Aardlekschakelaar klapt eruit bij UITzetten stekkerdoos PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 10:18
Ik heb vorige week op zolder een nieuwe wcd geplaatst. Deze is geaard (net als de rest op zolder), en ik heb de draden bijgeprikt in de lasklem in kabeldoos. Leek allemaal goed te zijn gegaan. Vorige week computer aangehad, en daarna weer uitgezet en stekkerdoos (met overspanningsbeveiliging) uitgezet. So far so good.

Nu heb ik vanmorgen weer achter de computer gezeten, en na uitzetten de stekkerdoos weer uitgezet, en klapte de aardlekschakelaar er uit. Dit drie keer achter elkaar.

In de oude situatie had ik de stekkerdoos van mijn computer en twee beeldschermen aangesloten op wcd die op kabeldoos was aangesloten. Nooit problemen gegeven, maar omdat de stekkerdoos achter knieschot naar andere kamer loopt wilde ik een nieuwe wcd. Op dezelfde kabeldoos heb ik nu dus nog een wcd aangesloten (geaard). Zie afbeelding voor situatie.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_BDPPKG0fXSa9vtYMLwX94bZCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTwAn8eoP2EMd0c7HfJ9K3RE.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SvenVis op 12-10-2022 15:27)

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:10
Heb je al wat dingen uitgesloten/geprobeerd?

Zoals de stekkerdoos op een andere groep en/of aardlek aansluiten en schakelen?
Of de stekker omdraaien in de wcd (polariteit omdraaien) wil ook nog wel eens wat meer duidelijkheid geven.

Wellicht creëer je met dat ding teveel lekstroom waardoor de aardlek eruit klapt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:10

Of de stekker omdraaien in de wcd (polariteit omdraaien) wil ook nog wel eens wat meer duidelijkheid geven.

Wellicht creëer je met dat ding teveel lekstroom waardoor de aardlek eruit klapt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVis
Serpz0r schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:19:

Bij de andere wcd heb ik het probleem niet. Het omdraaien van de stekker had ik nog niet geprobeerd, zal ik eens doen!

Verder dacht ik dat het aan mijn nieuwe wcd lag (goedkoopste bij de gamma, maar zou het ondanks prijs gewoon moeten doen zou ik zeggen). Vorige week had ik het probleem niet, dat is wel vreemd. Wat ook nog kan is dat er mss ergens teveel stof/zaagsel bij is gekomen, zal nog eens grondig kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Je hebt in die nieuwe wcd de aarding toch niet met de nul gewisseld? Dat werkt namelijk ook maar aangezien de aarding niet gemeten wordt door de aardlek kan dit wel eens een oorzaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wanneer klapt deze nu precies? Bij het uitzetten van de pc? of bij het omzetten van de schakelaar van je stekkerdoos?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
Hij klapte bij het uitzetten van mijn stekkerdoos.

Maar... Heb hem nu op verplaatst (is dubbele wcd), en sindsdien is het niet meer fout gegaan. Of het in het verplaatsen, of het opruimen van alle snoerzooi, of het anders aansluiten van de draadloze netwerkverbinder, zit weet ik niet, maar het lijkt opgelost.

Blijft vreemd, maar elke keer als ik nu de stekkerdoos uitzet, gaat het goed, dus ik doe het er maar mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ligone schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:35:
Je hebt in die nieuwe wcd de aarding toch niet met de nul gewisseld? Dat werkt namelijk ook maar aangezien de aarding niet gemeten wordt door de aardlek kan dit wel eens een oorzaak zijn.
Hoe bedoel je dit?

Als je de aardedraad in het nieuwe WCD op de nulaansluiting aansluit klapt hij er direct uit als je een verbruiker aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

timberleek schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Hoe bedoel je dit?

Als je de aardedraad in het nieuwe WCD op de nulaansluiting aansluit klapt hij er direct uit als je een verbruiker aansluit.
8)7 jup, je hebt gelijk! aangezien het bij het uitzetten van de stekkerdoos is was er al lang verbruik en kan dit dus niet de reden zijn! _O-
Pagina: 1