Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-02 16:08
Mijn gaming-laptop van zo'n 2 à 3 jaar (i7 - 7700HQ, 16Gb DDR5, Nvidia GTX 1070 8Gb) blijkt toch wel te happen, nu ik met Unreal Engine 5 begonnen ben. Ik dacht eerst dat ik met deze laptop best wel voor elkaar zou krijgen en een midrange game kon maken. Het gaat wel voor kleinere stukken, maar nu ik een een race-omgeving probeer te maken met de Landscape-tool, blijkt toch wel traag te gaan. Zeker wanneer ik wat landschap probeer te maken via de Landmass-tool.
Dus ik wil toch al voorzichtig gaan uitzien naar een nieuwe desktop pc. Ik had toendertijd een laptop gekocht, omdat het handiger was voor op verplaatsting. Maar het irritante vind ik aan zo'n laptop, dat die snel veel lawaai begint te maken, en dat werkt ook niet aangenaam.

Game dat ik probeer te maken, kan je hier vinden:
YouTube: Close Call Racing [WIP-gameplay] - Don't say you haven't been warned!
YouTube: Close Call Racing - Testing the concept demo in VR (VR-demo)

Deze heb ik in Godot (en Blender) gemaakt, maar omdat dat zeer stroef ging, ben ik nu overgeschakeld naar Unreal Engine 5. Deze is wat vriendelijker voor designers.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk game-development (3d), ook voor VR. Ik gebruik Blender en Unreal Engine (5). Ik ben daar ook nog lerende in, dus ik moet terwijl ook browsers met Youtube (tab)bladen kunnen hebben openstaan.
Ook natuurlijk andere grafische zaken zoals fotobewerking, video-bewerking, ... .

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop rond de 1500€ te kunnen blijven. Monitoren hoeven hier niet mee gerekend te worden, aangezien ik mijn huidige 2/3 schermen behoudt. Zaken als toetsenbord worden hier ook niet bijgeteld.
Ook wil ik wel de pc een beetje future-proofen. Best dus gemakkelijk uitbreidbaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Ik heb een gaming-laptop van zo'n 2 à 3 jaar geleden en de laatste desktop pc die ik nog heb, dateert al van 2010.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de indruk dat tegenwoordig 8-cores al de standaard begint te worden? Ik zag zelfs iets van een Core i7-12700K, 3,6 Ghz. Deze blijkt 12 cores te hebben, 8 voor performance en 4 voor efficiëntie. Alhoewel ik niet weet wat dat inhoudt/betekent. Graag uitleg?
RAM geheugen mag best ook wel beefy zijn, denk ik. 32Gb?
SSD schijven zijn nog best duur, neem ik aan. Dus waarschijnlijk een combinatie van SSD voor het besturingssysteem en installatie van software, en een HDD voor werkbestanden en dergelijke.
Grafische kaart natuurlijk, maar daar heb ik ook geen zicht op.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb vaak de combinatie Intel CPU en Nvidia grafische kaarten gehad. Mij maakt merken eigenlijk niet zo uit, ik zoek gewoon een goede balans tussen prijs en kwaliteit. En liefst hardware zonder gekke streken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou eigenlijk geen toren willen hebben, maar de computer onder het blad van mijn bureau willen monteren. Ik heb een sta-zit bureau en 2 schermen op een bureau van 1m60 breed.. De desktop wil ik niet op m'n bureau hebben staan en eigenlijk ook niet op de grond, omdat ik m'n oude desktop-pc nog actief hou.
Bestaan er toevallig geen frames hiervoor om deze onderdelen onder de bureau te monteren? Een beetje als een toren, maar dan een lange platte versie.
Met waterkoeling-toestanden ga ik me ook niet bezig houden.

Ga je overklokken?
Ik heb nooit geprult met hardware, dus denk het niet. Maar als het kan, mooi meegenomen.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat ik hier wat advies kan krijgen welke hardware goed samengaan en de beste performance geven voor het budget dat ik heb. Ondanks mijn informatica-achtergrond, heb ik nooit echt verstand gehad van hardware en ook nooit opgevolgd. Ik heb altijd liever ontworpen gehad (ieder zijn specialiteit he ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door eyeEmotion op 02-10-2022 22:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:37
Er bestaan desk cases zoals de Lian Li DK-05F, maar de meesten zijn onzinnig duur, of je moet een goede DHZ-er zijn: Youtube: Next Gen ULTIMATE Desk PC Design! - Part 1. Is een mount zoals de Neomounts by Newstar CPU-D200BLACK iets voor je?

Voor wat betreft de PC: kijk eens naar de Desktop Best Buy Guide/September 2022/1440p-gamesysteem, wellicht kun je de videokaart nog wat verbeteren naar een RX 6800 XT met jouw budget.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 02-10-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:28
Diverse oplossingen om je PC te bevestigen aan je bureau: https://www.megekko.nl/Co...lair_pp-50_p-1_d-list_cf-

Tips t.a.v. requirements voor UE5 en Blender:
https://docs.unrealengine...tsforue5renderingfeatures
https://tweakers.net/revi...oedheet-3d-rendering.html
https://www.pugetsystems....tion-Review-2356/#Blender

Voorbeeld van een € 1500,- PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 273,52€ 273,52
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 83,49€ 83,49
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZ€ 127,50€ 127,50
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesCrucial P5 (retail) 2TB€ 189,98€ 189,98
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 54,20€ 54,20
Totaal€ 1.490,60
Redelijk geprijsde 8-core cpu met stille after market cpu-koeler.
32Gb memory, hoewel ook vaak 64Gb wordt gebruikt.
Nvidia RTX videokaart, zodat je ook Ray Tracing hebt, maar waarschijnlijk te weinig cuda cores om goed te kunnen gebruiken. Dit is een videokaart voor een 1080p videokaart of maximaal 1440p @60Hz.
Een 500Gb SSD voor OS/Software en een 2TB SSD met cache voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Hey,

Lijkt erop dat zo custom/diy 'behuizingen' niet echt evident zijn en een gok zijn met airflow.

ik heb 'even' geprobeerd op Alternate iets samen te stellen. Wat denken jullie?
Eerste eigen poging desktop-pc voor gamedev - klik hier
Allez, 'even' heeft uiteindelijk wel uren geduurd en dan weet ik nog niet of ik goed zit. Terwijl zit ik ook goed over m'n eigen prijs. Overkill?

@Woezik Ik zal jouw lijst morgen eens bekijken. Ik ben even zot-gedraaid van al de hardware-specs bij m'n eigen poging 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Je kiest nu voor een relatief zware CPU met een relatief lichte GPU, bedenk dat een huidige mid level hexcore CPU (zoals de AMD Ryzen 5 5600 of de Intel Core i5-12400F) vele malen sneller is dan de bijna tien jaar oude Intel Xeon E5-2643 die in de specs van Unreal genoemd wordt.

Je hebt nu een hele zware en dure voeding, de half zo dure uit de BBG die ik linkte voldoet al. Voor nog een besparing lees het artikel Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 03-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:41

Fontainemelon

Zuiderbuur

Ik heb zelf recent een build met gelijkaardig budget (EUR 1.500) samengesteld met hulp van Tweakers, en heb een paar heel waardevolle inputs gekregen. De vraag is natuurlijk wat je budget nu eigenlijk is: 1500, of de 2000+ uit je eigen build?

Samenvattend wat ik geleerd heb van medetweakers:
  • Meer inzetten op GPU dan CPU voor jouw doeleinden. i5 12400f voldoet al, en een i5 12600K is een mooie middenweg tussen jouw i7 in.
  • Windows 10/11 tip voor veel minder, zelf gisteren nog geprobeerd en perfect geactiveerd
  • 3600mhz CL18 geheugen is in de praktijk even snel als 3200mhz CL16 als ik het goed begrepen heb, maar die laatste is een stukje goedkoper.
  • 980 Pro versie is niet per sé nodig, je kan wat uitsparen door de gewone 980 te nemen.
  • Moederbord lijkt me aan de dure kant
  • Alles wat je daardoor uitspaart kan je in je grafische kaart pompen, zodat er mits een mooie deal mogelijk een 3080 of 6800XT in past
Hieronder de build die ik bekomen ben:
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 208,40€ 208,40
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 137,82€ 137,82
1VideokaartenASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black TG Clear€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 104,90€ 104,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 116,10€ 116,10
1Solid state drivesWD_Black SN850 1TB (met heatsink)€ 159,-€ 159,-
Totaal€ 1.557,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
@martyw Ah ok ja, goed tip ivm de processor. Ik kan een zware processor, omdat ik toch opgevangen had dat, ondanks het om grafische programma's gaat, processor-kracht toch zeer belangrijk is. Zeker tegenwoordig, waarbij software als Blender, Unreal, Unity zich meer op procedural en non-desctructive design beginnen te zetten. Die Landmass plugin van Unreal is bv zoiets. 'Simpel' met paden die je geometry wijzigen, maar blijkbaar genoeg om mijn quadcore te doen slikken.
Van processoren weet ik wel dat i3 de zwakkere zijn en i9 de sterkere. Dus ging ik voor een middenweg, maar dan is het idd de kwestie van i5 of i7. Ik zat te kijken naar het aantal cores, omdat je er blijkbaar minimaal 6 nodig hebt tegenwoordig en ik met mijn quadcore (3j oud, er blijkbaar al niet kom). Dus ik wou er maar genoeg in hebben.

Voor grafische kaart raadde mijn kameraad net een Quadpro aan, maar die zijn een stuk duurder dan de Geforce kaarten, terwijl ze hardware-matige blijkbaar exact hetzelfde zijn.

@Fontainemelon Ik ga jouw lijst ook nog eens doornemen. Idd, waar onnodige kost zit, kan er op zich beter uit.
Met SSD kaart had ik geen flauw idee welke snelheid een goede nieuwe norm is. Moederbord vind ik ook altijd een moeilijke, omdat je toch wil dat nieuwe hardware er kan op aangesloten worden, indien je weer een onderdeel zou moeten upgraden, zoals bv de processor of grafische kaart.

Btw, bestaat AGP(?) aansluiting niet meer? Want ik zag dat al die aansluitingen PCIe tegenwoordig zijn.
En zo'n NV-link waar ik iets van zag bij Nvidia, waarbij je 2 grafische kaarten kan laten samenwerken, werkt dat op elke moederbord? Lijkt me ook handig toekomstgericht.

