Radiatorventilator voor 'hoge' radiatoren nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:07
We zitten te kijken hoe we ons huis ook iets minder gasslurpend kunnen laten zijn. Al veel gedaan, maar nu kreeg ik interesse in radiatorfans.

Te meer omdat bij de grote dikke lage radiator er ook nog een vensterbank boven zit (in de buurt) denk ik dat het daar nuttig kan zijn om het wat verder te 'blazen'

Op 3 andere plekken hebben wij vanwege de ruimte (en looks) voor hoge radiatoren gekozen. Zoiets als
https://radiatorkopen.nl/...t-verticale-radiator-vlak bijvoorbeeld.

Daar zit de bovenkant van de radiator zo'n 30-40 cm van het plafond.

Heeft het nog wel nut om het daar ook te plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:40

Tazzios

..

Waarom zou het geen nut kunnen hebben? Elke extra lucht stroming zorgt voor een grotere delta en dus betere afgifte. Maar hoeveel,.. geen idee. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 05-10-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:33
In zo’n geval zou ik er zowel onder als boven de radiator monteren, want je kunt veel minder ventilatoren plaatsen dan op een horizontaal model.

Of je er veel gas mee gaat besparen weet ik niet, het gaat uiteindelijk toch om de hoeveelheid warmte die vanuit je ketel via het cv-water aan je woning wordt overgedragen.

Ik heb ook ventilatoren, maar puur om te kijken of ik met een lage keteltemperatuur toe kan, zodat ik zonder verdere verbouwing naar een L/W of W/W warmtepomp over kan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Tazzios schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:38:
Waarom zou het geen nut kunnen hebben? Elke extra lucht stroming zorgt voor een grotere delta en dus betere afgifte. Maar hoeveel,.. geen idee. :P
Omdat ik dacht het gaat dan eerder naar het plafond. Waar ik er toch al minder van voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 14:44

PinusRigida

I put the p in pool.

meermarco schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Omdat ik dacht het gaat dan eerder naar het plafond. Waar ik er toch al minder van voel.
Je hebt idd. gelijk: het zal mogelijks minder interessant zijn dan bij een 'lage' ttz; gewone radiator. vermits de warmte er dichtbij het plafond wordt uitgeblazen zal die dan ook meteen -deels- daar blijven. Al is het wel zo dat elke warmte, los van waar deze uit de radiator komt, bijdraagt aan de verwarming van de ruimte waarin deze zich bevindt...
...zeker als de warmte meteen ook de algemene circulatie van de ruimte ingaat.

Zulke dingen zijn moeilijk om in te schatten vanop afstand: wordt je huis actief geventileerd en zit het aanzuigrooster dichtbij de radiator waarvan sprake? Dan riskeer je idd. dat de warmte die uit de radiator geblazen wordt meteen langs je ventilatie naar buiten getrokken wordt. In dàt geval zou ik deze radiator gewoon overslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. Nee, dit huis heeft geen actieve afzuiging. Dus het zal wel in de ruimte blijven.

Ik begin wel met de grote lage radiator. Dan kan ik altijd nog uitbreiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:15

_Apache_

For life.

Het is juist handig. Je kunt dan overigens ook de ventilatortjes bovenop doen (dat ze zuigen ipv blazen).

Omdat de 'banen' in je radiator dicht zijn tot aan de bovenkant maakt het weinig uit voor performance. Sterker nog, je zou kunnen beweren dat beter werkt, want meer warmte oppervlak word 'geraakt' door de actieve ventilatie (ipv reguliere convectie).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

guido66 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:54:
In zo’n geval zou ik er zowel onder als boven de radiator monteren, want je kunt veel minder ventilatoren plaatsen dan op een horizontaal model.

Of je er veel gas mee gaat besparen weet ik niet, het gaat uiteindelijk toch om de hoeveelheid warmte die vanuit je ketel via het cv-water aan je woning wordt overgedragen.

