Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:00
Beste mensen, ik ben in het bezit van een 5900 X en na veel lezen op internet weet ik dat ze behoorlijk warm mogen worden en gaan worden. Echter heb ik mijn temperaturen nog steeds niet onder controle van de CPU. Dus hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Hier voor had ik een 5800X in mijn pc en deze bleef op ongeveer 75 graden qua temperatuur.

Hieronder alvast mijn pc specs:

Gigabyte X570 Gaming X moederbord
Gigabyte 3080Ti
Ryzen 5900 X met een scythe mugen 5 tower koeler

32 gb ram
750 W Corsair RM 750 psu
Behuizing is een Lian Li Lancool One kast

Ik heb 5 120 mm fans in mijn kast. 2x stuks coolermaster sickle flow 120 die lucht aanzuigen. 2 stuks boven in kast die uit blazen (stock bijgeleverd fans) en 1x uitblazen (coolermaster sickle flow 120) aan achterzijde.

De dingen die ik zelf al geprobeerd heb zijn:

- Processor 2x voorzien van Arctic Silver koelpasta en koeler opnieuw gemonteerd
- In ryzen master de curve optimizer gedraaid. Echter met mijn kast dicht loopt dan tijdens dat proces de temperatuur al naar 88-90 graden.
- De cpu cooler heb ik in de BIOS op volle snelheid gezet

- Kabelmanagement is ook allemaal in orde
- Moederbord laatste firmware gegeven
- Undervolten schijnt nog mogelijk te zijn echter ben ik daar niet zo in thuis, zou ook niet nodig moeten zijn vind ik.

De temperatuur blijft het eerste kwartier onder de 80 graden maar na verloop van tijd vliegt de temperatuur door de 80 graden. En met pieken van 90-92 graden tussendoor. Gemiddeld schommelt het warmste punt rond de 83-85 graden na 30 - 45 minuten.

Als ik de kast open maak loopt hij tussen de 80 en 85 graden maximaal als ik aan het gamen ben. Ik heb het probleem met name in Ark Survival maar ook in Killing Floor 2.

Logischerwijs zou ik gaan denken aan de airflow in mijn kast, echter met 5 fans en een goede cpu koeler zou dit toch moeten kunnen werken normaal.

Hebben jullie nog verdere suggesties ? Anders overweeg ik toch om terug te gaan naar een 5800X of andere behuizing te kopen of iets dergelijks.

Hieronder een foto van de binnenkant van mijn behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbN2U-03rxEsL689YGtMC5Up_7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OABURlla3XwgyzfIJbFILaWQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jerrot op 05-10-2022 10:34 . Reden: Aanpassing beschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat doet de temperatuur als je de kast open laat staan?

Voor de mensen dat willen weten hoe de kast eruit ziet: uitvoering: Lian Li Lancool One Digital Zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5djvpyW3ScscB2aP-QmEAfnZlIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2002166913.jpeg?f=imagegallery

Lijkt grote gaten te hebben center en zijkant dus lucht genoeg?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Damic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:01:
Wat doet de temperatuur als je de kast open laat staan?

Voor de mensen dat willen weten hoe de kast eruit ziet: uitvoering: Lian Li Lancool One Digital Zwart

[Afbeelding]

Lijkt grote gaten te hebben center en zijkant dus lucht genoeg?
Klopt de voorkant kan aan de zijkant en aan voorzijde waar de RGB zit genoeg lucht trekken. De temperaturen lopen na verloop van tijd ook omhoog tussen 75 en 85 graden. Meestal net onder de 80 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
Staat de scyth mugen wel goed gedraait? Dat deze ook vanaf de voorkant kast trekt en richting achterkant blaast?

Als je met kast open speelt, draaien alle fans dan ook en richting de goede kant?

Staan de case fans ook op maximaal?

Is er ruimte boven en achter je kast om de warme lucht kwijt te kunnen?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

Thomg

Aww yiss

Volgens de review
review: 19 midrange-ATX-kasten - De beste behuizingen van 60 tot 120 euro
is de kast vrij "ok", niet beroerd.

Dus dan ook de vraag hoe hard je de casefans laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D69kRjT1WhkXlWg45T8DoXSwQe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goZcwiVNh9OEG8qQD0lmXGA0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Cyriel85 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:12:
Staat de scyth mugen wel goed gedraait? Dat deze ook vanaf de voorkant kast trekt en richting achterkant blaast?

Deze staat goed. Voorkant trekt lucht aan en achterzijde uitblazende.

Als je met kast open speelt, draaien alle fans dan ook en richting de goede kant?

Ja die draaien ook en richting de goede kant.

Staan de case fans ook op maximaal?

Case fans heb ik nu allemaal volgas gezet. K heb hieronder de temperaturen gepost nu na een kwartier Ark survival te spelen

Is er ruimte boven en achter je kast om de warme lucht kwijt te kunnen?

Jazeker kast is rondom geheel vrij
@Thomg case fans heb ik nu volledig open gezet. Zie temperaturen hier onder na een kwartier Ark survival te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vraagje.

Als je cpu fan ook daadwerkelijk op je cpu zit? Waarom doet hij 850rpm?

En fan3. 2500rpm? Kan het zijn dat er nog iets verkeerd aangesloten is?

Ik kan je alleen niet echt uit ervaring met luchtkoelers helpen.
Ben met mijn 5950x begonnen met een Corsair h150.
Om daarna naar "echte" water-cooling over te stappen.

[ Voor 35% gewijzigd door jack zomer op 03-10-2022 22:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
jack zomer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:56:
Vraagje.

Als je cpu fan ook daadwerkelijk op je cpu zit? Waarom doet hij 850rpm?

En fan3. 2500rpm? Kan het zijn dat er nog iets verkeerd aangesloten is?
Ik zou het even beter moeten bekijken. De pc is namelijk door iemand anders aangesloten voor me. Tot op heden lijkt het met de aangepaste fan speeds beter te gaan.

Ik ga van de week nog eens verder testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

Thomg

Aww yiss

Die fanspeeds zijn all over the place.
Kan je even in een gesloten kast als het goed opgewarmd is delen wat de temperaturen en fanspeeds zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Bijna 20 graden delta tussen de CCD’s is ook niet ok. Zou bijna zeggen dat je koeler niet vlak op de cpu zit of dat de IHS danwel het contactvlak van de koeler niet vlak genoeg is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Ik ga deze week nog even wat meer tests uitvoeren. Ik zal nog even de stekkers van de koelers nalopen.

De koeler zal ik nogmaals opnieuw bevestigen aangezien de CCD temperaturen veel verschillen.

