Schuin zolderdak isoleren en damp-open/dicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-12-2022
Hallo,

Ons huis het een zolder met een schuin dak (en dakkapellen), wat wij willen gaan isoleren nu de volledige binnenzijde van het dakgedeelte open ligt. Nu worden we echter enorm van wijs gebracht door het hele damp-open of damp-dicht vraagstuk.

Het lijkt er op dat er aan de buitenzijde zo'n 7cm PIR, maar ik heb geen idee of dit damp-open of damp-dicht is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbY106hBDLyXCDiRnDnQCZnkC-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ayVZFTPa0DfshF5U7arakhG.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de binnenzijde wilden we "Knauf Expert glaswol voor schuin dak" met spijkerflenzen tussen de gordingen plaatsen, aftapen en vervolgens afwerken met stucplaten. Dit isolatiemateriaal heeft een dampremmende laag, dus (zover ik heb begrepen) moet er dan aan de buitenzijde een damp-open verbinding zijn om houtrot te voorkomen.

Kan iemand ons advies geven over deze situatie?

Met vriendelijke groet,
Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-07 14:46
Hier is een heel topic voor, het heet (woon)wolder isoleren. (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

je buitenlaag is dampdicht, dus van binnen isoleren met dampopen materiaal en afwerken met klimaatfolie.

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 09-10-2022 11:50 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
No Hands schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:49:
Hier is een heel topic voor, het heet (woon)wolder isoleren. (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Ik had dat topic inderdaad gevonden, maar ik kan heel slecht in die 120 pagina's de juiste informatie vinden met betrekking tot mijn situatie.
No Hands schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:49:
je buitenlaag is dampdicht, dus van binnen isoleren met dampopen materiaal en afwerken met klimaatfolie.
Met name dit vind ik dus heel lastig, ik krijg hier heel erg verschillende antwoorden op vanuit verschillende richtingen: wel damp-dicht, niet damp-dicht, wel, niet...

Ondertussen heb ik via originele tekeningen van de bouw in 1980 de volgende informatie verkregen: opstalan geïsoleerde dakplaten.

Verandert dit je antwoord nog?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen spijkerflens gebruiken. gewoon een isolatie materiaal met een dampopen structuur gebruiken en afwerken met een klimaatfolie.

heb je toch al 2 keer het juiste antwoord te pakken :9

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 09-10-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:32:
Geen spijkerflens gebruiken. gewoon een isolatie materiaal met een dampopen structuur gebruiken en afwerken met een klimaatfolie.
En dan vol tegen het dakbeschot aan, of een "luchtbrug" houden? Ook hier krijg ik tegenstrijdige antwoorden op. Ik wil vanavond nog even die simulatiesoftware draaien om te zien wat dat oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raymond175 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

En dan vol tegen het dakbeschot aan, of een "luchtbrug" houden? Ook hier krijg ik tegenstrijdige antwoorden op. Ik wil vanavond nog even die simulatiesoftware draaien om te zien wat dat oplevert.
laten draaien? je krijgt direct antwoord hoor ;)

luchtspouw of geen luchtspouw het kan beide, zeker glaswol gaat hoe dan ook ruimte laten tussen dakbeschot en isolatie (dat zakt namelijk in) er zijn weinig voordelen aan wel een spouw laten, er zijn echter ook weinig nadelen, het verhaal dat waar geen lucht zit geen vocht kan zitten gaat immers niet op bij ingezakte isolatie of open structuur isolatie zoals glaswol. die lucht zit daar hoe dan ook. dus het gaat met name over eventueel makkelijker kunnen plaatsen.

het alternatief is trouwens om met ongveer 50% van de huidige isolatie te isoleren (moet je ook narekenen) dan kan in basis het dakbeschot nog niet koud genoeg worden voor condens problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 09-10-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
Ik vind het maar uitermate ingewikkeld... Met Ubakus kom ik er ook niet uit, enerzijds de materialen, anderzijds het aflezen van het resultaat...

Nogmaals even een beschrijving van de situatie: aan de buitenzijde zit gemiddeld zo'n 7 cm "opstalan geïsoleerde dakplaten", aan de binnenzijde zitten 16 cm gordingen, en verder op dit moment nog helemaal niets. De bedoeling is dat we stucplaten plaatsen en de boel afgestuct kan worden. Graag willen de binnenzijde nog wel eerst isoleren. Nu was ik was van plan om om de 60 cm spanten te plaatsen en hier iets van glaswol tussen te plaatsen.

