Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Niels79
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09-2023
Beste tweakers,
Ik wil mijn huidige set uitbreiden om zo nog 3000W per jaar meer op te wekken. Heb nu zo’n 4200w per jaar, maar door de warmtepomp installatie wil ik nu meer stroom opwekken. Dat wil ik natuurlijk voordelig doen en het liefst zelf installeren op de huidige omvormer Omniksol 4k-tl2 zie foto. Ik denk 1 string vrij te maken en de andere panelen 15 st van 275W op 1 string te zetten. En dan die vrije string te gebruiken voor 8 panelen van 410W. Door ze op een plat dak te plaatsen, denk ik dat zelf te kunnen en geen installateur nodig te hebben omdat ik de huidige omvormer laat hangen. Ik hoor om me heen dat de installateurs nu lange wachttijd hebben en woekerprijzen rekenen. Vandaar.
Ik heb 3 x 25A groepenkast en de huidige pv zit op een 20A schakelaar.
Tips wat wel en niet kan hoor ik graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO7KNPCv_HtuT4GajOPXNUu53XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2tOpCzVbMrj4xJQJjR9s66e.jpg?f=fotoalbum_large

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35

de Peer

under peer review

Je hebt nu 4200 kWh (niet W) per jaar. en je wilt er 3000 kWh (niet W) per jaar bij.
dat kan niet met deze omvormer want die heeft al voor 4125W (niet kWh) aan panelen eraan zitten terwijl hij niet meer dan 4400W (niet kWh) kan leveren.

Je moet er dus een omvormer bij kopen en daar je nieuwe panelen op aansluiten. De huidige omvormer is al zo goed als 'vol'.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 07-10-2022 16:46 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt 4125 Wp en wil er 8*410=3280Wp bij knopen. Totaal 7405 Wp op een 4 kW omvormer = 185% paneeldimensionering / 54% omvormerdimensionering.
Volgens de metingen van antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" kom je dan op ca 10% piekverliezen. Dat is slecht voor je bloeddruk, maar financieel zinvol dus en (naar mijn mening) het gedoe van een nieuwe omvormer niet waard.
De piekverliezen worden nog minder als je de strings in iets andere oriëntatie legt.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 21:51 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik wil het feest niet bederven, maar 15 stuks 275 watt poly is een probleem
15 panelen in serie geeft 480 volt MPPT spanning, maar open klem spanning bij 25 graden is 15 * 39 is 585 volt. Iedere graad celcius lager komt er 0.3% voltage, dus 0.117 Volt per graad per paneel bij. Rond het vriespunt zit je 3 volt per paneel hoger en is je openklemspanning in de string 15*42 = 630 Volt. hoe harder het vriest hoe erger het wordt. Boven de 590Volt stringspanning zegt een Omnik zonder pardon BOEM en is het feest over. Het kan lang goed gaan in de winter zolang je op MPPT spanning zit, maar als er dan plotseling de netspanning wegvalt schiet de string naar openklem en is er een Omnik hemelen.

15 panelen is in Nederland echt een NoNo, 14 panelen is gevaarlijk, 13 panelen of minder is prima.
Dit geeft dus stof tot nadenken.

Op dit moment zitten er neem ik aan 8 panelen op de eerste string en 7 panelen op de tweede?

Wat ik zou doen is de panelen met Y stekkers parallel zetten met de huidige strings en de panelen 180 graden de andere kant op zetten dan de huidige panelen. Daarmee wek je wel meer op en hoef je niks aan de huidige installatie te doen.

Een modern 410 watt paneel zit qua volts ongeveer gelijk met een 275 watt paneel van vroeger (32Volt per paneel). Je plan kan dus slagen als je er net zoveel in de string zet als er nu in de string zitten. Je kunt indien je er plek voor hebt nog 15 kwijt op deze manier, maar zet ze niet in dezelfde oriëntatie, want dan krijg je echt gedonder met teveel vermogen op deze omnik.

Laat je weten welke oriëntatie en string-grootte je nu hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Lardman op 07-10-2022 22:53 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Niels79
Bedankt voor jullie interessante reacties. Natuurlijk wil ik de boel wel heel houden. Deze 15 panelen op 1 string kan me dus in de winter de omvormer kosten begrijp ik?
Het zijn inderdaad 30,8V panelen 7 om 8 verdeeld over de 2 strings op een 50 grafen dak richting zuid-oost. Ik heb ze vorige maand enkele dagen op 1 string gezet en ik voeg hier een foto toe van het verschil op een zonnige dag voor en na. Je ziet idd dat hij afgetopt wordt op 2600 terwijl er met de oude verdeling tot 3250 op zijn piek mogelijk was. Door de panelen op het platte dak richting het zuiden te richten verwacht ik de uitbreiding mooi te verdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p3I8OxWYJv2vu3ahVL5k67T3C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mzhq82snrLFIgxjod2w87OeN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAVpqVHwMTA7yoO5z20zgco8Ef4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnWnOBgQ7tTkdqdv6Pl0FPo3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3neb6BFEp5g3gMVoP9_Yp_-S1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiKnfUjZG6tdNEh0EimXBtIR.jpg?f=fotoalbum_large

• Lardman
Ik zou de nieuwe panelen naar Zuid West of West richten. Zuid West met hellingshoek 25 graden of Beter nog West met hellingshoek15 graden.
Afhankelijk van de ruimte 7 of 8 stuks en deze parallel zetten aan de betreffende string op de omvormer.
Indien je 15 panelen kwijt kunt lekker doen natuurlijk! Zolang de Volts in de parallel gezette string binnen 5% van elkaar zitten merk je daar in de praktijk niet zo veel van.