Gisterenavond heb ik een uur hem laten draaien met Ark survival en leek het beter te gaan met gemiddeld 75 graden met de case fans op volle snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28
Ik snap niet helemaal waarom je geen AIO erbij hebt genomen gezien de rest van je hardware. Ik weet dat een goede luchkoeler niet veel onder doet voor een goede AIO maar een AIO is minder afhankelijk van airflow en het scheelt ook een berg ruimte midden in je kast. Personlijk vind ik een AIO ook makkelijker te monteren dan zo'n lomp koelblok :)

Als je toch de boel los gaat halen, denk er over na om eerst een AIO te halen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
JohnnyV76 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:34:
Ik snap niet helemaal waarom je geen AIO erbij hebt genomen gezien de rest van je hardware. Ik weet dat een goede luchkoeler niet veel onder doet voor een goede AIO maar een AIO is minder afhankelijk van airflow en het scheelt ook een berg ruimte midden in je kast. Personlijk vind ik een AIO ook makkelijker te monteren dan zo'n lomp koelblok :)

Als je toch de boel los gaat halen, denk er over na om eerst een AIO te halen.
Heel eerlijk gezegd heb ik daar nooit over nagedacht omdat ik deze cooler nog had van mijn vorige processor, de 3700X. Daarnaast ben ik ook niet heel erg thuis in de AIO oplossingen en weet dus ook niet hoe ik dat aan moet leggen en of dit goed past in mijn kast.

Voor mij is dat wel een overweging waard, echter moet iemand anders dan de boel inbouwen voor mij aangezien ik dit niet zelf kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Een paar dingen begrijp ik nog niet helemaal:

- De scythe Mugen 5 heeft 2 120mm fans. In je HWmonitor zie ik maar 1 CPU fan. Is die andere aangesloten / draait die andere?

- Je fanspeeds zijn inderdaad allemaal anders. Normaliter kan je verwachten dat het bij vergelijkbare fans vergelijkbare snelheden zijn.

- Hoe/waar zijn hoeveel fans aangesloten? Aan het frontpanel? Zie laatste edit.

Ik zou de stoffilters in ieder geval een keer schoonmaken en eens kijken wat je temperaturen doen. Met jouw case en setup zou ik zelf zorgen voor 3 front intake fans en 1 rear exhaust fan. Ik zou mogelijk kijken of het de temperatuur helpt om de mesh bovenkant even afgedicht is om te kijken of er dan meer koude lucht je CPU bereikt ipv dat het gelijk weer weggaat aan de bovenkant van je case. Zelf ben ik itt anderen niet zo'n voorstander van AIO's, zeker als je zelf al geen held bent in het installeren van hardware. Ook zou ik eens je temps checken zonder frontpanel om te kijken of dat niet je airflow teveel beperkt.

edit; ik zie nu dat de tweakers review van de Mugen 5 benoemd dat er een prestatieplafond is door het laag toerental van de fans die met de cooler komen. Wellicht zit daar het knelpunt wel met je redelijk hongerige CPU, en kan je je temperaturen omlaag krijgen door er 2 andere fans op te zetten ter vervanging. Arctic P12/F12 heeft een goede prijs/prestatie verhouding.

Edit 2; ik zie nu je fan setup: 2 front fans, 2 top exhausts en 1 rear exhaust. Dat is suboptimaal (lees: slecht). Ten eerste omdat je meer exhaust fans hebt dan intake, en je wilt juist positieve druk zodat je geen stof aanzuigt in je case. Ten tweede omdat je top exhausts je airflow fucken. Nu gaat je lucht van je front intakes voor een groot gedeelte direct naar je top exhausts zonder dat het bij je GPU / CPU komt. die top exhausts doen sowieso al niets nuttigs voor de airflow rondom je CPU koeler gezien die van voor naar achter blaast en niet van onder naar boven. Ik zou dus zoals ik eerder zei eens kijken wat er gebeurt als je 3 front intake hebt en 1 rear exhaust (en de bovenkant grotendeels dicht houdt). Dan moet er in theorie meer lucht bij je GPU & CPU komen. Maargoed, meten is weten.

[ Voor 37% gewijzigd door BHStar op 04-10-2022 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
Als je deze koeler gebruikt: Scythe Mugen 5 PCGH edition
Dan zou je inderdaad problemen kunnen krijgen door het lage toerental
300 ~ 800 rpm (±10%) (PWM-controlled) volgens de Scythe website.

Andere uitvoeringen van de Mugen 5 gaan gek genoeg tot 1500 TPM

Dus wellicht de fans vervangen voor beteren op een hoger toerental?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Een andere vraag maar throttle'd de CPU. Als ze heet worden maar er is geen thermal throttle heb je in principe alleen het probleem dat je het zelf te heet vind maar is er voor de CPU geen probleem.

@BHStar Die positieve druk theorie is leuk maar vergeet altijd dat er tegenwoordig een paar honderd watt hitte de kast uit gewerkt moet worden.
Ja bij een onderdruk krijg je wat meer stof maar met de hoeveelheid mesh/gaten tegenwoordig in behuizingen krijg je dat toch wel.
Imho kun je beter die warmte zo efficiënt mogelijk de behuizing uit werken dan word dan vanzelf wel aangevuld met 'verse' lucht.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

BHStar schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:45:
Een paar dingen begrijp ik nog niet helemaal:

- De scythe Mugen 5 heeft 2 120mm fans. In je HWmonitor zie ik maar 1 CPU fan. Is die andere aangesloten / draait die andere?
Dit is toch niet zo gek? Beide 120mm fans worden dmv de bijgeleverde splitter aangesloten op 1 CPU header op het moederbord. Dit wordt dus ook maar gezien als 1 fan.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
sapphire schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:27:
Een andere vraag maar throttle'd de CPU. Als ze heet worden maar er is geen thermal throttle heb je in principe alleen het probleem dat je het zelf te heet vind maar is er voor de CPU geen probleem.

@BHStar Die positieve druk theorie is leuk maar vergeet altijd dat er tegenwoordig een paar honderd watt hitte de kast uit gewerkt moet worden.
Ja bij een onderdruk krijg je wat meer stof maar met de hoeveelheid mesh/gaten tegenwoordig in behuizingen krijg je dat toch wel.
Imho kun je beter die warmte zo efficiënt mogelijk de behuizing uit werken dan word dan vanzelf wel aangevuld met 'verse' lucht.
Ben ik het mee eens, maar zo efficiënt mogelijk is wellicht niet door haaks op de gewenste airflow maar lucht weg proberen te blazen.

En ja de theorie is leuk. Als je veel lucht in je kast blaast moet het er ook weer uit toch? Je argument houdt in die zin weinig stand want óf je het nou eruit blaast en het wordt door negatieve druk ergens vandaan gehaald of je blaast het erin en het wordt door de positieve druk ergens eruit geblazen (en nee met die mesh krijg je dus niet tóch wel stof, als je zorgt voor positieve druk). Maargoed, ik heb verder niet de behoefte die discussie lang te voeren, wat ik zeg is dat z'n airflow beter kan en dat het wellicht de moeite waard is dat eens te proberen.
OMD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Dit is toch niet zo gek? Beide 120mm fans worden dmv de bijgeleverde splitter aangesloten op 1 CPU header op het moederbord. Dit wordt dus ook maar gezien als 1 fan.
Dan is dat inderdaad niet gek.

