• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Ik zag net toevallig een item op YouTube over iemand die een boiler van 15L gebruikt om mee te douchen, om zo aardig wat te besparen.

Het is mogelijk, dus ik ging zelf ook nadenken.

Momenteel douchen wij om de dag, standje kouder, standje zachter/bespaar en standje korter. Allemaal om minder kwijt te zijn aan het dure gas.

Om de zoveel tijd heb ik "ruzie" met de vriendin omdat ze vaker de warm water kraan gebruikt in de keuken.

Al met al kwam ik dus met het idee, wat als wij nu ook een 15L boiler voor de badkamer gebruiken en gelijk een 5L boiler voor in de keuken.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook uit bij een warmtepompboiler.
Wel wat duurder, maar is die keuze niet de betere keuze in dit verhaal?

Ik kwam uit bij deze boiler
https://electraboiler.nl/...e-boiler-energie-klasse-a
Lekker laag in prijs (ook nog eens een aardige subsidie), vrij aardige specs en met 100L ruim voldoende en luxer dan de 15L als eerste idee.

Ik ga hiermee dus volledig van het gas af (voor het warm water gebruik), los van verwarming. En dmv zonnepanelen ook nog eens een gunstig verbruik.

Is mijn gedachtengang hiermee een beetje OK en zou dit een goede keuze zijn, of is er ook nog een nadeel.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

... om zo aardig wat te besparen.
Wat besparen ? Transfer van gas naar stroom met een COP van 1 is geen besparing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
precies. Wat betaal je voor gas, wat betaal je voor elektriciteit. hou eens bij hoeveel gas je verbruikt per douchebeurt (gewoon meterstanden opschrijven voor en na). Je zult zien dat je snel 0,5 m3 aardgas gebruikt voor tijdje douchen, dat kost een bepaald bedrag.

Je kunt dat daarna omrekenen naar elektriciteit door het grofweg met 8 te vermenigvuldigen, dan weet je hoeveel kWh elektriciteit je nodig hebt (bij gewone elektrische boiler, bij een warmtepompboiler is de verhouding meer een factor 3 ipv 8).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
En je krijgt er nog stilstandsverliezen bij cadeau, en je kunt max. 5 minuten douchen.

Dit helpt je van de wal in de sloot, kortom.

• ToyotaMR2
Ik had al een biervilt-berekening gedaan.
Zal kijken of ik het morgen wat preciezer kan berekenen.

@Wilke de site geeft aan dat je met die 100L zo'n 25min kunt douchen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:10:

@Wilke de site geeft aan dat je met die 100L zo'n 25min kunt douchen.
De topicstart noemt 15 liter. Daarmee haal je de 5 minuten volgens bovenstaande dus nog niet eens?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:25:
Ik zag net toevallig een item op YouTube over iemand die een boiler van 15L gebruikt om mee te douchen, om zo aardig wat te besparen.

Vergeet niet dat John Visser ook een besparende douchekop heeft én een douche wtw, om zo de boiler minder hard te laten werken en zo lang mogelijk te douchen. Hij stookt de boiler alleen op als hij verwacht te moeten douchen.

• ToyotaMR2
Wilke schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

De topicstart noemt 15 liter. Daarmee haal je de 5 minuten volgens bovenstaande dus nog niet eens?
YouTube: Duurzame energie #37 Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv)...

@blackd klopt, hier geen wtw, maar wel besparende mengkraan en douchekop.

• DukeBox

DukeBox

Dus 8/9 minuten douchen en dan 25 min wachten.. Handig met zijn vijven, ben je 2 uur verder als je met zijn allen tegelijk ergens heen wilt.

Buiten dat ik nog nergens een besparing heb gezien, mag comfort en gemak ook best wat kosten. 25 minuten wachten totdat de volgende weer kan douchen valt daar niet onder. Ook zijn er wel eens situaties dat je langer warm water wilt hebben dan 8/9 minuten.. succes.