Ik heb ook gewoon een afgerond budget genomen, dat ik er niet steevast aan vasthoud, maar wel ergens mensen een idee kan geven, aangezien hardware zo kan uiteenlopen qua kosten. En als er een onderdeel tussen zit die dan wat meer kost, maar ook performance of levensduur geeft, dan wil ik ook niet vast zitten aan 100 of 200€ meer of minder. Ik hou er veelal niet van een nieuwe pc te hebben en dan een half jaar al te moeten uitzien naar nieuwe onderdelen.

Hoe maken jullie die lijst hier eigenlijk in de berichten? Ziet er me best handig uit.

[ Voor 11% gewijzigd door eyeEmotion op 03-10-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:41

Fontainemelon

Zuiderbuur

SLI is een stille dood gestorven, twee grafische kaarten in één systeem wordt recent eigenlijk niet echt meer toegepast. Moet je dus zeker niet naar kijken wat futureproof betreft: tegen de tijd dat je dat zou willen doen als 'upgrade' koop je beter integraal één nieuwe GPU denk ik.

De lijstjes zoals hierboven maak je door in de Tweakers pricewatch een wenslijst aan te maken. Heel handig voor het optimaliseren van je setup, en je ziet meteen de (laagste) totaalprijs. Ga je bijvoorbeeld naar de pagina van de Intel 12600k, klik dan bovenaan op 'willen' en dan kan je deze toevoegen aan je wenslijst. Dat doe je met al je componenten, en zo vind je in jouw profiel onder "wenslijst" de lijst terug. Deze kan je kopiëren en in topics plakken door onderaan de wenslijst op "genereer RML" te klikken.

Ik besef overigens dat mijn vorige bericht nogal dubbel is: ik raad je aan om te besparen op je SSD van 135 Euro, maar heb zelf een SSD van 160 euro in mijn lijstje zitten. Ik heb die aan 110 gekocht door een tijdelijke deal bij Media Markt, waardoor 'ie op dat moment wel interessant was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ik besef overigens dat mijn vorige bericht nogal dubbel is: ik raad je aan om te besparen op je SSD van 135 Euro, maar heb zelf een SSD van 160 euro in mijn lijstje zitten. Ik heb die aan 110 gekocht door een tijdelijke deal bij Media Markt, waardoor 'ie op dat moment wel interessant was.
Ja, de prijzen kunnen nogal fluctueren he. En we zitten in uitzonderlijke situaties met de ene crisis na de andere, dat die prijzen soms lukraak lijken te veranderen.
Ik begin ook te merken dat Alternate iets prijziger lijkt te zijn dan de anderen.
Megekko heeft precies betere prijzen. Maar is NL, dus weet niet of dat verstandig voor mij is, aangezien ik in BE zit.

Oh ja, ook even nog. Is er nog een verschil tussen AMD en Intel tegenwoordig? Vroeger leek AMD meer voor gaming te zijn en Intel als je op je computer wou werken. En AMD was toen qua kwaliteit wat minder dan Intel. Ondanks ik geen merkvoorkeur heb, blijk ik toch altijd uit gewoonte te neigen naar de Intel en Nvidia combinatie. Ik weet niet waarom : :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
eyeEmotion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:13:
Btw, bestaat AGP(?) aansluiting niet meer? Want ik zag dat al die aansluitingen PCIe tegenwoordig zijn.
Er is de laatste vijftien jaar best wel vooruitgang geboekt (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port)
eyeEmotion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:13:
Hoe maken jullie die lijst hier eigenlijk in de berichten? Ziet er me best handig uit.
Zie topic Handleiding Pricewatch
eyeEmotion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:53:
Megekko heeft precies betere prijzen. Maar is NL, dus weet niet of dat verstandig voor mij is, aangezien ik in BE zit.
De meeste webshops in NL leveren ook in BE, en de consumenten bescherming is in NL ook prima voor klanten met nationaliteit BE .
eyeEmotion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:53:
Oh ja, ook even nog. Is er nog een verschil tussen AMD en Intel tegenwoordig? Vroeger leek AMD meer voor gaming te zijn en Intel als je op je computer wou werken. En AMD was toen qua kwaliteit wat minder dan Intel. Ondanks ik geen merkvoorkeur heb, blijk ik toch altijd uit gewoonte te neigen naar de Intel en Nvidia combinatie. Ik weet niet waarom : :*)
Sinds de introductie van Ryzen wisselen Intel en AMD stuivertje met iedere nieuwe generatie over wie de rapste CPU heeft, ik zou vooral kijken naar wat je denkt nodig te hebben aan performance en welke CPU dat levert. Wel is in het verleden AMD wat kieskeuriger met RAM, het loont om je aan de QVL van het moederbord te houden mocht je een AMD CPU kiezen, Intel is minder kritisch daarin. Let er ook op dat de laatste generatie AMD zojuist verschenen is (review), en de eerste modellen van de komende generatie Intels over een paar weken op de markt verwacht worden (nieuws).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Dat vind ik zo het moeilijke aan hardware. Het houdt nooit op en op dat gebied ben ik een moeilijke om een keuze te maken, want op een bepaald moment moet je toch knopen doorhakken.
Ik heb net ook eens dezelfde samenstelling die ik op Alternate had, minus de Windows 10 licentie, op Megekko ingegeven. Waar Megekko eerst goedkoper leek dan Alternate, kom ik toch zo'n 55€ goedkoper uit op Alternate.
Ivm dat artikel van Windows 10 licenties, ik heb nog een oude Windows 7 code gevonden van mijn kameraad, die hij mij had gegeven omdat hij die toch niet meer gebruikte. Dus in weze kan ik die dan gebruiken om dan te upgraden naar Windows 10?

De voeding die jullie hadden aangeraden, was op Alternate niet te vinden. Iets rond die prijsklasse op Alternate was de Sharkoon WPM Gold Zero 750W. Van dat merk nog nooit gehoord en ik weet niet in hoeverre 'snufjes' van belang zijn op een voeding.
Ik had 850W eerst genomen, omdat het qua prijs op Alternate niet veel verschilde van een 750W (20€ verschil) en de extra 100W misschien later nuttig kon zijn bij een eventuele uitbreiding? Of zal dat zich waarschijnlijk niet voordoen? (Zoals @Fontainemelon al aangaf, uprgade van een nieuwe GPU is nuttiger dan er eentje bij aan te koppelen).
Sinds de introductie van Ryzen wisselen Intel en AMD stuivertje met iedere nieuwe generatie over wie de rapste CPU heeft, ik zou vooral kijken naar wat je denkt nodig te hebben aan performance en welke CPU dat levert. Wel is in het verleden AMD wat kieskeuriger met RAM, het loont om je aan de QVL van het moederbord te houden mocht je een AMD CPU kiezen, Intel is minder kritisch daarin. Let er ook op dat de laatste generatie AMD zojuist verschenen is (review), en de eerste modellen van de komende generatie Intels over een paar weken op de markt verwacht worden (nieuws).
Ik kom wel berichten tegen van mensen die zeggen dat die AMD's nogal snel heet worden.
Ik blijf toch steeds met die cores in m'n hoofd en hoger te gaan dan 6 cores. Die zou nu voldoende zijn, maar over een jaar, of over 2 jaar? Unreal Engine 5 is met verschillende zaken nieuwe richtingen uit aan het gaan, waar we precies meer richting real-time zijn aan het gaan. Zo bv hun Lumen en hun water-simulaties en dergelijke. Ik kwam ook op die i7 processors uit, omdat ik naar 8 cores was aan het kijken en op Alternate dat vrijwel allemaal zo van die waren. Waarbij die 8 cores ook blijkbaar meteen 12 waren (iets met efficientie-cores). Die performance-cores en efficiency cores van Intel, moet ik ook dat werkelijk zien als aparte cores, of is dat gewoon marketing-praat? Ik zie wel dat er ook i5-processors zijn met deze opstelling, waarbij het 6 + 4 = 10 cores wordt.

Wat zijn trouwens die letters zoals K, F of KF bij de Intel-processoren. Ik zie dan weinig verschil, maar toch prijsverschil.
Je zei wel dat de i7-processor die ik had uitgekozen, in verhouding te sterk was voor de grafische kaart die ik had uitgekozen. Maar het is niet zozeer dat de grafische kaart die ik uitgekozen had, een slechte grafische kaart is?
Een grafische kaart daarentegen, denk ik dat je sneller vervangt dan een processor, of ben ik mis?

[ Voor 4% gewijzigd door eyeEmotion op 03-10-2022 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

> Ik heb net ook eens dezelfde samenstelling die ik op Alternate had, minus de Windows 10 licentie, op Megekko ingegeven. Waar Megekko eerst goedkoper leek dan Alternate, kom ik toch zo'n 55€ goedkoper uit op Alternate.

Dat is knap, bij Megekko vind je meestal de leukste prijs/kwaliteit deals.

> De voeding die jullie hadden aangeraden, was op Alternate niet te vinden. Iets rond die prijsklasse op Alternate was de Sharkoon WPM Gold Zero 750W. Van dat merk nog nooit gehoord en ik weet niet in hoeverre 'snufjes' van belang zijn op een voeding.

Sharkoon Gold is erg "meh", zeker als je veel beter kan krijgen voor hetzelfde geld is het lastig die aan te raden.

> Ik kom wel berichten tegen van mensen die zeggen dat die AMD's nogal snel heet worden.

Heb je het over de 9370 :+
Maar allebei hebben flinke heethoofden met manieren om ze zuiniger te maken en/of opties om lager verbruik te krijgen ;)
Laat dit geen factor zijn hier, of meld dat je het doet voor energiezuinigheid dan nemen we het mee :)

> Ik blijf toch steeds met die cores in m'n hoofd en hoger te gaan dan 6 cores. Die zou nu voldoende zijn, maar over een jaar, of over 2 jaar? Unreal Engine 5 is met verschillende zaken nieuwe richtingen uit aan het gaan, waar we precies meer richting real-time zijn aan het gaan. Zo bv hun Lumen en hun water-simulaties en dergelijke. Ik kwam ook op die i7 processors uit, omdat ik naar 8 cores was aan het kijken en op Alternate dat vrijwel allemaal zo van die waren. Waarbij die 8 cores ook blijkbaar meteen 12 waren (iets met efficientie-cores). Die performance-cores en efficiency cores van Intel, moet ik ook dat werkelijk zien als aparte cores, of is dat gewoon marketing-praat? Ik zie wel dat er ook i5-processors zijn met deze opstelling, waarbij het 6 + 4 = 10 cores wordt.

