Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:28
Misschien niet bepaald duurzaam, maar voor mensen die goedkoper willen stoken heb ik het volgende idee;

Een m3 aardgas komt energetisch overeen met 1,35 liter propaan.
Bron : https://benegas.com/faq/propaan-als-aardgasequivalent/

Aardgas kost inmiddels rond de €3,77
LPG bij de BP hier om de hoek € 0,86

1,35 x 0,86 = € 1,16 ofwel ruim 3x zo goedkoop.

Neem een (bouw of terras)heater en je verwarmt goedkoop je huis. Je kan ook een kacheltje uit een caravan nemen, of een DRU gevelkachel.

Is dit nou kostentechnisch interessant of zie ik iets over het hoofd? Met zo'n hervulbare fles elke week langs het tankstation... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Volgens mij is het trouwens ook mogelijk om de brander in je cv om te bouwen naar één die op LPG kan branden. In de meterkast de aardgaskraan dicht, aftakking maken naar een aankoppelpunt buiten en gasfles buiten zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een lpg tank vullen die niet in een auto zit mag niet meer en kan de eigenaar van het tankstation een boete krijgen, dus die zal niet op je staan te wachten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:07

Yucon

*broem*

Je moet iig geen butaanflessen vullen met lpg. Er bestaan wel verloopnippels maar het gebruik daarvan is terecht verboden.

Hierdoor vertroebelt de discussie al snel. Maar het is goed om te noemen dat er wel degelijk flessen speciaal voor lpg bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Ja, dat weet ik, wij deden het toch regelmatig voor onze vorkheftruck, 9 vd 10 keer hebben ze het niet door of willen het niet weten.

Maar je kan evengoed LPG tanks laten brengen natuurlijk, of bij een gashandelaar laten vullen/omruilen.
Ook heb je bij de BP de ruiltanks. Punt van de prijs blijft hetzelfde, het is typisch dat er verschillen zitten in de prijs per kalorische waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

LPG is een afvalproduct. Vandaar de prijs.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 12:47
Officieel mag je geen gasflessen vullen bij het tankstation, hoewel er wel gasflessen met de juiste aansluiting en vlotter zodat je max 80 procent vult in de handel zijn.

Voor de meest cv ketels zijn er ombouwsetjes in de handel.

Daarnaast is LPG een mengsel van pro en bu-taan waarbij de laatste slecht verdampt rond het vriespunt en dus allen het propaan opstookt en het butaan achterblijft. Als je wat vraagt van de fles en en het koud is dan is dit al gauw het geval.
Ook kun je regelmatig de fles wisselen uiteraard op het moment dat het wat minder uitkomt. al zijn daar ook weer automatische wisselaars voor.

Ik denk dat je nog wel wat opstart kosten hebt voordat het goed werkt en ze na de winter hebt terugverdiend. nog afgezien van het geklooi wat je er van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Inmiddels wel wat achterhaald met het prijsplafond voor aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Ja, dat prijsplafond maakt het prijsverschil minder, maar er zijn natuurlijk ook mensen met een grote oude boerderij of een zwembad die veel energie verbruikt.

Hoe ik op het idee kwam, ik hoorde dat een blaashal die normaal gesproken op aardgas gestookt werd, omgebouwd wordt voor stoken op propaan, met bijbehorende grote propaantank die door een vrachtwagen wordt gevuld. Veel professioneler natuurlijk, maar toen ik het prijsverschil berekende leek het me zo groot dat het ook voor sommige woningen / kantoorpanden interessant zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:47
Zoek op gasdampfles en ga aub niet experimenteren met een gasfles, de brandverzekering.

De vrachtwagen die de tank aan huis komt vullen, vult propaan, geen LPG.

[ Voor 30% gewijzigd door OPELOPA op 04-10-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:22

Wuursj

want worst is al bezet

Als je nou een verbrandingsmotor op LPG neemt, daar mee een warmtepomp direct aandrijft en alle restwarmte van die motor ook gebruikt, ben je helemaal spekkoper >:)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
OPELOPA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:04:
Zoek op gasdampfles en ga aub niet experimenteren met een gasfles, de brandverzekering.
Ik heb voor de BBQ ook zo'n fles met automatische 80% vulstop, en voor de gasheftrucks werkte dat hetzelfde. Maar inderdaad, goede disclaimer, niet zelf een standaard fles vullen met het gevaar dat je hem te vol doet, en bij verwarmen van de fles heel de zaak uit elkaar klapt.

Zowieso zou ik hier niet aan beginnen zonder gedegen kennis. Denk ook aan koolmonixide etcetera. Was meer een gedachtenexperiment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicTurbo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10-2023
Ik ben van plan me te gaan verwarmen met lpg van de pomp dmv van 2 gaskachels die ik heb omgebouwd naar propaan.

Ik heb geen aardgas, ik had ebkel een kolenstoof die ik heb omgeruild naar 2 gaskachels die nu op propaanflessen werken (30cent/kwh)

Warm water met een elektrische boiler (die enkel op zonnestroom werkt) en een propaan gasgeiser in serie, met bypass rond de geiser zodat die in de zomer niet hoeft aan te schieten.