Ik heb ook ventilatoren, maar puur om te kijken of ik met een lage keteltemperatuur toe kan, zodat ik zonder verdere verbouwing naar een L/W of W/W warmtepomp over kan.
Ik heb ook m'n reservaties... al is het dubbel: heb m'n bedenkingen over een aantal claims die de verkopers van die ventilatoren maken.
Tegelijk is het logisch dat het mechanisch aanblazen van lucht (en dus al convectie forceren op lagere bedrijfstemperatuur van radiatoren) automatisch zorgt voor snellere verwarming van de ruimte en dat je daardoor je aanvoertemperatuur kan laten zakken -eventueel i.c.m. je gewenste temperatuur op je thermostaat- en dat dat op zich uiteraard bijdraagt aan een vermindering van je gasverbruik.

Vooral de percentages die ze hanteren om deze dingen aan te prijzen voelen me ietwat "optimistisch".

De verkopers van die ventilatoren beseffen natuurlijk ook dat hun percentages ontzettend subjectief zijn (aan ruimte, plaatsing en aard van radiator, ventilatie en circulatie in ruimte, afstelling van CV, etc.) en dus eigenlijk zo goed als niet te bevestigen/tegen te spreken zijn door het gros van de klanten die het niet zien zitten hier echt werk van te maken en meerdere testopstellingen te creëren om hierdoor tot gemiddelde percentages te komen.
...en zoals met alles: betere cijfers verkopen beter.

Ook de claim dat ik op een bepaalde website las (van de bekendste verkoper van deze ventilatoren) dat het op standby niks verbruikt kan haast niet kloppen... het kan kloppen dat het verwaarloosbaar is maar niks is niks en dat kan gewoon niet wanneer het toestel in een actief stopcontact zit en er dus -zelfs bij inactiviteit- wisselstroom naar gelijkstroom wordt omgezet en er -altijd- een energieverlies is (warmte)
Bovendien hangt er een thermostaatje aan dat moet weten wanneer die het systeem inschakelt en dus ook aangestuurd moet worden tijdens inactiviteit.

Kan natuurlijk zijn dat ze een bimetalen thermostaatje gebruiken i.c.m. een interne schakeling die het cirquit onderbreekt na het stopcontact maar zelfs dan zal de AC adapter in het stopcontact "iets" verbruiken.
Al geloof ik wel dat het dus echt verwaarloosbaar is op jaarbasis, maar ze beweren "niets" en dat klopt niet.

Die van mij worden morgen of overmorgen geleverd: ik meet m'n energieverbruik op de voet, gasverbruik wordt elk kwartier bijgehouden in app + historiek.

Men claimt tot 22% besparing op gasgebruik... ik zal het testen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

_Apache_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:20:
Het is juist handig. Je kunt dan overigens ook de ventilatortjes bovenop doen (dat ze zuigen ipv blazen).

Omdat de 'banen' in je radiator dicht zijn tot aan de bovenkant maakt het weinig uit voor performance. Sterker nog, je zou kunnen beweren dat beter werkt, want meer warmte oppervlak word 'geraakt' door de actieve ventilatie (ipv reguliere convectie).
Yup, als je't zo bekijkt (ivm gesloten banen en groter contactoppervlak in een hoge radiator) zou het idd. wel eens efficiënter kunnen werken dan bij een 'lage' horizontale radiator.

Zeker een interessant punt. Al zitten we nog met het vraagteken van luchtcirculatie in de ruimte zelf: als die efficiënte warmte na de radiator meteen onder het plafond blijft hangen om daar weer af te koelen (deels door lokaal het plafond op te warmen) heeft TS er ook niet zoveel aan natuurlijk. Hangt er allemaal beetje vanaf waar die radiator geplaatst is...

Dus @ TS: testen maar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

PinusRigida schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:35:
[...]

Yup, als je't zo bekijkt (ivm gesloten banen en groter contactoppervlak in een hoge radiator) zou het idd. wel eens efficiënter kunnen werken dan bij een 'lage' horizontale radiator.