Tsja, meer is wel beter, maar het moet niet uit de spuitgaten lopen.
Wel adviseer ik om niet meer te kijken naar een 12700F in een build, eigenlijk alles boven een 5600/12400F is nu een slecht idee omdat Intel met Raptor Lake uitkomt eind deze maand en AMD "goedkope" Zen4 moederborden gaat uitbrengen deze maand. Dan investeer je hard in iets wat in een klap previous-gen is.

> Wat zijn trouwens die letters zoals K, F of KF bij de Intel-processoren. Ik zie dan weinig verschil, maar toch prijsverschil.

K betekent overklokbaar, F betekent geen igpu. KF betekent allebei en de S betekent dat je teveel geld betaalt.

> Je zei wel dat de i7-processor die ik had uitgekozen, in verhouding te sterk was voor de grafische kaart die ik had uitgekozen. Maar het is niet zozeer dat de grafische kaart die ik uitgekozen had, een slechte grafische kaart is?

Verhoudingen zijn lastig en hangen af van wat je ermee doet. Als je op 1440P op medium hoge refreshrates wilt halen is een sterke CPU geen overbodige luxe met een sterke GPU.
Wil je op 4K gamen of op 1440P Ultra 60fps dan is CPU al vrij rap irrelevant.
Speel je weer veel simulatiespellen die erg zwaar zijn op de CPU maakt de GPU weer erg weinig uit.
Etc.

> Een grafische kaart daarentegen, denk ik dat je sneller vervangt dan een processor, of ben ik mis?

Een grafische kaart vervangen is triviaal vergeleken met een CPU, dus dat klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
eyeEmotion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:13:
De voeding die jullie hadden aangeraden, was op Alternate niet te vinden. Iets rond die prijsklasse op Alternate was de Sharkoon WPM Gold Zero 750W.
Pak dan de uitvoering: Corsair TX750M (2021). Duurt wel 2 werkweken voor voorraad of je pakt een andere winkel. Dan heb je meer keus. Alternate pusht graag Sharkoon. Waarschijnlijk ligt de marge daar hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
@Djarune
Pak dan de uitvoering: Corsair TX750M (2021). Duurt wel 2 werkweken voor voorraad of je pakt een andere winkel. Dan heb je meer keus. Alternate pusht graag Sharkoon. Waarschijnlijk ligt de marge daar hoger.
Gelukkig dringt het niet. Zoals ik al merk, zijn er nog wat vraagtekens voor ik definitief een build heb waarmee ik tevreden ben. "Haast en spoed, is zelden goed", werd hier vroeger altijd gezegd.
Maar die Sharkoon blijkt dus een no-go te zijn, dat weten we ook weeral.

@Thomg
> Ik heb net ook eens dezelfde samenstelling die ik op Alternate had, minus de Windows 10 licentie, op Megekko ingegeven. Waar Megekko eerst goedkoper leek dan Alternate, kom ik toch zo'n 55€ goedkoper uit op Alternate.

Dat is knap, bij Megekko vind je meestal de leukste prijs/kwaliteit deals.
Ik denk dat het komt omdat 1 of 2 onderdelen bij Megekko net een een stuk duurder waren dan bij Alternate, maar op alle andere onderdelen waren ze telkens 10€ goedkoper.

Het helpt ook niet dat het soms moeilijk te zien is of het om dezelfde hardware gaat, omdat er soms maar 1 spec blijkt te verschillen.
Tsja, meer is wel beter, maar het moet niet uit de spuitgaten lopen.
Wel adviseer ik om niet meer te kijken naar een 12700F in een build, eigenlijk alles boven een 5600/12400F is nu een slecht idee omdat Intel met Raptor Lake uitkomt eind deze maand en AMD "goedkope" Zen4 moederborden gaat uitbrengen deze maand. Dan investeer je hard in iets wat in een klap previous-gen is.
Ok, dat zou idd ook wel spijtig zijn. Maar gaat die 'nieuwe-gen' ook niet meteen een stuk duurder uitkomen, aangezien ze nieuw zijn? Maar dus ja, dan schop ik tegen mijn eigen advies aan dat een CPU veel langer meegaat dan een GPU. Dus net zoals @martyw aangaf, misschien dan best wachten op die nieuwe gen, indien Intel. Dus zoiets als de i7 13700KF of de i5 13600KF.
De grafische chip op die processoren is nutteloos, neem ik aan. Of is het aan te raden voor 'noodgevallen'.
Verhoudingen zijn lastig en hangen af van wat je ermee doet. Als je op 1440P op medium hoge refreshrates wilt halen is een sterke CPU geen overbodige luxe met een sterke GPU.
Wil je op 4K gamen of op 1440P Ultra 60fps dan is CPU al vrij rap irrelevant.
Speel je weer veel simulatiespellen die erg zwaar zijn op de CPU maakt de GPU weer erg weinig uit.
Etc.
Gamen doe ik veelal op een console. En met game-development vind ik het best wel een minder rechttoe rechtaan antwoord. Want ook al gebruik je om op te werken, uiteindelijk moet je je game wel kunnen testen. Ik heb een Oculus Rift CV1 op de kop getikt, dus die moet er wel vlot op gaan werken.

Nu ik er aan denk, ik heb nog niet eens gekeken naar de USB-poorten op de moederbord, of de monitor aansluitingen op de grafische kaart. De grafische kaart die ik had uitgekozen, heeft enkel DisplayPort en hdmi. Denk dat het tegenwoordig niet meer anders is. Grappig genoeg heb ik 2 monitoren, waarvan 1 nog steeds een VGA aansluiting en DVI-aansluiting heeft (gelukkig ook een hdmi), die ik ook nog gebruik om op m'n oude pc te geraken. M'n andere monitor is een Samsung CF791.
Nu had ik die grafische kaart ook enkel uitgekozen, omdat ik daar enkele reviews bij zag staan.
Ik heb ook eens een tijd (grafische) les gegeven op een informatica-school (voor jongeren met autisme). En daar was ook een leerkracht van hardware, die me vertelde dat de grafische programma's die ik gebruik, eigenlijk minder nood hebben aan de grafische kaart en meer aan de processor. Daarom dat ik deze keer ook iets meer keek naar processor en minder naar grafische kaart.
Maar best is idd wel als het leuk in overeenstemming is met elkaar.

Even een pauze inlassen voor vandaag, want m'n hoofd begint te tollen van alle namen en cijfertjes :). En geld heb ik jammer genoeg niet teveel. Maar als ik het uitgeef, wil ik wel dat het zo goed mogelijk telt en dat de kwaliteit er ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
eyeEmotion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:13:

Ivm dat artikel van Windows 10 licenties, ik heb nog een oude Windows 7 code gevonden van mijn kameraad, die hij mij had gegeven omdat hij die toch niet meer gebruikte. Dus in weze kan ik die dan gebruiken om dan te upgraden naar Windows 10?
Als het een retail versie is dan werkt het hoogstwaarschijnlijk, als het een OEM versie is kun je hem waarschijnlijk niet activeren op nieuwe hardware. Bij Microsoft geldt dat OEM licensies meestal meegeleverd zijn met kant en klare PC's zoals je die bijvoorbeeld bij HP, Dell, Lenovo, etc koopt; retail versies zijn ooit los in een winkel verkocht. Overigens zou ik naar Windows 11 upgraden, zeker als je een moderne Intel koopt ivm de scheduler.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 03-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De igpu van intel kan nuttig zijn voor quicksync en extra video outputs, maar als je beiden niet gebruikt is het niet nodig.

Voor een CV1 wil je wel wat grafisch geweld hebben. Blijkbaar is het 2160x1200 90Hz, ongeveer ultrawide niveau pixels. Een 3060Ti is hiervoor prima, met een 6800XT krijg je wel veel meer speling ;)

• eyeEmotion
Hey,

sorry dat ik even ben verdwenen, moest me weer even bezig houden met wat renovaties. En heb ook onlangs een hond geadopteerd, dus dat nam ook even aandacht weg van dit.

Ik sta op het punt een pc te bestellen. Ik ging eerst via Alternate, maar jammer genoeg hebben ze op dit moment de behuizing niet meer die ik in mijn lijst had. En om een of ander reden, krijg ik met hun systeem een i7-13700 niet toegevoegd bij m'n moederbord (zou het straf vinden dat daarvan de i9 wel ondersteunt wordt en de i7 niet). Dus daarbij schakel ik over naar Megekko.
Bij Megekko heb ik dan wrsnl geen assemblage? Moet ik dan nog bv koelpasta of zo aanschaffen voor de cpu op het moederbord te bevestigen? Of kabels, om de assemblage zelf te kunnen doen?
Wat is bij die i7 processor het verschil tussen de Boxed en Tray?

Maar hier is mijn huidige opstelling. Let wel, ik heb de Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB uit de lijst gelaten, omdat ik hier op tweakers bij dat artikel best wat slechte review lees. Dus welke kan ik daar beter voor nemen dan?
Maar hier alvast de rest.
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 497,47€ 497,47
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4€ 249,-€ 249,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 409,-€ 409,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,90€ 109,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 69,95€ 69,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 104,89€ 104,89
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 114,94€ 114,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.635,05

Ivm het moederbord in mijn lijst tov die Woezik voorstelt (ASUS ROG Strix B550-F Gaming) en Fontainemelon (Gigabyte B660M DS3H AX DDR4). Het vergelijken hier op tweakers lijkt (bij mij) niet te werken.
Ik moet wel zeggen, voor een moederbord heb ik graag genoeg aansluitingen (ivm m'n VR setup en dergelijke. En graag blijf ik ook binnen eenzelfde merk als het gaat om videokaart/moederbord.

Betreffende de SSD, maakt het voor een pc uit of dat met of zonder heatsink is?

Dus als iemand nog wat laatste tips kan geven ivm mijn opstelling, voordat ik op het knopje duw.