• ToyotaMR2
DukeBox schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:26:
Dus 8/9 minuten douchen en dan 25 min wachten.. Handig met zijn vijven, ben je 2 uur verder als je met zijn allen tegelijk ergens heen wilt.

Buiten dat ik nog nergens een besparing heb gezien, mag comfort en gemak ook best wat kosten. 25 minuten wachten totdat de volgende weer kan douchen valt daar niet onder. Ook zijn er wel eens situaties dat je langer warm water wilt hebben dan 8/9 minuten.. succes.
25min douchen.
De "conclusie" en eindvraag in OP ging over een warmtepompboiler van 100L.

Het verbaasd mij een beetje dat ik hier enorm veel negativiteit hoor, terwijl ik online lees dat zo'n wpb een enorm duurzame oplossing is die grote besparingen met zich meebrengt.

De gemiddelde rekensom heeft het over een besparing van 400m3 aan gas en 80% zuiniger dan een electrische boiler.

Natuurlijk wordt je energierekening hoger, maar je gebruikt wel stukken minder (fossiele) gas, en het gebruik van pv werkt dan ook nog eens in je voordeel.

Win+win+win? Vanwaar die aversie hier.
Dat je niet langer dan 25min aaneengesloten kunt douchen?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Je verhaal is niet echt duidelijk, vandaar de verwarring alom in dit topic.
Ik ben met 2 en de e-boiler verbruikt ongeveer 2000kWh per jaar, geen wtw en ik douch wel wat langer dan 5min. Helaas geen optie hier een WPB te plaatsen omdat het huur betreft.
Ook het hoge verbruik van 1500W of 2000W is moeilijk af te dekken met zonnepanelen, je zal dan toch moeten gaan salderen. Een WPB is een duurzame optie: deze zal 750kWh per jaar verbruiken in mijn geval, en in jouw geval minder aangezien je kort doucht.
Hou er wel rekening mee dat tenzij je je stroom uit een overschot zonne-energie haalt of je de gasaansluiting de deur uit kan doen een WPB maar een beperkte financiele winst teweeg brengt.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Het verbaasd mij een beetje dat ik hier enorm veel negativiteit hoor, terwijl ik online lees dat zo'n wpb een enorm duurzame oplossing is die grote besparingen met zich meebrengt.
Die negativiteit doelt met name op je eerste voorstel om een elektrische boiler van 15L te gaan gebruiken, daar heeft iedereen het over.. daar win je niks mee.

Een warmtepompboiler is altijd een goed idee, daar lopen hier voldoende topics over, en dat kan je serieus gas besparen, mét behoud van comfort in douchetijden…

MAAR: Koop dan ZEKER NIET die Ariston WPB van 100L die je in je startpost linkt… Dat apparaat heeft echt een BEDROEVEND waardeloze COP van 1,89…. En dat is dan nog eens gemeten bij een luchttemperatuur van 20 graden wat veel te hoog is volgens de norm… dus dit getal is eigenlijk nog te rooskleurig. Daarnaast kan dat apparaat de lucht alleen van binnen halen, heeft zo te zien geen aansluiting voor luchtkanalen, maar alleen een rooster onder in de behuizing.

Kijk veel beter bijvoorbeeld naar de Atlantic Calypso 150L warmtepompboiler..
Even duur als die Ariston uit jouw link:
https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-150

De 150L variant hiervan heeft een COP van 3,21 bij 15 graden luchttemperatuur.. Die is dus grofweg een factor 2 zuiniger qua energie.
En heeft luchtkanaal aansluitingen om de lucht evt ook van buiten te kunnen halen.
(nog zuiniger dus dan opgewarmde binnenlucht gebruiken)
En heeft dus 50L meer inhoud, dus kun je langer mee douchen…
Win+win+win :P

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• DukeBox

DukeBox

In het filmpje wordt echt gezegd dat bij een douchebeurt met alles op eco en wwterugwin opgewarmd je voor 9 min. warm water hebt op 39 graden.
De "conclusie" en eindvraag in OP ging over een warmtepompboiler van 100L.
De boiler in het filmpje is geen warmtepomp boiler, ook niet die in je TS staat.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ja. En ja zeker als je gas helemaal de deur uit kan gooien.

