gewijzigd door Melvin.P op 12-10-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is je eigen domein al verwijderd bij de kpn tenant? Domein kan maar op 1 tenant actief zijn namelijk. Je kunt hem wel toevoegen en verifiëren via txt record op de nieuwe tenant, maar wordt pas actief als ie weg is bij de oude

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Helaas ben ik nog niet zover dat ik het domein aan de nieuwe tenant kan koppelen. Bij het opzetten daarvan ging iets mis. Ik kan wel inloggen, maar er is geen licentie en aankopen daarvan mislukt.

Microsoft zou daarover terugbellen, dat gebeurde niet. Vanmorgen weer gebeld maar na drie keer doorverbinden niemand kunnen spreken die het oplost. Geen idee waar de bal nu ligt.

Maar de druk is van de ketel want voorlopig heeft de gebruiker bij KPN een account dat wel in Outlook werkt. Het is dus weer functioneel, maar verhuizen blijft wenselijk.

Verhuizen van het domein is wel gelukt. Door de DNS op te voeren tussen administratief opleveren en technisch verhuizen, ging dat naadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Soms is even loslaten het beste wat je kunt doen. Gisterenmiddag nog eens gebeld en weer van A, naar B, terug naar A gestuurd. Toen heb ik het even opgegeven.

Later belde Microsoft echter terug, ze vroegen om een screenshot. Vanmorgen was het probleem opgelost, de licentie is aangekocht.

Een dezer dagen ga ik de gebruiker helpen het domein om te zetten zijn e-mail te migreren van Outlook 2010 naar Exchange Online. Mijn idee is eerst lokaal van de oude naar de nieuwe Outlook te migreren, en dan de cloud in. Best practices zijn welkom!
nelizmastr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:17:

Grootste nadeel is dat KPN je geen beheertoegang kan geven omdat de tenant van KPN is en niet van de klanten. Ik zou de hele zooi er weghalen en zelf gaan doen.
Overigens, om even terug te komen op het onderwerp waarmee dit topic begon. Dit klopt dus niet; je krijgt wel degelijk admin-toegang als je Microsoft 365 bij KPN afneemt. In essentie heb je je eigen tenant. Maar wel met hondsberoerde service als iets niet meewerkt.

Het lijkt erop dat ze geen Exchange Online meer aanbieden, en op Microsoft 365 Business Basic starten. Dat ze tot op heden Exchange Online Kiosk aanboden als een goede zakelijke mail-oplossing, tja, dat zegt genoeg...

[ Voor 41% gewijzigd door Melvin.P op 14-10-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:03:
Soms is even loslaten het beste wat je kunt doen. Gisterenmiddag nog eens gebeld en weer van A, naar B, terug naar A gestuurd. Toen heb ik het even opgegeven.

Later belde Microsoft echter terug, ze vroegen om een screenshot. Vanmorgen was het probleem opgelost, de licentie is aangekocht.

Een dezer dagen ga ik de gebruiker helpen het domein om te zetten zijn e-mail te migreren van Outlook 2010 naar Exchange Online. Mijn idee is eerst lokaal van de oude naar de nieuwe Outlook te migreren, en dan de cloud in. Best practices zijn welkom!

[...]

Overigens, om even terug te komen op het onderwerp waarmee dit topic begon. Dit klopt dus niet; je krijgt wel degelijk admin-toegang als je Microsoft 365 bij KPN afneemt. In essentie heb je je eigen tenant. Maar wel met hondsberoerde service als iets niet meewerkt.

Het lijkt erop dat ze geen Exchange Online meer aanbieden, en op Microsoft 365 Business Basic starten. Dat ze tot op heden Exchange Online Kiosk aanboden als een goede zakelijke mail-oplossing, tja, dat zegt genoeg...
Ik zou gewoon dit gebruiken om de mailbox te migreren naar de andere tenant.

https://learn.microsoft.c...ation?view=o365-worldwide

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dankjewel, nuttige info!

Maar in dit geval zit door het gebruik van POP, verreweg het grootste archief in Outlook 2010. Dat wordt dus sowieso ouderwets verslepen. In het huidige Exchange-account zit maar héél weinig e-mail, dus ik denk dat ik het verslepen daarvan op de koop toeneem.