Alvast allen bedankt voor de voorgaande tips.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Pak of de 980 pro zonder heatsink, of zelfs de we 770, die is nu lekker afgeprijsd!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• eyeEmotion
@99ruud99
De 980, 980 pro (met of zonder heatsink, 5€ verschil) zijn allen momenteel afgesprijsd.
De 770 die je opnoemt, zie ik niet bij Megekko staan.

@Thomg
Ik denk dat 1Tb genoeg is, als ik er een HDD van 4Tb bijneem. Dan zit ik aan de 5Tb in totaal en ik heb mijn Synology NAS-server (dacht 8Tb) ook nog, die ik nog moet installeren trouwens 7(8)7
De link die je aangaf, is het ook 2 tot 3 weken wachttijd.
Ik wil graag alles bij een en dezelfde winkel, aangezien het nu om een volledige opstelling betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Dit is het uiteindelijk geworden. Werd op den duur een beetje zot ivm bepaalde reviews. Zeker die van HDD's.
Alles bij Megekko bestelt, enkel de grafische kaart bij Alternate, omdat die daar 20€ goedkoper was.
En dan ook nog Arctic Silver 5 erbij genomen, omdat ik niet weet of koelpasta standaard bij de moederbord of processor geleverd wordt.
Ik hoop dat ik geen extra kabels moest bestellen? Want die heb ik namelijk niet besteld, van uitgaand dat het moederbord over al de kabels beschikt. Ik wist namelijk niet welke kabel ik voor de HDD moest nemen.

1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 497,47€ 497,47
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4€ 249,-€ 249,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 409,-€ 409,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 80,30€ 80,30
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 FX€ 119,-€ 119,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 69,95€ 69,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 104,89€ 104,89
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 114,94€ 114,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.724,45

Prijs komt bij mij zo'n 25€ duurder uit, omdat ik me dus behouden heb tot Megekko en Alternate. Maar als ik op Bol.com bekijk, zou het een heel pak duurder uitgekomen zijn. Amai, ik verschiet soms wel van het verschil in prijzen.

Toetsenbord en muis is voor later. Ik wil een toetsenbord met licht (waarvan je de kleuren zelf wat kan kiezen), stil (ik haat luide tokkelgeluid) en niet extreem duur, maar toch wat kwaliteit.
En muis, tja, extra knoppen altijd handig. En wat licht mag ook. Maar dit alles weer NIET gericht op gamen.
Ik dacht in de trend van: https://www.bol.com/be/nl...6400dpi/9200000116023754/ of https://www.bol.com/be/nl...t-zwart/9300000004077291/
Al die lichtjes voor mij is omdat ik vaak 's nachts werk aan de computer en liever geen sterk licht om me heen heb. Dus zo indirect licht van het toetsenbord helpt dan toch om tenminste te zien of ik wel op de juiste toets druk, indien nodig. Moest er vroeger niet van hebben, maar sinds m'n laptop het had, vind ik het toch best handig.

Ik heb nog een Windows 7 key, die ik van een kameraad een paar jaar terug had gekregen. Dus ga ik die proberen te gebruiken om Windows 10 te installeren (zou rechtstreeks moeten kunnen, volgens dat 1 artikel).

[ Voor 4% gewijzigd door eyeEmotion op 25-11-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

eyeEmotion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:34:
@Thomg
Ik denk dat 1Tb genoeg is, als ik er een HDD van 4Tb bijneem. Dan zit ik aan de 5Tb in totaal en ik heb mijn Synology NAS-server (dacht 8Tb) ook nog, die ik nog moet installeren trouwens 7(8)7
De link die je aangaf, is het ook 2 tot 3 weken wachttijd.
Ik wil graag alles bij een en dezelfde winkel, aangezien het nu om een volledige opstelling betreft.
Levertijd was bij mij veel sneller dan ze aangaven, maar misschien dat jij dit niet hebt.
Je kan ook de 1TB variant halen, die is wel leverbaar ;)
Maar zo te zien heb je al besteld, prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ik ben de pc in elkaar aan het steken. Maar heb een vraagje over de voeding.
Bij de fase die ik heb, moet de voeding beneden. Moet de ventilator van de voeding dan naar boven gericht (richting binnenkant case) of naar beneden (richting vloer dus)?
Naar binnen, dan pomp ik weer extra warmte in de case. Richting vloer, dan heeft het maar ongeveer zo'n 2cm ruimte om de warmte weg te krijgen.

Voor de SSD had ik blijkbaar geen heatsink nodig, die moederbord heeft z'n eigen heatsinks. Dus had ik dat eerder geweten... . Nu goed, was maar 5€ verschil en laat ik gewoon het metalen plaatje van de moederbord af. Op de SSD staat ook op dat de garantie verloopt als ik de heatsink er vanaf haal.

Koelpasta, ik hoop dat het goed gedaan is. In het midden een streep gedaan ter grootte van een rijstkorrel en dan aan elke hoek nog een klein puntje.
Grote koeling wel. En ventilator wat ongelukkige plaats, want 2 RAM slots staan er vlak tegen. Dus wil ik erbij steken, moet ik de ventilator losmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
De fan van de voeding aan de onderzijde plaatsen. De voeding kan dan vanaf de onderzijde koele lucht aanzuigen, die aan de achterzijde wordt afgevoerd. Om geen stof in je voeding te krijgen heeft elke behuizing aan de onderzijde een filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
@Woezik
Merci, ik had ze eerst andersom. Ik dacht dat die ventilator die richting uit zou blazen, maar blijkbaar is het dus aanzuigen.

Cases van tegenwoordig zitten precies wel ingenieus in elkaar, maar terwijl kost het me toch best wat tijd met assembleren. Alles 2 à 3x nakijken of ik het wel juist doe.

Ga ik het merken of de koelpasta goed gedaan gaat zijn? Waar moet ik op gaan letten, als de computer opstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ik zit weer vast.
Ivm de powerswitch kabel, maakt het uit welke richting die steekt? Want ik kan niet zien welke de GND is en welke de andere.

[ Voor 114% gewijzigd door eyeEmotion op 27-11-2022 19:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
nvt (ik neem aan dat je de powerswitch van de behuizing bedoelt en niet van de voeding).

[ Voor 78% gewijzigd door Woezik op 27-11-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Idd, is de knop van de behuizing om de pc aan te zetten.
Die moet toch aangesloten worden?

Ook nog:
Op de voeding staat ofwel SATA/PATA. Is dat relatief? Links SATA en rechts PATA? Of zijn die praktisch dezelfde?
Uit de voeding komen 2 'vaste' kabels. Op de dunne staat CPU, die ik heb aangesloten op ATX_12V_1 . Maar nu zie ik tussen de extra losse kabels van die voeding,ook een kabel met CPU. En ook extra poorten op die voeding met PCIe/CPU op. Waarvoor zijn die dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
Zie de handleiding 2.1.8 voor het aansluiten van de powerswitch van het front panel. Let daarbij ook op welke kant van de stekker de teksten staan en welke pinnen niet in gebruik zijn.

PATA is een niet meer in gebruik zijnde aansluiting voor HDD's. Tegenwoordig worden HDD's altijd met SATA aangesloten.

Je moederbord heeft links bovenaan:
1 x 8-pin +12V Power connector
1 x 4-pin +12V Power connector
Het aansluiten van de 8-pins is verplicht, maar ik zou ook de 4-pins aansluiten, want je voeding heeft daarvoor ook de bekabeling (4+4 pins stekkers).
De 8-pins stekkers (PCIe/CPU) aan de kant van de voeding kunnen gebruikt worden voor 4+4 pins cpu kabel of voor 6+2 pins videokaart kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
PS: Dit ASUS Z690 moederbord heeft bios versie 2004 nodig om een 13600k te kunnen opstarten. Wellicht dat er een sticker op de doos zit welke bios versie is geleverd, maar ik verwacht dat je eerst een bios update moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ok, dus de richting van de tekst in die tekening maakt wel degelijk uit dan. In't boekje stondeyze naar onder gericht, wat ik ook gedaan heb.

BIOS versie zie ik nergens vermeld. De sticker op de doos, met serienummer en dergelijke, daar staat wel manufacturing date op: 2022-09.
Die kan dan 'zonder processor' opstarten?

Op het moederbord zie ik inderdaad die pinnen bovenaan, naast elkaar. Maar bij de voeding heb ik geen kabels gekregen van 4.
Die met CPU op, die heeft aan elke kant 8 gaatjes. En die met PCIe, aan een kant 8 gaatjes (waarvan 1 leeg) en de andere kant 2x 6+2 gaatjes.

Oh ja, en dan nog een rare kabel, ene kant 6 gaatjes (waarvan 2 leeg), en aan de andere kant 3x connectoren van 4 gaatje in een lijn naast elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door eyeEmotion op 27-11-2022 20:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
Voor het updateproces van de bios de handleiding van het moederbord lezen.

Manufactering date 2022-09 zegt niet veel over de bios, waarmee het moederbord is uitgeleverd. De 13600K staat sinds 30-9-2022 in de TW-prijsdatabase.

De voedingskabel heeft aan één kant een 8-pins connector die aangesloten wordt aan de voeding (PCIe/CPU) en het andere uiteinde is een 4+4 pins connector om aan te sluiten linksboven op het moederbord
Dan zijn er nog twee voedingskabels met dezelfde 8-pins connector, maar dan met 2x een 6+2 pins connector om aan te sluiten op de videokaart.

De 6-pins kabel is om op de voeding aan te sluiten op de PATA/SATA connector. Het andere uiteinde van de kabel heeft 7x SATA-aansluitingen voor de HDD/DVD. Tevens is er een zelfde 6-pins kabel met aan het andere uiteinde 4pins Molex/PATA aansluitingen. Ik verwacht dat je deze kabel helemaal niet nodig hebt. Molex wordt nog wel eens gebruikt om een fan-hub van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Woezik schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:31:

De voedingskabel heeft aan één kant een 8-pins connector die aangesloten wordt aan de voeding (PCIe/CPU) en het andere uiteinde is een 4+4 pins connector om aan te sluiten linksboven op het moederbord
Dan zijn er nog twee voedingskabels met dezelfde 8-pins connector, maar dan met 2x een 6+2 pins connector om aan te sluiten op de videokaart.
De 6+2 pin uiteindes staan aangegeven met PCIe. En de extra CPU kabel 8 pins. Maar die extra voeding aansluiting links bovenaan, die heeft er maar 4.
...
Oh wacht, die 8 pin van de extra CPU kabel, kan ik blijkbaar van elkaar loskoppelen, zodat het idd 4+4 wordt. Maakt niet uit of ik de linkse of rechtse neem?

