Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 19:06
Mijn vraag
over iets minder dan 2 weken ga ik over van KPN glasvezel naar Ziggo. Voor KPN heb ik vanwege de beperkte wifi sterkte in huis 2 experia wifi punten in huis. Het voordeel van deze experia wifi: naast dat ze gewoon bekabeld aan te sluiten zijn, hebben ze ook nog een utp outlet om andere apparaten bekabeld aan te sluiten. Een mini switch om zo te zeggen?

Nu las ik dat de 6-hoekige wifipods een mesh netwerk bieden (wat de experia wifi niet doet). Dat vind ik dan wel weer fijn: heeft mijn telefoon altijd verbinding met het punt waar het beste signaal vandaan komt.
Enige nadeel: de wifi pods hebben geen extra utp outlet. En juist voor op zolder zou ik die wel erg graag willen om mijn werkplek gewoon bekabeld aan te kunnen sluiten. Ook al zit ik op minder dan een meter van het wifipunt.

Ik zit daarom te zoeken wat hierin het handigste is om te doen:
Kijken of ik via marktplaats nog maar een ziggo modem kan krijgen om die op zolder erbij te zetten zodat ik nog wel een extra utp outlet tot mijn beschikking heb, of een andere mesh router plaatsen.
Alleen kan ik nog niet vinden of verschillende mesh apparaten met elkaar kunnen samenwerken of dat ik toch beter 2 dezelfde apparaten kan nemen.

Ik heb gelukkig nog even, maar wilde alvast klaar zijn voor als het straks zover is.

Concreet gaat het er om dat ik mijn surface laptop docking station bekabeld aan kan sluiten op mijn netwerk voor een optimale verbinding voor thuis werken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:21
Mesh betekent dat ze draadloos verbonden zijn, heeft niets met samenwerken/sterkste signaal te maken.

Sluit je de nodes bedraad aan je ziggo router aan of zullen ze draadloos communiceren?
Ziggo verkoopt zelf de Deco M4 (wel wat oudere wifi 5) die je bedraad kunt aansluiten + je gewenste extra poort heeft voor bekabelde verbinding.

De wifipods zijn geloof ik wifi 6, als je ze bedraad aansluit kun je er ook een switch van de action (10 euro) tussen zetten om extra bekabelde verbinding te realiseren

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 07-10-2022 09:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01

Croga

The Unreasonable Man

Laten we beginnen met je post @DeRooney ;

- Mesh betekend niet dat je telefoon een betere verbinding gaat krijgen. Het betekend alleen dat de Wifipods de instellingen van je modem over nemen en eventueel draadloos met het modem kunnen communiceren. Wil je dat je telefoon beter verbindt dan zul je met de instellingen moeten spelen zodat er zo min mogelijk overlap in dekking is
- Een tweede Ziggo modem gaat niet leveren wat je hoopt dat het levert. Het gaat wel een enorme berg sores leveren. Niet doen dus.

Dan mijn advies;
Vergeet de Ziggo spullen. Stel je modem zo in dat het geen Wifi signaal levert maar echt alleen als modem fungeert. Zet vervolgens je eigen netwerk op in huis zodat je volledige controle hebt over de spullen in plaats van afhankelijk te zijn van Ziggo (of KPN of wie dan ook).
Een eigen Wifi netwerk zet je vrij eenvoudig op door een aantal redelijke Wifi Access points aan te schaffen en die allemaal op dezelfde manier te configureren. De meeste standaard Access points hebben ook gewoon een switch ingebouwd zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:23
Die Experia Wifi punten kan je natuurlijk ook gebruiken met Ziggo of een andere provider?
Of moet je deze weer inleveren bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
The_Doman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:10:
Die Experia Wifi punten kan je natuurlijk ook gebruiken met Ziggo of een andere provider?
Of moet je deze weer inleveren bij KPN?
ze zijn in bruikleen, dus als ik het netjes houd gaan die gewoon retour.

edit: kan vanwege alle gedoe die gehad heb met kpn wel vragen of ik die mag houden natuurlijk.

Alleen zou ik graag naar een systeem gaan waarbij automatisch overgeschakeld wordt naar het punt met de beste verbinding. nu heb ik het probleem dat als ik in de woonkamer wifi aanzet, er verbinding wordt gemaakt met het punt in de meterkast. Loop ik dan naar zolder, dan is mijn wifi belabberd terwijl er op nog geen meter van mij een ander wifi punt zit.

