[Barebone] Minisforum HM80 of toch een alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:32
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De laatste tijd zit ik steeds meer aan wat meer hobbyen te denken, waarvoor een homelab als een leuke optie klinkt. Ik zit te denken om een kleine barebone te bestellen om hierop enkele VMs te draaien. Enkele dingen waarvoor ik deze wil gaan gebruiken:
-Source Control voor Unreal Engine (4 & 5) = Voor versiebeheer en wijzigingen bij te houden
-Unreal Swarm = helpen met het "builden" van een project (vereist wat CPU kracht)
-Docker (i.c.m. Portainer)
-Veeam Backup & Replication (Voor Back-up van meerdere apparaten, om deze data vervolgens in de cloud te plaatsen)
-Mogelijk nog wat Linux VMs voor hobby projecten

Ik kwam toevallig de MinisForum HM80 tegen voor een mooie prijs van 579 euro (staat niet in de PW). Deze heeft de volgende specificaties:
-AMD Ryzen 4800U
-32GB RAM
-512GB SSD
-Intel 2.5GB Ethernet aansluiting + Wifi 6
-Uitbreidmogelijkheden voor opslag

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst onder de 300 euro voor een barebone (met CPU, zonder opslag en RAM)
Het liefst onder de 550 euro voor een " perconfigured barebone" met CPU + Opslag + RAM

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mogelijk 1 of 2 SATA SSDs

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-8 Cores
-16 GB RAM (32 zou wel erg prettig zijn)
-Uitbreidbaar met meerdere SSDs
-Intel netwerkcontroller (i.v.m. ESXi)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
n.v.t.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-Een laag geluidsniveau is een pre (maar geen vereisten, kans is dat deze in de meterkast eindigt)
-Een laag energieverbruik
-Compact

Wat verwacht je van ons?[i]
De review van Guru3d is behoorlijk positief. Hetgeen wat mij tegenhoud om deze Minisforum Barebone te halen zijn de klachten over de BIOS en de support. Om deze problemen te ontwijken, wil ik eigenlijk de preconfigured barebone bij een andere winkel kopen om er niet direct afhankelijk van te zijn. Kan iemand mij vertellen of zij ervaring hebben met Minisforum of dat zij een alternatief aan kunnen bevelen. Andere opmerkingen zijn ook altijd welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:34
Een moderne desktop quadcore scoort single core flink sneller, en multi core niet zo heel veel trager dan de wat oudere Ryzen die voor laptops bedoeld is uit de Minisforum - zie bv https://nanoreview.net/en...2100-vs-amd-ryzen-7-4800u. Met die wetenschap kun je aan een Deskmini denken
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 149,37€ 149,37
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 233,82€ 233,82
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 80,84€ 80,84
Totaal€ 568,92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
martyw schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:18:
Een moderne desktop quadcore scoort single core flink sneller, en multi core niet zo heel veel trager dan de wat oudere Ryzen die voor laptops bedoeld is uit de Minisforum - zie bv https://nanoreview.net/en...2100-vs-amd-ryzen-7-4800u. Met die wetenschap kun je aan een Deskmini denken
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 149,37€ 149,37
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 233,82€ 233,82
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 80,84€ 80,84
Totaal€ 568,92
Ook een erg mooie optie, lekker compact en snel. Het enige dat jammer eraan is het hoger stroomverbruik van de i3-12100. Prijs is op dit moment ook bijna 100 euro hoger (deskmini is in de aanbieding). Lastige keuze !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

lamaa1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

...het hoger stroomverbruik van de i3-12100.
Proxmox server met oog op energie zuinigheid ?

Maar ja, "hoger" is grofweg 35W verschil onder full load? Kost dat op jaarbasis? Hoe vaak gebruik je full load?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
MAX3400 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Proxmox server met oog op energie zuinigheid ?

Maar ja, "hoger" is grofweg 35W verschil onder full load? Kost dat op jaarbasis? Hoe vaak gebruik je full load?
Interessant topic, dankje voor het linken. Misschien moet ik niet teveel rekening houden met stroomverbruik in dat geval. Ga wel even kijken of er ergens staat hoeveel de rest van de Deskmini verbruikt met goede optimalisatie (volgens mij is daar ook nog ergens een topic over).

Hoeveel full load ik ga gebruiken durf ik niet te zeggen. Dat vind ik ook het lastige. Dagelijkse back-ups, Source Control en Unreal Swarm zullen de grootste CPU load zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
Ik bedenk me dat ik ook nog een "reserve" pc heb staan die ik mogelijk kan gebruiken. Is helaas alleen niet bepaald compact..

Ryzen 5 1600 (of 2600?)
16 GB RAM
GTX 1050 Ti
850 Watt voeding
1 TB SSD

Vraag me af of dit wel teveel stroom gaat verbruiken. Anders scheelt het wel een behoorlijke investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:34
lamaa1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:59:
Ik bedenk me dat ik ook nog een "reserve" pc heb staan die ik mogelijk kan gebruiken. Is helaas alleen niet bepaald compact..

Ryzen 5 1600 (of 2600?)
16 GB RAM
GTX 1050 Ti
850 Watt voeding
1 TB SSD

Vraag me af of dit wel teveel stroom gaat verbruiken. Anders scheelt het wel een behoorlijke investering.
Servers doen het grootste deel van de dag niets, tenzij je een datacenter hebt. Let voor een thuisserver vooral op het totale idle verbruik, dat zal met een Ryzen al hoger liggen dan met een Intel, daarnaast gebruikt een videokaart ook idle wat stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
martyw schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Servers doen het grootste deel van de dag niets, tenzij je een datacenter hebt. Let voor een thuisserver vooral op het totale idle verbruik, dat zal met een Ryzen al hoger liggen dan met een Intel, daarnaast gebruikt een videokaart ook idle wat stroom.
Dan ga ik toch maar voor een Intel. Zit bijna te kijken of een NAS met een geheugenuitbreiding niet een betere optie is. Of desnoods mijn oude laptop gebruiken, al heb ik dan slechts 1 TB opslag zonder uitbreidingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirN
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
lamaa1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:53:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De laatste tijd zit ik steeds meer aan wat meer hobbyen te denken, waarvoor een homelab als een leuke optie klinkt. Ik zit te denken om een kleine barebone te bestellen om hierop enkele VMs te draaien. Enkele dingen waarvoor ik deze wil gaan gebruiken:
-Source Control voor Unreal Engine (4 & 5) = Voor versiebeheer en wijzigingen bij te houden
-Unreal Swarm = helpen met het "builden" van een project (vereist wat CPU kracht)
-Docker (i.c.m. Portainer)
-Veeam Backup & Replication (Voor Back-up van meerdere apparaten, om deze data vervolgens in de cloud te plaatsen)
-Mogelijk nog wat Linux VMs voor hobby projecten

Ik kwam toevallig de MinisForum HM80 tegen voor een mooie prijs van 579 euro (staat niet in de PW). Deze heeft de volgende specificaties:
-AMD Ryzen 4800U
-32GB RAM
-512GB SSD
-Intel 2.5GB Ethernet aansluiting + Wifi 6
-Uitbreidmogelijkheden voor opslag

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst onder de 300 euro voor een barebone (met CPU, zonder opslag en RAM)
Het liefst onder de 550 euro voor een " perconfigured barebone" met CPU + Opslag + RAM

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mogelijk 1 of 2 SATA SSDs

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-8 Cores
-16 GB RAM (32 zou wel erg prettig zijn)
-Uitbreidbaar met meerdere SSDs
-Intel netwerkcontroller (i.v.m. ESXi)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
n.v.t.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-Een laag geluidsniveau is een pre (maar geen vereisten, kans is dat deze in de meterkast eindigt)
-Een laag energieverbruik
-Compact