En vandaag ook m'n grafische kaart aangekregen. Moet ook extra voeding aan. Dat is dan zo'n extra PCIe kabel, toch?

Btw, moederbord en grafische kaart zijn van dezelfde fabrikant. Zijn er dan 'extraatjes' waardoor dat vlotter werkt?
Ik denk maar bv aan m'n Oculus Rift CV 1. De grafische kaart zelf heeft maar 1 HDMI en 3 DisplayPort aansluitingen. 1 monitor kan ik aan de DisplayPort, de ander moet ik op de HDMI, omdat het een simpeler Medion monitor is, die enkel VGA, DVI en HDMI heeft. Maar de Oculus Rift CV1 is ook enkel HDMI. En wil niet continu kabels gaan zitten uittrekken. Als ik de HDMI van het moederbord gebruik, gaat die dan nog de grafische kaart voor dat gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
eyeEmotion schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:16:
Oh wacht, die 8 pin van de extra CPU kabel, kan ik blijkbaar van elkaar loskoppelen, zodat het idd 4+4 wordt. Maakt niet uit of ik de linkse of rechtse neem?

En vandaag ook m'n grafische kaart aangekregen. Moet ook extra voeding aan. Dat is dan zo'n extra PCIe kabel, toch?

Btw, moederbord en grafische kaart zijn van dezelfde fabrikant. Zijn er dan 'extraatjes' waardoor dat vlotter werkt?
Ik denk maar bv aan m'n Oculus Rift CV 1. De grafische kaart zelf heeft maar 1 HDMI en 3 DisplayPort aansluitingen. 1 monitor kan ik aan de DisplayPort, de ander moet ik op de HDMI, omdat het een simpeler Medion monitor is, die enkel VGA, DVI en HDMI heeft. Maar de Oculus Rift CV1 is ook enkel HDMI. En wil niet continu kabels gaan zitten uittrekken. Als ik de HDMI van het moederbord gebruik, gaat die dan nog de grafische kaart voor dat gebruiken?
Linker- of rechter 4-pins blokje maakt inderdaad niet uit.

De videokaart moet inderdaad ook met een 6+2 pins stekker aangesloten worden op de voeding.

Moederbord en grafische kaart van dezelfde fabrikant heeft geen prestatievoordeel, maar als ze allebei verlichting hebben, dan is het wel makkelijker om aan te sturen.
AMD processor met AMD videokaart kan wel een klein performancevoordeel geven.

Als je de HDMI-kabel op het I/O-panel aansluit, dan gebruik je de interne gpu. Je kunt ook een verloopkabeltje gebruiken van Displayport naar HDMI en die aansluiten op je videokaart. Let wel op de Displayportversie die wordt ondersteund of die voldoende bandbreedte geeft voor de resolutie en refreshrate van je monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ok, bedankt voor de tip ivm de DisplayPort verloopkabeltje.

En de moederbord en grafische kaart blijken idd zelf ook nog verlichting te hebben. Dat wist ik niet. Maar goed heb ik dan die RAM sticks niet genomen met RGB verlichting. Het is nu al precies een hele lichtshow.

Nu heb ik ondertussen Windwos 10 er op kunnen installeren. Heb ik op m'n SSD gedaan. Maar mijn HDD lijkt Windows 10 niet te zien. Thans dacht ik tijdens installatie toch 2 schijven te zien (of was dat misschien mijn usb-stick?).
Wat heb ik fout gedaan? Is met die SATA-kabels aangesloten. Ook de voeding via die SATA aansluiting. Heb ik ergens iets gemist?

Edit: Of is dat gekomen door die Intel SIO Driver van Asus toe te passen? Want nu zie ik dan mijn USB stick ook niet herkent wordt, terwijl die daarvoor wel ging.

[ Voor 11% gewijzigd door eyeEmotion op 28-11-2022 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
Kijk eens onder schijfbeheer of daar je HDD wel staat. Misschien moet hij nog toegewezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Wanneer ik schijfbeheer opstart, krijg ik idd de melding dat 'Schijf 0' nog niet geïnitialiseerd is.
Maar die vraagt mij om een keuze te maken tussen 2 opties:
- MBR (Master Boot Record)
- GPT (GUID-partitielabel).
En dan een waarschuwing eronder dat GPT niet door alle vorige Windows herkend worden.

Kan ik in dat schijfbeheer daarna ook die schijf in partities delen? Of moet ik daar zoiets als Partition Wizard voor gebruiken?

Ook nog, eindelijk gelukt naar de nieuwe BIOS te gaan. Moest blijkbaar eerst 2004 installeren en daarna pas kon ik naar de nieuwste (ik denk ook dat daardoor m'n usb-stick het begeven heeft, want ze wordt wel nog herkent door schijfbeheer, maar is niet meer toegankelijk).
Qua processor moet ik dan niets meer doen? Nu maakt die gebruik van die nieuwe generatie processor?

Nu, ik had wat gelezen ivm XMP. Dat heeft iets met RAM te maken? En moet ik dat inschakelen?
Ook zie ik in de BIOS dat mijn RAM op 2133 staan. Hoe zet ik dat naar die 3600 (of 3200)? Dat is nodig denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door eyeEmotion op 28-11-2022 19:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
Je moet GPT kiezen (MBR ondersteunt max. 2Tb).
Je kunt in schijfbeheer ook meerdere partities aanmaken, maar ik zou dat niet zo snel doen. Achteraf blijkt altijd dat je de verhouding toch verkeerd hebt ingeschat.
https://www.windowscorner...ijfbeheer-van-windows.php

USB-stick moet wellicht weer opnieuw geformatteerd worden om te kunnen gebruiken.
Vanaf bios versie 2004 wordt inderdaad Intel 13e generatie cpu herkent.

XMP is eXtreme Memory Profile en bevat vooraf ingestelde memory settings. Als je Ram op 2133mhz staat (dat is de default laagste waarde), dan heb je memory nog niet ingesteld. In de bios manual staat waarschijnlijk op welk tabblad in het bios je de memory snelheid kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Dat is wel waar ja.
Vroeger deelde ik m'n schijf in redelijk wat partities. Nu voornamelijk enkel een extra partitie voor downloads, omdat m'n mij vroeger vertelde dat virussen niet over partities heen kunnen en het dus beperkt zou worden tot die partitie waar je het bestand downloadde.

USB-stick krijg ik echter niet geformatteerd. Ze verschijnt niet in de verkenner en bij apparaatbeheer staat ze wel, maar kan ik op zich niets doen.

Er is maar 1 handleiding bij het moederbord. Daar staat niet veel in ivm de BIOS, enkel dan van die update die je kon doen en die EZflash tool.
In Advanced Mode, zie ik wel bij het tabblad 'AI Tweaker', iets van DRAM Frequency staan en Memory Controller: DRAM Frequency Ratio, waar die nu op Auto staan. Zou die dat dan automatisch aanpassen indien een bepaald software dat vereist?
Ik zie in die lijst ook waarden staan die mijn RAM overstijgen, toch zijn ze niet 'uitgegrijsd'.

Ok, als ik die XMP enable, dan zet die automatisch alles juist van die RAM. Kan kiezen uit XMP I en II. I is blijkbaar geoptimaliseerd profiel door ASUS en II is de complete standaardprofiel (wat dat ook zou mogen betekenen).

't Is wel een hele bedoening, zo echt van 0 je pc opbouwen :*) .
Ook nog uitzoeken hoe ik de lichtjes van de case en zo kan instellen, want nu ziet dat er oranje uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
Op de ASUS website staat de bios manual: https://www.asus.com/nl/m...-wifi-d4/helpdesk_manual/

Als ik in de handleiding van Be Quiet kijk op pag. 25 dan kun je de ARGB-kabel van de fan-hub aansluiten op je moederbord. Je kunt dan met ASUS Auro Sync de verlichting synchroon regelen van je fans, het moederbord en de videokaart. Als je de ARGB-kabel op het front panel aansluit (waarschijnlijk standaard), dan kun je de verlichting regelen met de knop op het frontpanel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 22:35

belgianmadcow

enthousiast

@Woezik hoe jij hier @eyeEmotion helpt bij het samenbouwen, van op afstand, dat vind ik grote klasse hoor.
Is nog even wat anders dan een build voorstellen of checken.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyeEmotion
@Woezik
Idd, bij de Pure Base 500FX was daarvan alles al voorgeïnstalleerd op een RGB-controller. Ik heb die ook moeten aansluiten op een ADD_GEN of zoiets, omdat het kabeltje maar 3 openingen had in de connector, 1'tje is afgesloten. Dus die past niet in de aansluiting van de RGB Header. Via de Asus Armory Crate en Create, kan ik de 3 ADD_GEN van het moederbord en het moederbord wel zien, instellen en aansturen, maar de ventilatoren en case dus enkel als geheel en doen dus allen exact hetzelfde.
Ander software zoals SignalRGB zou dit wel kunnen (meeste van m'n onderdelen staan toch als ondersteunt), maar die hebben een deel achter een paywall steken (een abonnement paywall zelfs), net de audio visualizers, die ik nodig heb. Ik heb op zich geen lichtjes nodig, maar tijdens muziek afspelen is dat best wel leuk. *O* 8)

Ik was nu ook net bezig met mijn Oculus Rift CV1 aan te sluiten. Daar stootte ik wel wat op problemen.
Ik wilde de USB-poorten van het moederbord sparen, want enkel qua sensoren worden er al 3 in beslag genomen dan :/ . Ik had nog een 3.0 (of 3.2?, blauwe connectoren) USB-hub liggen, die je moet aansluiten via USB-C. Via de front USB-C wordt alles herkent van deze hub herkent (heeft ook SD en micro-SD gleuven + HDMI uitgang). Langs achter zijn er blijkbaar 2 verschillende USB-C poorten aan het moederbord:
  • USB 3.2 Gen 2x2 Type-C port 1
  • USB 3.2 Gen 1 Type-C port C5
Op de eerste wordt de hub ook volledig herkent, maar registreert de Oculus software maar 1 van de sensoren als USB 3 aansluiting, de andere 2 als USB 2 :? . Van eentje is dit normaal, aangezien de achterste verlengd wordt met een USB 2 verlengkabel (die erbij zat). Hoe komt dit? Ik gebruikte deze hub ook op m'n laptop toen voor deze sensoren, en toen leek die dat niet te hebben. Of heb ik het toen toevallig op een manier aangesloten gehad, dat het niet opviel.
Als ik ze op die 2de USB-C aansluiting aansluit, krijg ik een foutmelding van Windows dat deze niet herkent wordt, alhoewel m'n AVG Antivirus aangeeft dat er een Mass Storage Device USB Device is aangesloten. Bij Apparaatbeheer staat er ook bij 'Onbekend USB-apparaat (poort opnieuw instellen mislukt)'. Scheelt er iets aan deze poort of is dat normaal voor die poort? Op mijn laptop werkt die ook gewoon normaal en dit is een laptop van het jaar 2018 dacht ik. En heb ook laten zoeken naar andere drivers, maar niets.

