Enorme dip als 2 panelen schaduw krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Op het huis heb ik 8 panelen liggen van 400Wp elk. Azimut is 210°, helling 10°, landscape.
Vanwege een hoge boom voor het huis komt er schaduw over de panelen. Op dit moment krijgen 2 panelen schaduw en het resultaat is enorm. Productie van de 8 panelen stort in van 1200w naar 120w terwijl er nog 6 panelen vol in de zon liggen. Na een paar uur komt de zon achter de boom vandaan en gaat de productie weer omhoog.
Ter vergelijk, mijn andere installatie van 2970Wp doet nu 1700w waarbij alle panelen volledig zon hebben. Azimut, helling etc van deze installatie is gelijk aan de installatie op het huis.

Wat is hier de oorzaak van? Hebben de 2 schaduwpanelen zoveel invloed op de rest?
Ga ik dit oplossen met Tigo of Honeybee optimizers aan de panelen of met micro's?

De panelen zijn 8x Trina Vertex S 400Wp Mono HC en liggen in 1 string aangesloten op PV1 van de omvormer.
De omvormer is een Solis 3K S6 GR1P

Zo ziet de opbrengstgrafiek eruit op een zonnige dag als vandaag. Voltage vliegt ook van hot naar her.
Bij het tijdstip moet 1 uur opgeteld worden. Blijkbaar houdt Ginlong geen rekening met de zomertijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB58dqpSqaxmwfEpi1DzGmZPbx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFvby97EggyE7L5PIs0oyA97.png?f=fotoalbum_large

Dit was afgelopen vrijdag met de hele dag bewolking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ3SObGVAczt0SwlmtB5foFzXr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Hksg1I71rBFWr50aZDwkucS.png?f=fotoalbum_large

Edit: op een van de 2 schaduwpanelen komt nu weer zon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxR8KnSg90ye7WcfAKlVM3FidUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OU8CcxW4vT4m4ayQ8Skn3GUy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 09-10-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dan mag deze video van eevblog niet ontbreken:

[ Voor 16% gewijzigd door Juup op 09-10-2022 14:22 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ja, die had ik al gezien maar dan zou ik verwachten dat de 2 panelen geheel gebypassed zouden worden en ik nog steeds productie heb van 6 panelen. Dat is echter niet zo. De productie dropt met 90% en helaas niet met slechts 20% uit het filmpje. En zoals die antenne kan ik de boom niet weghalen of verplaatsen want die is van de gemeente.

Mijn vragen blijven hiermee helaas onbeantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb nog wel een bruikleen SMA liggen om te proberen.

De hogere spanning bij schaduw, wil zeggen dat de mppt tracker niet ingrijpt. (althans dat zie ik ook wel eens)
Een boom is nogal een verstrooide schaduw.
Had je niet beter voor 2x hoymiles 1500 kunnen kiezen?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2022 15:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
De mppt grijpt wel in, maar de diodes nog niet. Daardoor worden die 2 panelen de bottleneck. Optimizers zouden dit moeten kunnen oplossen. Mooi voorbeeld van een typisch geval waar er wel schaduw is maar niet zoveel dat de diodes ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Coolmint schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:03:
De mppt grijpt wel in, maar de diodes nog niet. Daardoor worden die 2 panelen de bottleneck. Optimizers zouden dit moeten kunnen oplossen. Mooi voorbeeld van een typisch geval waar er wel schaduw is maar niet zoveel dat de diodes ingrijpen.
Dus jij zegt dat Tigo's of Honeybees de dip zouden moeten verkleinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Zijn het wel slechts 2 panelen?

De stringspanning lijkt te doen wat hij moet doen, maar klapt dan ineens van 140V omhoog. Die 140V is boven de minimum Vmpp van 120, naar vanaf de 140 is er nog maar 1 paneeldeel ruimte voor schaduw management.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ronald schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:38:
Zijn het wel slechts 2 panelen?

De stringspanning lijkt te doen wat hij moet doen, maar klapt dan ineens van 140V omhoog. Die 140V is boven de minimum Vmpp van 120, naar vanaf de 140 is er nog maar 1 paneeldeel ruimte voor schaduw management.
Deze tijd van het jaar zijn het 2 panelen die in de schaduw liggen. Langzamerhand komt tot half december alles in de schaduw waarna het hele verhaal in omgekeerde volgorde zich herhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
Uszka schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Dus jij zegt dat Tigo's of Honeybees de dip zouden moeten verkleinen?
Geen ervaring met Honeybees, wel met Tigo. Deze doen bij ons precies dat ivm schaduw op een aantal panelen. De mppts zijn ook erg goed tegenwoordig met het vinden van een betere spanning/stroom combinatie, maar als die 2 panelen nog genoeg licht krijgen zodat de diodes niet ingrijpen, de stroom door die panelen daardoor instort, dan zullen de optimizers kunnen ingrijpen terwijl de mppts niks kunnen betekenen. Het is trouwens wel een extreem geval bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Extreem zeker. Misschien omdat de panelen nu nog net niet 100% schaduw hebben. Er valt nog net een streep zon op.
Denk dat ik wat Tigo's ga bestellen en meteen maar 6 of 8 want de rest gaat ook schaduw krijgen de komende 2 maanden. Kijken wat dat brengt. Deze set deed vandaag 5,2 kWh = 0,71 kWh per paneel. Mijn andere set heeft 1,19 kWh per paneel gedaan. De 6 panelen met zon hadden dus ruim 7 kWh kunnen doen. Of denk ik te simpel en zijn er andere/betere oplossingen? Heb ook gekeken naar Hoymiles en APS maar dan zit ik met verschillende monitoringsoftware en dat wil ik liever niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Uszka op 09-10-2022 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat 1x een fatsoenlijke mppt-sweep omvormer goedkoper en makkelijker is dan 8 optimizers monteren (=het dak op).
Maar als de schaduw nu pas, na de zonnewende, een probleem is kan je het ook gewoon accepteren.