De belangrijkste reden om de panelen niet op Zuid te zetten is. Als de oude panelen 7,5 ampere doen en je zet er parallel nieuwe panelen bij met 10 ampère op dat momentkom je al buiten de specs van de omvormer qua Ampère. Sowieso niet goed voor de levensduur van een oude omnik.

Zet je ze op het Westen, dan haal je 15% minder opbrengst, maar ze gaan pas na 14:00 richting vol vermogen en dan zijn je Zuid Oost panelen al weer over hun piek heen. Daarmee smeer je de opbrengst veel meer over de dag heen, zie ook de mooie grafieken van @migjes overal in dit forum ter illustratie.

Het gedrag van de tracker bij 15 in een string komt omdat de trackers op ongeveer 66% van het omvormer vermogen is begrensd.

Hoe groot is het plat dak?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Niels79
Dankje Lardman,
Platte dak is 3 b x 8 l. Waarvan hij aan de 3 meter kant op het zuid-westen richt. Kan er dan in portret maar 2 naast elkaar zetten uitgaande van afmetingen rond 173x113 wat ik nu veel tegenkom. Maar 4 sets van 2 panelen past dan wel.
Maak me wel zorgen over het verhaal van de open klemspanning van die 15 panelen op 1 string. Wil de boel in de winter niet stuk hebben. Is dat theoretisch of echt een grote kans?

[ Voor 10% gewijzigd door Niels79 op 08-10-2022 11:51 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Niels79
ach hier heb je hem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
afhankelijk van je hoek kun je dus best flink meer Wp als W omvormer gebruiken met oost-west.

een omvormer gaat niet kapot van te veel Voc (open klem dus).
in de ochtend test hij de Voc en is die te hoog dan schakelt hij niet aan.
(maar als je dan iets van schaduw hebt waar door een diode in een paneel reageert en zo een gedeelte van een paneel uitschakelt en de Voc dus verlaagt. dan kan het zijn dat hij toch in schakelt.
dan kan toch de Vmpp te hoog worden en hij kapot gaan.
dus beveiliging is er maar is niet perfect.)

heb verder niet naar je vraag gekeken, laat ik wel even aan andere over. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
@Niels79 ja, met 15 panelen in 1 string gaat de omnik gegarandeerd binnen 1 jaar kapot .

8 panelen met lage hellingshoek in 4*2 portret op Zuid West it is. Ik zou ze dan leggen met 13 graden hoek. Allicht met betonvoeten?

• Niels79
Dank voor alle tips en info @Lardman
@de Peer @migjes @Proton_

• Niels79
Nog een ding wat ik niet gevraagd heb: hoe belangrijk is het aarden van de zonnepanelen? Mijn huidige set op het pannendak heeft geen aparte aarde. Althans, er komt alleen een zwarte en rode draad van de panelen naar de omvormer. Aardedraad zie ik nergens lopen. Wel is de omvormer naar de meterkast geaard natuurlijk. Als ik een aluminium frame op het platte dak leg, zou ik een aardedraad kunnen plaatsen. Waar moet deze dan aan gekoppeld worden? Aan een losse stroef als die op de omvormer zit? De panelen plaatsen op betonvoeten is ook een mogelijkheid zoals Lardman aangeeft. Ik heb wat rondgekeken bv bij De Groot Beton en dat scheelt de helft van de kosten ten opzichte van een aluminium frame. Aarden van die installatie is dan echter niet mogelijk. Hoe kijken jullie daar naar?

[ Voor 7% gewijzigd door Niels79 op 09-10-2022 11:54 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35

de Peer

under peer review

Niels79 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:38:
Nog een ding wat ik niet gevraagd heb: hoe belangrijk is het aarden van de zonnepanelen? Mijn huidige set op het pannendak heeft geen aparte aarde. Wel is de omvormer naar de meterkast geaard natuurlijk. Als ik een aluminium frame op het platte dak leg, zou ik een aardedraad kunnen plaatsen. Waar moet deze dan aan gekoppeld worden? Aan een losse stroef als die op de omvormer zit? De panelen plaatsen op betonvoeten is ook een mogelijkheid zoals Lardman aangeeft. Ik heb wat rondgekeken bv bij De Groot Beton en dat scheelt de helft van de kosten ten opzichte van een aluminium frame. Aarden van die installatie is dan echter niet mogelijk. Hoe kijken jullie daar naar?
Aarden moet! Volgens de NEN.
En je moet het zo aanleggen dat als je je omvormer van de muur zou schroeven (om te vervangen bijvoorbeeld) dat je panelen dan geaard blijven.

Ook bij betonvoeten moet je de installatie aarden. De frames van de panelen zijn namelijk onderdeel daarvan en dienen geaard te worden.
Pagina: 1