Perilex uitschakelen Shelly

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 18:28
Ik heb zojuist mijn ventilatiebox vervangen door een nieuwe met Perilex, nu kwam ik erachter dat mijn nieuwe standenknop (en co2) helemaal niet gebruik maken van Perilex.... Nu dacht ik misschien is het dan handig om voor het uitschakelen van de box (als ik niet thuis ben en hij doet alleen toilet, badkamer en keuken) een shelly erachter te hangen aangezien ik de standen van de Perilex toch niet gebruikt. Weet iemand toevallig een mogelijke aansluitschema hiervoor? Onderstaand is mijn Perilex aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TMH8wU3QUzSJJTtFCdcCeKPH-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yCM6C5X5qN3Rnx5ix9RplXv.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MEasterEgg op 07-10-2022 22:19)

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

De installatiehandleiding doorgelezen. Daarin staat ook het aansluitschema van de perilex.
En je kan ook gewoon de stekker eruit trekken als je weg gaat. En bij thuiskomst er weer in steken ;-P

Op de laagste stand laten draaien ook als je niet thuis bent, is vaak voor de woning het beste, imho. Unit gebruikt max. 82 Watt bij volle bak draaien. En 54 Watt staat op het type plaatje.

Met de Shelly de fase, de bruine onderbreken, schakelt het hele apparaat uit. Bij thuiskomst moet dan eerst de Shelly de unit aan schakelen met de achterliggende besturing, automation, software(app). Alvorens deze weer gebruikt kan worden. Met de andere unit eigen schakelaars en sensoren. Niet vergeten dus.

Is dat wenselijk. Bij een paar weken weg misschien wel. Bij een avondje de deur uit lijkt me dat een beetje overdreven. Zo'n unit heeft ook aanjaagstroom. Het moet weer even opstarten, optoeren(handleiding) de lucht circulatie op gang brengen. Een motor vindt dat meestal niet lekker. Moet er extra aan trekken. En per ongeluk snel een paar keer aan uit, kan de boel slopen. Of zelfs de software van de unit in de war schoppen, imho. Is daar niet op gebouwd.

De zware draden afdoppen kan. Maar hoeft niet.
En het schema klopt de lampendraad wordt de bruine.

Maar de unit heeft ook een bedrade stuuringang (0...10 Volt DC) mogelijkheid. En is via bijvoorbeeld Home Assistant , ESPhome en geschikte module, dan traploos aan te sturen, ja ja.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 07-10-2022 10:04 . Reden: grama ]

De mens leert. De mensheid niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je noemt geen merk, maar heb je hier wat aan?
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/files/perilex-aansluitschema-ventilatieland_15670010083326.jpg

Ik gok dat de bruine de constante is, en de zwart - zwart witte de stand 2 en 3 zijn.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
Mijn excuus het is een Zehnder Comfofan Silent. De twee zwarte draden zitten beneden (3 standen vervangen door zender) niet meer aangesloten dus ga er vanuit dat deze boven ook niet meer zoveel doen.

Nu zag ik in onderstaand topic een aansluitschema staan voor een gewoon stopcontact dus neutral (blauw aftappen voor shelly) en dan fase bruin shelly in en uit. Of doe ik dan helemaal iets verkeerd? Misschien ook nog even zwart afdoppen bij de Perilex aansluiting?

Shelly 1 aansluiten stopcontact

Plus direct link plaatje:
https://shellysa.co.za/wp...red-to-a-power-outlet.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door MEasterEgg op 01-10-2022 22:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

De installatiehandleiding doorgelezen. Daarin staat ook het aansluitschema van de perilex.
En je kan ook gewoon de stekker eruit trekken als je weg gaat. En bij thuiskomst er weer in steken ;-P

Op de laagste stand laten draaien ook als je niet thuis bent, is vaak voor de woning het beste, imho. Unit gebruikt max. 82 Watt bij volle bak draaien. En 54 Watt staat op het type plaatje.

Met de Shelly de fase, de bruine onderbreken, schakelt het hele apparaat uit. Bij thuiskomst moet dan eerst de Shelly de unit aan schakelen met de achterliggende besturing, automation, software(app). Alvorens deze weer gebruikt kan worden. Met de andere unit eigen schakelaars en sensoren. Niet vergeten dus.

Is dat wenselijk. Bij een paar weken weg misschien wel. Bij een avondje de deur uit lijkt me dat een beetje overdreven. Zo'n unit heeft ook aanjaagstroom. Het moet weer even opstarten, optoeren(handleiding) de lucht circulatie op gang brengen. Een motor vindt dat meestal niet lekker. Moet er extra aan trekken. En per ongeluk snel een paar keer aan uit, kan de boel slopen. Of zelfs de software van de unit in de war schoppen, imho. Is daar niet op gebouwd.

De zware draden afdoppen kan. Maar hoeft niet.
En het schema klopt de lampendraad wordt de bruine.

Maar de unit heeft ook een bedrade stuuringang (0...10 Volt DC) mogelijkheid. En is via bijvoorbeeld Home Assistant , ESPhome en geschikte module, dan traploos aan te sturen, ja ja.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 07-10-2022 10:04 . Reden: grama ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEasterEgg
Dank voor de reactie na het tunen (dipswitch) van de ventilatie gebruikt hij idd een verwaarloosbaar (zelf even gemeten) hoeveelheid stroom dus besloten om de Shelly niet te gebruiken. Belang van goed werkende ventilatie is belangrijker dan paar extra watt te besparen 👍