Zeker een interessant punt. Al zitten we nog met het vraagteken van luchtcirculatie in de ruimte zelf: als die efficiënte warmte na de radiator meteen onder het plafond blijft hangen om daar weer af te koelen (deels door lokaal het plafond op te warmen) heeft TS er ook niet zoveel aan natuurlijk. Hangt er allemaal beetje vanaf waar die radiator geplaatst is...
Wij hebben een vrij gangbare layout in de woonkamer. Rechthoekige woonkamer (5,5 bij 12m), met in het midden (aan een van de muren) een gesloten trap naar boven).
Aan beide korte kanten van de ruimte elk 1 radiator. Klassiek model Een variant is een type 21, en de ander een 22.

We merken een heel subtiel briesje van de radiator afkomen (niet alsof het voelt alsof het tocht oid).
Maar de lucht op de vloer word ook makkelijker naar de radiator 'getrokken' vanwege de zuigende werking.

Onze ervaring is dat de ruimte mooi 'egaal' warm is. Daarmee bedoel ik dat het niet heeel warm aanvoelt bij de radiator, en in het midden (waar de thermostaat hangt) dat het daar koeler is.
Na plaatsing van de ventilatortjes voelt de temperatuur meer hetzelfde over de ruimte, voorheen was dat niet het geval.

Is het hier tweaker of is het hier tweakers? Heb je ergens geen oude 120mm fan die je er even bovenop kunt vast tapen. Die verbind je op een usb oplader. Tuurlijk zal de fan heel hard gaan draaien, maar dan heb je een gevoel wat de luchtstroom doet in je ruimte.
Voor een badkamer heeft het wat mij betreft minder nut, omdat de ruimte (qua volume) gewoon ontzettend klein is. Dus zoiezo al heel snel warm is.

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 20-12-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

guido66 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:54:

Een deel van de besparing is dat de warme lucht beter verdeeld word over je ruimte en je warme lucht ook sneller aankomt bij je thermostaat, en dus slaat je thermostaat eerder 'af'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik vind die dingen maar duur!

een echte Tweaker maakt het zelf uiteraard :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euT86HnPmGDcZNgRLDeYEdFRjDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPwSWNbpmSgEq7xxUxYllN1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

_Apache_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:41:
[...]

Wij hebben een vrij gangbare layout in de woonkamer. Rechthoekige woonkamer (5,5 bij 12m), met in het midden (aan een van de muren) een gesloten trap naar boven).
Aan beide korte kanten van de ruimte elk 1 radiator. Klassiek model Een variant is een type 21, en de ander een 22.

We merken een heel subtiel briesje van de radiator afkomen (niet alsof het voelt alsof het tocht oid).
Maar de lucht op de vloer word ook makkelijker naar de radiator 'getrokken' vanwege de zuigende werking.

Onze ervaring is dat de ruimte mooi 'egaal' warm is. Daarmee bedoel ik dat het niet heeel warm aanvoelt bij de radiator, en in het midden (waar de thermostaat hangt) dat het daar koeler is.
Na plaatsing van de ventilatortjes voelt de temperatuur meer hetzelfde over de ruimte, voorheen was dat niet het geval.
...en da's exact waar ik naar op zoek ben in deze ventilatoren, ik verwacht geen wonderen maar idd. een snellere en meer egale verspreiding van de warmte die anders passief, maar nu dus actief de ruimte wordt ingeblazen.
Wij hebben blijkbaar -bedankt voor het schemaatje overigens want ik had het anders niet geweten :D - type 33 radiatoren in de woonkamer, al zijn het er met 2 (een standaardformaat verticale en een lage horizontale) nét op het randje voldoende om de woonkamer op te warmen tijdens koude winterdagen en daarvoor moet CV echt wérken.
Thermostaat staat helaas niet centraal in woning en zelfs niet ideaal in de buurt van een raam. :/

M'n wens is dat het effect dat we tegen 's avonds hebben: dat de warmte verspreid is en de gewenste temp. bereikt is, dat we dit een aantal uren eerder hebben.