Wel even goed naar de specs kijken van de WPB om de juiste te kiezen.

Dan nog even over een normale electrische boiler (COP 1, resistief element, geen WPB dus):
Een normale electrische boiler verbruikt 2 tot 4 keer zoveel energie als een WPB voor dezelfde hoeveelheid warm water. Daarom zijn die niet interessant. Ze zijn wel goedkoper in aanschaf. Dus als je even vooruitkijkt is een normale electrische boiler geen oplossing voor de lange termijn. Tenzij je een shitload aan zonnepanelen hebt liggen en een flink overschot aan kWh's hebt die je allemaal in een normale electrische boiler kan stoppen. Dán is deze wel interressant.

[Voor 5% gewijzigd door remco_k op 02-10-2022 10:45]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik ga hiermee dus volledig van het gas af (voor het warm water gebruik), los van verwarming. En dmv zonnepanelen ook nog eens een gunstig verbruik.
Oh, je hebt dan nog verwarming op gas?
En dus kan je je gas aansluiting niet opzeggen. Je verwarming op gas is, doorgaans, je grootste kostenpost. En omdat je je gas aansluiting niet op kunt zeggen, is de winst van je WPB ook wat minder maar nog steeds relevant uiteraard.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• ToyotaMR2
Even wat zaken gemeten, een testje met 10L water.
Omgerekend:

1 minuut douchen staat gelijk aan zo'n 0,03m3 gasverbruik.
Bespaarstand mengkraan is voor gasverbruik verwaarloosbaar. Voor het water zelf is het 5,7 vs 9,2 liter.

Huidige prijs Vattenfall is zo'n €5 de m3.

Gemiddelde douchebeurt van 8 minuten, maakt, met 4 personen, om de dag douchen (803 730 douchebeurten x €1,10) een totaal van €964 803 aan gas op jaarbasis.

Echter, volgend jaar een plafond van €1,50 maakt het dan €290 236 op jaarbasis.

[Voor 3% gewijzigd door ToyotaMR2 op 02-10-2022 17:29]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

ToyotaMR2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:03:
Bespaarstand mengkraan is voor gasverbruik verwaarloosbaar. Voor het water zelf is het 5,7 vs 9,2 liter.
dat lijkt me een foute conclusie. als je 3,5 liter warm water per minuut bespaart maar dezelfde watertemperatuur aanhoudt, dan bespaart dat ook significant gas, namelijk maar liefst 38% !!

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 02-10-2022 16:24]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ToyotaMR2
Gasverbruik van 0,027 (5,7L) vs 0,030 (9,2L).

Als je dat meeneemt in de berekening hierboven, 800 beurten tegen een €5 tarief komt dat uit op zo'n €120.
Dus ja, het scheelt iets, maar redelijk verwaarloosbaar.
Vooral in de berekening (ik heb een gemiddelde genomen), omdat er gewoon momenten zijn dat je de harde straal nodig hebt.

• DukeBox

DukeBox

ToyotaMR2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:03:
1 minuut douchen staat gelijk aan zo'n 0,03m3 gasverbruik.
Ik zou daar eerst eens naar gaan kijken, dat is aan de hoge kant. Ik douche iets langer, zet hem op ~40 graden en zit op bijna de helft
Ik heb geen warmte terugwin, staat wel op spaarstand op mijn thermostaat, wat ik op mijn water meter zie is dat ik ongeveer 58 liter water heb gebruikt.
Huidige prijs Vattenfall is zo'n €5 de m3.
Das flink hoog idd. model contract ?
Gemiddelde douchebeurt van 8 minuten, maakt, met 4 personen, om de dag douchen (803 douchebeurten x €1,20) een totaal van €964 aan gas op jaarbasis.
Met om de dag douchen (365/2)x4 kom ik op 730 douche beurten ?
Maar maakt verder niet uit, wat betaal je aan stroom per kWh ? Want daar moet je mee gaan rekenen.
Het gas uit ons gasnet in NL geeft gemiddeld een omgerekend vermogen van ~9,4 kWh per m³
Vergeet ook niet dat bij gas geen stilstand gebruik is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

ToyotaMR2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:40:
Gasverbruik van 0,027 (5,7L) vs 0,030 (9,2L).