Wellicht heeft iemand nog tips voor het migreren van het archief. Is het verstandig om het eerst van Outlook 2010 naar de nieuwe versie over te zetten? Of is het geen bezwaar het nieuwe Exchange Online-account tijdelijk in Outlook 2010 te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:41:
Dankjewel, nuttige info!

Maar in dit geval zit door het gebruik van POP, verreweg het grootste archief in Outlook 2010. Dat wordt dus sowieso ouderwets verslepen. In het huidige Exchange-account zit maar héél weinig e-mail, dus ik denk dat ik het verslepen daarvan op de koop toeneem.

Wellicht heeft iemand nog tips voor het migreren van het archief. Is het verstandig om het eerst van Outlook 2010 naar de nieuwe versie over te zetten? Of is het geen bezwaar het nieuwe Exchange Online-account tijdelijk in Outlook 2010 te zetten?
Wil je echt een mailbox + archive oplossing? Zo ja dan zou ik onder het nieuwe Exchange online account het online archive activeren.

Voor het verplaatsen van mail van A naar B zou ik powershell gaan gebruiken ipv handmatig slepen etc.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
PowerShell? Om een lokaal archief over te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:00:
PowerShell? Om een lokaal archief over te zetten?
Ja zoals dit https://www.alitajran.com/import-pst-office-365/

Combinatie van Powershell en de data migratie optie in 365.

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 15-10-2022 10:04 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Ik heb het doorgenomen, dankjewel. Lukt dit met enkel Exchange Online (Abonnement 1)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:19:
Ik heb het doorgenomen, dankjewel. Lukt dit met enkel Exchange Online (Abonnement 1)?
Ja dat moet lukken, je moet alleen wel een user account hebben met voldoende rechten (juiste rol)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
Ja, zoals in de eerste stappen omschreven. Dat zal ik voorbereiden en vanavond voer ik het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bijzaak; ik neem een laptop mee omdat ik verwacht dat het daarop allemaal wat vlotter zal lukken dan op de computer van meneer.

Ik doe net een schone installatie van Windows 11 22H2, zodat alles vers is. Wat bizar dat je de computer niet meer kunt instellen zonder een Microsoft-account te gebruiken.

Online vond ik het trucje om no@thankyou.com op te geven; https://www.tomshardware....without-microsoft-account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:54:
Bijzaak; ik neem een laptop mee omdat ik verwacht dat het daarop allemaal wat vlotter zal lukken dan op de computer van meneer.

Ik doe net een schone installatie van Windows 11 22H2, zodat alles vers is. Wat bizar dat je de computer niet meer kunt instellen zonder een Microsoft-account te gebruiken.

Online vond ik het trucje om no@thankyou.com op te geven; https://www.tomshardware....without-microsoft-account.
Dat is alleen met de home versies :P Pro en hoger kan het wel.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Het is Windows 11 Pro, maar ik zag de optie om een lokaal account te maken echt niet. Toen dit maar toegepast.

Ik ben altijd iets té voorzichtig met data en privacy. Vandaar dat ik het ook op een schone installatie wil uitvoeren. Maar alleen al het feit dat ik een Microsoft-account dat niet van mij is moest opgeven, geeft me een vervelend gevoel. Maar goed, ik zie er binnen Windows niks van terug dus het zal wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:00:
Het is Windows 11 Pro, maar ik zag de optie om een lokaal account te maken echt niet. Toen dit maar toegepast.

Ik ben altijd iets té voorzichtig met data en privacy. Vandaar dat ik het ook op een schone installatie wil uitvoeren. Maar alleen al het feit dat ik een Microsoft-account dat niet van mij is moest opgeven, geeft me een vervelend gevoel. Maar goed, ik zie er binnen Windows niks van terug dus het zal wel loslopen.
Het zit iets verstopt :) maar het is er wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vmv9HIudUdSsiV-XzfWJ8VaMsTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UPXnXUOIUxONZB0j4PKPGp2P.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqYZtdYSzF6YWlNh-W3piuaIvJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yl7Bx6zeMBXq02hERNUQrn7O.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB8X_TS1zRlybMOpuXzmMcltFns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iw4j38JEBzyZ7LtbwvC1Ktrn.png?f=user_large

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bij de vorige uitgave deed ik het ook zo, maar die optie zag ik nu écht niet.

http://www.youtube.com/watch?v=LhR3395LD4A?t&t=140

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:10:
Bij de vorige uitgave deed ik het ook zo, maar die optie zag ik nu écht niet.

http://www.youtube.com/watch?v=LhR3395LD4A?t&t=140
mmm dat is 22H2, mijn plaatjes komen van 21H1 af :/

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Hmm, zit nu bij de gebruiker maar ik mag de import-functie nog niet gebruiken. Het vinkje voor de permissie gaat ook steeds weer uit. Zou het echt 24 uur duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:31:
Hmm, zit nu bij de gebruiker maar ik mag de import-functie nog niet gebruiken. Het vinkje voor de permissie gaat ook steeds weer uit. Zou het echt 24 uur duren?
Welke functie zou er 24 uur moeten duren?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Het toewijzen van de permissie voor importeren/exporteren.