Kanttekening: ik heb zelf m'n Delta T ingesteld met laserthermometertje en op ideale waarden is aanvoertemperatuur op winterdagen van 65°C helaas te laag om woonkamer comfortabel warm te krijgen dus dan (zoals onlangs bij -7) moet ik aanvoertemp weer verhogen, wat er op zijn beurt dan weer voor zorgt dat condensatie en dus verbruik minder efficiënt is.

...thermodynamica is een rabbit-hole: het lijkt eenvoudig aan de oppervlakte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb gewoon de ventilator die ik in de zomer gebruik als het warm is op de radiator gericht gehad in de slaapkamer om hem wat warmer te krijgen. Of je er gas mee bespaard weet ik niet, je vergroot vooral het vermogen dacht ik? Het wordt warmer, maar het lijkt me logisch dat je dan juist meer gas verbruikt ipv minder? Zeker als het in een kamer zonder thermostaat is (bij mij op de slaapkamer).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb zoiets gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_L-eF7spq1Oa-CdfCdfsa-1EZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAdXKPgnZchJ3AvFfKvmuxbp.jpg?f=fotoalbum_large
Het werkt wel om de douche warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

The_BoKmeester schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:53:

[Afbeelding]
Lol, ik heb idd. met gelijkaardige gedachte gespeeld en heb er zelfs wat fans voor apart gehouden... alleen passen die niet zo 'snug' en onzichtbaar onderaan een radiator.

Voor m'n thuiswerk/hobbyzolder zou het een goeie oplossing zijn maar daar hebben m'n radiatoren dan ook geen hulp nodig, het is onze woonkamer die (te) traag opwarmt en wat hulp kan gebruiken. Mij zou het niet storen maar jouw idee krijg ik nooit aan m'n vrouw verkocht. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
PinusRigida schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:01:
[...]

Lol, ik heb idd. met gelijkaardige gedachte gespeeld en heb er zelfs wat fans voor apart gehouden... alleen passen die niet zo 'snug' en onzichtbaar onderaan een radiator.

Voor m'n thuiswerk/hobbyzolder zou het een goeie oplossing zijn maar daar hebben m'n radiatoren dan ook geen hulp nodig, het is onze woonkamer die (te) traag opwarmt en wat hulp kan gebruiken. Mij zou het niet storen maar jouw idee krijg ik nooit aan m'n vrouw verkocht. :D
Tja, alles heeft zijn voor- en nadelen. :D

Hier nog zo'n ideetje (en hier kun je je vrouw wel mee overtuigen, crappy laptopcoolertje bij de kringloop vandaan... €1.50) :) USB-powered
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8893ygnj4VmOJFFXrDPPOFhF4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8M0kU2Dm425J0dygbivOucA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:58
Als je interesse hebt in radiator fans zou ik je dit topic aanranden. LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen hier bevindt zich 10 jaar aan ervaring over radiator fans en er is zelfs een tweakers @Bazz0847 die zelf een diy aansturings pakket heeft die je op je domotica kan aansluiten, daar kun je dan zelf van bij aansluiten.

DIY pakket van Bazz0847

[ Voor 13% gewijzigd door aegis op 20-12-2022 16:09 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Kan je trouwens de muur voelen achter je radiator? Als dat echt koud aanvoelt (als je verwarming even uit staat), dan verlies je veel warmte naar die muur, en dat is zonde, want het moet je ruimte in :).

Dan doe je er ook goed aan - naast actieve ventilatortjes - ook radiator folie te gebruiken.

Vooral samen leveren ze veel warmte op, want de folie voorkomt dat de warmte de muur in trekt, en de ventilatortjes blazen de warme lucht de ruimte in. Win-Win.

Je zult even moeten 'pielen' om het voor het oog netjes weg te werken, maar het kan veel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

The_BoKmeester schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:07:
[...]