[ Voor 31% gewijzigd door BHStar op 04-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blijf er maar op hameren steeds.

1: Monteer je cpu-koeler goed
2: Zorg voor goede intake en exhaust. 2 fans intake waar ook intake mogelijk is, en niet afgedekt door front.
back exhaust en daadwerkelijk voelen hoe de lucht voelt.
3: gebruik Ryzen Master en zet niet alles op AUTO.

Hoog ram en cpu voltage geeft ook meer warmte. Tunen dus.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
BHStar schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:45:
Zelf ben ik itt anderen niet zo'n voorstander van AIO's, zeker als je zelf al geen held bent in het installeren van hardware.
Dan ben ik wel benieuwd waarom. Qua installatie is het niet moeilijker dan een luchtkoeler en ik begreep dat OP toch al hulp heeft gehad bij het in elkaar zetten van zijn pc dus wellicht kan die vriend ook makkelijk een AIO installeren. Anders dan de prijs kan ik niet echt nadelen verzinnen.

Ik heb het meegemaakt met de pc van mijn zoon. Kwam van een AMD 1600 af naar een 5600x met dezelfde koeler (dark rock pro uit mn hoofd). Bij zware games werd de processor echt te heet en sloot de pc soms zelfs af. Dacht eerst dat de koeler niet goed zat maar het koelblok was gewoon heet dus de warmte van de processor werd wel overgebracht naar het koelblok. De Airflow in zijn zelf uitgekozen kast was niet zo goed maar het grootste probleem was m.i. dat de 6800XT vlak onder het CPU koelblok zat en je wil niet weten hoeveel warmte er van die GPU af komt. Alle warme lucht van de GPU kwam zo naar de cpu koeler. De kast zelf en zelfs de glasplaat van het sidepanel was ook loei heet. Nu had ik vanalles kunnen proberen qua undervolten en proberen de airflow te verbeteren om er een paar graden af te snoepen maar heb ervoor gekozen een AIO te kopen.

Ik ben blij met deze beslissing. CPU blijft VEEL koeler en de kast en glasplaat voelen niet meer warm aan. De warmte van de GPU kan nu beter door de airflow in de kast naar buiten en de warmte van de processor wordt nu via een andere plek afgevoerd. Ik weet niet of ik hetzelfde bereikt had met betere airflow e.d.

Daarnaast ziet een AIO er ook nog eens een stuk leuker uit en je hebt enorm veel meer ruimte in je kast. Voor mij is een AIO het perfecte compromis als je niet een customer water loop wil bouwen en toch robustere koel prestaties wil dan een luchtkoeler. Ik zal geen PC's meer bouwen zonder.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BHStar
Sorry voor de offtopic.
JohnnyV76 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waarom. Qua installatie is het niet moeilijker dan een luchtkoeler en ik begreep dat OP toch al hulp heeft gehad bij het in elkaar zetten van zijn pc dus wellicht kan die vriend ook makkelijk een AIO installeren. Anders dan de prijs kan ik niet echt nadelen verzinnen.

Ik heb het meegemaakt met de pc van mijn zoon. Kwam van een AMD 1600 af naar een 5600x met dezelfde koeler (dark rock pro uit mn hoofd). Bij zware games werd de processor echt te heet en sloot de pc soms zelfs af. Dacht eerst dat de koeler niet goed zat maar het koelblok was gewoon heet dus de warmte van de processor werd wel overgebracht naar het koelblok. De Airflow in zijn zelf uitgekozen kast was niet zo goed maar het grootste probleem was m.i. dat de 6800XT vlak onder het CPU koelblok zat en je wil niet weten hoeveel warmte er van die GPU af komt. Alle warme lucht van de GPU kwam zo naar de cpu koeler. De kast zelf en zelfs de glasplaat van het sidepanel was ook loei heet. Nu had ik vanalles kunnen proberen qua undervolten en proberen de airflow te verbeteren om er een paar graden af te snoepen maar heb ervoor gekozen een AIO te kopen.

Ik ben blij met deze beslissing. CPU blijft VEEL koeler en de kast en glasplaat voelen niet meer warm aan. De warmte van de GPU kan nu beter door de airflow in de kast naar buiten en de warmte van de processor wordt nu via een andere plek afgevoerd. Ik weet niet of ik hetzelfde bereikt had met betere airflow e.d.

Daarnaast ziet een AIO er ook nog eens een stuk leuker uit en je hebt enorm veel meer ruimte in je kast. Voor mij is een AIO het perfecte compromis als je niet een customer water loop wil bouwen en toch robustere koel prestaties wil dan een luchtkoeler. Ik zal geen PC's meer bouwen zonder.
Ik ben er geen fan van vanwege verschillende redenen:

- Je hebt last van degradatie. Hoewel dit langzaam is, gaat er toch wat van de performance af over tijd wanneer er meer lucht in de loop komt. Je hebt dus een beperkte levensduur, is hetgeen ik wil zeggen, maar dit hoeft niet per sé een probleem te zijn als je met regelmaat je systeem ververst. Ik hou meer van duurzaamheid.
- Ze zijn duurder
- Prijs/prestatie verhouding is een stuk slechter
- Er kan meer kapot (bijvoorbeeld een pomp, zie volgende punt)
- Ze worden vaak niet optimaal gemount door beperkingen in de kast en aan de AIO wat de levensduur dramatisch kan verkorten en de koelprestaties ook hindert. Dit is met name het geval wanneer de AIO aan de voorkant wordt geplaatst met de tubing aan de bovenkant, zodat de luchtbel precies in het pad zit wat de pomp moet verpompen en je dus lucht aan het pompen bent, wat zorgt voor slechte prestaties en overmatig slijtage.
- Wanneer je een AIO front-mount doet ben je bij voorbaat al je hele systeem van warme lucht aan het voorzien. Niet dat dat moet, maar ik zie het bijzonder vaak gebeuren.

Het is gewoonweg in 9 van de 10 gevallen niet nodig, maar mensen vinden het leuk of het er mooi uit zien (ik vind zelf een mooie luchtkoeler mooier), of ze compenseren voor een slechte airflow, zoals in jouw geval met een 5600x (dit bedoel ik oprecht niet vervelend, maar een Dark Rock Pro maakt in een situatie met enigzins degelijke airflow echt korte metten met enige hitte die een 5600x produceert, je kan er zelfs nog makkelijk mee overclocken).