Uit de berichten hierboven blijkt dat ik dan dus een damp-open isolatiemateriaal moet gebruiken in combinatie met klimaatfolie. Kan ik hier dan de klimaatfolie op de gordingen en spanten nieten, luchtdicht aftapen, en de stucplaten hier dan weer direct tegenaan schroeven op de gordingen en spanten, om het vervolgens af te laten stucen?

Echter als ik probeer naar beste weten de gegevens in Ubakus in te voeren kom ik op een lange droogtijd van 59 dagen, welke veroorzaakt wordt door de damp-remmende/dichte laag aan de buitenzijde. Als ik daar de invoer van wijzig, daalt de droogtijd aanzienlijk. Ik heb echter geen idee of die droogtijd een probleem is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raymond175 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:26:
Ik vind het maar uitermate ingewikkeld... Met Ubakus kom ik er ook niet uit, enerzijds de materialen, anderzijds het aflezen van het resultaat...

Nogmaals even een beschrijving van de situatie: aan de buitenzijde zit gemiddeld zo'n 7 cm "opstalan geïsoleerde dakplaten", aan de binnenzijde zitten 16 cm gordingen, en verder op dit moment nog helemaal niets. De bedoeling is dat we stucplaten plaatsen en de boel afgestuct kan worden. Graag willen de binnenzijde nog wel eerst isoleren. Nu was ik was van plan om om de 60 cm spanten te plaatsen en hier iets van glaswol tussen te plaatsen.

Uit de berichten hierboven blijkt dat ik dan dus een damp-open isolatiemateriaal moet gebruiken in combinatie met klimaatfolie. Kan ik hier dan de klimaatfolie op de gordingen en spanten nieten, luchtdicht aftapen, en de stucplaten hier dan weer direct tegenaan schroeven op de gordingen en spanten, om het vervolgens af te laten stucen?

Echter als ik probeer naar beste weten de gegevens in Ubakus in te voeren kom ik op een lange droogtijd van 59 dagen, welke veroorzaakt wordt door de damp-remmende/dichte laag aan de buitenzijde. Als ik daar de invoer van wijzig, daalt de droogtijd aanzienlijk. Ik heb echter geen idee of die droogtijd een probleem is of niet.
Uiteindelijk probeer je minder vocht toe te laten dan er binnen een korte tijd de constructie weer uit kan
Bij voorkeur van binnen naar buiten steeds minder dampdicht. Maar dit kan niet in jouw geval omdat er buiten al iets dampdichts zit. Dan moet het vocht dus aan de binnenkant er weer uit vandaar dat je een klimaatfolie kan gebruiken dan kan het vocht wat in de constructie komt ook weer naar buiten alleen dan aan de binnenkant, tegelijk zorgt dat klimaat folie ervoor dat er zo min mogelijk vocht de constructie in kan.
Het maakt dus niet zo zeer uit dat er vocht in de constructie komt dat komt er hoe dan ook, waar het omgaat is of dat vocht snel genoeg weer naar buiten kan.

bij voorkeur doe je de klimaat folie over alles heen, dat werk je zo goed mogelijk af en dan plaats je een laag rachels en dan pas de gipsplaten.dan perforeer je het folie minder. maar je mag de gipsplaten er ook direct op aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:33:
bij voorkeur doe je de klimaat folie over alles heen
Wat bedoel je hier precies mee?

En wat voor isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken? Als ik zoek op dakisolatiemateriaal, dan kom ik bij vrijwel alles isolatiemateriaal met dampremmende aluminiumfolie tegen.

[ Voor 31% gewijzigd door Raymond175 op 09-10-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raymond175 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?

En wat voor isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken? Als ik zoek op dakisolatiemateriaal, dan kom ik bij vrijwel alles isolatiemateriaal met dampremmende aluminiumfolie tegen.
iets wat dampopen is

glaswol zonder aluminium, rockwool, vlas, houtvezel, hennip, schapenwol etc (zelfs pir als je het zonder aluminium kan vinden)

slechts een voorbeeld.: https://www.isover.nl/producten/isocomfort-35#descriptions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Alles wat @twain4me hierboven zegt +1.

