Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardButler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
Ik ben dit jaar begonnen met het verduurzamen van het oude gedeelte van ons huis. Begin dit jaar al de afspraak gemaakt voor het isoleren van vloer, spouw en zolder, en nu bezig met alle andere zaken. We hadden een extreem hoog gasverbruik omdat de woning uit 1914 van alle kanten lekt. Dit wisten we wel, alleen heeft sinds de aankoop eerst de aandacht gelegen bij het renoveren van het achterste gedeelte van het huis i.p.v. voorste gedeelte.

Na a.s. vrijdag zal alles netjes geïsoleerd zijn en overal triple hr+++ geïnstalleerd zijn.
We zitten straks goed "dicht", en dus is het wel tijd om keuze te maken voor goede ventilatie.

Na overleg met m'n plaatselijke installateur kwam hij bij de optie van Ducobox Focus. Prachtig ruimte gestuurde ventilatie, in de badkamer vochtgestuurd en in de overige vertrekken Co2 gestuurd. Heel mooi, maar wel prijzig voor zo'n slordige 4200,- voor alleen het aanschaffen van de Ducobox Focus met alle regelkleppen en sensoren. Stel ik zou niet ruimtegestuurd doen, ben ik voor de box zo rond de 600,- uit.
Omdat het huis de afgelopen maanden op de schop is gegaan, zijn alle buizen al gelegd (tussen plafond en vloer), dus het is nu alleen nog kiezen welke unit erin moet.

En dan de vraag..
Ik vind het een fors prijsverschil, maar is dit het ook waard? Zijn er hier ervaringsdeskundigen op dat gebied?

Als de vraag er is, waarom type C ventilatie?
We hebben dus gekozen voor Type C ventilatie, omdat Type D niet gaat lukken met ruimtegebrek voor retour en aanvoer buizen én de unit voor een WTW formaat te groot is voor onze situatie. We hebben ventilatieroosters in de kozijnen laten zetten voor de type C.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardButler
Excuus, ik zie dat ik deze per ongeluk in het verkeerde topic heb geplaatst. Deze moet natuurlijk in Mechanische Ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:32
Heb hier een Focus met gestuurde kleppen en het draait als een zonnetje. Maar heb geen vergelijkingsmateriaal met een systeem zonder.

Hoeveel vertrekken heb wil je aansturen? Want gevoelsmatig is die €4200 wat aan de hoge kant.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardButler
GermanPivo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:16:
Heb hier een Focus met gestuurde kleppen en het draait als een zonnetje. Maar heb geen vergelijkingsmateriaal met een systeem zonder.

Hoeveel vertrekken heb wil je aansturen? Want gevoelsmatig is die €4200 wat aan de hoge kant.
Woonkamer - co2 sensor in kamer
Vide - co2 sensor in kamer
Keuken - co2 sensor met bediening
Slaapkamer - co2 sensor in kamer
Grote werkkamer - co2 sensor met bediening
Badkamer - op vochtmeter
Toilet - op schakelcontact

Wat ik dus geadviseerd krijg is om in elke ruimte dus een sensor te hangen. Maar ik gebruik dus wel alle aansluitingen in deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:32
GerardButler schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Woonkamer - co2 sensor in kamer
Vide - co2 sensor in kamer
Keuken - co2 sensor met bediening
Slaapkamer - co2 sensor in kamer
Grote werkkamer - co2 sensor met bediening
Badkamer - op vochtmeter
Toilet - op schakelcontact

Wat ik dus geadviseerd krijg is om in elke ruimte dus een sensor te hangen. Maar ik gebruik dus wel alle aansluitingen in deze setup.
Als je de regel kleppen neemt, heb je geen losse sensoren meer nodig (behalve schakelcontact voor toilet). Deze meten namelijk zelf in het specifieke kanaal.

Als ik het bij ventilatieland in elkaar klik, kom ik op onderstaand bedrag uit (waarbij je eventueel de communicatieprint / silent plus pakket achterwege kan laten). Met de print kan je de app gebruiken en kan je zelf installateursinstellingen wijzigen. Overigens nog steeds niet niks, maar toch al een pak minder dan €4200.

Installeren van het geheel is trouwens eenvoudig zelf te doen en het systeem regelt zichzelf automatisch in aan de hand van het ingestelde debiet, dus de ventielen in de ruimtes kunnen gewoon volledig open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzC09n9Q15C4QWKHTjQPxfD9yz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dogr62Ss9GoOcOjj257sxtLn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8RyQ1L5uA9GmEtHAPOy9gbsDFs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Orn1LYFcubR9zCaJlVwMBl8v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8jchv1wDG2BL_2KozkPDVlQCDY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8tvqAmAkazUKXBTpiewuvAMU.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door GermanPivo op 05-10-2022 09:56 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:38
Als je in alle ruimtes al afvoer hebt, hang dan een wtw neer met centrale inblaas, met enthalpiewisselaar. Is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Laatst online: 15:07
Heb hier ook een ducobox focus die prima werkt. Wel afzonderlijke kanalen voor elke ruimte terug naar de box en sensors in de regelkleppen inderdaad. Override/bediening in de keuken rest heeft alleen sensoren.

