Thermostaatknop radiator maakt enorm kabaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 21:53
3 jaar geleden ben ik naar mijn huidige woning verhuisd en heb direct alle radiatorknoppen en thermostaatknoppen vervangen voor Tado knoppen. Op alle radiatoren zaten eerst oude radiatorknoppen behalve op de radiator in de badkamer. In de woonkamer en de gang hebben we de radiator vervangen voor een Jaga radiator en op de radiatoren waar een oude radiatorknop zat, heb ik deze aansluiting vervangen voor een thermostatische kraanl
Het probleem doet zich voor bij een aantal van de panelen die we heel af en toe gebruiken. Het gaat om de badkamer (handdoekradiator) en 2 slaapkamers (enkelplaat radiator). In de slaapkamer komt het probleem het vaakst voor, zo vaak dat we deze radiator permanent niet meer (willen) gebruiken.
Wanneer de thermostaatknop volledig dicht of volledig open staat, is er geen probleem, maar wanneer de knop deels dicht gaat omdat de temperatuur bijna is bereikt ontstaat er een enorm kabaal. Het lijkt alsof er iemand met een machinegeweer in de kamer staat en zelfs de buren kunnen het geluid horen.

Wat ik heb gecontroleerd is de aanvoer en afvoer. De aanvoer zit op de leiding waar ook de knop op zit en de pijltjes op de kraan staan richting de radiator. De aanvoer zit aan de bovenkant van de radiator aangesloten. Ik heb de aanvoer gecontroleerd door de knop open te draaien en te kijken welke leiding warm werd. Ook heb ik de leiding voor de zekerheid terug gevolgd naar de CV en daar kwam ik ook op de juiste leiding uit.
Het geluid komt bij de Jaga radiatoren nooit voor. Deze worden (vooral in de woonkamer) in de winter dagelijks gebruikt.

Ik heb in het systeem geen bypass zitten en vroeg me af of dit misschien nodig is omdat er wellicht te veel druk op de knop komt te staan als het half open staat. Ik snap alleen niet waarom de Jaga radiatoren hier geen last van hebben.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft, want online kom ik alleen maar tegen dat de leidingen verkeerd om zouden zitten, maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
marvin3241 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:56:
[...]
Ik heb in het systeem geen bypass zitten en vroeg me af of dit misschien nodig is omdat er wellicht te veel druk op de knop komt te staan als het half open staat.
[...]
Dat is makkelijk te testen, haal op 1 of 2 radiatoren even de thermostaatknop eraf, zodat de kraan volledig open staat. Als het geluid dan weg is dan zul je idd een bypass moeten plaatsen omdat de druk dus te hoog oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:38
Ik heb ook zon knallend geval. Bij mij komt het niet door de knop zelf, als die eraf is en ik duw zelf het pinnetje geleidelijk terug dan begint het te knallen.

Makkelijk to proberen.

Oplossing heb ik er niet voor, ging er vanuit dat het in het pin systeem zit. Het is ook de badkamer dus die staat alleen vol open tijdens het douchen.

Overigens stadsverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door LuisjeNL op 10-10-2022 23:07 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:51
Schijnbaar is dit een teken dat de flow verkeerd om door je radiator loopt. Maar dat heb je zo te lezen al gecontroleerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Flozem op 11-10-2022 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:23
Als je een klep verkeerd om hebt gemonteerd, dwz het pijltje niet in de stroomrichting van het water dan kun je dit krijgen. Klep omdraaien en dan zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-05 12:36
Hier hetzelfde probleem. Alle radiatoren doen, behalve de badkamer radiator (ander type).
Thermostaat radiatoren (Honeywell HR91) en beginnen in een (willekeurige) stand te trillen en herrie maken. Wat voor klep zou er verkeerd gemonteerd moeten zijn? Wellicht kan ik daar zelf wat mee. Maandag komt er een loodgieter kijken hier en kan de uitkomst wellicht wel delen als het van toepassing is.

