Toon posts:

Politie DE gebruikt social media foto's ter identificatie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 13:42

kodak

FP ProMod
Nimac91 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:03:
[...]
ik heb alles op prive staan juist omdat ik niet wil dat werkgevers, overheid instanties of spam diensten mijn gegevens of foto online zoeken.
En hou je er dan rekening mee dat de politie niet zomaar een bedrijf of overheidsinstantie is, maar een organisatie dat juist democratisch rechten heeft gekregen om op wetsovertredingen te kunnen handhaven?

De situatie die je wilde had je al. Jij kreeg als eigenaar de boete. In principe is het dan al aan jou om te zorgen dat je weet wie er op welk moment achter het stuur zat.

Nu is me nog een ding niet duidelijk: wat heb je aan de politie geschreven? Want het vragen om de foto is vragen om bewijs. En als je dan bijvoorbeeld een omstandigheid noemt waarop de politie kan opmaken dat jij kennelijk twijfelt of die boete wel voor jou is of voor iemand anders, dan kun je ook bewijs verwachten dat ze aantonen dat jij het volgens de politie op de foto bent en er voor de politie geen twijfel is waarom jij de boete ontvangt. En zelfs al heb je daar niets over geschreven, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat de politie maar liever voldoende bewijs levert omdat er al te veel overtreders waren die vervolgens stellen dat het geen bewijs is dat ze het zijn en er toevallig een joyrider of dief even met de auto was gaan rijden.

Het doel van de politie is niet om big brother te spelen, maar om te handhaven en voldoende bewijs te leveren.

[Voor 15% gewijzigd door kodak op 13-10-2022 00:40]

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Misschien is dit in de vorige 5 pagina’s al gezegd, maar alsnog:
Ik weet dat onze instanties (in mijn ervaring de FIOD) je sociale media niet mogen gebruiken als bewijslast. Het is voor hun ook vrij frustrerend om te zien dat je geen inkomsten hebt maar wel op Facebook in Dubai aan je cocktail zit. :+

Het is niet zo simpel als “je zet het er zelf op”.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

g1n0 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:32:
Misschien is dit in de vorige 5 pagina’s al gezegd, maar alsnog:
Ik weet dat onze instanties (in mijn ervaring de FIOD) je sociale media niet mogen gebruiken als bewijslast. Het is voor hun ook vrij frustrerend om te zien dat je geen inkomsten hebt maar wel op Facebook in Dubai aan je cocktail zit. :+

Het is niet zo simpel als “je zet het er zelf op”.
Het is 'indirect' verkregen bewijsmateriaal en dus snijdt het in de rechtbank geen hout als dat materiaal als zijnde het énige bewijsmateriaal aangevoerd wordt. Om als ondersteunend bewijsmateriaal aan te voeren is dat materiaal echter gewoon zeer goed geschikt :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 13:42

kodak

FP ProMod
g1n0 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:32:
Ik weet dat onze instanties (in mijn ervaring de FIOD) je sociale media niet mogen gebruiken als bewijslast.
Niet zomaar mogen gebruiken. Het hangt van de omstandigheden af. Organisaties die onder opsporingswetten vallen kunnen bijvoorbeeld onder redelijke omstandigheden zelfs gegevens bij een bedrijf vorderen. En in dit geval kan het bijvoorbeeld zijn dat de politie gegevens gevorderd heeft om als bewijs te tonen omdat er twijfel leek te zijn of er wel voldoende bewijs was.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kodak schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:50:
[...]

Niet zomaar mogen gebruiken. Het hangt van de omstandigheden af. Organisaties die onder opsporingswetten vallen kunnen bijvoorbeeld onder redelijke omstandigheden zelfs gegevens bij een bedrijf vorderen. En in dit geval kan het bijvoorbeeld zijn dat de politie gegevens gevorderd heeft om als bewijs te tonen omdat er twijfel leek te zijn of er wel voldoende bewijs was.
Het gaat hier nog steeds over een lichte verkeers / sneheids-overtreding in Duitsland, toch? In Duitsland is het redelijk normaal dat de bestuurder van een voertuig het verbaal krijgt (en dus niet de eigenaar van het voertuig of de geregistreerde kentekenplaat houder, net zoals dat in NL gebeurd). De apparatuur is daar in Duitsland ook volledig op ingericht waardoor het kenteken én de bestuurder beide goed op beeld voorkomen.

Je kunt hier als Nederlander moeilijk over gaan doen maar dan komt het verbaal alsnog op kenteken binnen bij de houder van dat NL kenteken welke dan vervolgens zelf uit mag gaan uitzoeken wie de bestuurder van dat voertuig op dat moment was om de kosten van dat verbaal te gaan betalen binnen de gestelde termijn.

