Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
Hoi,
Ik wil een extra meterkast in de schuur voor mijn warmtepomp (krachtstroom 20A) en nog wat andere zaken die 16A vragen. Ik heb een 3x25A aansluiting in de hoofdmeterkast. Mijn vraag is wat ik precies nodig heb aan automaten in de hoofdkast en in de extra kast. Bovendien moet ik helaas 37 meter overbruggen van de hoofdkast naar de extra kast doordat ik buitenom moet en dan omhoog over een platdak, dan de schuur weer in nog zo’n 12 meter. Kortere route is niet aanwezig helaas. Is een extra kast mogelijk? En wat heb ik allemaal nodig:
- aan draad (6x5?);
- automaat in de hoofdkast;
- automaten in de extra kast (krachtgroep 20A en wat “gewone” 16A).

Draad kan ik zelf wel trekken, installatie wordt denk ik een ander verhaal.

Zeer bedankt voor de hulp!
Re

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Waar hoort mijn topic over installatie/verwarming/kookplaat?

BK >> DEI

Staat het er al? 20A kan formeel niet achter een 3x25A hoofdzekering.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Huh? wat voor warmtepomp trekt er 20A?
Je rekent niet per ongeluk met het thermische vermogen i.p.v. het elektrische vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 07:16
Vraag een installateur wat je moet doen. Vast wel af te spreken dat hij aangeeft welke kabel je moet leggen als hij alles afmonteert. Krijg je ook geen gezeur mocht je een verkeerde kabel hebben

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
De daikin van 7,5 Kw heeft volgens de brochure een spanningsvermogen van V3/1-/50/230 met een afzekerwaarde (advies) van 20A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:58
Advies van fabrikant is wel eens wat overdreven, waarschijnlijk kan die ook wel gewoon achter 16A groep.
Wat is het precieze typenummer van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
ronwijn schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:26:
De daikin van 7,5 Kw heeft volgens de brochure een spanningsvermogen van V3/1-/50/230 met een afzekerwaarde (advies) van 20A
Veel fabrikanten adviseren hoog vanwege inschakelpieken.

7500W/3 = 2.500W/fase = 11A/fase bij 230V. Ik weet alleen niet of hij inwendig ook gelijkmatig de drie fasen belast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Het is dit type: DAIKIN ALTHERMA LT 3 – 7.5 KW BLUEVOLUTION WANDMODEL met een 250 lt boiler erbij. kan zo snel geen typenummer vinden. Hopelijk is dit voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Warmtepomp is sowieso maar 1 fase, geen krachtgroep.
Codering in hun brochures is altijd Naam/Fase/Frequentie/Spanning
V3/1-/50/230 is dus 1 fase, 50 hz, 230v
Bij hele zware units krijg je bijvoorbeeld W1/3N~/50/400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Ok. Maak het nog een verschil door de boiler van 250 lt? Dus het hoeft geen kracht stroom te zijn. Maar is het theoretisch wel mogelijk om een meterkast bij te plaatsen zoals ik beschreven heb in de openingsvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Het exacte typenummer kan ik zo snel niet vinden op basis van de naam.
Maar het lijkt er op dat er een elektrische backup verwarming in de binnenunit zit, zoals bij de meer warmtepompen.
Die werkt mogelijk wel op krachtstroom.

Mijn advies is eerst vragen naar het daadwerkelijk typenummer van de binnen en buitenunit.
Daarmee kun je installatiehandleiding vinden, en bepalen hoeveel vermogen er daadwerkelijk heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
De typenummers zijn: Daikin buitenunit ERGA08EVH en binnendeel EHBH 08EVH. Er zit volgens mij inderdaad een elektrische backup verwarming in. Er komt dan nog een externe boiler van minimaal 200 lt bij. Is het met deze wetenschap mogelijk om een extra meterkast te creëren in de schuur voor mijn warmtepomp (krachtstroom 20A) en nog wat andere zaken die 16A vragen. Ik heb een 3x25A aansluiting in de hoofdmeterkast. Mijn vraag is wat ik precies nodig heb aan automaten in de hoofdkast en in de extra kast. Bovendien moet ik helaas 37 meter overbruggen van de hoofdkast naar de extra kast doordat ik buitenom moet en dan omhoog over een platdak, dan de schuur weer in nog zo’n 12 meter. Kortere route is niet aanwezig helaas. Is een extra kast mogelijk? En wat heb ik allemaal nodig:
- aan draad (6x5?);
Of kan ik alleen een kabel trekken waar ik de warmtepomp op aan kan aansluiten. De vraag is dan welk soort kabel dit moet zijn qua dikte (in ieder geval volgens mij krachtstroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
ronwijn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:59:
De typenummers zijn: Daikin buitenunit ERGA08EVH en binnendeel EHBH 08EVH. Er zit volgens mij inderdaad een elektrische backup verwarming in. Er komt dan nog een externe boiler van minimaal 200 lt bij. Is het met deze wetenschap mogelijk om een extra meterkast te creëren in de schuur voor mijn warmtepomp (krachtstroom 20A) en nog wat andere zaken die 16A vragen. Ik heb een 3x25A aansluiting in de hoofdmeterkast. Mijn vraag is wat ik precies nodig heb aan automaten in de hoofdkast en in de extra kast. Bovendien moet ik helaas 37 meter overbruggen van de hoofdkast naar de extra kast doordat ik buitenom moet en dan omhoog over een platdak, dan de schuur weer in nog zo’n 12 meter. Kortere route is niet aanwezig helaas. Is een extra kast mogelijk? En wat heb ik allemaal nodig:
- aan draad (6x5?);
Of kan ik alleen een kabel trekken waar ik de warmtepomp op aan kan aansluiten. De vraag is dan welk soort kabel dit moet zijn qua dikte (in ieder geval volgens mij krachtstroom).
Als je hoofdzekeringen 25A zijn, dan mogen je eindgroepen eigenlijk maar maximaal 16A zijn.