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk probleem (In combinatie met stadsverwarming.). Hele radiator + thermostaatknop + voetventiel vervangen: zelfde probleem.

Mijn hypothese is dat het probleem ontstaat op het moment dat de hoofdklep in de meterkast dicht gaat en de radiatorknop die ook langzaam dicht gaat, er ontstaat dan een bepaalde onderdruk, waarmee mogelijk ook het water even 'verkeerd om' stroomt. Bij stadsverwarming is dit probleem mogelijk groter, omdat daar de druk hoger is.

Een echte oplossing heb ik nog niet, behalve dan een normale thermostaatknop monteren die een beetje open staat ofzo...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Als ik het goed begrijp, zie je het probleem op kleine weinig gebruikte radiatoren?

Zou het kunnen dat er lucht in de leiding zit, dat gaat plots veel sneller door de kraan en geeft schokken (lawaai)? Laat de probleemradiatoren eens een tijd volledig open staan, en ontlucht ze enkele keren.
Zitten ze veel dichter bij de CV? Misschien hebben ze teveel flow, mss helpt het als je het voetventiel wat meer dichtdraait? Op welke stand staat de pomp van de CV, staat die mss te hoog (om gebrek aan waterzijdig inregelen te maskeren)?

En een bypass is echt nodig als je alleen maar thermostatische kranen hebt, kost niet veel en is niet zo moeilijk te installeren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Bedankt voor de reacties allen. Zoals ik aangaf staan de pijltjes op de ventielen de goede kant op, dus dat is ook het probleem niet. Het probleem doet zich inderdaad alleen voor op de radiatoren die ik het minst gebruik.
Het zou kunnen dat er lucht in de leiding zit inderdaad. Echter, elke keer als ik ontlucht komt er direct water uit de radiator. Ik moet overigens ook (naar mijn idee) regelmatig de CV bijvullen omdat de druk te laag is. Minimaal 1, maar soms 2 keer per jaar. De ketel heeft wel een automatische ontluchter. Maar ik weet niet precies waar dat probleem vandaan komt. Ik heb geen voetventielen op de radiatoren. Het maximaal toerental staat op 100%. Deze is om mijn CV instelbaar van 50% tot 100%
Ik heb inderdaad enkel thermostatische knoppen in huis, dus ik denk dat ik sowieso een bypass ga installeren. Hopelijk helpt dat. Wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat mijn woonkamer radiator dit probleem niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Zou je niet gewoon je pomp terug schroeven, 100% is wel extreem.
Als ik de pompen in mijn systeem naar 100 % zou zetten, ga ik dit ook horen.
Je installatie werkt beter bij een lager toerental, geen extra geluiden en je bespaart Energie.
Probeer gewoon een keer je pomp op 50% te laten werken.
De warmte pomp staat bij mij, op nog geen 30%, de CV ketel op 30%.
Perfecte delta temperatuur over de radiatoren en geen herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27
Anoniem: 1004743 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:03:
Je installatie werkt beter bij een lager toerental, geen extra geluiden en je bespaart Energie.
Dit inderdaad. Bij mij stond de pomp altijd op 100% (vorige eigenaar denk ik) en hoorden we altijd de verwarming. Niet zo erg als bij jou maar wel dat je het merkt. Na aanpassing draait deze nu op de laagste stand en is de verwarming bijna onhoorbaar, misschien dat dat het issue ook oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Anoniem: 1004743 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:03:
Beetje debiet door je ketel is wel handig. Ik heb vorig jaar mijn pomp van stand 2 (midden) naar stand 3 (max) gezet en ketel krijgt nu veel makkelijker de warmte naar de radiatoren.