Wat verwacht je van ons?[i]
De review van Guru3d is behoorlijk positief. Hetgeen wat mij tegenhoud om deze Minisforum Barebone te halen zijn de klachten over de BIOS en de support. Om deze problemen te ontwijken, wil ik eigenlijk de preconfigured barebone bij een andere winkel kopen om er niet direct afhankelijk van te zijn. Kan iemand mij vertellen of zij ervaring hebben met Minisforum of dat zij een alternatief aan kunnen bevelen. Andere opmerkingen zijn ook altijd welkom!
Mocht je nog niet besteld hebben en er toch nog niet helemaal uit zijn, is dit misschien wat bruikbare informatie. Ik heb 19 september een order geplaatst voor een Minisforum HM80 via hun .com site. Op 21 September kreeg ik een (Duitse) DHL email dat het elektronisch aangeleverd is (whatever dat mag betekenen). Momenteel heb ik het apparaat nog steeds niet binnen en geen idee waar het uithangt. Alhoewel ze m'n emails wel binnen een dag vanuit HK beantwoorden is het in gebrekkig Engels en krijg je eerder het idee aan het lijntje gehouden dan verder geholpen te worden. Het is me uit de communicatie, door het gebrekkige Engels, ook volstrekt onduidelijk of die nou vanuit hun Duitse warehouse is verstuurd of vanuit HK via het Duitse warehouse. Ik wacht nog maar een maandje af voor ik voor een refund vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
vladimirN schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

Mocht je nog niet besteld hebben en er toch nog niet helemaal uit zijn, is dit misschien wat bruikbare informatie. Ik heb 19 september een order geplaatst voor een Minisforum HM80 via hun .com site. Op 21 September kreeg ik een (Duitse) DHL email dat het elektronisch aangeleverd is (whatever dat mag betekenen). Momenteel heb ik het apparaat nog steeds niet binnen en geen idee waar het uithangt. Alhoewel ze m'n emails wel binnen een dag vanuit HK beantwoorden is het in gebrekkig Engels en krijg je eerder het idee aan het lijntje gehouden dan verder geholpen te worden. Het is me uit de communicatie, door het gebrekkige Engels, ook volstrekt onduidelijk of die nou vanuit hun Duitse warehouse is verstuurd of vanuit HK via het Duitse warehouse. Ik wacht nog maar een maandje af voor ik voor een refund vraag....
Dankjewel voor de informatie. Klinkt alsof ze gewoon geen voorraad hebben in het Duitse warehouse en dat ze je nu aan een lijntje houden. Ik hoop dat je betaalt hebt met cc of een andere methode waarmee je eenvoudig je geld terug kunt krijgen.

Het is maar goed dat ik nog even heb gewacht. Heb mijn back-up pc gepakt en daarop Proxmox geïnstalleerd. Vandaag komt een wattage meter binnen zodat ik enig idee heb hoeveel het verbruikt. Vind het bij nader inzien het niet waard om veel geld te besteden aan nieuwe hardware als mijn back-up pc nog dienst kan doen tegen een hoger energieverbruik (ga vandaag zien hoeveel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vladimirN
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
lamaa1 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Dankjewel voor de informatie. Klinkt alsof ze gewoon geen voorraad hebben in het Duitse warehouse en dat ze je nu aan een lijntje houden. Ik hoop dat je betaalt hebt met cc of een andere methode waarmee je eenvoudig je geld terug kunt krijgen.

Het is maar goed dat ik nog even heb gewacht. Heb mijn back-up pc gepakt en daarop Proxmox geïnstalleerd. Vandaag komt een wattage meter binnen zodat ik enig idee heb hoeveel het verbruikt. Vind het bij nader inzien het niet waard om veel geld te besteden aan nieuwe hardware als mijn back-up pc nog dienst kan doen tegen een hoger energieverbruik (ga vandaag zien hoeveel).
Even een update (wel zo netjes). Na m'n bezorgdheid (lees beginnende wanhoop) van van de week is het toch op eens snel gegaan en heb ik de HM80 sinds vandaag binnen (maand en 2 dagen levertijd). Apparaat ziet er cool uit (een oordeel waar je bijzonder weinig aan hebt). Alles lijkt het te doen en het maakt weinig geluid bij weinig belasting, maar is niet totaal stil zoals de Mac Mini M1. Over prestaties, verbruik en gedrag onder volle belasting kan ik nog geen oordeel vellen. (De power brick is 65W, dus daar zal ie wel onder blijven vermoed ik)

[ Voor 3% gewijzigd door vladimirN op 21-10-2022 13:15 ]

Pagina: 1