Als je dat meeneemt in de berekening hierboven, 800 beurten tegen een €5 tarief komt dat uit op zo'n €120.
Dus ja, het scheelt iets, maar redelijk verwaarloosbaar.
Vooral in de berekening (ik heb een gemiddelde genomen), omdat er gewoon momenten zijn dat je de harde straal nodig hebt.
Dit kan natuurlijk niet kloppen. Als je 38 procent minder water gebruikt van dezelfde temperatuur verbruik je 38 procent minder gas.

Dan klopt jouw meting gewoon niet.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ToyotaMR2
DukeBox schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Ik zou daar eerst eens naar gaan kijken, dat is aan de hoge kant. Ik douche iets langer, zet hem op ~40 graden en zit op bijna de helft

[...]

Ik heb geen warmte terugwin, staat wel op spaarstand op mijn thermostaat, wat ik op mijn water meter zie is dat ik ongeveer 58 liter water heb gebruikt.

[...]

Das flink hoog idd. model contract ?

[...]

Met om de dag douchen (365/2)x4 kom ik op 730 douche beurten ?
Maar maakt verder niet uit, wat betaal je aan stroom per kWh ? Want daar moet je mee gaan rekenen.
Het gas uit ons gasnet in NL geeft gemiddeld een omgerekend vermogen van ~9,4 kWh per m³
Vergeet ook niet dat bij gas geen stilstand gebruik is.
Gemiddeld rekent men met 0,4m3 voor 10 minuten. Dan zit ik met mijn 0,3m3 voor 8 minuten niet heel erg gek.
Ik weet niet hoe ik hier nog heel veel meer uit kan winnen.

Model inderdaad. Stroom gaat tegen de €1 (volgend jaar dan €0,70).

Was inderdaad rekenfoutje. Ik ging met de uitkomst de som opnieuw beginnen (2 zeer aanwezige kinderen).

@de Peer wellicht dat de uitkomst anders is als ik de meting doe over 10 minuten ipv 10 liter. Maar deze waardes heb ik gewoon van de gasmeter afgelezen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ToyotaMR2 Dat filmpje kwam ik laatst ook tegen, ben toen met de meterstanden aan het rekenen gegaan en ik kom bij een 5 minuten durende douchebeurt (0.14m3 / 30L) uit op iets meer dan 20L warm water, waarbij de ketel op 60 en douchekraan op 38 graden staat. Dan is een 15L boiler toch wel iets aan de kleine kant :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32
Bij een vierpersoonshuishouden lijkt me een boiler van minimaal 200L toch wel een must. En mogelijk zelfs aan de lage kant als je vlot achter elkaar wil douchen. Voor de beeldvorming: hier is die 200L met z’n tweeën wel eens niet toereikend gebleken.

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van hoe warm het water in de boiler wordt gehouden. De keren dat ik lauw water kreeg was de temperatuur ook al aardig teruggelopen voordat we gingen douchen. Twee keer lang douchen na de wekelijkse legionella run is dan weer prima te doen. Enfin, lang verhaal kort: 100L is echt wel krap met z’n viertjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:24

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wij zijn met 4 personen en douchen al wat jaren op 2x30liter e-boiler en gaat prima, de douchekop is aangepast naar een niebla met 5 liter per minuut maar heb ook een regen douche van grohe die 9,5l doet of zoiets.