Met VR zijn alle USB-poorten snel opgebruikt, dus ging ik even op zoek. Zijn dergelijke zaken aan te raden of is het weggegooid geld? En hoe betrouwbaar zijn die merken? Die Inateck werd wel aangeraden, maar op Amazon lees ik bij sommige toch zorgwekkende review.Bedoeling is dan om daar alles van VR op aan te sluiten.
Terwijl zie ik wel, die PCIe aansluiting die groot genoeg is, nog vrij is en niet geblokkeerd wordt door de grafische kaart (omdat die zo dik is), zit dan wel vlak tegen de ventilatoren van de grafische kaart aan. Krijgt die de warmte dan nog wel genoeg weg?

Valt me ook net op, dat op dit moment de ventilatoren van de grafische kaart niet draaien, terwijl windows wel een temperatuur van zo'n 43°C aangeeft.
En ben nu wel blij dat ik voor de processor met 'grafische kaart' ben gegaan. Ik heb ze aangezet en de VGA drivers geïnstalleerd, zodat ik m'n 2de (goedkope) monitor op de hdmi van het moederbord kon aansluiten, en zo de hdmi op de Nvidia vrij maakte voor de Oculus Rift aan te sluiten. Zo hoef ik op dit moment geen HDMI naar DisplayPort aan te schaffen. En de 2de monitor dient toch enkel om basis venstertjes en zo op open te houden, zodat ik vlot op m'n grote monitor kan werken met belangrijke programma's.
Ik moet zeggen dat die integrated graphics card toch wel best goed blijkt te zijn, ik ben verbaasd. Vind het alleen raar, volgens mijn opzoekingen, dat die integrated graphics card niet werkelijk op de processor zit, maar op het moederbord? Althans, in de BIOS moest ik blijkbaar eerst die optie aanzetten, voordat windows ze herkende.

@belgianmadcow
Idd, en die hulp is zeker gewaardeerd. Ik heb wel een graduaat informatica, maar hardware is nooit mijn ding geweest |:( . De continue veranderingen, zoveel merken, zoveel keuzes... mijn hoofd draait daar dol van 7(8)7 .

Maar terwijl is het wel een fijne ervaring om m'n pc zelf in elkaar te steken en zelf de keuzes in hand te hebben. Ik heb in 2010 bij een hardware-winkel een pc in elkaar laten steken. Maar daar ben ik nooit echt tevreden over geweest. Is een computer geweest waar ik best wat problemen mee heb gehad (grappig genoeg heb ik die pc nog, daar draait Windows 7 op en dient om oud materiaal op te bewaren).
Je zit dan toch uiteindelijk met een pc waar je niet zelf volledig achter staat, ook al is je kennis erover niet denderend en heb je aangegeven waarvoor het voornamelijk diende.

Van deze build geniet ik nu wel echt! En door ze zelf in elkaar te steken, ben ik nu ook al wat wijzer en kan ik eventuele problemen wat sneller oplossen :*) 8) . Tenzij ik vast kom te zitten, 't is uiteindelijk nog altijd geen vaardigheid van mij.
Niet dat de dingen super moeilijk waren, maar wel onzeker doordat ik bewust van als ik een kabeltje verkeerd zou aansluiten, ik het eventueel stuk kon maken wanneer ik de stroom opzette. En met wat hardware kost, is dat geen risico die ik wilde nemen. Dan denk ik altijd aan sommige leerkrachten van vroeger "Ik heb liever dat je me het 10x opnieuw vraagt en je het daardoor juist doet, dan niets te vragen en het dan niet kunnen".

[ Voor 3% gewijzigd door eyeEmotion op 03-12-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Het moederbord heeft twee soorten headers voor verlichting. Eén keer een oudere RGB en 3x de nieuwere Adresseble RGB header (ADD_GEN) waar je een onbeperkt aantal kleuren en patronen mee kunt aansturen.
Als je de verlichting van de fan-hub aansluit op je moederbord zul je ze ook allemaal hetzelfde instellen. Als je de fans afzonderlijk wilt aansturen, dan kun je ook drie individueel aansluiten op het moederbord. Dat lijkt me echter niet nodig, omdat je in de software ook verlichtingspatronen kunt instellen.

Ik ken de Oculus Rift niet, dus ik weet niet wat die voor aansluitingen wil hebben. Bij audio apparatuur kom het nog wel eens voor dat ze niet via een hub willen werken. Aan de achterzijde van je moederbord zit 6x USB (4x 5Gb + 2x 10Gb), dus ik zou eerst kijken of je ze rechtstreeks kunt aansluiten.

Bij videokaarten die vrijwel idle werken blijven de fans passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ah ok. Ik dacht net dat het andersom was en dat die met de 4 pinnen de nieuwe waren.
In de software van het moederbord is het wel ongelukkig vertaald. Er is een sectie waar ik de "Kopteksten" kan aanpassen. Gen1 staat in het oranje (wrsnl actief) en dan kan je Gen2 aantikken. Maar wat daar nu precies de bedoeling van is. Staat ook totaal geen uitleg bij.

Ik kan op zich alle USB-kabels rechtstreeks aansluiten, maar dan blijft er zo goed als niets meer over. 1 voor de muis, 1 voor het keyboard, 4 voor de Oculus rift (headset + 3 sensoren). Blijven alleen die USB-C poorten nog over, waarvan ik 1 soms gebruik voor m'n externe bluray lezer.

Weet iemand hier trouwens hoe je een Recover-partitie kan maken? Geen back-up, maar echt zoiets als bepaalde merkcomputers altijd doen, zoals Medion. Waarbij als je dikke problemen met je computer hebt en herinstallatie de enige soelaas is, dat deze Recover alles al voorinstalleerd van wat je als image gemaakt hebt.
Ik vraag het maar omdat ik gisteren m'n pc opnieuw heb moeten installeren. Ik kreeg de laatste dagen dat de computer spontaan bleef vasthangen, waarbij ik dan een reset moest doen. En de laatste dag zelfs blauwe schermen van clock_watchdog_timeout. Aangezien ik het de eerste week niet had, moet het iets zijn dat ik geïnstalleerd heb dat voor conflict zorgde. Dus ik ben proper opnieuw begonnen en nu ga ik alles stap per stap installeren en om de zoveel stappen een herstelpunt maken en een paar dagen afwachten of er zich problemen voordoen.
Maar is er ook een manier om herstelpunten permanent te maken? Ik dacht, dat als je ze handmatig maakte, ze beschikbaar bleven. Maar dat blijkt niet zo en die onthoudt enkel maar de zoveel laatste.
Maar zo'n Recover partitie vind ik handiger voor later, want het is toch best veel werk om alles opnieuw te installeren.
En maar hopen dat die binnenkort niet weer gek begint te doen. Deze installatie ging minder vlot, vooral qua netwerk opzetten. Ziet de helft van de tijd om 1 of andere redenen de andere computers niet, terwijl ik ze wel gedeeld heb en ze toegankelijk zijn. Wat ik raar vindt, want bij de initiële installatie deed die alles hieromtrent automatisch en kreeg ik ook niet zo dergelijke problemen. Maar ja, computers he :*)

Terwijl ook wat VR games getest en ging allemaal vlot. Bij Half Life Alyx op hoge settings draait zeer soepel (nadat is Asynchonous SpaceWarp werd afgezet) met nog ruimte over voor de grafische kaart. Voor de processor is het amper een workout. Zo ook voor Asgard's Wrath.
Binnenkort eens de tools in de nieuwe Unreal Engine 5.1 proberen. Mijn laptop had moeite met de Landmass tool, dus ben benieuwd. Game development zal de processor voller benutten.

Als ik ooit nog RAM wil bij insteken, waarop moet ik dan gaan letten in combinatie met mijn huidige RAM? Zodat het geen conflict op bottleneck gaat vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Ik maak nog altijd een image met de Windows backup van Windows7. Die vind je onder Systeem/Opslag/Backup-opties/"Ga naar backup maken en terugzetten (Windows7)". Ook nuttig als Windows weer een nieuwe release uitrolt die problemen geeft.

Gen2 (Generatie2) is de adressable RGB verlichting, zie ook de homepage onderaan bij Meeslepende Gaming het kopje "Aura Sync RGB-verlichting": https://www.asus.com/nl/m...gaming-z690-plus-wifi-d4/

Memory wil alleen werken op settings die door beide memory sets wordt ondersteund. Het beste koop je dus een extra set met het hetzelfde merk memory chips en dezelfde latencies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Die Back-up werkt dus ook voor Windows 10? Aangezien die zo'n beetje verstopt zicht achter de oude configuratiescherm.
Is die back-up dan hetzelfde als een 'verse installatie'? Ik heb vroeger eens een back-up gemaakt, maar doordat Windows continu crashte, moest ik wel via een DOS-boot windows opnieuw installeren. Maar die nieuwe installatie herkende de back-up bestand niet.

Ah ok, nu zie ik het verschil. Gen2 kan dus verloopkleuren aan, terwijl de 'oude' enkel effe kleuren kan.

