Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spanningsval bij activeren 32A laadpaal op 1x35A

Pagina: 1
Acties:

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik vroeg mij af waarom mijn 32A laadpaal nooit op de volle 7.2kW laad (1-fase auto) maar “slechts” op 6.9kW. Wat blijkt, als mijn laadpaal aanslaat zakt de netspanning van 230.2V naar 219.5V bij de hoofdschakelaar van mijn huis.

De laadpaal is aangesloten met ~10 meter 6mm2, meting verricht met een minder dan 1 jaar geleden gecalibreerde Brymen 869S multimeter. De laapaal zelf geeft dezelfde spanningen aan in de informatie menu’s.

Ik vind dat een vrij grote spanningsval voor een enkel huis in de straat (tussenwoning in grote jaren 80-90 wijk) dat een (toegegeven zeer grote) verbruiker aan zet.

Op zich zit 219V nog ruim boven de kwaliteitsnorm van het net dat boven de 207V wil zitten, maar hoe gaat dat als er nog 2 laadpalen bijkomen?

Is 10-11V spanningsval bij de hoofdschakelaar voor 32A redelijk binnen het normale, of is er mogelijk iets mis?

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 07-10-2022 23:15 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• _eLMo_
  • Niet online
Misschien een beetje mijn eigen vraag beantwoorden, maar in dit topic Wilke in "Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW" lijkt men tevreden met 6V spanningsval bij een verbruiker van 5.5kW.

Lijkt dus binnen het redelijke?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:11

Onbekend

...

Met 6900W en 219,5V loopt er 31,4A. Als je een spanningsval hebt van 10V, wordt onderweg ruim 300W weggestookt. Als dit door slecht contact in je meterkast zit, dan zou je dat moeten merken aan de warmte die daar vrij komt.

Even verder rekenen: Je hebt gemiddeld 10V / 31,4A = 0,32 ohm aan weerstand.
Een kabel naar het transformatorhuisje is doorgaans max. 200m lang (bron). Dat betekent dat de kabel 0,32 x 5 = 1,6 ohm per kilometer is. Op deze website staan kabeldiktes en de weerstand per kilometer op. Aangezien het laatste stuk kabel een relatief hoge weerstand is, schat ik daarom in dat deze spanningsval niet echt vreemd is.

Maar je kunt altijd eens de netbeheerder bellen over dit probleem. Iets vergelijkbaars was hier aan de hand: Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW (Je had het zelf ook al gevonden zie ik.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

spanningsval is normaal.

kijk maar eens naar het voltage bij de laadpaal en bij je meterkast onder last. die zal niet veel verschillen.

dat je voltage al relatief laag is betekent doorgaans dat je vrij ver van een trafo zit. dus verder inkakken is normaal.

al zou ik zoizo eens een momentschroefdraaier erbij pakken en de schroeven eens goed aandraaien van de meterkast en de laadpaal. ze zitten vrijwel altijd te los.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 08-10-2022 01:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• _eLMo_
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:56:
spanningsval is normaal.

kijk maar eens naar het voltage bij de laadpaal en bij je meterkast onder last. die zal niet veel verschillen.

dat je voltage al relatief laag is betekent doorgaans dat je vrij ver van een trafo zit. dus verder inkakken is normaal.

al zou ik zoizo eens een momentschroefdraaier erbij pakken en de schroeven eens goed aandraaien van de meterkast en de laadpaal. ze zitten vrijwel altijd te los.
Ja, ik heb ze allemaal aangedraaid op 2.8Nm (ABB) bij vervangen groepenkast. Vandaar ook meting bij hoofdschakelaar. Maar prima dat het normaal is. Transformator huis staat ~30M van ons huis af, achter ons huis in het speeltuintje. Maar dit is een ex-sociale-huur wijk uit 1980-1990, dus ik kan me voorstelen dat er niks overgedimensioneerd is, haha.

Ik houd het voltage in de gaten, als het teveel gaat afwijken bel ik de netbeheerder wel.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zolang je onder belasting niet onder de 205V komt is het geen probleem en doet de netbeheerder er ook niks aan. dus kakt het nog harder in met meer laadpalen kan je gaan bellen en zullen ze je overzetten in de trafo naar een andere winding als dat kan.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 08-10-2022 16:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
De vraag is of je dat wil. Met die andere winding zit je in de zomer weer een stap dichter bij de 253V… en zonnepanelen heeft de TS natuurlijk ;)

Zolang het functioneert zou ik niet piepen over die paar watt trager laden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 08-10-2022 16:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _eLMo_
  • Niet online
Er komen ook steeds meer zonnepanelen bij in de wijk, dus ik ga het lekker zo laten. Ik ga monitoring op het voltage zetten via Home Assistant, als hij onder de 205v duikt (of boven de 250v komt) gooit hij een mail.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 08-10-2022 16:44 ]

Pagina: 1