Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Hallo allemaal, ik heb een probleem. Mijn energiecontract loop af volgende maand, ik heb een 1-persoons huishouden en sinds een halfjaar een slimme meter. Daarvoor was mijn maandelijks verbruik gemiddeld voor 1 persoon, zuinig zat. Sinds ik die slimme meter heb is dit opeens 550kwh per maand(!!!!). Nu had ik al die tijd een vast contract maar als ik voor deze hoeveelheden moet gaan betalen met de nieuwe tarieven wordt dat niet meer zo grappig. Nu ben ik na wat onderzoek erachter gekomen dat ik een continu actueel vermogen verbruik van ongeveer 500watt, ofwel 0,5kwh. Dit tikt natuurlijk behoorlijk aan als dit 24uur per dag zo is. Bovenop die 500watt komt nog wat ik zelf echt aan het verbruiken ben, komt neer op ongeveer 650watt als mijn tv, lampjes, koelkast etc aantstaan. Ik ben erachter dat zelfs als ik al mijn stoppen uitzet, dus dan heb ik nergens in mijn kleine appartement stroom, er een continu actueel vermogen wordt geleverd van 0,5kwh. Terwijl als je stoppen uitstaan de slimme meter natuurlijk gewoon 0,0000 aan zou moeten geven.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand dit ooit eerder gehoord/meegemaakt? Wat kunnen hier oorzaken van zijn, wordt ik dan afgetapt of kan die slimme meter gewoon kapot zijn? Het is precies begonnen toen ik de slimme meter ontving. Contact heb ik al opgenomen met mijn energieleverancier maar die kunnen niks en verwijzen mij door naar netbeheer, maar eerst wilde ik hier informeren.

Alvast bedankt voor het meedenken

[ Voor 198% gewijzigd door teacher op 04-10-2022 19:36 ]

Beste antwoord (via Oliver op 04-10-2022 15:48)

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 19:53
Dat heeft hij al gedaan.
Nee, hij heeft zijn energieleverancier gecontacteerd. Die kan er niets aan doen, die leveren enkel stroom obv de gegevens die zij van de netbeheerder krijgen.

Als alle stoppen echt uit zijn moet het verbruik echt 0 zijn, zo niet dan klopt er iets niet en is de netbeheerder de juiste partij om te benaderen.

[ Voor 7% gewijzigd door hjtuinenburg op 04-10-2022 15:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:01

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Als je nou eens even alle groepen thuis uitgooit, weet je snel genoeg of het inderdaad aan de slimme meter ligt....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Die meter is verrot, netbeheerder contacten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Sparhawk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:25:
Als je nou eens even alle groepen thuis uitgooit, weet je snel genoeg of het inderdaad aan de slimme meter ligt....
Dat heeft ie al gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
Netbeheerder bellen. Afgenomen elektriciteit moet 0 zijn als je alle groepen uitzet.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 04-10-2022 15:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Dat heeft hij al gedaan.
Nee, hij heeft zijn energieleverancier gecontacteerd. Die kan er niets aan doen, die leveren enkel stroom obv de gegevens die zij van de netbeheerder krijgen.

Als alle stoppen echt uit zijn moet het verbruik echt 0 zijn, zo niet dan klopt er iets niet en is de netbeheerder de juiste partij om te benaderen.

[ Voor 7% gewijzigd door hjtuinenburg op 04-10-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Sparhawk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:25:
Heb ik al gedaan, dan gaat hij dus van ongeveer 0,65kw naar 0,5 kw. Waar die 0,15 dus gewoon mijn echte verbruik zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Barrycade

Through the...

Gokje: de verlichting van de flat zit op je aansluiting aangesloten. Heb je bij je test de hoofdschakelaar omgezet of alleen de groepen?
Als je nog verbruik hebt na het omzetten van je hoofdschakelaar dan gaat daar iets fout.
Als het licht op de gang uit gaat weet je wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wat geeft de eigenaar van de meter aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:28:
Gokje: de verlichting van de flat zit op je aansluiting aangesloten. Heb je bij je test de hoofdschakelaar omgezet of alleen de groepen?
Als je nog verbruik hebt na het omzetten van je hoofdschakelaar dan gaat daar iets fout.
Als het licht op de gang uit gaat weet je wat er aan de hand is.
Heb de hoofdschakelaar uitgezet inderdaad, blijft verbruik aangeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Oliver schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Heb de hoofdschakelaar uitgezet inderdaad, blijft verbruik aangeven.
Is er al gezegd dat je de netbeheerder moet bellen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:33