Niet betalen binnen de gestelde termijn levert je alsnog een vordering via het NL CJIB op én waarschijnlijk ook nog wat extra punten in Flensburg >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-03 11:27
[...]

Ik heb al mijn accounts op prive staan en niemand kan mijn profiel zien tenzij zij bevriend zijn met mij. Helaas is het vrijwel niet mogelijk om compleet ontzichtbaar te worden via sommige diensten maar ik heb alles op prive staan juist omdat ik niet wil dat werkgevers, overheid instanties of spam diensten mijn gegevens of foto online zoeken. Ik heb helemaal niks te verbergen, maar ik hou niet van dat big brother gedoe en krijg er echt de rillingen van.

Ik had netjes willen horen, hey we hebben je gezicht erop en dit is de foto. Ben jij dit niet, bewijs het dan en anders moet je betalen.
Je hebt een bord voor je hoofd denk ik.. je geboortedatum, naam, socials, adres (prive danwel anders aan jou gerelateerd), telefoonnummer is echt super makkelijk te vinden. Dat ligt echt aan jou, niet het grote boze web.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:18
[...]

Ik heb al mijn accounts op prive staan en niemand kan mijn profiel zien tenzij zij bevriend zijn met mij. Helaas is het vrijwel niet mogelijk om compleet ontzichtbaar te worden via sommige diensten maar ik heb alles op prive staan juist omdat ik niet wil dat werkgevers, overheid instanties of spam diensten mijn gegevens of foto online zoeken. Ik heb helemaal niks te verbergen, maar ik hou niet van dat big brother gedoe en krijg er echt de rillingen van.

Ik had netjes willen horen, hey we hebben je gezicht erop en dit is de foto. Ben jij dit niet, bewijs het dan en anders moet je betalen.
Dan zou ik het nog eens nalopen en jezelf eens googlen in een incognito venster. Het kost weinig tijd noch moeite om best veel informatie over je te achterhalen.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-03 14:05
Heb je een witte Tesla die als taxi in gebruik is?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54
Je schrijft dat je pas de foto kreeg nadat je in bezwaar bent gegaan?
Mijn ervaring is dat je met de boete direct de foto krijgt uit Duitsland.

Afijn...

Het vergelijken van foto met social media kanalen zou ik niet zien als bewijslast maar een methode om de discussie af te kappen. De fltisfoto is de bewijstlast en jij als kentekeneigenaar moet verdedigen als jij dat niet was.

[Voor 79% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2022 11:45]

CISSP! Drop your encryption keys!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:00

DataGhost

iPL dev

[...]

Ik heb al mijn accounts op prive staan en niemand kan mijn profiel zien tenzij zij bevriend zijn met mij. Helaas is het vrijwel niet mogelijk om compleet ontzichtbaar te worden via sommige diensten maar ik heb alles op prive staan juist omdat ik niet wil dat werkgevers, overheid instanties of spam diensten mijn gegevens of foto online zoeken.
Ja ik zou dit nog even checken als ik jou was.

*knip*

En dat is allemaal te vinden met minder dan een minuutje Googlen, zonder dat ik je verder ken. Het mooie is dat juist doordat het allemaal niet (voldoende) op prive staat, alles aan elkaar te linken is precies op dezelfde manier als de politie met jouw foto en jouw socials heeft kunnen zien dat het dezelfde persoon betreft.

[Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 13-10-2022 13:15. Reden: Die gegevens hier delen helpt TS niet. Als je hem dan zonodig wilt confronteren doe dat even via DM.]

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-03 15:10
fsfikke schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Ja je moet jezelf legitimeren om een auto op jouw naam te zetten, net als wanneer je een pakje bij PostNL ophaalt. Dat betekent niet automatisch dat de RDW of PostNL ook een database bijhouden met jouw pasfoto. De stelling dat de RDW pasfoto's naar Duitse opsporingsdiensten stuurt is daarmee nog steeds niet aangetoond.
Ik spreek me niet uit over de vraag of de RDW de foto's deelt met het buitenland.

Ik zeg alleen dat jouw stelling (dat je nooit een foto hebt ingeleverd bij het op naam zetten van een auto) niet betekent dat ze geen foto van je hebben. In "het rijbewijzenregister" (Reglement Rijbewijzen, artikel 145) bewaart men een pasfoto en een handtekening, die je bij de aanvraag zelf hebt verstrekt.

Dit doen ze niet op het moment van legitimeren, maar op het moment van aanvragen. Je vergelijking met PostNL snijdt dan ook geen hout. (Hoewel het me niet zou verbazen als ze bij het overschrijven je foto (uit de centrale registratie) op het scherm krijgen.)
PostNL krijgt dat natuurlijk niet, daar houden ze alleen voor hun eigen processen (is het pakket aan de juiste persoon afgegeven) wat gegevens bij.

