Glasvezel internet experiabox overslaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ga binnenkort over van kabel naar glasvezel. Momenteel staat mijn Ziggo modem in bridge modus, met erachter een eigen router.

De experia modem/router die ik krijg (v10) lijkt die optie niet te ondersteunen. Omdat er in de glasvezel setup ook nog een glasvezel modem lijkt te zitten (genexis ding) vroeg ik me af of mensen ervaring hebben met de experiabox overslaan. Genexis als modem en mijn edgerouter daarachter.

Voor de volledigheid :
Youfone glasvezel internet
Geen tv of vaste telefonie

Ik kan er online maar weinig over vinden, misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
Hier een topic gericht op Youfone: [Youfone Internet/TV] Ervaringen & Discussie waar gebruikers weer doorverwezen worden naar het kpn topic voor eigen apparatuur.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Bij welke internet provider zit je nu en ga je heen? Je hebt het over een Ziggo modem met een Experiabox router (dat is KPN dacht ik) op een Youfone glasvezel internet :). Maar in principe is dit tegenwoordig zeker mogelijk, sinds de vrije modem-keuze wet erdoorheen is. Raadpleeg daarvoor de websites van jou internet provider.

Daarnaast is bridge-modes niet verplicht om een eigen router te gebruiken in je netwerk. Je kunt prima jou eigen router op een LAN port van de experiabox aansluiten. Let er dan alleen wel op dat je Wifi en DHCP uitzet op de Experiabox. Qua portforwarding kun je dan de router nog in de DMZ zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:04:
Hier een topic gericht op Youfone: [Youfone Internet/TV] Ervaringen & Discussie waar gebruikers weer doorverwezen worden naar het kpn topic voor eigen apparatuur.
In het Youfone topic kon ik niets vinden eigenlijk. Ik zal het kpn topic eens doorspitten ook.
n9iels schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:04:
Bij welke internet provider zit je nu en ga je heen? Je hebt het over een Ziggo modem met een Experiabox router (dat is KPN dacht ik) op een Youfone glasvezel internet :). Maar in principe is dit tegenwoordig zeker mogelijk, sinds de vrije modem-keuze wet erdoorheen is. Raadpleeg daarvoor de websites van jou internet provider.

Daarnaast is bridge-modes niet verplicht om een eigen router te gebruiken in je netwerk. Je kunt prima jou eigen router op een LAN port van de experiabox aansluiten. Let er dan alleen wel op dat je Wifi en DHCP uitzet op de Experiabox. Qua portforwarding kun je dan de router nog in de DMZ zetten.
Nu bij Ziggo. Ik wil dus niet mijn eigen modem gebruiken, maar vroeg me af of in een glasvezel setup de modem functionaliteit nu in het genexis kastje zit of in de experiabox. In het eerste geval is de experia box alleen maar aan het routeren, en zou ik benieuwd zijn of het mogelijk is om hem helemaal over te slaan, dus genexis naar mijn eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
nietorigineel schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:58:
Ik ga binnenkort over van kabel naar glasvezel. Momenteel staat mijn Ziggo modem in bridge modus, met erachter een eigen router.

De experia modem/router die ik krijg (v10) lijkt die optie niet te ondersteunen. Omdat er in de glasvezel setup ook nog een glasvezel modem lijkt te zitten (genexis ding) vroeg ik me af of mensen ervaring hebben met de experiabox overslaan. Genexis als modem en mijn edgerouter daarachter.