Bob

Testen ze zo'n meter niet na installatie? Dit hadden ze direct kunnen zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 22:09

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Dan is het heel simpel z.s.m. contact opnemen omdat je nu geld verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Silent7 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:29:
Dat is de netbeheerder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Silent7 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:29:
Heb de netbeheerder al een keer gebeld, die proberen mij steeds terug te sturen naar mijn energieleverancier die overduidelijk niks kan doen. Lijkt wel alsof ze mij niet geloven en beweren dat het onmogelijk is dat die slimme meter kapot is. Ze doen er alles aan om niet langs te hoeven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
ds23man schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Dat is de netbeheerder....
heheh mooi he zo'n top[ic waar iedereen zo'n beetje hetzelfde zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
@Oliver zeg ze dat je de rekening van het gebruik bij afsluiten hoofdschakelaar door stuurt naar hen.500w continu
Wat vervelend, ze kunnen hem gewoon uitlezen en dan zien dat ie fout is, bah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Slimme meters blijken niet altijd betrouwbaar:
https://www.security.nl/p...ende+slimme+meters+bekend

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Oliver schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Heb de netbeheerder al een keer gebeld, die proberen mij steeds terug te sturen naar mijn energieleverancier die overduidelijk niks kan doen. Lijkt wel alsof ze mij niet geloven en beweren dat het onmogelijk is dat die slimme meter kapot is. Ze doen er alles aan om niet langs te hoeven komen.
Maar heb je aangegeven dat met alle groepen en zelfs de hoofdschakelaar uit je meter nog verbruik aangeeft, of heb je een heel verhaal gehouden over dat je denkt dat het aan je slimme meter ligt?

Want het heeft weinig met het slimme deel van je meter te maken, het klinkt alsof het gewoon een kapotte meter is. Je moet daarbij dus niet vergeten dat de klantenservice van een netbeheerder dagelijks meerdere mensen spreekt met rare complottheorieën over 5G en slimme meters e.d..

Dus gewoon heel duidelijk en kort zijn, niet meer informatie geven dan nodig/waar ze om vragen, en dan hebben ze gewoon heel simpel de verplichting om iemand langs te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
En hier nog een van Tweakers zelf : nieuws: Honderden slimme meters geven door sensordefect mogelijk foute meters...

Misschien even kijken welke meter je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
Oliver schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

En wat is hun reactie als jij aangeeft dat zelfs met de hoofdschakeler uit er nog steeds een afname is van 500W continu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Bellen.
"hoofdschakelaar staat uit, meter geeft gebruik 500W aan.
Los het op of ik leg de rekening bij jullie neer via https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Dank, had ik gezien, staat hij niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

En wat is hun reactie als jij aangeeft dat zelfs met de hoofdschakeler uit er nog steeds een afname is van 500W continu?
Dat ik naar mijn energieleverancier moet bellen... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Maar heb je aangegeven dat met alle groepen en zelfs de hoofdschakelaar uit je meter nog verbruik aangeeft, of heb je een heel verhaal gehouden over dat je denkt dat het aan je slimme meter ligt?

Want het heeft weinig met het slimme deel van je meter te maken, het klinkt alsof het gewoon een kapotte meter is. Je moet daarbij dus niet vergeten dat de klantenservice van een netbeheerder dagelijks meerdere mensen spreekt met rare complottheorieën over 5G en slimme meters e.d..

Dus gewoon heel duidelijk en kort zijn, niet meer informatie geven dan nodig/waar ze om vragen, en dan hebben ze gewoon heel simpel de verplichting om iemand langs te sturen.
Ja ben heel kort en bondig geweest. Heb nu genoeg bevestiging dat het niet aan mij ligt, ga morgen bellen zodat ze langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Oliver schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Dat ik naar mijn energieleverancier moet bellen... :F
Er werken nogal wat mensen zonder kennis bij de klantenservice, ik heb er ook een aan de lijn gehad die ontkende wat in hun eigen brief stond :+
Gewoon opnieuw bellen, of vragen naar iemand die wel weet waar ze het over hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Succes gewenst alvast. Geeft de slimme meter wat aan bij uitgeschakelde hoofdschakelaar? Bij mij gaat de meter namelijk ook uit.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Barrycade

Through the...

Trouwens nu ik er over nadenk kan het zijn dat ze de verlichting / iets anders buiten je hoofdschakelaar om hebben aangesloten?

Zie je geen gekke vertakkingen na je meter die niet door je hoofdschakelaar lopen? Foto'tje van de meterkast kan wonderen doen wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix kwh->kW :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:52:
Trouwens nu ik er over nadenk kan het zijn dat ze de verlichting / iets anders buiten je hoofdschakelaar om hebben aangesloten?

Zie je geen gekke vertakkingen na je meter die niet door je hoofdschakelaar lopen? Foto'tje van de meterkast kan wonderen doen wellicht?
Nee, is een doodnormale meterkast, heb bij de buren gevraagd of ik even mocht kijken, zag er exact hetzelfde uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:17
Oliver schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:23:
Hallo allemaal, ik heb een probleem. Mijn energiecontract loop af volgende maand, ik heb een 1-persoons huishouden en sinds een halfjaar een slimme meter. Daarvoor was mijn maandelijks verbruik gemiddeld voor 1 persoon, zuinig zat. Sinds ik die slimme meter heb is dit opeens 550kwh per maand(!!!!). Nu had ik al die tijd een vast contract maar als ik voor deze hoeveelheden moet gaan betalen met de nieuwe tarieven wordt dat niet meer zo grappig.
Uhm... een vast contract wil echt niet zeggen dat je een vast bedrag betaalt! Alleen dat de tariefen (per kWh dus) gedurende de contractperiode niet wijzigen. Als je continue 500W ‘verbruikt’ gaat dat dus echt wel op de eind-afrekening staan. Je zult dat dus met terugwerkende kracht moeten zien te corrigeren als je niet de hoofdprijs wilt betalen! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Maarten69 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:52:
Succes gewenst alvast. Geeft de slimme meter wat aan bij uitgeschakelde hoofdschakelaar? Bij mij gaat de meter namelijk ook uit.
De meter blijft wel aan staan, maar springt wel van 0,65 kW naar de 0,5kW die dan een beetje schommelt. maar blijft rond die 0,5 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Vloris schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Uhm... een vast contract wil echt niet zeggen dat je een vast bedrag betaalt! Alleen dat de tariefen (per kWh dus) gedurende de contractperiode niet wijzigen. Als je continue 500W ‘verbruikt’ gaat dat dus echt wel op de eind-afrekening staan. Je zult dat dus met terugwerkende kracht moeten zien te corrigeren als je niet de hoofdprijs wilt betalen! :o
Daar ben ik van op de hoogte, het eerste halfjaar veel minder dan mijn termijnbedrag verbruikt gelukkig, dus het compenseert met het tweede half jaar waar het natuurlijk veel hoger is. Maar heb al gelezen dat als het blijkt dat het niet klopt het met terugwerkende kracht aangepast zal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-06 20:24
Oliver schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Nee, is een doodnormale meterkast, heb bij de buren gevraagd of ik even mocht kijken, zag er exact hetzelfde uit.
Dus.. Al je stoppen/ schakelaars na de slimme meter uit > verbruik van 500W. Bel de netbeheerder en zeg dat ze per direct langskomen. Volgens hun (ze hebben het zelf 'goed' aangesloten) gaat er dan buiten de meterkast om 500W zonder beveiliging je woning in. Levensgevaarlijk!

Ik verwacht niet dat er zo'n installatiefout is. Slechts dat de meter kapot is.

[ Voor 7% gewijzigd door Crahsystor op 04-10-2022 16:02 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wel de storingsdienst bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:21
Hoe kan de meter nog iets aangeven als de hoofdzekering uitstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14
Hielko schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:13:
Hoe kan de meter nog iets aangeven als de hoofdzekering uitstaat?
Omdat de hoofdschakelaar na de meter zit. De hoofdzekering zit voor de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Zet de hoofdzekering uit en gaat dan ergens het licht uit?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:30
Als je zelf er veilig genoeg bij voelt maak dan de groepenkast eens open en plaats een foto waarbij de kabels uit je Meter naar je hoofdschakelaar lopen. Dan kan er hier wel beoordeeld worden of er een "illegale" aftakking zit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Maarten69 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:19:
Zet de hoofdzekering uit en gaat dan ergens het licht uit?
De hoofdzekering zit in een verzegelde kast, vóór de verbruiksmeter. Verzegeld zodat je niet vóór de meter af kan takken, dan zou je eenvoudig illegaal stroom kunnen afnemen die niet door de verbruiksmeter wordt geregistreerd.