Helaas is typenummer van buitenunit incorrect.
Zal waarschijnlijk EHBH08E6V of EHBH08E9W zijn.

Typenummer van buitenunit is wel correct.
Dit zijn de specificaties:
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/erga06-08evh.table.html
Is dus 1 fase en moet worden afgezekerd op 25A.
En dat gaat niet met je huidige netaansluiting.
Daarbij wordt er wel vanuit gegaan dat je de binnenunit van stroom voorziet vanaf de buitenunit, zou je de binnenunit appart voeden dan zou waarschijnlijk 16A het ook nog wel trekken.

Als ik uitga van de zware binnenunit, de 9W, dan heeft die appart nog weer een 3 fase voeding nodig voor de bijverwarming.
Volgens handleiding gebruikt die 13A, maar ze willen er 20A C-karakteristiek zekering voor hebben.
Dat is beetje overdreven, 16A zal ook prima gaan.

Dus wat je waarschijnlijk aan zekering nodig hebt:
Binnenunit:
1 fase 16A B-karakteristiek als basis voeding.
3 fase 16A C-karakteristiek voor de backup verwarming.
Buitenunit:
1 fase 16A C-karakteristiek.

Heb je al bedacht vanaf waar je de binnenunit van stroom wil voorzien?
Direct vanaf je hoofd groepenkast, of vanaf schuurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Als ik het vanaf de schuur ga doen dan kan ik dus als ik het goed begrijp alleen een extra meterkast aanleggen in de schuur waar ik slechts groepen van 16A op kan aansluiten. De 9KW WP is het niet. Ze noemen het 7,5KW maar blijkbaar is ie 8KW (omdat Daikin alleen 4, 6 en 8 kw heeft in dat model). Deze kan ik dan weer wel aansluiten op de aan te leggen meterkast vanuit de hoofdmeterkast of begrijp ik het niet helemaal? Welke aardlekautomaat moet ik dan gebruiken in de MK en welke in de extra MK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland030
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09-2023
Hi ronwijn,
Een tijdje geleden zat ik ook met dit vraagstuk en na wat wisselende adviezen hier op het forum heb ik contact opgenomen met een elektricien voor zijn mening en advies. Bij mij betreft het de volgende 1-fase opstelling:

Daikin Altherma Binnenunit: EHBX-08E6V
Het binnendeel heeft een voeding nodig van 16A B-karakteristiek voor de backup elementen.

Daikin Altherma Buitenunit: ERGA-08EV
Buitendeel 16A C-karakteristiek of 20A B-karakteristiek. Het buitendeel voedt ook de elektronica van het binnendeel. Dit heb ik bij zelf bij Daikin gevalideerd.

Daikin Altherma Boosterheater 3 kW boiler 200L
16A B-karakteristiek

Vanuit de bestaande groepenkast 5x4mm2 VD bekabeling naar de nieuwe omvormer getrokken. Advies hier op het forum was om voor 2,5mm2 te gaan maar het advies van de elektricien was om voor 4mm2 te gaan.

Componenten nieuwe omvormer:
2x Aardlekautomaten 16A/b
1x Aardlekautomaat 20A/b
1x kWh meter 3 fase - optioneel omdat ik graag het stroomverbruik wil gaan monitoren
1x Hoofdschakelaar 40A /4p

Toevoegen aan bestaande groepenkast:
Krachtgroep 20A/c /4p

Doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Super Roland! Daar kunnen we wel wat mee. Ik zit alleen nog met de overbrugging van 37 meter aan kabel van de MK naar de extra MK in de schuur. Hij moet buiten om en bovenlangs het huis en een kortere weg is er niet. ik vermoed zomaar dat de dikte van de kabel daardoor gevolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Dank Roland,

Wat bedoel je met omvormer in je opsomming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:34
ronwijn schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:40:
Dank Roland,

Wat bedoel je met omvormer in je opsomming?
als je buitenom gaat is ymvkas nodig. 4x6 zou mijn keuze zijn. Maar officieel zal wel minder kunnen.
Heb je ronde zekeringen of automaten als netvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Automaten. Betekent 4x6 de 4 de dikte en de 6 het aantal draden gebundeld bij elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee 4x6 is 4 aders + aardlitze in 6mm2.

Totaal dus 5 ‘aders’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Top bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Hoi Roland,

Ik had nog een vraag over de te gebruiken schakelaars. Je geeft het volgende aan:
2x aardlekautom 16 A/b is dit 30 ma, 100ma of 300ma?
1x aardlekautom 20A,b is dit 30ma, 100ma of 300 ma?

Zeer bedankt alvast!
Groet,
Remy
Pagina: 1