Er is een verschil tussen publiek en privaat legitimeren.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

noppus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Ik spreek me niet uit over de vraag of de RDW de foto's deelt met het buitenland.

Ik zeg alleen dat jouw stelling (dat je nooit een foto hebt ingeleverd bij het op naam zetten van een auto) niet betekent dat ze geen foto van je hebben. In "het rijbewijzenregister" (Reglement Rijbewijzen, artikel 145) bewaart men een pasfoto en een handtekening, die je bij de aanvraag zelf hebt verstrekt.
Nu stel je het op naam zetten van een auto gelijk met het hebben van een rijbewijs, een rijbewijs hebben is echter helemaal geen eis op en auto op naam te kunnen zetten:
Neem deze documenten mee, samen met een geldig legitimatiebewijs. (Kijk hiervoor bij Legitimeren bij aankoop van een voertuig) Een rijbewijs is niet verplicht.
Verderop staat vermeld dat een geldige vorm van authenticatie ook een buitenlands paspoort is. Waarmee de stelling dat de RDW een kopie van de pasfoto krijgt via jouw ID ook moeilijk te houden wordt.

Nergens staat dat je in zo een geval dan maar zelf een pasfoto moet aanleveren. Blijkbaar is een pasfoto voor de RDW dan niet noodzakelijk.

One way to find out btw, AVG verzoekje richting RDW:
De volgende gegevens worden getoond in Mijn RDW:
  • Voer- en vaartuigen die op dit moment op uw naam staan.
  • Uw huidige NAW gegevens (naam, adres, postcode, woonplaats, land).
  • Uw Burgerservicenummer (BSN).
  • Uw huidige rijbewijsgegevens met behaalde categorieën (huidig en in het verleden).
  • Of u een code 95 (voor beroepschauffeurs) heeft behaald op uw rijbewijs en voor welke categorieën.
Mogelijk heeft de RDW meer gegevens van u geregistreerd. U heeft het recht op inzage van deze gegevens. Wilt u hier meer over weten? Lees dan onze informatie over uw privacyrechten en hoe u die kunt uitoefenen.

[Voor 41% gewijzigd door fsfikke op 13-10-2022 13:24]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

noppus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Dit doen ze niet op het moment van legitimeren, maar op het moment van aanvragen. Je vergelijking met PostNL snijdt dan ook geen hout. (Hoewel het me niet zou verbazen als ze bij het overschrijven je foto (uit de centrale registratie) op het scherm krijgen.)
PostNL krijgt dat natuurlijk niet, daar houden ze alleen voor hun eigen processen (is het pakket aan de juiste persoon afgegeven) wat gegevens bij.

Er is een verschil tussen publiek en privaat legitimeren.
Je haalt het CBR en RDW door elkaar.
RDW= Ten naamstelling
CBR= uitgifte rijbewijzen
Voor een auto op naam te zetten heb je geen pasfoto nodig en ook geen rijbewijs.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:37
van der Berg schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:06:
In Duitsland sturen ze altijd een foto mee. Zo had mijn collega tegen zijn vrouw gezegd op werk te zijn. Hij ging 1 dagje op stap in Duitsland en kreeg een boete thuis met foto. Zijn vrouw deed de brief open en zag dat hij met een andere vrouw in de auto zat en dus vreemd was gegaan.

Ik hoor van mijn Duitse collega dat ze in Duitsland altijd een foto mee sturen. Hier in Nederland gebeurd dit niet.

In Engeland gebeurd dit ook. Een deurwaarder ging bij iemand thuis in Londen. Hij wilde zijn identiteit niet geven en van buiten werd door een van de deurwaarders foto van hem gemaakt en via sociale media Facebook kwamen ze achter wie het was.
Dat is ook mijn ervaring. Het verbaast mij dus dat @Nimac91 in eerste instantie kennelijk die foto niet heeft gekregen en dus twijfelde wie er gereden zou hebben.

Bij lagere boetes is het overigens niet zo'n probleem om die op de verkeerde naam te hebben staan. Bij boetes vanaf 21 km/h te hard komen de punten om de hoek kijken en wordt er een strafpunt geregistreerd. Bovendien maak je kans op een rij-ontzegging bij (meerdere) overtredingen vanaf 26 km/h.

iRacing Profiel

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-03 15:10
Hackus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

Je haalt het CBR en RDW door elkaar.
RDW= Ten naamstelling
CBR= uitgifte rijbewijzen
Voor een auto op naam te zetten heb je geen pasfoto nodig en ook geen rijbewijs.
Nee hoor. RDW is de beheerder van het Centraal Rijbewijsregister.
https://www.rijksoverheid...eksel-rijbewijzenregister
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee