Vraag

• Dobmeister
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-03 21:22
Beste tweakers,

Recent heb ik een PV systeem op de garage geplaatst wat nog aangesloten moet worden in de meterkast. Ik heb hier veel over gelezen, maar aangezien er bijna geen een situatie hetzelfde is wil ik toch graag jullie kijk op deze situatie lezen.

Het PV systeem omvat 6 x 400Wp panelen op platdak in 2x3 landscape gericht op zuid. Via een Solis s6 2000 omvormer in de garage gaat dit via een 35m 3x4mm2 YMvK naar de meterkast in huis. Onze aansluiting op het net is 3x25A. Hier dacht ik de boel in een aparte kleine groepenkast af te zekeren met een installatieautomaat van 16A Bkar die op zijn eigen aardlek zit van 40A 30mA. Vervolgens wil ik dit via de zij invoer aan de hoofdschakelaar koppelen.

De hoofdschakelaar heeft geen open poorten meer en de rest van de bekabeling wil ik zoveel mogelijk ongeroerd laten. De reeds aanwezige aardlekschakelaars (2) zijn onderling paralel geschakeld door gebruik van de twee poorten per fase in de aardlekschakelaars. Mijn plan is om de PV aardlek te schakelen via de open poort van de rechter aardlek. (Zie tekening). Hierdoor staat het alsnog in direct contact met de hoofdschakelaar.

Het 1 fase PV systeem wil ik dus op deze manier aansluiten aan fase 2/N, deze heeft op een zonnig moment veruit de laagste spanning. De aansluiting zal worden gedaan met flexibel 6mm2 draad. Hopelijk is de situatie duidelijk en ik ben benieuwd naar jullie kijk. Alvast bedankt!

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Lijkt me prima.

Dat stukje flexbuis kun je achterwege laten als de kasten strak tegen elkaar aansluiten.

Ik zou ook even de moeite nemen om de aardedraad binnen door de kast (achter de DIN-rails langs) omhoog te leiden, dit oogt een beetje beunachtig. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-04 16:42

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Welkom op GoT. Het was fijn geweest als je even had gekeken waar het topic had gemoeten: Waar hoort mijn topic over installatie/verwarming/kookplaat?
Move BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:44
Niet perse relevant voor je vraag maar wel interessant dat je 2x een 3 fase aardlekautomaten hebt.Kennelijk hebben ze dit busboard er standaard ingezet. Deze heb ik nog niet eerder gezien. Ik heb er zelf deze inzitten met 3x een 1-fase aardlek.

En de aarde inderdaad even binnendoor werken: je kunt het kapje bovenaan er nog afklikken en dan zit daar een strip waar de aardedraad perfect in gedrukt kan worden.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:09
Het is maar hoe je het wel, maar persoonlijk zou ik in deze situatie de aansluitblokjes van ABB hiervoor gebruiken. Dan direct van de HS naar de aansluitblokjes en vanaf daar steeds verder.

Maar dat lukt natuurlijk niet als je zo min mogelijk wilt aanpassen.

Daarnaast wat @Xander zegt, de aardedraad binnendoor achterlangs naar boven leiden voor het aardeblok aldaar.

[Voor 17% gewijzigd door Freakie1NL op 07-10-2022 13:34]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:37

hneel

denkt er het zijne van

(verplaatst)

[Voor 96% gewijzigd door hneel op 07-10-2022 14:33]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
hneel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:39:
Of mag een gecombineerde aardlek-zekering-automaat ook? (Daar heb ik er nu ook een aantal van, zoals op de foto te zien.)

[Afbeelding]
Ik zie ze niet.

Maar verder kun je misschien beter een eigen topic openen of posten in een algemeen topic zoals Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1, in plaats van dit topic kapen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dobmeister
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-03 21:22
Bedankt allemaal voor de snelle reactie's!

Goed wat jullie zeggen van het aardedraad, die had nog geen aandacht gekregen van mij en zat op deze manier even uit de weg. Deze zal ik binnendoor gaan leggen.

Dat stukje flexbuis twijfelde ik over. Is misschien ook beunerig binnen een groepenkast? Het idee erachter was extra isolatie tussen de ongeschakelde 'hoofd'draden en de wel geschakelde draden richting het PV kastje. Aangezien die elkaar daar kruizen.

Aansluitblokjes van ABB had ik nog niet over nagedacht, ook een goede. Iets waar ik bij eventueel verdere uitbreiding sowieso naartoe moet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee