Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrets
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-10-2022
Mijn vraag
hoihoi! Ik speel best fanatiek gitaar en heb sinds kort met een aantal mensen een bandje opgezet. Nu zitten wij in een soort studiootje maar er zijn geen geaarde stopcontacten. Mijn versterker (buizenversterker) geeft af en toe een soort tik geluid, het klinkt een beetje als een vonkje. heb ik mijn versterker gewoon te hard aan gehad of is er iets met de aarding van de versterker? en hoe zou ik dit op kunnen lossen of is mijn versterker gewoon stuk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
mijn versterker: Harley Benton TUBE15 Celestion

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 15:44
Zit er überhaubt een geaarde stekker aan?
In de handleiding die ik zo snel kan vinden (hier) kan ik sowieso niks terugvinden over de noodzaak van aarde (ground), alleen dat je ‘m wel achter een aardlekschakelaar (residual current circuit breaker) aan moet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Speel je op metalen snaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44

Bob Popcorn

Plop!

Zijn er elektrische gitaren met nylon snaren dan? :')

Je zou kunnen kijken of je je versterker kan aarden aan een radiator, maar dan kan wel gevaarlijke situaties opleveren als je radiator vervolgens niet geaard blijkt te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Bob Popcorn op 10-10-2022 15:12 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jurrets schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:04:
Mijn vraag
hoihoi! Ik speel best fanatiek gitaar en heb sinds kort met een aantal mensen een bandje opgezet. Nu zitten wij in een soort studiootje maar er zijn geen geaarde stopcontacten. Mijn versterker (buizenversterker) geeft af en toe een soort tik geluid, het klinkt een beetje als een vonkje. heb ik mijn versterker gewoon te hard aan gehad of is er iets met de aarding van de versterker? en hoe zou ik dit op kunnen lossen of is mijn versterker gewoon stuk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
mijn versterker: Harley Benton TUBE15 Celestion
Is die versterker uberhaubt voorzien van een aarde stekker ? (word ik uit de specs zo snel niet wijs van)
Over het algemeen geven is het eerder het probleem dat je een ground loop veroorzaakt dan dat de aarde het probleem oplost.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Op de productfoto's bij Thomann (de 360 graden versie) zie je overigens ook een geel label aan de stekker zitten met "This product must be earthed", dus het lijkt me wijs dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

@Jurrets Ik wil je graag uitnodigen om deze vraag ook te posten in Het Grote Gitaartopic - deel 8
Sowieso leuk om als gitaristen onder elkaar daar te posten, maar er zijn vast ook mensen die daar met je mee willen en kunnen denken.

Ikzelf heb helaas geen oplossing voor je. Ik weet uit ervaring dat (buizen)versterkers en ongeaarde stopcontacten vaak geen goed huwelijk vormen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Bob Popcorn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Ja, die zijn er. (https://www.bax-shop.nl/k...estische-klassieke-gitaar)
Nou ja, er wordt gesproken over EEN gitaar en EEN versterker.
Je zou kunnen kijken of je je versterker kan aarden aan een radiator, maar dan kan wel gevaarlijke situaties opleveren als je radiator vervolgens niet geaard blijkt te zijn.
En daarbij kun je de hele CV-installatie onder stroom zetten bij een fout in de versterker.

[ Voor 13% gewijzigd door MSteverink op 10-10-2022 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je de randaarde van een geaarde stekker niet gebruikt, maak je één van de vangnetten onklaar die moet voorkomen dat je geëlektrocuteerd wordt.

Ik meen me te herinneren dat gitaarsnaren zowel met de massa van de versterker als met de randaarde (stekker van snoer) zijn verbonden. Sluit je je versterker aan op een mengpaneel, dan zijn je snaren verbonden met de massa's van alle apparaten die hierop aangesloten zijn. Faalt er één apparaat en zet hij netspanning op de massa, dan komt die dus ook op jouw snaren.

In eerste instantie is het scenario dat een apparaat zo faalt niet waarschijnlijk, want Europese apparaten hebben meer veiligheidseisen. Aan de andere kant, je noemt specifiek 'een band'. De kans is groot dat daar een gitarist in zit. Sommige gitaristen spelen op vintage buizenversterkers en specifieke modellen hebben een 'death cap' aan boord. Die heet zo, omdat hij na verloop van tijd stuk kan gaan en de netspanning op de massa zet, en dus ook op de snaren. Via het mengpaneel dan ook op jouw snaren.
heuveltje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:24:
Over het algemeen geven is het eerder het probleem dat je een ground loop veroorzaakt dan dat de aarde het probleem oplost.
Om geen last te hebben van aardlussen, gebruikt profi-spul gebalanceerde verbindingen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 10-10-2022 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 22:53
Bob Popcorn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Dat is 1 van de domste wat je kan doen aarden aan een radiator. Is levensgevaarlijk.

Ik zal kijken voor een verlengsnoer of een aarde draad door te trekken uit je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

MSteverink schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

Ja, die zijn er. (https://www.bax-shop.nl/k...estische-klassieke-gitaar)
Nou ja, er wordt gesproken over EEN gitaar en EEN versterker.

[...]

En daarbij kun je de hele CV-installatie onder stroom zetten bij een fout in de versterker.
Dat is een electro akoestische gitaar, niet het type gitaar waar je een buizenversterker bij nodig hebt.

En daarom zet ik er bij dat het gevaarlijk is, maar je kan zo wel testen of het het probleem weg neemt.

Pagina: 1