Een luchtkoeler is daarnaast betrouwbaarder en vaak ook nog stiller, omdat je niet het extra geluid van een pomp hebt. Dus dan heb je voor een fractie van de prijs een koeler die het vaak vergelijkbaar doet (behalve bij extreme belasting en componenten), betrouwbaarder is, die (als je het goed doet) je vrm / geheugen nog extra kan meekoelen en stiller kan zijn (maar dat is een beetje afhankelijk van welke koelers je gaat vergelijken).

Affijn, het is allemaal verder maar persoonlijke voorkeur, maar gezien je erom vroeg. Ik ben er een heel eind van overtuigd dat ik met 2 120mm fans en een uurtje werk en testen OP's probleem opgelost heb.

[ Voor 3% gewijzigd door BHStar op 04-10-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
@iedereen

Ik heb gisterenavond nog een test gedaan tijdens het gamen met alle fans op 100% fanspeed.

Test 1 was 25-30 minuten met gesloten kast de 2 ventilatoren aan bovenzijde afgedekt om te kijken of er meer koele lucht bij de CPU en gpu kwamen. Dit was echter geen succes.

De temperaturen liepen op tot gemiddeld 88-89 graden. En zelfs pieken tot 90-94 graden in HWmonitor. Hierna de luchtafvoer vrijgemaakt aan bovenkant behuizing. Aansluitend heb ik test 2 gedaan zoals hier onder beschreven:

Test 2 heb ik gedraaid met circa anderhalf uur Ark survival te spelen. De behuizing was dicht met alle fans op 100%. Na het vrijmaken van de lucht afvoer aan bovenzijde liepen de temperaturen geleidelijk terug.

Hij bleef hierna stabiel tussen de 76 en 80 graden draaien. Zie plaatje hier onder. De temperaturen die je in het rood ziet zijn de piektemperaturen van toen de fans aan bovenzijde afgedicht waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJoB83atfm1apwslZ2oFleVoSnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKVNOrANUyi4mSAm3oHhG2YZ.jpg?f=fotoalbum_large

De tests die ik van de week nog ga proberen zijn de CPU koeler nakijken en opnieuw monteren met nieuwe koelpasta.

De aansluitingen van de fans ga ik nog controleren. De toerental verschillen komen omdat er 3 coolermaster sickle flow 120 fans in zitten en 2 standaard bijgeleverde fans van Lian LI.

Mijn verdere bevindingen zal ik hier binnenkort plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
1. Wat is fan 3. En kan je die met met zijn 3450rpm niet op je cooler zetten. (Ik kan mij niet voorstellen dat deze meting correct is)

2. Je verschil tussen ccd1 en ccd2 in je cpu is monsterachtig.

3. "IK" zou de computer opnieuw opbouwen buiten de kast, maar vooral zonder de kast. Gewoon op de moederbord doos. Cpu, geheugen, voeding, gpu, en natuurlijk de cpu koeler. En als je zeker weet dat je koeler goed zit (en vlak is aan de onderkant) kijken wat het verschil is. Mijn 5950x blijft binnen 2 of 3 graden van elkaar onder load

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:52
Aan de foto's te zien lijkt het dat de rechtse fan van je cpu koeler verkeerd om zit. Deze zou lucht door het koelblok moeten voeren in plaats van afvoeren. De linker fan kan ik niet zien maar die moet de lucht er uit zuigen / afvoeren.

Tevens je linker case fan zou ik ook lucht laten af voeren..

[ Voor 11% gewijzigd door jeroentjeh op 05-10-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
jeroentjeh schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:25:
Aan de foto's te zien lijkt het dat de rechtse fan van je cpu koeler verkeerd om zit. Deze zou lucht door het koelblok moeten voeren in plaats van afvoeren. De linker fan kan ik niet zien maar die moet de lucht er uit zuigen / afvoeren.

Tevens je linker case fan zou ik ook lucht laten af voeren..
De fans op mijn CPU koeler heb ik gevoeld qua lucht stroom en deze voel ik aan rechterzijde niet blazen maar lucht door koeler verplaatsen. De koeler fan links blaast sowieso naar achteren. De fan die aan achterzijde zit blaast ook lucht uit mijn systeem. Ik zal het nog dubbel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
jack zomer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:20:
1. Wat is fan 3. En kan je die met met zijn 3450rpm niet op je cooler zetten. (Ik kan mij niet voorstellen dat deze meting correct is)

2. Je verschil tussen ccd1 en ccd2 in je cpu is monsterachtig.

3. "IK" zou de computer opnieuw opbouwen buiten de kast, maar vooral zonder de kast. Gewoon op de moederbord doos. Cpu, geheugen, voeding, gpu, en natuurlijk de cpu koeler. En als je zeker weet dat je koeler goed zit (en vlak is aan de onderkant) kijken wat het verschil is. Mijn 5950x blijft binnen 2 of 3 graden van elkaar onder load
De computer opnieuw inbouwen zou ik dan moeten laten doen door iemand die er net wat verder in thuis is dan ik ben. Het verschil in CCD is inderdaad groot.

Om de koeler volledig uit te kunnen sluiten ben ik eventueel wel bereid om de Scythe koeler te vervangen. Deze is inmiddels denk ik ook 4-5 jaar oud.

De stekkers van de fans ga ik nog even nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-08 11:11
Je wordt vooral beperkt door de warmte afgifte van je videokaart, een 3080ti kan zo 90° worden.
Ik kan vanavond wel een foto posten hoe het in mijn kast zit (met een AIO) mijn radiator zit aan de voorzijde van de kast dat scheelt al snel 20°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
jerrot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Het verschil in CCD is inderdaad groot.
Meerdere oorzaken mogelijk

1. Koeler niet gelijkmatig gemonteerd.

2. Koelpasta probleem, misschien icm probleem1.

3. Koeler niet vlak (minder aannemelijk aangezien hij eerder wel voldeed) neem aan dat je met je oude cpu niet een monsterlijk verschil had in ccd temps.

4. cpu is ruk/niet vlak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Koeler voldoet simpelweg niet. Waarom? Ik heb precies dezelfde koeler voor mijn 5600X. Dit gaat prima maar op het moment dat ik hem overclock en erg hoge voltages push dan kom ik op een package power onder full load (dus geen games) van rond de 90 de temperatuur tikt dan net niet de 90 graden aan. Jij gaat hier al dik over heen en dat kan de koeler niet te baas. Wat je zou kunnen doen is een andere koeler halen of de voltages tweaken aangezien deze out of the box extreem hoog zijn en deze vaak flink omlaag kunnen zonder de maximale kloksnelheid aan te passen.
jack zomer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

3. Koeler niet vlak (minder aannemelijk aangezien hij eerder wel voldeed) neem aan dat je met je oude cpu niet een monsterlijk verschil had in ccd temps.