Begonnen met het idee om gas te verplaatsen naar stroom en een 10 liter voor de cv gehad die ik later naar een 30 veranderd heb, bij normaal douchen van 0-15 min gebruik je alleen de boiler, heb je meer nodig komt cv erbij. Om de gasaansluiting vaarwel te zeggen heb ik ipv de cv nog een boiler opgehangen van 30L dus nu 60L sww voor de douche.
Stroom komt grotendeels van dak omdat de eerste boiler 450W is en de 2e 1950W, meestal hebben we maar 1 boiler nodig.
Keuken een kokend waterkraan van grohe, ook feilloos tot nu en zeer makkelijk.
Gas kan je niet opwekken, stroom wel, dus goedkoper is niet altijd een issue, er zijn veel mensen die nu een andere oplossing zoeken voor gas, gewoon omdat het kan.

Nog iemand die het gedaan heeft, met iets grotere boiler weliswaar.
YouTube: Een elektrische boiler om het gas verbruik te verminderen, Is dat slim?

@ToyotaMR2
Hier kan je eindeloos op douchen en heeft een element die niet in het water hangt net als daalderops.

https://electraboiler.nl/...-eldom-elektrische-boiler

[Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 02-10-2022 18:22]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:16
Rol-Co schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:12:
Wij zijn met 4 personen en douchen al wat jaren op 2x30liter e-boiler en gaat prima, de douchekop is aangepast naar een niebla met 5 liter per minuut maar heb ook een regen douche van grohe die 9,5l doet of zoiets.

Begonnen met het idee om gas te verplaatsen naar stroom en een 10 liter voor de cv gehad die ik later naar een 30 veranderd heb, bij normaal douchen van 0-15 min gebruik je alleen de boiler, heb je meer nodig komt cv erbij. Om de gasaansluiting vaarwel te zeggen heb ik ipv de cv nog een boiler opgehangen van 30L dus nu 60L sww voor de douche.
Stroom komt grotendeels van dak omdat de eerste boiler 450W is en de 2e 1950W, meestal hebben we maar 1 boiler nodig.
Keuken een kokend waterkraan van grohe, ook feilloos tot nu en zeer makkelijk.
Gas kan je niet opwekken, stroom wel, dus goedkoper is niet altijd een issue, er zijn veel mensen die nu een andere oplossing zoeken voor gas, gewoon omdat het kan.

Nog iemand die het gedaan heeft, met iets grotere boiler weliswaar.
YouTube: Een elektrische boiler om het gas verbruik te verminderen, Is dat slim?

@ToyotaMR2
Hier kan je eindeloos op douchen en heeft een element die niet in het water hangt net als daalderops.

https://electraboiler.nl/...-eldom-elektrische-boiler
@ToyotaMR2 Daalderop gebruikt droge weerstanden en een koperen ketel dus geen periodiekje anode vervanging.

Die Eldom boiler heeft een geëmailleerd staal ketel met anode goedkoper in aanschaf maar wel periodiek je anode vervangen.

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:01
Met de combinatie van een verbouwing van de badkamer en het installeren van een tweede set zonnepanelen in het vooruitzicht heeft John Visser zeker ook mij aan het denken gezet.

Het idee wat hij aandraagt met de 15L keukenboiler wil ik op iets grotere schaal gaan uitvoeren; twee maal 50 liter boiler voor de warmwatervoorziening van een dubbele douche. Ik wil de vermogens van de boilers laag houden zodat ik optimaal kan profiteren van de curve zonne-energie.

Daarnaast ben ik aan het spelen met het idee om de Bosch Tronic Heat elektrische cv te gaan installeren.
Ik blijf hier nog even meelezen! :-)

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-03 21:38

Momenteel douchen wij om de dag, standje kouder, standje zachter/bespaar en standje korter. Allemaal om minder kwijt te zijn aan het dure gas.

Om de zoveel tijd heb ik "ruzie" met de vriendin omdat ze vaker de warm water kraan gebruikt in de keuken.

Al met al kwam ik dus met het idee, wat als wij nu ook een 15L boiler voor de badkamer gebruiken en gelijk een 5L boiler voor in de keuken.