Ik heb het nu met PowerShell aangezet. Eerst kreeg ik bij uitvoeren van onderstaande steeds de melding dat ik eerst Enable-OrganizationCustomazition moest uitvoeren. Daarbij kreeg ik eerst foutmeldingen maar lukte uiteindelijk wel.

PS C:\> New-ManagementRoleAssignment -Role "Mailbox Import Export" -SecurityGroup "Organization Management" -Name "Import Export Org Management"

Kan echter nog steeds geen nieuwe import aanmaken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:59:
Het toewijzen van de permissie voor importeren/exporteren.

Ik heb het nu met PowerShell aangezet. Eerst kreeg ik bij uitvoeren van onderstaande steeds de melding dat ik eerst Enable-OrganizationCustomazition moest uitvoeren. Daarbij kreeg ik eerst foutmeldingen maar lukte uiteindelijk wel.

PS C:\> New-ManagementRoleAssignment -Role "Mailbox Import Export" -SecurityGroup "Organization Management" -Name "Import Export Org Management"

Kan echter nog steeds geen nieuwe import aanmaken…
Die is inderdaad wel nodig, 24 uur zal het niet duren. Ben je al een keertje afgemeld en aangemeld binnen 365?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
Het werkt nu, waarschijnlijk door het in PowerShell te doen.

Aan- en afmelden had ik zeker geprobeerd. Sterker nog, intussen op een andere, schoon geïnstalleerde computer. Vinkje wordt gewoon niet bewaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
Inmiddels een aantal stappen verder. Analyseren was snel voltooid, nu bezig met importeren. Staat al enige tijd op 0% maar zolang ik geen foutmelding zie, geloof ik dat het in orde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Pfoe, duurt wel lang zeg. Maar ik hoop dat ik allang een foutmelding had gekregen, als er bijvoorbeeld iets niet zou kloppen aan het CSV-bestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:08:
Pfoe, duurt wel lang zeg. Maar ik hoop dat ik allang een foutmelding had gekregen, als er bijvoorbeeld iets niet zou kloppen aan het CSV-bestand.
Hoe ver is die? En hoeveel data heb je?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Toevallig net ‘klaar’, maar ‘met fouten’. Logboek bekeken; ‘Object reference not set to an instance of an object’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
In de gedetailleerde status staat wel nog steeds dat het importeren uitgevoerd wordt. Ben daardoor geneigd het nog even aan te kijken.

Maar om op de zaken vooruit te lopen. Wat moet ik allemaal opnieuw doen om het opnieuw te proberen?

De PST is nog geen 2 GB groot.

[ Voor 6% gewijzigd door Melvin.P op 15-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Nou, lijkt niks meer te doen. Morgen maar opnieuw proberen, zal wel een incidentje zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Het heeft niet meer bewogen, dat was ook ijdele hoop.

Ik heb de importtaak verwijderd en een nieuwe aangemaakt. Zonder de PST opnieuw te uploaden heb ik aangevinkt dat dit voltooid was. Ik heb ook dezelfde CSV gebruikt, want daarin kan ik echt geen foutje vinden. De analyse lukte weer meteen en ik kon de import starten.

Staat nu weer op 0% met de melding dat het uitgevoerd wordt. Het duurde gisteren twee uur, totdat er een foutmelding voor in de plaats kwam.

Als het nu weer mislukt, zoek ik de oorzaak toch in de CSV. Maar zoals gezegd denk ik het goed te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Melvin.P op 16-10-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:03:
Het heeft niet meer bewogen, dat was ook ijdele hoop.

Ik heb de importtaak verwijderd en een nieuwe aangemaakt. Zonder de PST opnieuw te uploaden heb ik aangevinkt dat dit voltooid was. Ik heb ook dezelfde CSV gebruikt, want daarin kan ik echt geen foutje vinden. De analyse lukte weer meteen en ik kon de import starten.

