Zwart scherm of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheff1804
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-03 11:52
Hoi allemaal,
Ik heb net iets geks meegemaakt waar ik met mijn verstand niet bij kan.
Ik heb een desktop pc die altijd goed werkt en eigenlijk nooit echt problemen mee zijn.
Ik had hier een videokaart in zitten die na een tijdje begon te haperen en te stotteren, ook bij oudere spellen, na een schoonmaak deed hij het even weer normaal maar toen begon het gezeik weer.
Kort samengevat ik had deze definitief eruit gehaald. Ik draaide dus het laatste half jaar via de videokaart van het moederbord.
Nu vandaag kom ik thuis en wil even achter mijn pc zitten, ik zet het beeldscherm aan en krijg een zwart scherm. De muziek die ik aan had staan deed het wel gewoon nog.
Heb de pc dus even uit en aan gezet, hierna kreeg ik mijn bios opstart scherm te zien en daarna het Windows laad logo. Op het moment dat hij normaal dan bij het inlogscherm van Windows kwam, kwam er niets dan weer een zwart scherm.
Ik van alles weer geprobeerd (eigenlijk de standaard dingetjes die je dan kunt proberen) maar niets werkte.

Tot ik dacht wat zal er gebeuren als ik die videokaart er weer in steek.
Dit gedaan en warempel alles is weer te zien! Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik mijn hdmi kabel weer omswitch naar de onboard aansluiting. Maar ik gok niet veel goeds.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe dat dit op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik van alles weer geprobeerd (eigenlijk de standaard dingetjes die je dan kunt proberen) maar niets werkte.
In Krijg videokaart driver niet geïnstalleerd Radeon R9 290 GAM was je nog niet klaar met troubleshooten en je geeft daar (en hier) wel wat karige info over het exacte systeem, mogelijk wat instellingen uit de BIOS die te maken kunnen hebben met je GPU/IGP, mogelijk wat settings omtrent drivers (en versies daarvan), etc.

"Standaard" dingetjes zijn voor de ene persoon "stekker eruit, stekker erin, geen zin meer" en de andere persoon gaat met een multimeter 6x het halve moederbord doormeten. Dus allicht kan je ook even opnoemen wat je wel gedaan hebt?

Lang verhaal kort: je kan ook (als je nog een disk hebt liggen) even Windows kaal & vers installeren, de broodnodige / laatste drivers erop zetten en dan het even 2 dagen aankijken. Bevalt het niet: disk eruit, oude disk erin, huidige (brakke?) installatie weer starten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheff1804
MAX3400 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Dus allicht kan je ook even opnoemen wat je wel gedaan hebt?

Lang verhaal kort: je kan ook (als je nog een disk hebt liggen) even Windows kaal & vers installeren, de broodnodige / laatste drivers erop zetten en dan het even 2 dagen aankijken. Bevalt het niet: disk eruit, oude disk erin, huidige (brakke?) installatie weer starten.
Inderdaad stekkertje eruit en erin.
Maar ook stekkertje eruit voor 30 seconde, 1000 keer op de aan/uit knop rammen (had ergens gelezen dat dit een optie kon zijn) en weer de stekker erin en aan.
Ctrl Alt Delete meteen zodra ik het zwarte scherm kreeg.
Geprobeerd in veilige modus te komen maar dat gaat blijkbaar niet meer bij Windows 10 door simpel een knopje in te drukken.

Maar ik vind het vooral raar dat voor 2 uur terug er nog niets aan de hand was en nu ineens wel. Ik zag ook ergens dat dit aan een Windows update kon liggen, maar het lijkt mij dat ik dan ook niets te zien krijg via de ingeplugde videokaart?

Wat betreft de disk, die heb ik inderdaad zo geen liggen :) Want dat idee had ik ook al maar dat was dus alleen mogelijk geweest op de disk waar de hele bende nu op draait. En had er dus niet zo'n zin in alles kwijt te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:52
Op welk merk en type voeding draait het systeem nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheff1804
Uszka schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:10:
Op welk merk en type voeding draait het systeem nu?
Cooler Master MWE 750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryBox
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
Hoi,

wat betreft de onboard graphics:

Je kan proberen om in device manager de onboard drivers even te checken en deze eventueel up te daten.
vaak kan je ze wel vinden op de website van de leverancier :)

Heb dit wel vaker zien gebeuren en het lijkt in eerste instantie echt alsof de hele poort gefrituurd is. maar het is altijd een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheff1804
KryBox schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:44:
Heb dit wel vaker zien gebeuren en het lijkt in eerste instantie echt alsof de hele poort gefrituurd is.
Ook als het beeld pas op zwart springt terwijl Windows op is gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
Cheff1804 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:07:
Geprobeerd in veilige modus te komen maar dat gaat blijkbaar niet meer bij Windows 10 door simpel een knopje in te drukken.
Inderdaad ja, het F8/boot menu staat standaard uitgeschakeld in Windows 10.
Probeer toch eerst in veilige mode/safe mode te komen om te zien of je dan wel beeld hebt?
DigitalCitizen: How to start Windows 10 in Safe Mode (9 ways)

Daarna zou ik met Display Driver Uninstaller alle grafische GFX drivers eens verwijderen en zien of dat het probleem oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryBox
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
Cheff1804 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:45:
[...]

Ook als het beeld pas op zwart springt terwijl Windows op is gestart?
nee ik bedoel te zeggen, zo af en toe lijkt het erop, maar is vaak niet het geval. daarom altijd ff goed om te checken hoe de driver eruit ziet.

Dit is uiteraard wel slim om te doen zodra je met die externe kaart erop zit, anders wordt het wat lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheff1804
KryBox schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

nee ik bedoel te zeggen, zo af en toe lijkt het erop, maar is vaak niet het geval. daarom altijd ff goed om te checken hoe de driver eruit ziet.

Dit is uiteraard wel slim om te doen zodra je met die externe kaart erop zit, anders wordt het wat lastig :P
Dat gaat 'm dus niet worden.. Ik heb dan zwart beeld en kan dus ook niet zien wat en hoe er met die kaart is.. Veilige modus kom ik dan ook niet in :) aangezien je hem eerst via windows zelf op veilige modus moet zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
Cheff1804 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:03:
Dat gaat 'm dus niet worden.. Ik heb dan zwart beeld en kan dus ook niet zien wat en hoe er met die kaart is.. Veilige modus kom ik dan ook niet in :) aangezien je hem eerst via windows zelf op veilige modus moet zetten
Ja, een herkenbare situatie
Dan moet je dus de veilige mode vanaf een Windows installatie omgeving activeren.
WinTips.org: How to Start Windows 10 in Safe Mode if Windows Cannot Boot normally.
LifeWire: How to Force Windows to Restart in Safe Mode
Pagina: 1