Wat hier aan de hand is, is dat er 1 of 2 radiatoren open staan en dan is 100% idd veel te hard. Die kraan krijgt waarschijnlijk teveel druk waardoor het gaat klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Hoe is het met je expansievat? Als die lek is, moet je heel vaak aanvullen. Op het moment dat een ventiel probeert te sluiten, kan dan soms tot waterslag leiden. Die drukgolf wordt door de expansievat ook gedempt. Die drukgolf wordt overigens ook gedempt door andere panelen die nog wel open staan (krijgen iets meer druk).
Expansievat kun je overigens testen door het systeem bij de vulopening (via de slang) te laten leeglopen. Er moet zeker een emmer uitkomen voordat de druk afneemt. Omgekeerd hoor je best wat water lopen als de druk van 0.5 naar zeg 1.5 verhoogd moet worden. Lekke expansievaten komen geregeld voor, vandaar dat ik het suggereer.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Als je pomp op 100% staat en er maar 2 radiatoten open staan, vind ik het niet gek dat je lawaai krijgt. De meeste CV installaties zijn veels te zwaar voor een huis. Meestal is de douche maatgevend. Daarom zal bij de meeste mensen de pomp niet op 100% hoeven te werken. Je zal een keuze moeten maken. Pomp naar standje 2 of ergens een bypass maken, of iets meer radiatoren open zetten, zodat de pomp zijn vloeistof met een normale snelheid kan rondpompen. Met alleen 2 radiatoren is de vloeistof snelheid gewoon te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
Ik heb de pomp verlaagd naar max 60%. Geen verdere acties ondernomen. De laatste 1-2 weken slaat de verwarming weer af en toe aan op de slaapkamer. Het geluid is daarbij nog niet teruggekomen. Hopelijk is het probleem hiermee verholpen.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim.oomen
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-05 22:04
Aiolos schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:55:
Ik heb een soortgelijk probleem (In combinatie met stadsverwarming.). Hele radiator + thermostaatknop + voetventiel vervangen: zelfde probleem.

Mijn hypothese is dat het probleem ontstaat op het moment dat de hoofdklep in de meterkast dicht gaat en de radiatorknop die ook langzaam dicht gaat, er ontstaat dan een bepaalde onderdruk, waarmee mogelijk ook het water even 'verkeerd om' stroomt. Bij stadsverwarming is dit probleem mogelijk groter, omdat daar de druk hoger is.

Een echte oplossing heb ik nog niet, behalve dan een normale thermostaatknop monteren die een beetje open staat ofzo...
Ik lees je comment nu en zit met exact hetzelfde probleem (stadsverwarming met Tado en nieuwe ventielen). Heb je inmiddels toevallig nog tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pim.oomen schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Ik lees je comment nu en zit met exact hetzelfde probleem (stadsverwarming met Tado en nieuwe ventielen). Heb je inmiddels toevallig nog tips hiervoor?
Ik heb het probleem niet meer sinds ik op 1 radiator in de woonkamer een gewone thermostaatknop heb. In de praktijk heb ik toch meestal wel warmtevraag in de woonkamer als er ook ergens anders warmtevraag is, dus er wordt niks nutteloos verwarmt.

Op 1 radiator een thermostartknop zetten lijkt hierbij dus de beste tip (of een (overdruk) bypass of iets dergelijks installeren, maar daarvoor zul je toch bij een installateur moeten zijn)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Nij stadsverwarming een bypass? Lijkt me niet ok, eerdt checken of dat wel mag en geen hoge kosten creëert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:57
Hier hetzelfde probleem: beneden vloerverwarming, boven radiatoren maar allemaal dicht gedraaid.

Zodra de cv aanspringt voor verwarmen begint er boven een radiator te brommen (lijkt alsof er buiten een oude auto stationair draait)

Zou dit te maken kunnen hebben met die 100% zoals hierboven beschreven?
Zo ja, naar welke instellingen moet ik precies zoeken in de handleiding van de cv? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dirk0s schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 05:47:
Hier hetzelfde probleem: beneden vloerverwarming, boven radiatoren maar allemaal dicht gedraaid.