[ Voor 41% gewijzigd door DeRooney op 07-10-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:23
Roaming is gewoon heel erg client afhankelijk.

Zie ook hier:
Ubiquiti: alleen losse AP's of inclusief router/gateway
The_Doman schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:20:
Maar soepel roamen is allemaal erg afhankelijk de clients.
Mijn Samsung phone/tablets schakelen al heel snel over snel naar een wat sterker signaal.
Een oudere Lenovo Tablet (LineageOS/Android7) wacht al weer heel veel langer met omschakelen.

Met laptops let ik er eigenlijk niet zo op omdat ik er niet zoveel mee rondloop hier.
Maar je kan daar ook wel wat instellen:
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance
Of het effect heeft hangt ook weer van de fabrikant/driver af.

Ook eventueel instellen om 5Ghz netwerk de voorkeur te geven is dan wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt maar ik merkte wel verbetering qua roaming bij upgrade van experia wifi boxjes naar superwifi.
Die experia dingen zijn niet briljant daarin. JA roaming doet je client maar de aps creeren de omstandigheid. Vooral band steering is hier een belangrijke in. Als je bandsteering matig is dan gaan clients vaak naar de 2.4 wat een recept is voor brakke roaming

@DeRooney Ik zou gewoon vragen om gratis deco M4 kastjes ipv de Pods. Ga je vast wel krijgen van ziggo.

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 07-10-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
@DeRooney Ik zou gewoon vragen om gratis deco M4 kastjes ipv de Pods. Ga je vast wel krijgen van ziggo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhrCZ9RPLG5V2rfSH1l89KyHaX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NWEw1FkdyTXHGEr2sngEZhjg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan gewoon een switch plaatsen bij de pod. Dan heb je en de pod bedraad aangesloten en extra UTP poorten. Een eenvoudige switch bij de action kost 9.99 (dan heb je een TP link switch)

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@DeRooney
Die WifiPods, krijg je die wel gratis van ze?
Dan zouden ze die deco ook gewoon gratis moeten regelen lijkt mij.

Losse switch kan inderdaad en die action switch is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Die wifi pods hebben ook een netwerk aansluiting.
Die kun je gebruiken om daarmee een bedrade backhaul te maken ( geen mesh meer dan) of om andere apparatuur op aan te sluiten als je een wireless backhaul hebt ( wel mesh dan)
Kortom precies zoals dat met die super wifi punten van KPN.
Het enige verschil is de vormgeving, die wifi pods van Ziggo hebben een stekker die je in een netspanning wcd stopt en die kpn dingen hebben een apart voedingblokje.

En ze zijn net als bij KPN niet gratis te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2022 13:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
laurens0619 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:26:
@DeRooney
Die WifiPods, krijg je die wel gratis van ze?
Dan zouden ze die deco ook gewoon gratis moeten regelen lijkt mij.

Losse switch kan inderdaad en die action switch is prima!
nee, die wifipods kosten ook 1,25 of 2,50 p mnd (afhankelijk of je er 1 of 2 wilt).
Zit ook te kijken op marktplaats, daar komen ze ook wel voorbij. Heb nog wel een 100mbit switch liggen. Sluit ik die er maar op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Weet je wel zeker dat je die KPN superwifi punten moet inleveren?
Volgens mij verkoopt KPN ze alleen maar en zijn ze dus gewoon van jou.

Bij Ziggo kun je kiezen tussen kopen of huren ( per maand betalen).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
zal eens kijken of ik dat ergens kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DeRooney schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

nee, die wifipods kosten ook 1,25 of 2,50 p mnd (afhankelijk of je er 1 of 2 wilt).
Zit ook te kijken op marktplaats, daar komen ze ook wel voorbij. Heb nog wel een 100mbit switch liggen. Sluit ik die er maar op aan.
Die deco m4 scoor je idd voor 50 euro op marktplaats.
Zou niet gaan huren, owja rn oude 100mbit switch zou ik niet doen. Denk dat action ding je al na jaar terugverdient qua stroom tov oude switch

Pagina: 1