Tja, alles heeft zijn voor- en nadelen. :D

Hier nog zo'n ideetje (en hier kun je je vrouw wel mee overtuigen, crappy laptopcoolertje bij de kringloop vandaan... €1.50) :) USB-powered
[Afbeelding]
Nope, ze wil -niks- zichtbaars... (maar dan wel kerstversiering :r , ik snap vrouwen niet :D )

Ik heb o.a. deze klaarliggen als test, ook gekannibaliseerd uit een crappy (Trust) laptopcoolertje en tja: het werkt uiteraard maar zoals gezegd: waar ik ze nodig heb, mag ik ze niet gebruiken. Op zichzelf zijn ze ook lang niet voldoende natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pmhKJ8PUCau1xaWuVCOFNweBfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEIlizVnwKpCGQZGVnsNNfTj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
_Apache_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:17:
Kan je trouwens de muur voelen achter je radiator? Als dat echt koud aanvoelt (als je verwarming even uit staat), dan verlies je veel warmte naar die muur, en dat is zonde, want het moet je ruimte in :).

Dan doe je er ook goed aan - naast actieve ventilatortjes - ook radiator folie te gebruiken.

Vooral samen leveren ze veel warmte op, want de folie voorkomt dat de warmte de muur in trekt, en de ventilatortjes blazen de warme lucht de ruimte in. Win-Win.

Je zult even moeten 'pielen' om het voor het oog netjes weg te werken, maar het kan veel opleveren.
Klopt. Die muur is ijskoud.

Muur/radiatorfolie is het volgende klusje idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

The_BoKmeester schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:39:
[...]

Klopt. Die muur is ijskoud.

Muur/radiatorfolie is het volgende klusje idd.
Dan brengt de folie je meer dan de ventilatortjes, maar beide is nog beter.
Je kan de folie ook eventueel dubbel doen voor versterkt effect.
Zolang de reflecterende kant maar richting de warmte bron is gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

The_BoKmeester schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:53:

[Afbeelding]
Echt goedkoop is het niet idd. Maar het is natuurlijk universeel gemaakt, je klikt het met magneten vast, het past in allerlei breedtes, schakelt vanzelf aan/uit en is fluisterstil.
Als ke dat bij elkaar optelt, heb ik nog niets goedkopers gezien

In de ING rentepuntenwinkel zijn regelmatig 20-30% kortingsvouchers te vinden voor SpeedComforts.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 20-12-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Die van mij zijn ondertussen aangekomen, heb ze geïnstalleerd onder de 2 radiatoren in de woonkamer maar nog geen tijd gehad om te testen vermits ik eerst nog wat werk te doen heb. (zoals hier op Tweakers zitten :D :F )

Ga straks wanneer CV aan slaat gewoon 's checken of de dingen draaien en dan is het voor mij ok, de 'bespaarclaims' kan ik toch maar pas over een langere periode testen.

I.i.g. al een vraagje voor wie dit soort ventilatoren al langer gebruikt: hoe houden jullie de dingen stofvrij?

vanwaar de vraag: bij één radiator is het geen probleem om maandelijks ofzo de dingetjes eens los te maken en stofvrij te blazen maar de andere radiator staat vrij dicht tegen een ingebouwde televisiekast.... vermits de kast ingebouwd is kan ze ook niet verschoven worden... uiteinde van de radiator is ontzettend moeilijk bereikbaar: neerliggen op rug: rechterarm volledig uitstrekken en op gevoel werken, onmogelijk om ook nog te zien wat je doet... Daar zie ik het dus niet zitten om maandelijks die ventilatoren een onderhoudsbeurt te geven...

Nadeel is wel dat exact daar nogal wat stof bij elkaar komt natuurlijk daarnet even lokaal gestofzuigd... wat dààr uit kwam... :X

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 21-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Niet zo veel aan te doen ben ik bang.. Ventilatie en stof zijn elkaars beste vrienden helaas.

Wel is het zo dat de luchtstroom rond de ventilatortjes teveel in beweging is om daar neer te strijken.

Pagina: 1