Staat nu weer op 0% met de melding dat het uitgevoerd wordt. Het duurde gisteren twee uur, totdat er een foutmelding voor in de plaats kwam.

Als het nu weer mislukt, zoek ik de oorzaak toch in de CSV. Maar zoals gezegd denk ik het goed te doen.
Al verder?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Nee, hangt nog op 0% en ik verwacht dezelfde output.

Het probleem zit echt in het importeren. Opnieuw uploaden van het PST-bestand lijkt me vooralsnog niet zinvol.

Er zijn 3 dingen waar ik aan denk;

In het logboek staat een rits informatie over authenticatie. MFA wordt nog niet toegepast, zou het verplicht zijn voor dit verhaal?

De mailbox draagt nu nog de onmicrosoft.com-naam. Misschien is dat een probleem? Ik zou alternatief de GUID van de mailbox kunnen gebruiken.

Ik heb niet de Microsoft Azure Storage Explorer gebruikt om de PST-bestanden te controleren. Maar dat lijkt me ook niet nodig; rechtsboven in de Import-tab kun je een lijst met PST-bestanden downloaden en de locatie is echt PST/Outlook.pst. Ik geef dus PST,Outlook.pst op in de CSV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Duurde evenlang. Zelfde uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Nu wel de Microsoft Azure Storage Explorer gebruikt om het PST-bestand te controleren. Ziet er goed uit.

De lol is er eigenlijk wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Melvin.P schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:26:
Nu wel de Microsoft Azure Storage Explorer gebruikt om het PST-bestand te controleren. Ziet er goed uit.

De lol is er eigenlijk wel af.
Krijg je een specifieke error?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Zie gisteren, 20:39.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Je zou het nog een keer volgens deze handleiding kunnen doen: https://lazyadmin.nl/offi...pst-file-into-office-365/ LazyAdmin heeft goede content of toch een tool gebruiken zoals https://lazyadmin.nl/offi...pst-file-into-office-365/ wat hij ook beschrijft :)

Je huidige mailbox gebruikt IMAP toch? In het admin center van Exchange heb je ook een IMAP migration optie zitten welke je kan gebruiken. Heb je jouw csv ook vergeleken met de sample csv welke je kan downloaden?

Als dit ook niet werk zou je ook nog een cross tenant kunnen proberen om van KPN Tenant direct naar je eigen tenant te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 16-10-2022 19:15 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Er lijken nu een paar scenario's door elkaar heen te lopen. Met IMAP-migratie ben ik bekend, maar op dit moment probeer ik een lokaal archief van Outlook 2010 in Microsoft 365 te krijgen.

De CSV heb ik eindeloos vergeleken met het voorbeeld, en die is gewoon correct. Ik ging wel aan mezelf twijfelen; in de instructie van Microsoft staat expliciet dat je de locatie (veld 2) moet leeglaten als je bij de upload geen submap gespecificeerd hebt. Feitelijk heb ik dat niet, maar het PST-bestand staat wel in een submap omdat het in die vorm geüpload is. Die submap geef ik dus wel op als locatie. Toch heb ik ook nog geprobeerd PST/Outlook.pst op te geven als bestandsnaam, en het de locatie leeg te laten. Maakte ook niks uit.

Inmiddels probeer ik het nog een keer; de import weggegooid en opnieuw aangemaakt. Het PST-bestand heb ik niet opnieuw geüpload. Wat opvalt, is dat het analyseren nu véél langer duurde. Ik denk ruim 2 uur, tegenover een paar minuten. Maar vooralsnog staat het sindsdien weer stil op 0% en ik verwacht straks hetzelfde resultaat.

Elders kreeg ik nog de tip het naar een andere mailbox te proberen. Ik ben geneigd dat nog te doen. Als dat ook niet lukt, denk ik dat ik de PST maar ga importeren via Outlook, want dit is niet leuk meer. Ik wil het allemaal graag op de aanbevolen manier doen, maar dan moet die wel werken en dit slaat onderhand eigenlijk nergens meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
Omdat dit verhaal een beetje off-topic geworden is (het begon immers met een discussie/vragen over Microsoft 365 bij KPN), heb ik voor dit probleem een nieuw topic aangemaakt; PST importeren in Microsoft 365.

Dank zover!
Pagina: 1