Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Goedeavond,

Wij hebben thuis op de begane grond vloerverwarming, circa 60m² verdeeld over 6 groepen.

Onze cv draait op 50° om de radiatoren op de 1e en 2e verdieping van acceptabele warmte te voorzien, succesvol want goed geïsoleerd.

Nu gaat de vraag over de verdeler van de vloerverwarming, hier lijkt iets niet helemaal juist mee.

Dit is hem.
Verdeler met 6 groepen, wilo pomp, thermostaat kraan, de usual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIW0yHXQP4y6mZjxDvHX5PcyVTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U5HjnHaDfVJYdAmWo8SNDWE.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel staat hij zo ingesteld dat alle groepen een retour temperatuur hebben van 25°.
De aanvoer temperatuur is volgens de thermostaat op de bovenbalk 37°. En dit is het ding. Die 37° is de hoogste temperatuur die ik de verdeler kan laten worden. De thermostaatknop staat op de hoogste stand 9 wat volgens de bijlage gelijk zou moeten staan aan 55° , dat wil ik natuurlijk niet want te warm maar hij wordt het ook niet.

Op de retour naar de cv zit een ventiel, hiermee kan je de primaire hoeveelheid cv water regelen die wordt bijgemengd in de verdeler. Althans dat zegt de beschrijving.

Hier al een beetje mee lopen testen, maar hoe ik hem ook afstel de temperatuur lijkt niet boven de 37° uit te stijgen. Tenzij ik de groepen vrijwel dicht zet, dan stijgt de temperatuur wel en wordt ook de retour naar de cv heeft, 50° de cv temperatuur.

Wat zie ik over het hoofd? Of wat gaat er mis?
De aanvoer leiding naar de verdeler wordt wel keurig 50° dus aan de aanvoer kan het niet liggen.

Nog even een tekening van de verdeler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP8bELswgiW-lZbswyCcrvBeQ8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T9ZIX1245iytQQ8eeyB7cQh.jpg?f=fotoalbum_large

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat is er mis met 37 graden? Is op zich een prima temperatuur voor vloerverwarming.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• akaQ
Microkid schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:02:
Wat is er mis met 37 graden? Is op zich een prima temperatuur voor vloerverwarming.
Beetje afhankelijk van het type vloer dat je moet verwarmen, hoe diep de buizen liggen, vermogen van de vloer etcetera. De een vind een oppervlakte temperatuur van 18° prettig en de andere heeft liever 25°. Doet verder niets af aan de vraag.

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 16:06

Taygeta

KTM 790 Adventure

Maar hij mengt de 50 graden aanvoer toch met het water van de vv.
Hij gaat het nooit 37 graden krijgen omdat hij het water sneller rondpompt(en afgeeft aan de ruimte) dan dat de aanvoer is?
Tenzij je de aanvoer temperatuur verhoogt of als het retourwater van je vloerverwarming hoger is of inderdaad te weinig flow vanuit de CV.

[ Voor 6% gewijzigd door Taygeta op 07-10-2022 21:19 ]

• MarkS90
  • Laatst online: 06-10 21:23
Het lijkt op een onbalans tussen vraag uit de vloerverwarming en levering door de ketel. De ketel zou meer water moeten leveren, niet warmer.

• akaQ
MarkS90 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:16:
Het lijkt op een onbalans tussen vraag uit de vloerverwarming en levering door de ketel. De ketel zou meer water moeten leveren, niet warmer.
Dit was ook mijn vermoeden, ook omdat als je de groepen verder knijpt de temperatuur wel stijgt.
Aanvoer naar de verdeler is 22mm, maar de slangen van de vloerverwarming zijn ook 20 mm, 6 groepen van 10m².

Zou dus nog kunnen proberen de pompsnelheid op de ketel te verhogen om zo meer warm water bij de verdeler te krijgen, als dit het probleem is.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De enige manier om water van keteltemperatuur de vloer in te krijgen, is als het debiet van de ketel gelijk is aan het debiet door de vloer. Dat is lastig (en één van de redenen dat warmtepomp-waterpompen vaak een maatje groter zijn dan gasketelpompen). Pomp van de ketel dus op max, wellicht radiatoren weer wat knijpen dan.

Vaak zit er in een thermostaatkraan een flinke vernauwing. Je kunt hem wellicht vervangen voor eentje met meer doorlaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• akaQ
Las net ook nog wel een andere interessante opvatting mbt de pomp van de verdeler zelf. Deze staat nu op stand 3. Er komt 50° vanaf de cv, en retour in de verdeler uit de vloer wordt bijgemengd met 25°. Dit wordt samen weer de aanvoer ingepompt.

Omdat de vloerverdeler sneller pompt dan de cv levert wordt er meer retour water bijgemengd en kan de temperatuur dus niet verder stijgen.

Kam dus proberen eerst die pomp langzamer te laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1z-05BnQHPGHNsj8GNIKlD1x0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wdxm8qvxMKGMYzh3STrKR90a.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1