4. cpu is ruk/niet vlak
De workload kan het ook verklaren. Als jij een spelletje speelt dan gaat hij hooguit een paar cores waarvan vaak 1 goed belasten. Dan kun je wel een flink temperatuur verschil creëren tussen de CCD's.

[ Voor 64% gewijzigd door Puddi Puddin op 05-10-2022 09:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BHStar
jerrot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

De fans op mijn CPU koeler heb ik gevoeld qua lucht stroom en deze voel ik aan rechterzijde niet blazen maar lucht door koeler verplaatsen. De koeler fan links blaast sowieso naar achteren. De fan die aan achterzijde zit blaast ook lucht uit mijn systeem. Ik zal het nog dubbel checken.
Volgens mij niet, van de foto lijkt zowel de casefan achter als de twee fans van je CPU koelblok de verkeerde kant op te staan. Zo hoort het eruit te zien: Afbeeldingslocatie: https://www.techtesters.eu/pic/SCYTHEMUGEN5PCGH/620-2.jpg

Hetzelfde geld dus voor je casefan aan de achterzijde. Rule of thumb (die niet áltijd opgaat, maar 9/10x wel), Is dat de fan blaast van het open stuk (zonder het de ribben die naar de fan gaan) naar het stuk waar die ribben wel zitten. Beter gezegd:

Afbeeldingslocatie: https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/04/open-grille.png?trim=1,1&bg-color=000&pad=1,1

Je front en top-fans zijn goed georienteerd. En dan snap ik ook dat die topfans helpen met je temps, want de rest laat niks naar buiten. Je dient dus de rear-exhaust én beide CPU-fans te draainen.

edit: zo heb je het nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHIqUvGw2yZzjm8-jcF7t4vlK9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jnbsfKl4pttCug87lS3hyARC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door BHStar op 05-10-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
jack zomer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

4. cpu is ruk/niet vlak
Optie 1 en 2 zal ik nogmaals langslopen. Heb de cpu 2 keer geinstalleerd met Arctic Silver koelpasta en opnieuw gemonteerd. Zal dit van het weekend nogmaals proberen en anders ga ik desnoods een koeler aanschaffen met meer koelvermogen.

Optie 3 lijkt mij ook niet het probleem, koeler hield de 5800 X die ik hier voor had rond de 75-77 graden. Ik moest wel de fan curve eerst wat aanpassen, hier voor liep de 5800 x ook 85+ graden qua temperatuur. Echter heb ik toen niet gekeken naar de CCD's omdat ik daar geen weet van had.

Optie 4 geen idee, zal er de waterpas eens op moeten leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
BHStar schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Volgens mij niet, van de foto lijkt zowel de casefan achter als de twee fans van je CPU koelblok de verkeerde kant op te staan. Zo hoort het eruit te zien: [Afbeelding]

Hetzelfde geld dus voor je casefan aan de achterzijde. Rule of thumb (die niet áltijd opgaat, maar 9/10x wel), Is dat de fan blaast van het open stuk (zonder het de ribben die naar de fan gaan) naar het stuk waar die ribben wel zitten. Beter gezegd:

[Afbeelding]

Je front en top-fans zijn goed georienteerd. En dan snap ik ook dat die topfans helpen met je temps, want de rest laat niks naar buiten (en je 2 CPU-fans blazen tegen elkaar aan). Je dient dus de rear-exhaust én beide CPU-fans indiviueel te draainen.
Ik ga dit van de week even controleren. Het vreemde is wel dat ik mijn rear fan van mijn behuizing wel een hoop warme lucht af voel voeren als ik mijn hand achter de kast houd 8)7 de fans van mijn koeler ga ik even omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:52:

De workload kan het ook verklaren. Als jij een spelletje speelt dan gaat hij hooguit een paar cores waarvan vaak 1 goed belasten. Dan kun je wel een flink temperatuur verschil creëren tussen de CCD's.
Correct, na teruglezen blijkt dat ik de veronderstelling had dat dit verschil tijdens een stresstest was.

@jerrot kan je een stresstest doen? Ja je cpu wordt te heet, dus het hoeft echt geen uur. Sterker nog met 10 seconden weet je het verschil tussen ccd1 en ccd2. Kunnen we hopelijk je CCDs van de probleemlijst halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
jerrot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik ga dit van de week even controleren. Het vreemde is wel dat ik mijn rear fan van mijn behuizing wel een hoop warme lucht af voel voeren als ik mijn hand achter de kast houd 8)7 de fans van mijn koeler ga ik even omdraaien.
Dat kan, maar ik denk dat als je alles de goede kant op draait dat je temps weer oké zijn (mits de 800RPM fans voldoende zijn) en dat je nog veel meer lucht afgevoerd voelt worden :> .

[ Voor 3% gewijzigd door BHStar op 05-10-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerrot
BHStar schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

Dat kan, maar ik denk dat als je alles de goede kant op draait dat je temps weer oké zijn (mits de 800RPM fans voldoende zijn) en dat je nog veel meer lucht afgevoerd voelt worden :> .
@BHStar Ik ga de fans van de week eens even omdraaien, ik ga er vanuit dat de 800 rpm fans voldoende zijn aangezien de koeler mijn 3700X en 5800X ook koel kon houden.

@BHStar Ik heb nog ruimte om 1 fan aan de voorzijde van mijn kast te monteren zodat ik 3 front fans heb. Denk je dat het een goed idee is om er 1 aan de bovenzijde weg te halen en deze aan de voorzijde van de kast te monteren ? Of zou dit de koeling verder verstoren ?

@jack zomer Ik zal van de week even een stresstest draaien zodra ik de fans heb omgedraaid zoals aangegeven door BHStar.

Mocht dit te weinig verhelpen ga ik de koeler vervangen voor een andere waar ook nog RGB functie opzit voor wat meer sfeer in mijn kast :)

[ Voor 15% gewijzigd door jerrot op 05-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Die achterste fan moet naar buiten blazen. Die staat nu verkeerd om. Maar dat is al gezegd zo te zien.

Het helpt ook niet dat je videokaart lucht circuleert waardoor er warme lucht door je CPU cooler heen haalt.

Een beetje mijn mening:
Stresstests zou ik met een korreltje zou nemen omdat daar een load komt die je niet zomaar zal krijgen met games. Ik vind alle reguliere coolers daarom ook ondergedimensioneerd voor de high end cpu's die nu bestaan. Het zal werken maar de boel zal hoe dan ook throttlen.

Ik zou zelf ook gaan voor een AOI. Alhowel je met de hedendaagse high end CPU's eigenlijk niet minder dan een 360mm radiator moet hebben als je een beetje tegen een stresstest wilt kunnen.