Ik kwam uit bij deze boiler
https://electraboiler.nl/...e-boiler-energie-klasse-a
Lekker laag in prijs (ook nog eens een aardige subsidie), vrij aardige specs en met 100L ruim voldoende en luxer dan de 15L als eerste idee.

Is mijn gedachtengang hiermee een beetje OK en zou dit een goede keuze zijn, of is er ook nog een nadeel.
Kijk eens goed naar de isolatie van die Lydos. Bij dit soort modellen wordt er best wel dunne isolatie gebruikt.

Ze kosten overigens in Spanje/Portugal rond de 800 euro (of lager) dus die subsidie klinkt leuk maar zit gewoon in de prijs verwerkt.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
BrainCrash schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Die negativiteit doelt met name op je eerste voorstel om een elektrische boiler van 15L te gaan gebruiken, daar heeft iedereen het over.. daar win je niks mee.

Een warmtepompboiler is altijd een goed idee, daar lopen hier voldoende topics over, en dat kan je serieus gas besparen, mét behoud van comfort in douchetijden…

MAAR: Koop dan ZEKER NIET die Ariston WPB van 100L die je in je startpost linkt… Dat apparaat heeft echt een BEDROEVEND waardeloze COP van 1,89…. En dat is dan nog eens gemeten bij een luchttemperatuur van 20 graden wat veel te hoog is volgens de norm… dus dit getal is eigenlijk nog te rooskleurig. Daarnaast kan dat apparaat de lucht alleen van binnen halen, heeft zo te zien geen aansluiting voor luchtkanalen, maar alleen een rooster onder in de behuizing.

...
heb je praktijkervaring met deze boiler? ik namelijk wel. ipv afzeiken zou je ook eens kunnen vragen naar rl gebruikerscijfers!
IIg ben ik goedkoper uit met mijn boiler en dwtw dan die gast met zijn 15l boiler

maart:47,9kWh
april:38,6kWh
mei: 42,9kWh
juni:35,8kWh
juli:31,3kWh
aug:29,1kWh
sept38,2kWh
okt:50,1kWh

dit met gem, 2 personen.
Afgelopen weekend sprak ik iemand die hem ook net gekocht had, schijnt populair te zijn

diskeltische lurker

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
technopeuter schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:47:
[...]

heb je praktijkervaring met deze boiler? ik namelijk wel. ipv afzeiken zou je ook eens kunnen vragen naar rl gebruikerscijfers!
IIg ben ik goedkoper uit met mijn boiler en dwtw dan die gast met zijn 15l boiler

maart:47,9kWh
april:38,6kWh
mei: 42,9kWh
juni:35,8kWh
juli:31,3kWh
aug:29,1kWh
sept38,2kWh
okt:50,1kWh

dit met gem, 2 personen.
Afgelopen weekend sprak ik iemand die hem ook net gekocht had, schijnt populair te zijn
Volgens mij geeft hij gewoon duidelijk aan dat de COP bedroevend is. Maar zelfs dan is het te hopen dat je goedkoper uit bent dan een COP1 boiler.

Heb je ook cijfers waarmee je iets kan? Want met alleen kWh kan je nog niks. Liefst gewoon de COP die je nu daadwerkelijk hebt behaald :Z

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Aikon schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:58:
[...]

Volgens mij geeft hij gewoon duidelijk aan dat de COP bedroevend is. Maar zelfs dan is het te hopen dat je goedkoper uit bent dan een COP1 boiler.