Dampopen materiaal zonder enige cachering erop. Je schrijft glaswol maar dat is natuurlijk vutmateriaal om mee te werken. Vlas, houtvezel, steenwol, werkt allemaal fijner. Zo dik mogelijk erin, dus 16cm bij voorkeur. Folie over je gordingen spannen, lattenwerk erop en daar je stucplaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
twain4me schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:09:
glaswol zonder aluminium, rockwool, vlas, houtvezel, hennip, schapenwol etc (zelfs pir als je het zonder aluminium kan vinden)
No Hands schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:11:
Dampopen materiaal zonder enige cachering erop. Je schrijft glaswol maar dat is natuurlijk vutmateriaal om mee te werken. Vlas, houtvezel, steenwol, werkt allemaal fijner. Zo dik mogelijk erin, dus 16cm bij voorkeur.
Hier kan ik wel wat mee!

Nu had ik inderdaad wel al Isovlas vlasvezel 16cm gevonden, maar dit, en ook vrijwel alle andere damp-open isolatiematerialen van 16cm, zijn "slecht" verkrijgbaar, en daarmee bedoel ik dat het niet zo bij een bouwmarkt (Gamma, Praxis, Hornbach, etc.) te verkrijgen is (hetgeen geen probleem hoeft te zijn).

Ergens anders zag ik een suggestie om "gewoon" isolatiemateriaal te gebruiken met de geïntegreerde dampfolie, en deze met een perforatieroller te perforeren, waardoor de dampremmende werking teniet wordt gedaan.

Valt hier nog wat over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 00:00

H-W

Jazeker dan gaat de isolatiewaarde naar beneden. Die folie heeft namelijk wel degelijk een functie. Bovendien wordt de folie dan direct dampopen, een klimaatfolie is juist uniek dat het in principe dampremmend is, maar op het juiste moment dampopen kan worden. Dat wil je dus hebben, en dan in combinatie met dampopen isolatie (onbeklede glas- of steenwol, houtvezel, isovlas, resolschuim). Een isolatiegroothandel kan je hiermee helpen, in Zevenaar of Oudenbosch zitten twee goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
Je was al sneller met antwoorden, dan ik mijn post kon aanpassen :)

Ik heb ondertussen wel al een bouwmarkt op een stukje rijden gevonden met een voorraad Isovlas vlasvezel van 16 cm! Dus die kan ik morgen wel gaan halen... Dan denk ik dat ik samen met de Isover vochtregulerende klimaatfolie en Isover Vario tape het geheel met rachels en stucplaten kan afwerken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

En anders is 2x 8 ook 16 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
Ik besef me net nog iets heel belangrijks, wat eigenlijk weer een apart vraagstuk is, maar wel in lijn met mijn originele vraag is. De hierboven geschetste situatie is in de zolderkamers, maar op de overloop kijk rechtstreeks tegen het dakbeschot aan. Nu was het onze bedoeling om hier direct stucplaten tegen aan te schroeven (zonder rachels), en hier niet te isoleren. Nu weer ik dat gipsplaten en pleisterwerk in principe damp-open zijn, maar moet ik hier ook niet iets tussen doen qua (klimaat)folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

meestal is het zo gek niet om gewoon het hele dak te isoleren zeker als je toch gaat afwerken. dan is het alleen de kosten van isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik zou wel alles doen, anders is dat stukje dak straks bok koud en een warmtelek. Daar krijg je spijt van, meerkosten zijn maar minimaal.
Isolatie kun je gewoon online bestellen, wordt het op een palletje thuisgebracht. Als die dikte een probleem is dan kun je ook in twee delen doen, 6 en 10 of 2x8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond175
Helaas is het niet mogelijk om op de overloop te isoleren vanwege een dakraam en een maatwerkkast. Hierdoor is er geen ruimte om meer dan 15 mm (stucplaat + pleisterwerk) naar "binnen" te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Raymond175 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:26:
.....
Je kunt niet alles weten ook niet van Ubakus, dus maak een complete scherm afdruk van je Ubakus , zet die hier neer (invoer/resultaat) en dan kan er feedback op gegeven worden.
Pagina: 1