Ik heb zelf hier een I7 12700k met een RTX2070 en een Corsair AOI met 240mm radiator en die trekt de boel al moeilijk. Vergeleken met mijn oude I7 4790k komt er nu echt een warme walm uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
jerrot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:29:
[...]
@BHStar Ik heb nog ruimte om 1 fan aan de voorzijde van mijn kast te monteren zodat ik 3 front fans heb. Denk je dat het een goed idee is om er 1 aan de bovenzijde weg te halen en deze aan de voorzijde van de kast te monteren ? Of zou dit de koeling verder verstoren ?
Persoonlijk zou ik dat wel doen, en dan de voorste topfan aan de voorzijde weghalen en onder erbij zetten als je dat stukje naast je PSU shroud weg kan halen. Op die manier krijgt je GPU namelijk ook wat meer verse lucht. Maar zoals ik al eerder zei, meten is weten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:31:

Ik zou zelf ook gaan voor een AOI. Alhowel je met de hedendaagse high end CPU's eigenlijk niet minder dan een 360mm radiator moet hebben als je een beetje tegen een stresstest wilt kunnen.
hier ben ik het helemaal mee eens.

Tijdens een stresstest van mijn 5950x op 5Ghz allcore hield mijn corsair h150 hem op 82 graden.
Niet te heet volgens specs, maar wel te heet voor mijn smaak.
Daarbij merkte ik de trillingen van de op en down spinnende fans in mijn buro, en ook dat vond ik vervelend worden (mijn pc zit IN mijn buro)

corsair eruit, watercooling erin. nu max onder stress 55/60 graden. (maar dit is wel een overkill coolsysteem geworden) (mora3 4x200mm noctua fans 2x d5 pomp)

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 05-10-2022 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Kijkend naar de airflow zou ik de fans op de CPU koeler en de achterste fan omdraaien van richting. Nu krijg je dat de airflow flink verstoord wordt, omdat de fans aan de voorzijde en die van de achterzijde/CPU elkaar tegenwerken, waardoor er mogelijk turbulentie ontstaat tussen de CPU koeler en voorste intake fans.
Dit nog gecombineerd met de GPU, die warme lucht naar de zijkant (richting het sidepanel) en de bovenzijde uitspuwt kan je hierdoor een flinke ophoping van warmte krijgen.

Of de Mugen 5 afdoende is om een 5900X koel te houden is daarna nog de vraag. Alles binnen de perken houden vast wel, zelfs nu met temperaturen van rond de 90 is dat het geval, maar of het die koeler (met de stock fans) lukt om CPU temperaturen ingame van zeg 70 graden aan te houden, wordt misschien wat veel gevraagd.

Edit: ter aanvulling wat prachtige Paint skills, eerste plaatje ter verduidelijking van de huidige situatie, tweede hoe een betere situatie zou zijn. Ideale insteek qua airflow in het algemeen: koele lucht van buitenaf voor en onder als intake, warme lucht achteren en boven eruit. Zo krijg je een soort windtunnel en werk je algehele convectie niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7t0CkqdxgtTvzI85fPwsdvmxgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yiYiPCh3tYL22FtJtWPAfgVQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui8Fv7RDkcLHmAlNUIvqldwYP40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pNnvABQyBJRIEQdlrttuVACL.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Moi_in_actie op 05-10-2022 10:59 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
jack zomer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

hier kan ik het helemaal mee eens zijn.

Tijdens een stresstest van mijn 5950x op 5Ghz allcore hield mijn corsair h150 hem op 82 graden.
niet te heet, maar wel te heet voor mijn smaak. en ik begon me te irriteren aan de fans.

corsair eruit, watercooling erin. nu max onder stress 55/60 graden. (maar dit is wel een overkill coolsysteem geworden)
@com2,1ghz dit is een overweging waard, echter weet ik niet hoe lastig dit te installeren is. Ik gebruik mijn pc wel alleen voor casual gaming. Dus ik doe eigenlijk niks qua overclocking of iets dergelijks. Het moet gewoon goed lopen bij mij zonder dat ik eerst flink moet gaan lopen knutselen en tunen etc, zeker aangezien ik er minder bekend mee ben dan de gemiddelde tweaker.

@BHStar ik ga even controleren of dit plaatje er uit kan, en indien mogelijk 1 fan van onder plaatsen.Ik moet zeggen dat de gpu wel netjes tussen de 70 -75 graden loopt normaliter bij het gamen.

@jack zomer Wat zou je eventueel aanraden in een AIO oplossing voor een casual gamer zoals ik zonder overclocken ? Het moet makkelijk te installeren zijn. Eventueel een betere luchtkoeler is voor mij ook interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
jerrot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

@com2,1ghz dit is een overweging waard, echter weet ik niet hoe lastig dit te installeren is. Ik gebruik mijn pc wel alleen voor casual gaming. Dus ik doe eigenlijk niks qua overclocking of iets dergelijks. Het moet gewoon goed lopen bij mij zonder dat ik eerst flink moet gaan lopen knutselen en tunen etc, zeker aangezien ik er minder bekend mee ben dan de gemiddelde tweaker.
Zo n AOI systeem is makkelijker dan zo n heel blok. Je houdt meer ruimte over en de moederbord staat niet op buigen. Als je PC's kan bouwen dan kan je dit ook.

Tja niets moet, maar dan had je deze topic ook niet geopend. We gaan hier wel voor het uiterste >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
jerrot schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:53:

@jack zomer Wat zou je eventueel aanraden in een AIO oplossing voor een casual gamer zoals ik zonder overclocken ? Het moet makkelijk te installeren zijn. Eventueel een betere luchtkoeler is voor mij ook interessant.
ik ben kwa Aio echt Corsair fan.

zie mijn onderstaande lijstje welke ik heb gehad

H50
H80
H100
H110
H115
H150

Heb zelf 1 keer eentje gehad die stuk ging, volgens mij vervangen door corsair voor een h100.
De cooler van mijn oude pc ging stuk nadat ik hem verkocht had (na 1 jaar ofzo) en nadat ik de tweaker die hem had overgenomen de bon had gestuurd is ook deze vervangen zonder kosten.

Ik zou er een 3x120 corsair in stoppen, dus een H150i ofzo (of welke versie er momenteel 360mm is)
En met 2dehands zou ik geen moeite hebben, MITS er een bon bij komt.

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 05-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
jack zomer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

ik ben kwa Aio echt Corsair fan.

zie mijn onderstaande lijstje welke ik heb gehad

H50
H80
H100
H110
H115
H150

Heb zelf 1 keer eentje gehad die stuk ging, volgens mij vervangen door corsair voor een h100.
De cooler van mijn oude pc ging stuk nadat ik hem verkocht had (na 1 jaar ofzo) en nadat ik de tweaker die hem had overgenomen de bon had gestuurd is ook deze vervangen zonder kosten.