Edit en wat @Ronald zegt; als de spanning zo ver daalt lijkt de mppt zijn werk wel te doen, dus heb je waarschijnlijk meer schaduw dan je denkt. 10 cm langs de korte kant is voldoende. iets complexer bij halfcell ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 09-10-2022 19:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Niet echt, in een puur serieel systeem - zonder optimizers dus, zijn de half cel specifieke powerpoints niet bruikbaar: deze zijn namelijk bij lagere stroom. Dus het gaat puur op diodes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ja en nee; er ligt een extra werkpunt bij 'de overgebleven string op halve stroom', bijvoorbeeld als bij (een heleboel) panelen slechts een helft onbeschaduwd is.
Dat zal in de praktijk niet snel voorkomen (natuurlijk wel bij mij ;) ).

Hier waarschijnlijk niet relevant, maar vreemd is de dip naar 140V wel als TS zegt dat er echt maar twee panelen schaduw hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uszka schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:08:
Denk dat ik wat Tigo's ga bestellen en meteen maar 6 of 8 want de rest gaat ook schaduw krijgen de komende 2 maanden.
Je koopt optimizers voor "de rest" van je panelen, dus de 8e is nooit nodig. Ze maken van schaduw geen zon. Als twee panelen de rest beperken, optimize je die twee wel (maar dus niet om die schaduw op te lossen, maar om te voorkomen dat je de rest beperkt). De helft optimizen met TIGO's is al best een hoop en ik durf ook niet te zeggen of je string met nog 4 volledig meedraaiende panelen dan nog voldoende spanning oplevert om de omvormer aan de praat te krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-05 00:23

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Coolmint schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:03:
Zo werkt het niet. Diodes grijpen niet in. Het wordt puur bepaald door de omvormer. Die bepaald welke stroom hij laat lopen door de string. Zodra die stroom hoger is dan een paneel kan leveren, dan stort de spanning in tot zelfs een negatieve waarde. Dat is het punt waar de diode het overneemt. Dit gebeurd overigens per sectie. Elk paneel heeft meestal 3 secties die allemaal in serie staan. Een goede omvormer kiest dus snel de juiste stroom met maximale opbrengst. Dit is met harde schaduw veel makkelijker dan met boom schaduw die voortdurend varieert. Dit is een slechte omvormer want hij vind een lokaal optimum. Er is een tweede optimum met veel hogere stroom en lagere spanning, maar die vindt hij niet.
Als je weinig panelen hebt liggen, kunnen mogelijk niet alle schaduw secties gebypassed worden omdat dan de string spanning te laag wordt (hier niet het geval).
Een optimizer werkt per paneel (3 secties) en kan vaak nog wat energie transformeren naar de ingestelde string stroom waarbij dan de totale string spanning dus ook toeneemt.

Dit probleem is op te lossen door een omvormer met betere tracker of twee optimizers. Of het de investering waard is valt te betwijfelen als het nu pas optreedt.

Ik lees dat de omvormer het VMPP volgt tot 90V. Dat zijn iets meer dan 2 panelen in de zon. Als er echt 6 panelen in de zon liggen, dan is het echt de omvormer aan te rekenen dat hij er niet meer vermogen uit kan halen.

[ Voor 17% gewijzigd door xah5kiDe op 09-10-2022 22:40 ]

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Uszka schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:08:
Extreem zeker. Misschien omdat de panelen nu nog net niet 100% schaduw hebben. Er valt nog net een streep zon op.
Denk dat ik wat Tigo's ga bestellen en meteen maar 6 of 8 want de rest gaat ook schaduw krijgen de komende 2 maanden. Kijken wat dat brengt. Deze set deed vandaag 5,2 kWh = 0,71 kWh per paneel. Mijn andere set heeft 1,19 kWh per paneel gedaan. De 6 panelen met zon hadden dus ruim 7 kWh kunnen doen. Of denk ik te simpel en zijn er andere/betere oplossingen? Heb ook gekeken naar Hoymiles en APS maar dan zit ik met verschillende monitoringsoftware en dat wil ik liever niet.
Dit klinkt als een beetje schaduw paniek, geeft niets natuurlijk en hebben we allemaal wel eens last van maar op je set gaat dit nauwelijks iets verbeteren, het is uitstel van executie en slechts een paar weken.

Iets schaduw op 2 panelen kan je afvangen maar als het naar de winter meer wordt kom je in een paar weken op 3 panelen of 4 en dat is het voltage gewoonweg te laag voor de omvormer en doen ze niets, met of zonder optimizers die er nog 40v van maken.
Ik zie dat hier ook met mijn 13 stuks in 1 string met tigo's waarvan er nog maar 3 in de zon liggen.
https://pvoutput.org/intr...038&sid=10855&dt=20221009

Het helpt je dus een paar weken per jaar, brengt niets op t.o.v nu.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1