Enige manier om de hoofdzekering uit te krijgen is (NIET DOEN, GEVAARLIJK) twee zware tangen en een stuk draad pakken en na de de hoofdzekering en vóór de normale stoppen kortsluiting maken. En dan de netbeheerder bellen omdat de hoofdstop kapot is. Maar dan weet je nog niets, want dan valt de verbruiksmeter ook uit lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:50
hjtuinenburg schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

De hoofdzekering zit in een verzegelde kast, vóór de verbruiksmeter. Verzegeld zodat je niet vóór de meter af kan takken, dan zou je eenvoudig illegaal stroom kunnen afnemen die niet door de verbruiksmeter wordt geregistreerd.

Enige manier om de hoofdzekering uit te krijgen is (NIET DOEN, GEVAARLIJK) twee zware tangen en een stuk draad pakken en na de de hoofdzekering en vóór de normale stoppen kortsluiting maken. En dan de netbeheerder bellen omdat de hoofdstop kapot is. Maar dan weet je nog niets, want dan valt de verbruiksmeter ook uit lijkt me.
Je kan de verzegeling rustig verbreken. Alleen opnieuw laten verzegelen na onrechtmatige zegelverbreking kost iets van €60. Als ze daarbij fraude constateren is de prijs op aanvraag :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
The-Source schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:26:
Als je zelf er veilig genoeg bij voelt maak dan de groepenkast eens open en plaats een foto waarbij de kabels uit je Meter naar je hoofdschakelaar lopen. Dan kan er hier wel beoordeeld worden of er een "illegale" aftakking zit.
Dit is natuurlijk de manier om te controleren of er daadwerkelijk iets buiten de hoofdschakelaar maar wel via de verbruiksmeter wordt afgenomen. De vraag is waarom iemand dat zo zou doen. Een aftakking naar een "derde" die stroom afneemt zou logischerwijs toch ook van achter een stop kunnen aftakken ipv vóór de hoofdschakelaar. Niet eenvoudig aan te leggen, brandgevaarlijk etcetera.

Maar ik zou zelf geen capriolen uithalen maar lekker de netbeheerder erbij halen. Mocht er e.e.a. illegaal afgetapt worden kan de netbeheerder gelijk de betreffende stroom in rekening brengen bij de aftapper, en de TS crediteren voor het geschatte bedrag in het verleden.

Maat te verwachten is meer dat de meter niet klopt, ook aangezien e.e.a. begon toen de meter vervangen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
GermanPivo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Je kan de verzegeling rustig verbreken. Alleen opnieuw laten verzegelen na onrechtmatige zegelverbreking kost iets van €60. Als ze daarbij fraude constateren is de prijs op aanvraag :+
Kortsluiting veroorzaken en stop herstellen doen de de eerste keer meestal gratis. Kan ik uit betrouwbare bron melden, ging iets fout bij het aanleggen van het oplaadpunt voor de auto.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ik kan daar hier gewoon bij hoor (automaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Oliver er is iets niet helemaal goed gegaan, ik heb je startpost weer hersteld. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:37:
@Oliver er is iets niet helemaal goed gegaan, ik heb je startpost weer hersteld. :Y
Ik wilde eigenlijk het topic verwijderen, omdat ik mijn antwoord heb. Hoe kan ik mijn account deactiveren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een topic wordt niet verwijderd als het is opgelost (anders zou dit forum erg leeg zijn ;) ) en blijft dus bestaan als naslagwerk voor iemand na jou met hetzelfde probleem.

Verder getuigt het van goede forumetiquette als je, na je initiele vraag, je je topic bijhoudt met nieuwe ontwikkelingen. Waarvoor dank :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Hi, nog even een update op dit geval. Netbeheerder langsgeweest voor controle slimme meter. Deze bleek verkeerd aangesloten te zijn. Mijn elektrische boiler zat op twee manieren aangesloten, via de timer die regelt dat hij snachts opwarmt en via een andere draad die ervoor zorgde dat hij constant ongeveer 0,480kw leverde..... Dit draadje losgehaald en mijn verbruik schoot zo omlaag naar een normaal verbruik.. Hier had ik dus zelf nooit achter kunnen komen aangezien de slimme meter verzegeld is natuurlijk. Rapport is opgemaakt en hopelijk met terugwerkende kracht correcties ontvangen. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:10
Oliver schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:33:
Hi, nog even een update op dit geval. Netbeheerder langsgeweest voor controle slimme meter. Deze bleek verkeerd aangesloten te zijn. Mijn elektrische boiler zat op twee manieren aangesloten, via de timer die regelt dat hij snachts opwarmt en via een andere draad die ervoor zorgde dat hij constant ongeveer 0,480kw leverde..... Dit draadje losgehaald en mijn verbruik schoot zo omlaag naar een normaal verbruik.. Hier had ik dus zelf nooit achter kunnen komen aangezien de slimme meter verzegeld is natuurlijk. Rapport is opgemaakt en hopelijk met terugwerkende kracht correcties ontvangen. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Maar een elektrische boiler zit achter de meter?
Dus verantwoordelijkheid van de eigenaar, niet netbeheerder.
Dus waarom zouden er dan correcties mogen komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 17:42
Het verhaal is erg wazig, die boiler zit achter je slimme meter daar heeft de netbeheerder niets mee te maken en is ook niet verzegeld.

Wat tussen de hoofdzekering en de slimme meter zit is wel verzegeld en van de netbeheerder.

In dit geval ga je ook geen correcties ontvangen en is het een fout van de installateur die de meterkast toendertijd heeft ingericht, je loopt eerder de kans om een rekening te krijgen van de netbeheerder van het onterecht laten komen.

Dus eigenlijk stond je boiler 24/7 aan, waarom je hier niet achter kwam door groepen uit te zetten ontgaat mij.
Die andere draad was vermoedelijk een bypass of dat minstens 1 element aan blijft ten alle tijden om redenen.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2022 13:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:42:
Het verhaal is erg wazig, die boiler zit achter je slimme meter daar heeft de netbeheerder niets mee te maken en is ook niet verzegeld.

Wat tussen de hoofdzekering en de slimme meter zit is wel verzegeld en van de netbeheerder.

In dit geval ga je ook geen correcties ontvangen en is het een fout van de installateur die de meterkast toendertijd heeft ingericht, je loopt eerder de kans om een rekening te krijgen van de netbeheerder van het onterecht laten komen.

Dus eigenlijk stond je boiler 24/7 aan, waarom je hier niet achter kwam door groepen uit te zetten ontgaat mij.
De boiler zat direct op de slimme meter aangesloten.. daarom heb ik dit zelf niet kunnen achterhalen. Degene die de slimme meter heeft aangesloten heeft de boiler op twee manieren aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
Medic schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Maar een elektrische boiler zit achter de meter?
Dus verantwoordelijkheid van de eigenaar, niet netbeheerder.
Dus waarom zouden er dan correcties mogen komen?
Omdat de netbeheerder de slimme meter verkeerd heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:42:

Die andere draad was vermoedelijk een bypass of dat minstens 1 element aan blijft ten alle tijden om redenen.
Op het moment dat je al je stroom uitzet gaat je slimme meter niet uit, die zal altijd aan blijven staan en als dan de boiler op de slimme meter direct zit aangesloten blijft die dus leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 17:42
Oliver schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Op het moment dat je al je stroom uitzet gaat je slimme meter niet uit, die zal altijd aan blijven staan en als dan de boiler op de slimme meter direct zit aangesloten blijft die dus leveren.
Ja dat snap ik, knap gevaarlijk als die niet achter een groep zat hier kunnen doden door vallen als een installateur onderhoud had uitgevoerd aan de boiler en ervan uitging dat de stroom eraf was gezien alle groepen uit waren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Ja dat snap ik, knap gevaarlijk als die niet achter een groep zat hier kunnen doden door vallen als een installateur onderhoud had uitgevoerd aan de boiler en ervan uitging dat de stroom eraf was.
Exact wat de Stedin meneer ook zei, levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:30

sapphire

Die-hard pruts0r

dit voegt niets toe aan dit topic

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 31-10-2022 17:53 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:10
Oliver schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Dus wel achter de meter, maar voor de groepen?
Dan zal je geen compensatie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:03
In dit geval klinkt het alsof de slimme meter monteur (de meter is meestal slimmer dan de monteur 😜) bij het verwijderen van het boilerrelais/tf ontvanger een foutje heeft gemaakt. Voorheen werdt de boiler snachts opgewarmd op het destijds goedkope nachttarief. En het signaal hiervan kwam van de netbeheerder. Bij het plaatsen van de nieuwe meter heeft de monteur de verkeerde draad aangesloten waardoor de boiler nu 24/7 staat te verwarmen. Mocht dit de situatie zijn dan lijkt het mij toch logisch dat de netbeheerder tenminste een deel van het extra verbruik vergoed aangezien die dit ook veroorzaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfrancke
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-12-2023
Rapport is opgemaakt en hopelijk met terugwerkende kracht correcties ontvangen.
Ben benieuwd: heb je nog wel eens correcties ontvangen? En hoe hebben ze dat administratief geregeld? Via netbeheerder, of via energieleverancier? (Heb zelf een soortgelijke zaak lopen...)
Pagina: 1