Ik zou er een 3x120 corsair in stoppen, dus een H150i ofzo (of welke versie er momenteel 360mm is)
En met 2dehands zou ik geen moeite hebben, MITS er een bon bij komt.
@jack zomer

Ok, ik ga even kijken wat de temperaturen doen met de oplossingen van BHStar. Ik zag dat het inderdaad nog wel een redelijk stevige investering is qua prijs om een AIO oplossing te installeren. Heb even een installatievideo gekeken en het installeren lijkt mij wel te doen met de video er bij. En het principe is dan dat de warmte die de CPU afgeeft wordt afgevoerd via het water naar de ventilatoren ?

Mijn kast heeft ruimte voor 3x 120 mm fans dus zou dan de grootste kunnen pakken van 360 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
@jerrot Kleine tip aan de binnenzijde van alle koelers staan 2 pijltjes, een voor de draai richting en de ander voor de airflow. Controleer en maak hier gebruik van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerrot
Markozv schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:59:
@jerrot Kleine tip aan de binnenzijde van alle koelers staan 2 pijltjes, een voor de draai richting en de ander voor de airflow. Controleer en maak hier gebruik van
Bedankt voor de tip, die ga ik onthouden en zo leer ik elke dag weer bij ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Alle fans waaien naarbinnen toe?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

Lees anders het topic even ;)

Je kan ook is proberen de bovenste fans weg te halen. Dit heeft niet altijd effect en wellicht zelfs averechts effect bij de Mugen 5. Die fans draaien relatief langzaam en dan halen de bovenste fans alweer frisse lucht weg terwijl die fans ook tegelijk warme lucht van de GPU voor de CPU cooler trekken.

[edit]
Die laatste alinea klinkt in mijn hoofd vele malen logischer dan hoe het nu staat, ik hoop dat je het begrijpt :o

[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 05-10-2022 14:07 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:33

B4tman_DH

To the Bat.....

Undervolt de cpu naar 1.3v en zorg idd voor correcte airflow richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Ik heb mogelijk mede het probleem gevonden. Waarschijnlijk heb ik net iets teveel koelpasta gebruikt en dat daardoor de CCD verschillen zo groot zijn. Zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofS_yLBteqADPcBIlo5o3hrd0ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYy0uvfD7rigdY5svpAEltJL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyHs_WDiNYUzcvP1VgXm36YGejs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFL6r48OFDa3VBr9BGUem4vI.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag de koelpasta er uit na de koeler te verwijderen. Ik heb de fans nu correct geïnstalleerd op de Mugen koeler en de achterste fan omgedraaid. Scheelt een paar graden op de totale warmte maar nog steeds niet onder de 75 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tamer15
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:51
Je hebt niet teveel koelpasta gebruikt.

Als voor je ventilators, de oriëntatie zou ik inderdaad aanpassen.
-Ventilator achter op de case moet uit de case richten (exhaust)
-Ventilators op de koeler moet beide richten naar de achterkant (dus ook richting de exhaust).
-Boven exhaust is prima en voor intake is ook prima.

Daarnaast onthoudt dat dit een luchtkoeler is en dat de omgeving temperatuur een grote rol speelt.
Laat staan de videokaart die eronder zit en de warmtestraling daarvan.

Een AIO aanschaffen hoeft geen slecht idee te zijn, wel kost het extra geld.
Als de temperaturen echt aan je gedachten knabbelen kan een simpele undervolt al veel veranderen zoals al eerder genoemd. Wil je hier niet aan beginnen dan raad ik een AIO aan. Dat of de ventilators op hogere toeren met nadeel het geluid, of in zijn geheel betere (Noctua) ventilators.

Je kan ook nog proberen een paar extra graden eruit te persen door andere koelpasta (Thermal Grizzly Kryonaut).

Als er nog meer vragen zijn of iets waarop gecorrigeerd kan worden laat het dan weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tamer15 op 07-10-2022 04:07 ]

T. Kersten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
Ik ben ook nog steeds van mening dat je met een AIO in 1 klap van je "probleem" af bent. Als hierboven ook gezegd, de GPU straalt enorm veel warmte uit wat lekker opgepikt wordt door het CPU blok. Zo te zien zit er amper 1cm tussen de bovenkant van de GPU en het koelblok.

Het koelblok van een AIO steekt amper uit en zal ook geen warmte van de GPU op pikken. De warmte van de CPU wordt dan simpel gezegd via het water afgevoerd uit je kast. Volgens mij zal je airflow in de kast ook beter zijn omdat het geen groot koelblok in het midden van je kast tegenkomt. Waarschijnlijk komt dat ook nog de temp van je GPU ten goede.

Een AIO kost natuurlijk wel weer geld. Wat betreft de andere nadelen die eerder door BHStar genoemd zijn heb ik mijn twijfels. Een goed gefabriceerde AIO heeft een (lucht)dichte loop dus als je lucht zou gaan pompen bij verkeerde montage betekent het dat er al iets mis was. Ik gebruik nu zelf ruim 3,5 jaar een Kraken X62 en het draait nog steeds fluisterstil. Ik heb de temps niet bijgehouden over de jaren maar als er al degradatie is dan komt wat hoogstwaarschijnlijk doordat er wat stof in de radiator zit.

Een luchtkoeler is van zichzelf natuurlijk een stuk robuuster aangezien de fans de enige draaiende onderdelen zijn maar ik weiger te geloven dat een goede kwaliteit AIO maar een korte levensduur heeft. Waar ik wel in geloof is dat een AIO stabielere koelprestaties levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
75 graden bij een stresstest full load is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Tamer15 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 04:06:
Je hebt niet teveel koelpasta gebruikt.

Als voor je ventilators, de oriëntatie zou ik inderdaad aanpassen.
-Ventilator achter op de case moet uit de case richten (exhaust)
-Ventilators op de koeler moet beide richten naar de achterkant (dus ook richting de exhaust).
-Boven exhaust is prima en voor intake is ook prima.

Daarnaast onthoudt dat dit een luchtkoeler is en dat de omgeving temperatuur een grote rol speelt.
Laat staan de videokaart die eronder zit en de warmtestraling daarvan.

Een AIO aanschaffen hoeft geen slecht idee te zijn, wel kost het extra geld.
Als de temperaturen echt aan je gedachten knabbelen kan een simpele undervolt al veel veranderen zoals al eerder genoemd. Wil je hier niet aan beginnen dan raad ik een AIO aan. Dat of de ventilators op hogere toeren met nadeel het geluid, of in zijn geheel betere (Noctua) ventilators.

Je kan ook nog proberen een paar extra graden eruit te persen door andere koelpasta (Thermal Grizzly Kryonaut).