Vullen van een lpg fles aan de pomp is TOEGESTAAN IN BELGIE maar...

De fles moet aan een hele lijst criteria voldoen en gekeurd zijn. De pomphouder mag dit zelf doen maar moet steeds toezien. Hy dient de fles ook te controleren.

Vele pomphouders kennen de wet niet echt en zijn er niet happig op omdat anderen die het zien, dan volgen met de verkeerde flessen...

Ik zal gebruik maken van een buitenvulaansluiting in mijn wagen.

Zo zal het lijken alsof ik mijn auto tank...
Ik heb een wagen die op lpg rijd. Dus aan de pomp sta ik toch. Enkel zal ik hem 2 maal tanken. Met 2 aparte vulaansluitingen. 1 voor de auto en 1 voor de gasfles in de koffer.

Let op dat dit enkel gaat met gekeurde lpg flessen, deze hebben een aparte vulopening die afslaan by 80%. Toch moet je de liters aan de pomp nog controleren ook. Je weet nooit of het stuk is.

Warmtepompen zijn veel te duur, en mijn oude huisje is niet zo laag temperatuurgezind. En ze zyn by -10 niet perse zuinig. Maken lawaai... 30cent kwh nu ook. (cop van 3, 1eu = 1kwh, 30%)

Propaatank in de tuin? En dan vasthangen aan contracten. Teby waarom enkel propaan als lpg ook gaat en goedkoper is...

Mazoutketel? Ik heb aardgas in de straat en mag dit van de wet niet. 10cent kwh nu.

Aardgas? Ligt in de straat maar mort het nog binnenhalen en zal dan ook wel snel 1000eu kwijt zijn. Aan welke prijs 22cent kwh?... Voordeel is dit ik dit nog steeds kan binnenhalen en de toestellen ernaar kan aanpassen.

Dan maar sleuren met lpg flessen. Alle luxe van gas (kachels, hr-ketels, geisers, stil,..) ook aan 10cent kwh. De investering van een paar lpg flessen is goed te doen tov de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wuursj schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:06:
Als je nou een verbrandingsmotor op LPG neemt, daar mee een warmtepomp direct aandrijft en alle restwarmte van die motor ook gebruikt, ben je helemaal spekkoper >:)
Dit is toch niet hoe hybride warmtepompen werken of wel?
Maar ergens wel een tof idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Wuursj schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:06:
Ben je met diesel-electric mogelijk beter uit. Een liter diesel heeft ongeveer 150% de energieinhoud van LPG maar is wel 2x zo duur.
Dus kwa prijs/eenheid energie is diesel wat duurder. Maar wanneer je de motor efficienter kan laten lopen en minder waste heat hebt dan levert het onder aan de streep meer warmte op.

Daarbij, geen gesleep met zware flessen.

Er is een periode geweest in oktober/november/december dat met een goede terugleververgoeding je geld kon verdienen met een diesel generator, zelfs zonder warmte terugwinning.
Ben er zelf niet aan begonnen, want ik weet te weinig van de technische kant van zo'n generator en hoe die terug te laten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
hjtuinenburg schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:41:

Aardgas kost inmiddels rond de €3,77
Ik zou zeggen zoek een andere energiemaatschappij (voor gas). Aardgas kost tot nu toe in 2023 'maar' 1.29 - 1.46 bij de energiemaatschappijen die dynamische tarieven aanbieden. (En een kWh stroom is ook nog niet boven het prijsplafond niveau van 40 cent gekomen 8)

protip: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-09 18:18
Ik betaal nu €0,96 voor een m3 aardgas.
Oud contract.
Maar dit is wel een interessant topic om te volgen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:48
slightly offtopic. Maar in Spanje is het nog doodnormaal om op deze manier je huis te verwarmen/koken.

https://www.cepsa.es/es/p...ellas-de-butano-y-propano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EpicTurbo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 03:15:
... 30cent kwh nu ook. (cop van 3, 1eu = 1kwh, 30%)
Je rekent hier verkeert om.
30cent kwh nu ook. (cop van 3, €0,10 = 1kwh aan warmte.

En cop van 4 - 6 is met een goede warmtepomp ook bereikbaar. 30 / 6 zou 5cent / kWh zijn...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03
Ik stook mijn huis al een twee maanden met een eenvoudig gas kachel en een LPG gasfles. Hij staat alleen aan als ik thuis ben (werkdagen na 17:00 en het hele weekend) en dan kost mij elke week ongeveer 14 euro. Dat is puur als bijverwarming dus ik kan je nog niet precies vertellen hoeveel energie ik er precies mee bespaar helaas.

De gasfles vul ik zelf bij een lokaal tankstation voor 69 cent per liter. Uiteraard doe ik dit met een gekeurde LPG fles die je maximaal 80% kan vullen.

[ Voor 19% gewijzigd door mortal op 06-02-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:22

Wuursj

want worst is al bezet

boxlessness schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Ben je met diesel-electric mogelijk beter uit. Een liter diesel heeft ongeveer 150% de energieinhoud van LPG maar is wel 2x zo duur.
Dus kwa prijs/eenheid energie is diesel wat duurder. Maar wanneer je de motor efficienter kan laten lopen en minder waste heat hebt dan levert het onder aan de streep meer warmte op.