Zodra de cv aanspringt voor verwarmen begint er boven een radiator te brommen (lijkt alsof er buiten een oude auto stationair draait)

Zou dit te maken kunnen hebben met die 100% zoals hierboven beschreven?
Zo ja, naar welke instellingen moet ik precies zoeken in de handleiding van de cv? :)
Er zou een drukverschil regelaar (bypass) in je installatie moeten zitten.
Welke ketel heb je?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
De CV ketel moet ik vanavond even kijken welk type precies dit is. is geplaatst in 2020, volgens mij een Nefit.
Huis is recent aangekocht door ons dus ook geen idee of er al een bypass opzit.

Hoe kan ik zien of die gemaakt is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dirk0s schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:11:
De CV ketel moet ik vanavond even kijken welk type precies dit is. is geplaatst in 2020, volgens mij een Nefit.
Huis is recent aangekocht door ons dus ook geen idee of er al een bypass opzit.

Hoe kan ik zien of die gemaakt is of niet?
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Foto's van ketel, verdeler en de radiator in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Dit zijn foto’s van mijn ketel, verdeler en de knop van de verwarming. Hoe kan ik dit probleem nu het beste oplossen? En heeft het niks met die 100% druk te maken die eerder is beschreven hierboven?

(Let even niet op de afwerking bij de verdeler ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydynyI4X37IJeKr-Gjj9YAYYW4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXCpBtCZzfAvE8bGphduFPqp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NlswPt34VpYgnK0cyLlQ2OYzSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0bZJ9XQWTGxwVvdsPM8XHs5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRbL41p_KSvgSJDbH_mF8TvDiJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91bLnscFzQ57F8awcdt5hyrO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Op de foto's is geen bypass te zien.
Als je op alle radiatoren thermostaatkranen hebt is het ontbreken van een bypass de eerst verdachte.
Waar zit het expansievat?

Wat je ook nog kan doen is de verwarming hoog zetten en de aanvoerleiding vanaf de cv volgen om te kijken of die overal ook de aanvoer is. (alss je het hele leidingwerk kan volgen)
Anders voelen of de aanvoeren warm worden en niet de retour.
Als er ergens iets omgedraaid zit kan dat ook geluiden veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
edsandje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:11:
Op de foto's is geen bypass te zien.
Als je op alle radiatoren thermostaatkranen hebt is het ontbreken van een bypass de eerst verdachte.
Waar zit het expansievat?

Wat je ook nog kan doen is de verwarming hoog zetten en de aanvoerleiding vanaf de cv volgen om te kijken of die overal ook de aanvoer is. (alss je het hele leidingwerk kan volgen)
Anders voelen of de aanvoeren warm worden en niet de retour.
Als er ergens iets omgedraaid zit kan dat ook geluiden veroorzaken.
Het vat zit nog links van de cv, staat niet op de foto.
Dus eigenlijk moeten de buizen die bij de radiator knop zitten eerst warm worden? En vervolgens de andere buis aan de andere kant van de radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja en het expansievat moet ook in de retour zitten.
Heb je overal thermostaatkranen en geen bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 18:13

lytjepole

Schier?

Als ik er vanuit ga dat in 95% van de gevallen de aanvoer boven de retour wordt gemonteerd zou ik eens goed kijken of de ketel wel goed is aangesloten. Meest linker aansluiting op de ketel is de aanvoer, meest rechtse de retour.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Het is wel zo dat het gebrom stopt als we de thermostaat open draaien.
Maakt dat iets uit in het totaal plaatje?

Voor mij lijkt het dan of de druk minder wordt op het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Stopt het gebrom ook als je in een andere ruimte een kraan open draait?
Heb je de aanvoer en retour leidingen gecontroleerd?
Heb je een bypass gevonden?
Heb je overal thermostaat kranen?
Geef eerst eens alle informatie dan komt een oplossing ook sneller.

Pagina: 1