Als er nog meer vragen zijn of iets waarop gecorrigeerd kan worden laat het dan weten.
@Tamer15 ik heb inmiddels de oriëntatie van de CPU aangepast. De fans draaien nu de goede kant op. De temperaturen zijn nog wel vergelijkbaar met voor de fans gedraaid waren. Ik heb ook nog opnieuw de CPU voorzien van nieuwe koelpasta.

De temperaturen blijven nu op enkele piek temperaturen na onder de 80 graden. Heb 3 kwartier Ark survival laten draaien en toen zat hij rond de 75-77 graden.

Hierna nog anderhalf uur getest en de temperaturen fluctueerden tussen de 70 en 80 graden.

@jack zomer ik zit inderdaad wel een aio te overwegen. De temperatuur verschillen tussen mijn ccd s blijven wel 25-30 graden dus dat blijft vreemd. Tevens kreeg ik geen meting door van fan 3 die ik in het begin wel had. Dus we zoeken weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcIZiE8S6WO0PiRB6exeTJ9iK60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv1RAcwppDYm53p12vjZeaMO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
Fijn dat de orientaties van de fans hebben geholpen. Een AIO zal ongetwijfeld de temperaturen verder naar beneden krijgen. Je zou als goedkoper alternatief ook iets snellere fans op je CPU-koeler kunnen zetten. Ik ben het verder wel eens met @meljor , 75 (-80) graden onder stresstest is niet verkeerd. (Hoewel ik mijn CPU het liefst ook iets koeler hou).

[ Voor 8% gewijzigd door BHStar op 08-10-2022 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5900X moet gewoon stock op deze koeler kunnen draaien. Ik gebruik bij OC een Noctua D-15 op de 5900X. @4698MHz.

@jerrot zoals ik al eerder zei kun je winst halen door Ryzen master te gebruiken en de boel te tunen.

Als je de top waar fans zitten afgedekt hebt is het niet gek natuurlijk, net als front intake wat bijna dicht is.

Je kunt nog zo vaak je CPU opnieuw monteren en je een AOI aan laten praten, maar daar schiet je niets mee op.

EXHAUST,(uit de kast blazen) CPU fans en back fan, INTAKE TOP eo front(maar wel de kappen er af halen TOP.

Achterste TOP fan kun exhaust maken, en de voorste Intake

[ Voor 69% gewijzigd door Hackus op 08-10-2022 14:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
Hackus schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:40:
Je kunt nog zo vaak je CPU opnieuw monteren en je een AOI aan laten praten, maar daar schiet je niets mee op.
Natuurlijk schiet je daar wel iets mee op. Bovendien is dit een forum waar mensen hun mening mogen geven op basis van eigen ervaringen. Dat heeft niks met aan praten te maken. Ik heb er geen belang bij of OP een AIO koopt of niet maar ik ben wel van mening dat zo'n ding een hoop gedoe kan voorkomen waarbij de airflow of het weghalen van kappen er niet meer zo veel toe doen. Een AIO is veel minder afhankelijk van airflow of omgevingstemperatuur dus ook in de warmere zomer maanden zal het m.i. betere koelprestaties leveren.

Of de OP de investering wil doen en zin heeft om het in zijn kast te (laten) bouwen is aan hem. Op zich zijn de temps nu niet eens heel verkeerd als ik het zo lees dus wellicht kan hij gewoon lekker de kast dicht schroeven en gaan gamen! 8)

[ Voor 5% gewijzigd door JohnnyV76 op 12-10-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerrot
Hackus schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:40:
5900X moet gewoon stock op deze koeler kunnen draaien. Ik gebruik bij OC een Noctua D-15 op de 5900X. @4698MHz.

@jerrot zoals ik al eerder zei kun je winst halen door Ryzen master te gebruiken en de boel te tunen.

Als je de top waar fans zitten afgedekt hebt is het niet gek natuurlijk, net als front intake wat bijna dicht is.

EXHAUST,(uit de kast blazen) CPU fans en back fan, INTAKE TOP eo front(maar wel de kappen er af halen TOP.

Achterste TOP fan kun exhaust maken, en de voorste Intake
@BHStar Ik ga donderdagavond even de stresstest nog draaien, ik heb tot nu toe alleen de temperaturen gemeten met gaming en dan verschillende periodes qua tijd, bijvoorbeeld 3 kwartier, anderhalf uur en langer. Temperatuur blijft tot nu toe na de tip van de fans aanpassen en de snelheden aanpassen tussen de 75 en 80 graden bij gaming.

In HWmonitor geven ze soms ineens een piekje van 85 graden maar als ik kijk naar gemiddelde temperatuur tussen 75 en 80 graden. Wel blijft het verschil tussen mijn CCD's groot. Dus hoop dat met een stresstest blijkt dat de ccd s niet teveel af gaan wijken.

@Hackus de fan orientatie heb ik nu allemaal in orde gezet. De CPU draait voor mij gewoon stock aangezien hij al overkill is voor de meeste games. Temperatuur blijft nu binnen de perken.

@JohnnyV76 Ik ga nog even stresstesten met een aparte CPU test ipv gaming. Als dit goed gaat hou ik voorlopig de situatie zoals hij nu is want met deze temperaturen kan ik leven. En als ik een goede aanbieding tegenkom nieuw of 2e hands of bijvoorbeeld een leuke Black Friday actie vind doe ik er een AIO op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jerrot schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:56:
[...]

@BHStar Ik ga donderdagavond even de stresstest nog draaien, ik heb tot nu toe alleen de temperaturen gemeten met gaming en dan verschillende periodes qua tijd, bijvoorbeeld 3 kwartier, anderhalf uur en langer. Temperatuur blijft tot nu toe na de tip van de fans aanpassen en de snelheden aanpassen tussen de 75 en 80 graden bij gaming.

In HWmonitor geven ze soms ineens een piekje van 85 graden maar als ik kijk naar gemiddelde temperatuur tussen 75 en 80 graden. Wel blijft het verschil tussen mijn CCD's groot. Dus hoop dat met een stresstest blijkt dat de ccd s niet teveel af gaan wijken.

@Hackus de fan orientatie heb ik nu allemaal in orde gezet. De CPU draait voor mij gewoon stock aangezien hij al overkill is voor de meeste games. Temperatuur blijft nu binnen de perken.

@JohnnyV76 Ik ga nog even stresstesten met een aparte CPU test ipv gaming. Als dit goed gaat hou ik voorlopig de situatie zoals hij nu is want met deze temperaturen kan ik leven. En als ik een goede aanbieding tegenkom nieuw of 2e hands of bijvoorbeeld een leuke Black Friday actie vind doe ik er een AIO op.
Mooi dat je het nu goed hebt draaien, deze koeler is geschikt voor stock. Als je deze fans niet goed hebt, is een aio niet opeens de oplossing. Ook dan moet de airflow oke zijn, en je zit met een radiator waar ook fans op zitten.

Pagina: 1