Met merk memory chips, bedoel je in mijn geval enkel het merk Corsair dan? Of Corsair Vengeance? En latencies, dat is die CL18 of zijn die 4 getallen die ook de XMP instelling geven? 18-22-??-??
Nu wilde ik dan achteraf dan misschien wel er zo met RGB nemen, maar die lijken me iets hoger te zijn dan die ik er nu heb insteken. En de 2 slots dichtste bij de processor, komt de RAM al bijna tegen de ventilator van de processor.
Maar dat zal pas voor achteraf zijn, als ik merk dat 32Gb krap begin te worden (vaak veel tabs/browsers tegelijk open en dan ook nog eens al die grafische programma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De backup werkt ook gewoon met Windows10. Je kunt ook een herstelschijf aanmaken om mee op te starten, waarna je de backup terug kunt zetten. Tot nu toe kon ik altijd nog een restore doen vanaf windows, zonder herstelschijf. Let op dat dit een backup is van de complete drive inclusief bestanden, als je dus recente bestanden wilt veilig stellen, dan moet je dat doen voordat je de restore uitvoert.

Corsair produceert geen memorychips, dat zijn merken als Hynix, Micron, Samsung. Als alle latencies hetzelfde zijn, dan heb je de beste garantie dat het memory op dezelfde snelheid kan blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ik heb net een partitie bijgemaakt op m'n HDD, 250Gb gereserveerd als back-up.
Mijn (persoonlijke) bestanden bewaar ik altijd op de D: schijf, net voor het geval dat ik zou moeten formateren. Op de C: schijf komt bij mij enkel de zaken die geïnstalleerd moeten worden.

Ik heb dus net een back-up gemaakt van de basis-installatie (windows, antivirus, browsers, c++ redistributables), is momenteel eentje van 40Gb ongeveer. Als ik nu een nieuwe back-up wil maken, van mijn volledige installatie (Unreal Engine, Adobe, Blender enz...), gaat die de andere overschrijven of kan ik meerdere back-ups houden op dezelfde partitie? Ik zie bv niet of ik ze een naam kan geven.

Een herstelschijf zal ik misschien ooit doen, als ik m'n NAS-server ook eindelijk eens installeer.

Edit: Nog een vraagje. Mijn grafische kaart heeft 12Gb geheugen. Bij mijn taakbeheer zie ik dat er 16Gb is, gedeeld wel. Waar komt die extra 4Gb vandaan? Van het gewone geheugen of heeft die onboard grafische kaart misschien ook nog eigen geheugen?
Als ik een Youtube video afspeel op de grote monitor, die op de Nvidia is aangesloten, zie ik dat de Nvidia natuurlijk in gebruik is. Als ik m'n browser dan naar de andere monitor sleep, die op de onboard is aangesloten, zie ik dat beiden werken. Grotendeels nog steeds de Nvidia, verminderd met wat de onboard nu op zich neemt.

[ Voor 34% gewijzigd door eyeEmotion op 09-12-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Als je een tweede backup naar dezelfde locatie schrijft, dan wordt de eerste backup overschreven. Je zou een backup naar je NAS kunnen kopiëren. Met Windows Pro kun je een netwerkschijf ook gebruiken om je backup direct naar je NAS te schrijven.

De onboard gpu deelt zijn geheugen met de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ik heb ondertussen gevonden wat de freezes en crashes veroorzaakte. Probleem is dat ik die software nodig heb, of ik heb een duur papiergewicht. Het is de Oculus software die de problemen veroorzaakt. Gelukkig had ik net ervoor een herstelpunt en idd, geen crashes meer.
En ofwel is Oculus op de achtergrond steeds actief, want zelfs al is Oculus afgesloten, kan het nog crashen.

Wat ik momenteel kan vinden, is dat de Oculus software problemen heeft met E-cores of under-voltage. De E-cores uitzetten zou helpen, volgens iemand die hetzelfde probleem had (en ik heb niet geprult met de voltages, dus ik neem aan dat daar het probleem niet ligt).
Maar hoe zet ik de E-cores uit en kan je dat instellen per software? Dat bv de Oculus de E-cores niet gebruikt. Ze volledig uitzetten zou te zot zijn, aangezien die E-cores net ervoor gemaakt zijn.

Edit: terwijl lees ik ook iets ivm de sensoren op de USB aansluitingen of grafische drivers (maar deze mensen draaien 4K). Maar ik heb de laatste en voorlaatste drivers al geprobeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door eyeEmotion op 10-12-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
Ecores zet je uit in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Maar dan staan die voor alles uit? Is er niets dat ik gewoon kan bepalen welke software de e-cores moet negeren?

Edit:
Ik vind wel iets over Process Affinity instellen, waarbij het lijkt dat je cores kan toewijzen aan een programma. Maar dat moet je dan per executable doen en is blijkbaar maar zolang van kracht als de pc opstaat. Daarna moet je het weer instellen.
Zoiets zou ik moeten vinden, maar dat het dan ingesteld blijft. En dan moet ik nog kunnen zien welke p-cores zijn en welke e-cores. Als ik in Taakbeheer kijk, bij Affiniteit, staat er gewoon "Processor 0", "Processor 1", ... "Processor 23".

Edit 2:
Ik heb net iets gevonden van Process Lasso dat dit zou kunnen. En de gratis versie zou dit net permanent ondersteunen. Volgens deze tool zouden CPU0 tot CPU15 de P-cores zijn en CPU16(E) tot CPU23(E) de E-cores dus.
En deze tool kan blijkbaar ook als service opstarten en bij opstart alles regelen. Wat wel nodig is, aangezien die Oculus software ook zo hardnekkig is om altijd bij start op te starten.
Dus we gaan eens proberen.

Btw, ik heb mijn back-up partitie voorlopig (aangezien m'n NAS-server nog niet opgesteld) nog eens in 2 gesplitst. Dus ik heb nu een E: partitie met mijn basic install en een F: partitie met mijn zo goed als volledige verse installatie. Dit kan hopelijk? Of is dat nutteloos en kan ik sowieso maar aan 1 back-up?

[ Voor 84% gewijzigd door eyeEmotion op 10-12-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Met Process Lasso had ik voor alle Oculus services, de E-cores uitgeschakeld. Dit hielp niet (en terwijl ik het deed, leek de computer in z'n geheel traag te lopen, toch tot nadat ik Process Lasso afsloot. Daarna heb ik de services herleidt tot benutting van de eerste 8 cores. Ook dit hielp niet en leek de crash zelfs eerder te komen.
Dus alle cores voor Oculus maar terug aangezet.

Toen volgde ik het advies op van alle kabels betreffende de Oculus hardware uit te trekken. En idd, zelfs met de Oculus software aan, leek er niets meer qua crashes te gebeuren.
Ok, stapje dichter dus met het probleem op te lossen.

Echter kwam ik een bericht op de Microsoft Community tegen van iemand die exact hetzelfde probleem als mij had en ook dezelfde stappen ondernam als mij (https://answers.microsoft...be-4118-a721-da756999173f).
In tegenstelling tot mij, wist hij wel hoe hij een minidump-file moest maken.
Ze konden het herleiden tot de Nvidia-drivers en voornamelijk de digitale audio-drivers van Nvidia aan de HDMI-poort. Dan is er wel nog discussie of Windows de verantwoordelijk is of Nvidia. Er werd alleszins aangeraden deze uit te schakelen (gelukkig hebben we de audio drivers van Realtek), wat ik dus ook gedaan heb. Ze verdwenen wel allemaal (ook die van de DisplayPorts) uit de van Afspelen.

Maar... het lijkt wel te werken! *fingers crossed* De headset steekt nu toch al meer dan een half uur terug in, ik heb Youtube Music afspelend en tot nu toe nog geen crash of zo. Morgen nog wat verder uittesten, maar hoop dat dat het is. Al 3 dagen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Het heeft helaas maar deels geholpen. Crash komt niet zo vaak meer voor, maar gebeurd toch nog. Geen BSOD meer, dat wel.
Ik heb even een screenshot genomen van de dump-files die ik gevonden heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Uaj02RfC_Ilmc_aQI9az1SYBKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V098qfkQQNlkR2TQg4Aa47XW.jpg?f=fotoalbum_large

OculusTrayTool kan ik negeren, dit was gewoon de software die crashte, deed de computer niet vastlopen.
Vrserver en Home2-Win64-Shipping.exe zijn van de Oculus software en SystemSettings is van ergens in de Windows map.
Ik denk dat ik me dus moet concentreren op die laatste 2. Maar hoe open/lees ik deze bestanden nu? En naar wat moet ik dan precies kijken?

Met WinDBG krijg ik soms de file gelezen, of toch een klein beetje.
  • SystemSettings geeft iets van: The stored exception information can be accessed via .ecxr.
    (5ad0.5714): Unknown exception - code c000041d (first/second chance not available).
    En het enigste wat ik er online over kan vinden, gaat over iets van dat de applicatie afsluit door een 'early thread created by app'. Kan Oculus misschien niet overweg met hyperthreading?
  • Home2-Win64-Shipping geeft: The stored exception information can be accessed via .ecxr.
    (3370.16b0): Access violation - code c0000005 (first/second chance not available)
    Daar vind ik enkel iets over dat het om een acces violation gaat, dat de app een geheugenadres probeert te lezen of schrijven waar die de rechten niet toe heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door eyeEmotion op 12-12-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Dit krijg ik voor de crashdump van SystemSettings

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
Microsoft (R) Windows Debugger Version 10.0.22621.755 AMD64
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\Users\eyeEmotion\AppData\Local\CrashDumps\SystemSettings.exe(1).23248.dmp]
User Mini Dump File: Only registers, stack and portions of memory are available

Symbol search path is: srv*
Executable search path is: 
Windows 10 Version 19045 MP (24 procs) Free x64
Product: WinNt, suite: SingleUserTS Personal
Edition build lab: 19041.1.amd64fre.vb_release.191206-1406
Machine Name:
Debug session time: Sat Dec 10 17:31:46.000 2022 (UTC + 1:00)
System Uptime: 0 days 5:09:53.686
Process Uptime: 0 days 2:04:33.000
................................................................
............
Loading unloaded module list
...............................................
This dump file has an exception of interest stored in it.
The stored exception information can be accessed via .ecxr.
(5ad0.5714): Unknown exception - code c000041d (first/second chance not available)
For analysis of this file, run !analyze -v
OneBackupHandler!SystemSettings::OneBackup::OneBackupRelatedBackupItemSetting::get_IsEnabled+0x3d:
00007ffc`5fc2f21d 488b00          mov     rax,qword ptr [rax] ds:00007ffb`f27aff58=????????????????
0:002> !analyze -v
*                                                                             *
*                        Exception Analysis                                   *

Unable to load image sdengin2.dll, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for sdengin2.dll

KEY_VALUES_STRING: 1

Key  : Analysis.CPU.mSec
    Value: 4952

Key  : Analysis.DebugAnalysisManager
    Value: Create

Key  : Analysis.Elapsed.mSec
    Value: 525328

Key  : Analysis.Init.CPU.mSec
    Value: 718

Key  : Analysis.Init.Elapsed.mSec
    Value: 60765

Key  : Analysis.Memory.CommitPeak.Mb
    Value: 506

Key  : Timeline.OS.Boot.DeltaSec
    Value: 18593

Key  : Timeline.Process.Start.DeltaSec
    Value: 7473

Key  : WER.OS.Branch
    Value: vb_release

Key  : WER.OS.Timestamp
    Value: 2019-12-06T14:06:00Z

Key  : WER.OS.Version
    Value: 10.0.19041.1

Key  : WER.Process.Version
    Value: 10.0.19041.2075

FILE_IN_CAB:  SystemSettings.exe(1).23248.dmp

NTGLOBALFLAG:  0

PROCESS_BAM_CURRENT_THROTTLED: 0

PROCESS_BAM_PREVIOUS_THROTTLED: 0

APPLICATION_VERIFIER_FLAGS:  0

CONTEXT:  (.ecxr)
rax=00007ffbf27aff58 rbx=00007ffc8f060100 rcx=00000158e2dd3910
rdx=00007ffc5fc561a0 rsi=00000044302fcec0 rdi=00000044302fd3b0
rip=00007ffc5fc2f21d rsp=00000044302fd5d0 rbp=00000044302fd6d0
 r8=00000044302fd610  r9=00000044302fd401 r10=00000fff8bf85e3c
r11=00000044302fd608 r12=00000158d5a76640 r13=0000000000000001
r14=00000158e4fea8b0 r15=0000000000000000
iopl=0         nv up ei pl zr na po nc
cs=0033  ss=002b  ds=002b  es=002b  fs=0053  gs=002b             efl=00010244
OneBackupHandler!SystemSettings::OneBackup::OneBackupRelatedBackupItemSetting::get_IsEnabled+0x3d:
00007ffc`5fc2f21d 488b00          mov     rax,qword ptr [rax] ds:00007ffb`f27aff58=????????????????
Resetting default scope

EXCEPTION_RECORD:  (.exr -1)
ExceptionAddress: 00007ffc5fc2f21d (OneBackupHandler!SystemSettings::OneBackup::OneBackupRelatedBackupItemSetting::get_IsEnabled+0x000000000000003d)
   ExceptionCode: c000041d
  ExceptionFlags: 00000001
NumberParameters: 0

PROCESS_NAME:  SystemSettings.exe

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc000041d - Tijdens het terugbellen van een gebruiker is een onverwerkte uitzondering opgetreden.

EXCEPTION_CODE_STR:  c000041d

ADDITIONAL_DEBUG_TEXT:  Followup set based on attribute [UnloadedModule_Arch_SI] from Frame:[0] on thread:[5714] ; Followup set based on attribute [Is_ChosenCrashFollowupThread] from Frame:[0] on thread:[PSEUDO_THREAD]

STACK_TEXT:  
00000000`00000000 00000000`00000000 sdengin2!Unknown+0x0

STACK_COMMAND:  .ecxr ; ~~[0x5714]s ; .frame 0 ; ** Pseudo Context ** ManagedPseudo ** Value: ffffffff ** ; kb

SYMBOL_NAME:  sdengin2!Unknown+0

MODULE_NAME: sdengin2

IMAGE_NAME:  sdengin2.dll

FAILURE_BUCKET_ID:  INVALID_POINTER_READ_c000041d_sdengin2.dll!Unloaded

OS_VERSION:  10.0.19041.1

BUILDLAB_STR:  vb_release

OSPLATFORM_TYPE:  x64

OSNAME:  Windows 10

FAILURE_ID_HASH:  {5a1a63fe-2a10-2179-e9fa-456abb67c40e}

Followup:     MachineOwner
---------

En dit voor crashdump van Home2-Win64-Shipping

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
Microsoft (R) Windows Debugger Version 10.0.22621.755 AMD64
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\Users\eyeEmotion\AppData\Local\CrashDumps\Home2-Win64-Shipping.exe.13168.dmp]
User Mini Dump File: Only registers, stack and portions of memory are available

Symbol search path is: srv*
Executable search path is: 
Windows 10 Version 19045 MP (24 procs) Free x64
Product: WinNt, suite: SingleUserTS Personal
Edition build lab: 19041.1.amd64fre.vb_release.191206-1406
Machine Name:
Debug session time: Sun Dec 11 13:52:06.000 2022 (UTC + 1:00)
System Uptime: 0 days 0:25:56.596
Process Uptime: 0 days 0:00:08.000
.......................................
Loading unloaded module list
..................
This dump file has an exception of interest stored in it.
The stored exception information can be accessed via .ecxr.
(3370.16b0): Access violation - code c0000005 (first/second chance not available)
For analysis of this file, run !analyze -v
Home2_Win64_Shipping+0x1e4a3:
00007ff6`7475e4a3 0f2870b8        movaps  xmm6,xmmword ptr [rax-48h] ds:0000021d`8f343404=????????????????????????????????
0:095> !analyze -v
*                        Exception Analysis                                   *

KEY_VALUES_STRING: 1

Key  : AV.Fault
    Value: Read

Key  : Analysis.CPU.mSec
    Value: 6280

Key  : Analysis.DebugAnalysisManager
    Value: Create

Key  : Analysis.Elapsed.mSec
    Value: 41562

Key  : Analysis.Init.CPU.mSec
    Value: 1265

Key  : Analysis.Init.Elapsed.mSec
    Value: 264880

Key  : Analysis.Memory.CommitPeak.Mb
    Value: 337

Key  : Timeline.OS.Boot.DeltaSec
    Value: 1556

Key  : Timeline.Process.Start.DeltaSec
    Value: 8

Key  : WER.OS.Branch
    Value: vb_release

Key  : WER.OS.Timestamp
    Value: 2019-12-06T14:06:00Z

Key  : WER.OS.Version
    Value: 10.0.19041.1

Key  : WER.Process.Version
    Value: 4.20.3.0

FILE_IN_CAB:  Home2-Win64-Shipping.exe.13168.dmp

NTGLOBALFLAG:  0

PROCESS_BAM_CURRENT_THROTTLED: 0

PROCESS_BAM_PREVIOUS_THROTTLED: 0

APPLICATION_VERIFIER_FLAGS:  0

CONTEXT:  (.ecxr)
rax=0000021d8f34344c rbx=0000000000000004 rcx=0000021d8f3433f0
rdx=0000000000000000 rsi=0000021d8f34340c rdi=0000021d8f3433f0
rip=00007ff67475e4a3 rsp=0000021d8f34344c rbp=000000a76c76ef58
 r8=000000007ffaf3ff  r9=00000000ffebffff r10=00000000239c27eb
r11=0000021d8f3433f0 r12=000000a76c76f0d0 r13=0000000000000004
r14=0000021d8f34340c r15=0000000000000040
iopl=0         nv up ei pl zr na po nc
cs=0033  ss=002b  ds=002b  es=002b  fs=0053  gs=002b             efl=00010244
Home2_Win64_Shipping+0x1e4a3:
00007ff6`7475e4a3 0f2870b8        movaps  xmm6,xmmword ptr [rax-48h] ds:0000021d`8f343404=????????????????????????????????
Resetting default scope

EXCEPTION_RECORD:  (.exr -1)
ExceptionAddress: 00007ff67475e4a3 (Home2_Win64_Shipping+0x000000000001e4a3)
   ExceptionCode: c0000005 (Access violation)
  ExceptionFlags: 00000000
NumberParameters: 2
   Parameter[0]: 0000000000000000
   Parameter[1]: ffffffffffffffff
Attempt to read from address ffffffffffffffff

PROCESS_NAME:  Home2-Win64-Shipping.exe

READ_ADDRESS:  ffffffffffffffff 

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - De instructie op 0x%p verwijst naar geheugen op 0x%p. Het geheugen kan niet worden %s.

EXCEPTION_CODE_STR:  c0000005

EXCEPTION_PARAMETER1:  0000000000000000

EXCEPTION_PARAMETER2:  ffffffffffffffff

STACK_TEXT:  
0000021d`8f34344c 00000000`00000000     : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : Home2_Win64_Shipping+0x1e4a3

SYMBOL_NAME:  Home2_Win64_Shipping+1e4a3

MODULE_NAME: Home2_Win64_Shipping

IMAGE_NAME:  Home2-Win64-Shipping.exe

STACK_COMMAND:  ~95s; .ecxr ; kb

FAILURE_BUCKET_ID:  INVALID_POINTER_READ_c0000005_Home2-Win64-Shipping.exe!Unknown

OS_VERSION:  10.0.19041.1

BUILDLAB_STR:  vb_release

OSPLATFORM_TYPE:  x64

OSNAME:  Windows 10

IMAGE_VERSION:  4.20.3.0

FAILURE_ID_HASH:  {518cb208-2684-4d42-baf5-0a182c0867ef}

Followup:     MachineOwner
---------

Maar dit is allemaal chinees voor mij. Dit lijkt me terwijl ook enkel op te lossen door Microsoft en/of Oculus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyeEmotion
Ok, bijna anderhalve dag zonder crash, ondanks dat ik zowel Oculus als Chrome en Firefox open heb, waarin video's gespeeld worden. Vingers gekruist dat het nu niet meer gaat crashen.

Bijkomend op het uitschakelen van de Nvidia digital audio drivers, heb ik een Windows System Check uitgevoerd (/sfc scannow of zoiets). Deze had blijkbaar zo'n 100 fouten gevonden en ze gerepareerd.
Vind dit best wel straf, komend van een verse installatie.

Ik ga nog even testen en als het goed blijft, meteen een back-up van maken.
Pagina: 1