Daarbij, geen gesleep met zware flessen.
Wellicht, maar in een leefomgeving verstook ik liever gas dan diesel. Geeft toch minder nare lucht.

In de tuinbouw wordt dit overigens ook gedaan: kassen warm houden met de 'rest' warmte van gas generators en de electriciteit verkopen aan het net. Helemaal nieuw is het niet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicTurbo
Ik stook met 80kg propaanflessen met 2 gaskachels.

Een lincar 9006 4kw. Gratis gekregen en voor 50eu omgebouwd naar propaan. (80% rendement)

Beide 10jaar oud en in topconditie.

Een wellstraler 84hrmilHR 9kw (90% rendement). Gekocht voor 75eu.

Ik heb de flessen zelf gekocht voor 90eu denk ik.

Ik had geen keus, oud huis zonder CV en aardgas, er stond een kolenkachel, maar de prijs van kolen per kwh is nu evenveel als ik betaal voor propaan op fles.

30cent/kwh.

Flessengas is duur.... En kolen ook!
Lpg-flessen zijn ook erg duur. Maar dan kan je wel in belgie aan de pomp tanken voor 10cent kwh..
Propaanank in de tuin of toch aardgas in woning trekken...

Een warmtepomp echt niet! Snap het nut er niet van. Je bent al verplicht zonnepanelen te hebben, en zulke investeringen voor evenveel te betalen als gas.... Want als je logisch nadenkt. Om 1kw elentriek te maken is 3kw gas nodig, en de investeringen in hernieuwbare bronnen kosten ook veel en moeten ook worden terugverdiend. MAW gas zal altijd minstens 3x goedkoper zijn als elektriciteit zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicTurbo
onetime schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Je rekent hier verkeert om.
30cent kwh nu ook. (cop van 3, €0,10 = 1kwh aan warmte.

En cop van 4 - 6 is met een goede warmtepomp ook bereikbaar. 30 / 6 zou 5cent / kWh zijn...
Neen! In belgie betaal je dik 80cent/kwh + alle extras bijna 1eu/kwh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicTurbo
Wuursj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Wellicht, maar in een leefomgeving verstook ik liever gas dan diesel. Geeft toch minder nare lucht.

In de tuinbouw wordt dit overigens ook gedaan: kassen warm houden met de 'rest' warmte van gas generators en de electriciteit verkopen aan het net. Helemaal nieuw is het niet.
Zeer interessant, nog nooit van gehoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicTurbo
mortal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:59:
Ik stook mijn huis al een twee maanden met een eenvoudig gas kachel en een LPG gasfles. Hij staat alleen aan als ik thuis ben (werkdagen na 17:00 en het hele weekend) en dan kost mij elke week ongeveer 14 euro. Dat is puur als bijverwarming dus ik kan je nog niet precies vertellen hoeveel energie ik er precies mee bespaar helaas.

De gasfles vul ik zelf bij een lokaal tankstation voor 69 cent per liter. Uiteraard doe ik dit met een gekeurde LPG fles die je maximaal 80% kan vullen.
In Belgie? En wat zegt de pomphouder erop? Welke regio mss? Lpg en mazout (gasolie) zijn per kwh evenduur. Een vriend van me heeft zo een chinese diesel heater, dat ding maakt een herrie joh, da's precies een turbojet op vollast! Is wel heel cheap... Hy heeft aan de uitlaat ook een radiator hangen met een condens afvoer aan de radiator onderaan = extra rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
EpicTurbo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:53:
Een warmtepomp echt niet! Snap het nut er niet van. Je bent al verplicht zonnepanelen te hebben, en zulke investeringen voor evenveel te betalen als gas.... Want als je logisch nadenkt. Om 1kw elentriek te maken is 3kw gas nodig, en de investeringen in hernieuwbare bronnen kosten ook veel en moeten ook worden terugverdiend. MAW gas zal altijd minstens 3x goedkoper zijn als elektriciteit zijn!
Een moderne steg centrale draait op 60% efficientie en dat is nog zonder WKK, dan stijgt namelijk het rendement tot boven de 80%.

Gooi daar een seasonal COP tegen aan van 4 en je haalt veel meer warmte uit dezelfde kuub gas dan als je het thuis in de fik zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicTurbo
Oilman schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Een moderne steg centrale draait op 60% efficientie en dat is nog zonder WKK, dan stijgt namelijk het rendement tot boven de 80%.

Gooi daar een seasonal COP tegen aan van 4 en je haalt veel meer warmte uit dezelfde kuub gas dan als je het thuis in de fik zet.
Ik reken steeds 3. Enkel 4 bij grondboring. Die warmtepompen vind ik wel interessant maar alweer de prijs he...

Heb me net even ingelezen over stegg en wkk. 80% rendement is al de moeite, en die investeringen zijn niets vergeleken met een kerncentrale.

Jha een warmtepomp kan nog steeds...
Pagina: 1