Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-10 22:21
Goedemiddag,

Vraagje voor de elec's die de regels hieromtrent kennen.

Bezig spullen te bestellen voor aanleg kabel voor split airco.

Route is vanuit groepenkast, eigen groep met Homewizard kWh meter, de kruipruimte in, en dan over de grond in de kruipruimte naar fundering achterzijde huis.

Idee is dan gat graven onder fundering door. De buitenunit van de airco komt direct aan het andere kant van de fundering te staan.

Het eerste stuk over de grond in kruipruimte mag sowieso YMVK zijn, maar het feit dat ik onder de fundering door wil zal betekenen dat ik volgens de regels YMVK-as moet gaan gebruiken? Buiten de fundering zal de kabel circa 1 meter onder de grond doorgaan (langs muur/fundering) alvorens het bij de airco unit boven de bestrating uitkomt.

Wilde sowieso een paar 40 of 50mm mantelbuizen leggen onder de fundering door, voor toekomstig gebruik en tevens voor de airco kabel. (Tuinhuis etc) Het gebruik van een mantelbuis neemt de YMVK-as verplichting t.o.v. YMVK niet weg als ik het wel heb?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:45
Jawel, in mantelbuis voldoet YMVK en hoef je geen afgeschermde kabel te gebruiken, heb ik ook gedaan met de kabel welke naar m'n schuur loopt.
Tevens zal zoals bij jou langs de gevel de kans op doorsteken niet zo groot zijn, dus in mantelbuis is prima.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dat was mijn idee ook een beetje, plus dat ik YMVK makkelijker te verwerken vind. Aan de andere kant wil ik het alleen wel zoveel mogelijk volgens de regels doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:46

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dat wist ik niet, maar dit zou duidelijker gemaakt kunnen worden door de namen wat aan te passen. "Duurzame energie en (elektrische) installaties" bijvoorbeeld. "Bouwen en klussen (exclusief elektrische installaties)".

Het "Grote topic voor huis elektra installaties" van meer dan 1000 pagina's staat immers ook in "Bouwen en klussen", dus niet zo gekdat er wordt gekozen voor "Bouwen en klussen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:46
Dat is een alias van DEI naar hier. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
YMVK-as gebruik je als de kabel mechanische bescherming nodig heeft.

Dus de vraag is, is de kabel beschermd van per ongeluk doorsteken met een schop oid?
Dan is YMVK-as niet nodig.
Is er een stukje van de route waar je aan twijfelt?
Stukje mantel eromheen. Een stukje slagvast pvc-pijp kan voldoen als het puur bij de buitenunit is.

Als de unit op de grond staat, dan is er geen mogelijkheid om de kabel te raken, dan is er weinig risico.
Bij een hangende unit zou ik wel een mantelbuisje eromheen doen/YMVK-as gebruiken, omdat je dan wel echt de kabel kunt raken.
(Ik heb 2 units aan de muur hangen, maar als ik iets wat lang is heb, dan ligt dat soms er onder en dan ligt het wel bij de kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:45
TheGhostInc schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:20:
YMVK-as gebruik je als de kabel mechanische bescherming nodig heeft.

Dus de vraag is, is de kabel beschermd van per ongeluk doorsteken met een schop oid?
Dan is YMVK-as niet nodig.
Is er een stukje van de route waar je aan twijfelt?
Stukje mantel eromheen. Een stukje slagvast pvc-pijp kan voldoen als het puur bij de buitenunit is.

Als de unit op de grond staat, dan is er geen mogelijkheid om de kabel te raken, dan is er weinig risico.
Bij een hangende unit zou ik wel een mantelbuisje eromheen doen/YMVK-as gebruiken, omdat je dan wel echt de kabel kunt raken.
(Ik heb 2 units aan de muur hangen, maar als ik iets wat lang is heb, dan ligt dat soms er onder en dan ligt het wel bij de kabels).
Klopt niet helemaal, volgens de regels mag je ook gewoon YMVK in een mantelbuis leggen, dit voldoet ook als bescherming in de grond. Tegen doorsteken met een schop beschermt ook de afscherming van de -as kabel niet, daar steek je net zo goed doorheen.
En hangend wanneer je niet door de grond zou gaan met de kabel hoef je helemaal geen buis te gebruiken bij YMVK, mooier is een buisje natuurlijk wel dan los over de muur.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Unit komt op de grond op bigfoots, pak wel een stukje slagvaste pvc pijp of de mantelbuis tot aan de unit. Je kan eigenlijk nog onmogelijk met een schep in de buurt van de kabel komen, je moet dan eerst de buitenunit en bestrating verwijderen.

@Jorn het aardscherm is er volgens mij wel voor bedoeld om zodra je met een schep door de kabel steekt de aardlek eruit te laten gaan als de schep diep genoeg gaat en zowel aardscherm als fase raakt en ze dus elektrisch verbind.

[ Voor 16% gewijzigd door Stokertje op 03-10-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jorn schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Klopt niet helemaal, volgens de regels mag je ook gewoon YMVK in een mantelbuis leggen, dit voldoet ook als bescherming in de grond.
Dat zeg ik :)

Maar het belangrijkste is gewoon dat je een kabel 'extra beschermd' wanneer dat nodig is.
Zo zijn de regels rondom beugels ook 'zodat het veilig is'. Dat kan in een garage waar er fietsen en gereedschap tegen aanstaan iets meer zijn, dan in een kruipruimte waar je de kabel alleen maar van de grond wilt hebben en er nooit iemand meer bij komt.

Als deze kabel na installatie 10 jaar lang niet meer wordt aangeraakt, omdat je er fysiek niet meer bij kunt, dan maakt het eigenlijk niet uit.
Pagina: 1