Heb je ook cijfers waarmee je iets kan? Want met alleen kWh kan je nog niks. Liefst gewoon de COP die je nu daadwerkelijk hebt behaald :Z
Die COP is bij WP-boilers veel minder veelzeggend als gedacht... Alleen met een permanente buitenunit zegt de cop iets, de binnenunits (ventilatie naar buiten) parasiteren allemaal op de warmte die in je huis is door scheetjes, waxinelichtjes en een warmtepomp! Dus al opgewekt met soms een cop, wat is dan de cop als je je huis hebt verwarmt met een cop van 5 en het daarna in een vat gooit met een cop van 2,5?

diskeltische lurker

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@technopeuter kWh per maand zegt misschien meer als je er ook de gedouchte liters bij hebt :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• 22Marc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-03 00:13
Ik denk na over 30 l.boiler (+/- 500 kwh/j) , n 50 l. neemt 1200-1500 p/j [volgens de energielabels]
Als de boiler vóór de combiketel zit en water levert van 70°c , en de cv ketel ingesteld staat op 60° zal die geen gas verbruiken m.i. (totdat boiler leeg is iig)

Een idee voor het verwarmingsgedeelte is een gewone of doorstroomboiler lijkt me ook gas te besparen...

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:48
22Marc schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 00:31:
Ik denk na over 30 l.boiler (+/- 500 kwh/j) , n 50 l. neemt 1200-1500 p/j [volgens de energielabels]
Als de boiler vóór de combiketel zit en water levert van 70°c , en de cv ketel ingesteld staat op 60° zal die geen gas verbruiken m.i. (totdat boiler leeg is iig)

Een idee voor het verwarmingsgedeelte is een gewone of doorstroomboiler lijkt me ook gas te besparen...
Gas besparen maar meer stroom verbruiken. Netto dus duurder uit. Het milieu help je er ook niet mee.

Een warmtepompboiler is een betere optie.

• 22Marc
Misschien heb je wat rekenles nodig : WPB Ariston lydos 100, 652 kwh/jaar / Atlantic Calypso vm 150 l , 807 kwh/jaar. Boiler TTulpe smart master 30 , 512 kwh/jaar / Wahlbach WWH30-20ET , 485 kwh/jaar

• remco_k

remco_k

22Marc schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:39:
Misschien heb je wat rekenles nodig : WPB Ariston lydos 100, 652 kwh/jaar / Atlantic Calypso vm 150 l , 807 kwh/jaar. Boiler TTulpe smart master 30 , 512 kwh/jaar / Wahlbach WWH30-20ET , 485 kwh/jaar
Dat zijn appels en peren hé. Je vergelijkt nu het verbruik van een 100/150L vat met die van een 30L vat, zonder dat op een correcte manier te verrekenen. Als je daar wel de juiste rekensom op loslaat, is het kWh verbruik bij WPB een factor 2 tot 3 lager bij gelijk gebruik (dus, zeg 30L):

WPB Ariston lydos 100, 652 kWh/jaar -> 6,5 kWh/L/jaar
WPB Atlantic Calypso vm 150 l, 807 kWh/jaar -> 5,4kWh/L/jaar
Boiler TTulpe smart master 30, 512 kwh/jaar -> 17,1kWh/L/jaar
Wahlbach WWH30-20ET, 485 kwh/jaar -> 16,2kWh/L/jaar

Een WPB is écht en altijd veel zuiniger dan een boiler met een resistief element en een boiler (of doorstromer) met een resistief element is niet goedkoper* als verwarmen op gas. Een WPB is wél goedkoper als verwarmen op gas en in combinatie met zonnepanelen een super combinatie.

* Tenzij je een shitload aan zonnepanelen hebt liggen en die 512kWh per jaar helemaal over hebt.

[Voor 12% gewijzigd door remco_k op 18-03-2023 14:53]

Alles kan stuk.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@22Marc een 30 liter boiler verwacht een ander "standaard tappatroon" dan een 150 liter boiler. De kWh verbruiken uit de folder kan je dus bij niet-standaard gebruik geheel negeren.

Met vier douches per dag (ik ken je gezin niet) gaat die 30 liter ook vier keer helemaal op.
120 liter van 10 naar 65 graden opwarmen kost 7.7 kWh per dag dus 2810 kWh per jaar, exclusief stilstandverlies.
Halveer het aantal douches en dan is de Calypso nog steeds zuiniger.