All in one pakket + extra regelkleppen nog iets voordeliger waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 12:29
In 2018 zijn we onze nieuwbouw-woning ingetrokken. Het betrof een projectbouw-woning maar omdat we de wens hadden voor onder andere een warmtepomp hebben we onze woning casco-casco opgeleverd gekregen (zonder enige installatie). In deze woning was voor de warmte-verliesberekening uitgegaan van een Duco Silent ventilatiebox. Het was voor ons technisch minder aantrekkelijk om systeem D toe te passen (enerzijds omdat er ventilatieroosters boven de ramen aanwezig zijn) anderzijds omdat we op een aantal punten in een minder ideale situatie zouden komen voor de aanvoer verse lucht.

Stomtoevallig kwam ik de Duco Focus tegen, ik vond het systeem aantrekkelijk omdat je, zoals je zelf ook al opmerkt, per ruimte apart de lucht kunt afvoeren. In mijn geval heb ik gekozen voor de Duco Focus met een all-in-one-pakket (met een regel-unit) met enkele regelkleppen meer. Ik heb in totaal vier afvoeren waarbij de kleppen de sensoren zijn. Daarnaast heb ik gekozen voor de netwerkmodule zodat ik de box via de app.

Ik heb uiteindelijk de regel-unit nog wel aangesloten omdat de software van de Focus deze verwachtte. Deze hangt ergens op zolder. In de praktijk stuurt de box compleet op de sensoren. Ik heb geen schakel-contact in het toilet hier zit ook een CO2-sensor en geloof me, bij de grote boodschap werkt deze. >;)

Het grote voordeel is de gezoneerde afzuiging, om maar even het vergelijk te maken met een "simpele" box is dat ik als de douche aanstaat de badkamer zelf meer gaat afzuigen maar de woonkamer niet. Dat houdt de warmte waar deze nodig is. Het heeft er in geresulteerd dat we ruim binnen de warmte-verliesberekening zijn gebleven die tov de Duco Silent is gemaakt door onze projectontwikkelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerardButler
Allemaal bedankt voor de reacties! Hier kan ik veel mee, en inmiddels ook gedaan. Gekozen om inderdaad NIET voor ook nog eens losse sensoren in de alle kamers te gaan (bespaard een hoop geld). Maar wel gekozen om de print er bij te nemen en RF voor schakelcontact.

Enorm bedankt voor alle input en advies! Hier kon ik heel veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:09
@GerardButler

Dit systeem komt heel erg in de buurt met wat ik voor ogen heb. Is het toevallig al bij jullie geinstalleerd en zo ja wat zijn de ervaringen?

Wij gaan in januari ons houtlogbouw huis strippen en ik wil daar mechanische ventilatie/WTW in aan gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardButler
fixation26 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:11:
@GerardButler

Dit systeem komt heel erg in de buurt met wat ik voor ogen heb. Is het toevallig al bij jullie geinstalleerd en zo ja wat zijn de ervaringen?

Wij gaan in januari ons houtlogbouw huis strippen en ik wil daar mechanische ventilatie/WTW in aan gaan brengen.
Alle buizen geïnstalleerd. Alleen nog de box ophangen... :-)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:50
Ik ben ook bezig met zo'n systeem. En ben in totaal zo'n €450,- kwijt voor een soortgelijke setup.

Ik heb een Ducobox silent en heb hier zelf 4 kleppen voor gemaakt/gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpNk_C7fzoQ4u_Ou3cqTWfNJnAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhTxBsiaeFW7R0wdTEcjRQF0.jpg?f=fotoalbum_large

Deze stuur ik aan via home assistant en kan ik perfect per ruimte regelen.

@fixation26 wellicht ook iets voor jou?
Daarnaast kan ik ook de snelheid van de afzuiging tussen 0-100% regelen via home assistant.

Voor meer informatie over de kleppen en de sturing van de ducobox :

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2099830

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbQyLLpqguFpr-8HrG6jW_cwQ1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbKqh3pFBHkrWDYkgiInyFBb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jerry_bboy op 16-01-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:09
@Jerry_bboy

Dat ziet er goed uit!. Ik ga het vanavond eens doorlezen. Trouwens na het wat doorspitten van andere topics zitten we ook nog een WTW unit te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardButler
Erg jammer dat ik dit gemist heb zeg! Dat zou me veel geld gescheeld hebben!
Pagina: 1