Voor de volledigheid :
Youfone glasvezel internet
Geen tv of vaste telefonie

Ik kan er online maar weinig over vinden, misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen.
Youfone heeft dat gewoon op de website staan:
https://www.youfone.nl/thuis/vrije-modem-keuze

Router aan de Genexis ONT prikken, PPPoE over tagged VLAN6 instellen met MTU 1500 en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Zo gewoon staat het er ook weer niet, en die link gaat weer over modem en niet router. Maar goed als ik het nu samenvat voor mijzelf :
  • Genexis ont is inderdaad ook een modem, en je hebt in de basis voldoende aan enkel een router erachter
  • De router moet dan wel tagged vlan en pppoe ondersteunen
  • Op https://netwerkje.com/eigen-router staat een op zich heldere uitleg
  • Op die site niks over mtu instellingen, maar blijkbaar belangrijk dat die op 1500 staat
  • in volgend topic staat daar meer detail overhttps: //gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619341
  • In dat tweakers topic dan weer wachtwoorden en usernames die volgens netwerkje.com niet nodig zijn
Als de boel hier geïnstalleerd is in ieder geval opties om eens te proberen. De informatie is niet overal eenduidig, maar wat ik wil lijkt niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is ook wel zo dat je niet een goedkoop prul moet kiezen als je een eigen router wilt gebruiken.
Modem is bij glasvezel geen sprake van, ookal noemt men de primaire router altijd voor het gemak wel zo.

Als je namelijk een tplink wifi router van een paar tientjes gaat gebruiken dan is de Experiabox echt een beter apparaat.

Wil je het makkelijk hebben, neem dan een Fritzbox uit de nieuwere series, die heeft ook een profiel ingebakken voor je provider en hoef je niet alles handmatig te configureren qua mtu, vlan en pppoe settings.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Voornaamste reden om het te onderzoeken is dat aan mijn edgerouter 5 POE nu access points hangen die van stroom worden voorzien via dat router. Met alleen de Experiabox kom ik er dus sowieso niet, en op zich presteerde de edgebox naar tevredenheid achter het Ziggo modem (voor mijn gevoel stabieler dan het ziggo modem zelf laten routeren).

Volgende stap is uitvinden of pppoe en tagged vlan in te stellen is op dat router, en zo ja hoe. Dat zat niet bij de eerste paar zoekresultaten op google, dus waarschijnlijk start ik met een poe switch achter de experiabox en zoek ik dat daarna op mijn gemakje uit.

Dank allen voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:23
nietorigineel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:28:
Voornaamste reden om het te onderzoeken is dat aan mijn edgerouter 5 POE nu access points hangen die van stroom worden voorzien via dat router. Met alleen de Experiabox kom ik er dus sowieso niet, en op zich presteerde de edgebox naar tevredenheid achter het Ziggo modem (voor mijn gevoel stabieler dan het ziggo modem zelf laten routeren).

Volgende stap is uitvinden of pppoe en tagged vlan in te stellen is op dat router, en zo ja hoe. Dat zat niet bij de eerste paar zoekresultaten op google, dus waarschijnlijk start ik met een poe switch achter de experiabox en zoek ik dat daarna op mijn gemakje uit.

Dank allen voor de info.
Een Edgerouter is juist bij uitstek geschikt hiervoor.
Het makkelijkste vanuit een factory reset. Maar als je dat niet wil hoef je alleen een 2 tal interfaces aan te maken.
Bijvoorbeeld:
Eth0
Creeër interface eth0.6
Creeër PPPoE verbinding op eth0.6
Gebruikersnaam/wachtwoord maakt niet uit. Vaak wordt kpn/kpn aangehouden.
Let wel goed op de firewall. Die zal je ook handmatig moeten aanmaken. Zie hiervoor de documentatie van Ubiquiti. Om zeker te zijn dat de firewall goed geconfigureerd wordt kan je voor het gemak de wizard volgen. Wizards verwijderen wel de huidige config dus zelfde effect als een factory reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Bedankt @Kasper1985 , ik had al het vermoeden dat een edgerouter dit zou moeten kunnen, al had ik het zo snel niet gevonden nog. Mooi klusje voor een keer in een regenachtig weekend, want ik doe te weinig met netwerken om er met dit soort puntsgewijze instructies zonder meer uit te komen.
Pagina: 1