Je hebt wel gelijk dat een 30 liter voorschakelboiler jou gas scheelt, maar daar staat tegenover dat ergens anders die stroom ook weer opgewekt moet worden. Met de huidige mix is dat duurder en slechter voor iedereen dan warm water uit een gasketel, tenzij je een warmtepomp(boiler) gebruikt.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-03 17:10
Je kunt natuurlijk een douche wtw installeren met een Eddi van myenergi met een boiler.
En als je de elektrische boiler voor het plaatsen nog even na isoleert met wat armaflex scheelt ook weer stilstand verliezen. Het is ook niet voor iedereen mogelijk een wpb te plaatsen omdat deze vaak enorm in afmeting zijn. De elektrische boiler is er ook n horizontale uitvoering.Dan is er nog de flamo ecoflex, prachtige device maar helaas zo ellendig duur :-( . Maar ik ga er wel van uit dat je zonnepanelen hebt anders is heeft enkel de Douche wtw echt zin.

https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/

https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/

https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:46:
@22Marc een 30 liter boiler verwacht een ander "standaard tappatroon" dan een 150 liter boiler. De kWh verbruiken uit de folder kan je dus bij niet-standaard gebruik geheel negeren.

Met vier douches per dag (ik ken je gezin niet) gaat die 30 liter ook vier keer helemaal op.
120 liter van 10 naar 65 graden opwarmen kost 7.7 kWh per dag dus 2810 kWh per jaar, exclusief stilstandverlies.
Halveer het aantal douches en dan is de Calypso nog steeds zuiniger.

Je hebt wel gelijk dat een 30 liter voorschakelboiler jou gas scheelt, maar daar staat tegenover dat ergens anders die stroom ook weer opgewekt moet worden. Met de huidige mix is dat duurder en slechter voor iedereen dan warm water uit een gasketel, tenzij je een warmtepomp(boiler) gebruikt.
Ik mis even het tijdsaspect in deze discussie. Warmtepompboilers zijn immers niet de snelste.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Evanrvb
22Marc schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:39:
Ik kan prima rekenen hoor, maar naast getallen vergelijken moet je ze ook kunnen interpreteren om het eerlijk met elkaar te vergelijken.

Met een vat van 100 liter kan je langer douchen dan met 30 liter. Dat de standaardopgave van de 100 liter Ariston al dicht in de buurt zit van de 30 liter TTulpe zegt al heel veel. Verder heeft @remco_k het al heel mooi voor je uitgerekend.

Als je dan geen WPB wil of geen ruimte voor heb neem dan gewoon een doorstroomverwarmer heb je tenminste ook geen stilstand verliezen en heb je ook de beperking van het kleine aantal liters in het vat niet. (moet je wel 3x25A hebben)

• Evanrvb
ericplan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Ik mis even het tijdsaspect in deze discussie. Warmtepompboilers zijn immers niet de snelste.
Die doen er wel even over om op temperatuur te komen maar voor 99% van de mensen valt dit prima te plannen, er wordt immers niet zo vaak 's middags of 's nachts gedoucht. Na het douchen in de morgen is die makkelijk al weer vol voor het douchen/badderen in de avond.

Het enige valide punt voor een andere elektrische optie voor SWW in een normaal huishouden is IMO het niet hebben van een geschikte ruimte ivm plaatsgebrek of geluidsproblemen.

• 22Marc
Ik snap de berekening naar kwh/ L/jaar , wat niet mee wordt gewogen is de aanschafprijs en dat we geen 100 L.warm water nodig hebben...( 2 personen = 2x douchen en 1x afwassen p/d , op verschillende tijden)
Bovendien is een wpb 300-400€ duurder in Nederland omdat je er subsidie op krijgt en moet verplicht door een install.bedrijf geplaatst worden. Zonnenpanelen komen deze week (12 x 420 wp , verbruik nu rond 3000kw , 1 fase meterkast).

Thnx 4 the feedback.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee