Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvgoddijn
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 21:49
Wij gaan over op inductie voor koken en ik twijfel of we moeten verhogen van 40A naar 3 *25Amp

de inductie kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7200 watt, maar dat is neem ik aan als hij op vol vermogen staat te blazen.

Ik verwacht niet dat we alle 4 de zones op vol vermogen tegelijk zullen gebruiken, maar ik ben bang dat de inductie plaat mogelijk 'pulseert' naar vol vermogen als alle 4 gewoon aan staan. Ik kan echter niks vinden of een inductie plaat zijn vermogen afschaalt of in 'pulsen' werkt als je een pit niet op vol vermogen hebt staan.

Als er dan ook nog een oven, quooker en vaatwasser in het spel zijn lijkt me dat een risico dat we tijdens het kerstdiner zonder stoom komen te zitten (en dat niet meer aan kunnen zetten)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
7200watt gedeeld door 230v = 31A
Valt dus binnen de 40A.

Onze kookplaat zou ook 7600watt vermogen kunnen trekken maar dat is zelfs bij het kerstdiner nog nooit gebeurd (bekijk het verbruik wel eens af van de slimme meter/app).

Zou me er niet te druk om maken. Wij hebben ook een Quooker en die neemt niet zoveel omdat deze een vat met water op hoge druk heet houdt.

Wij zijn naar drie fase gegaan omdat onze enkele fase aansluiting 30A was en we in de toekomst een warmtepomp willen.

[ Voor 37% gewijzigd door Terrz op 01-10-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvgoddijn
ik maak me vooral zorgen om als de oven en de vaatwasser ook aanstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 14:15
40 ampere zou krap kunnen worden als je net als ik soms een beetje vergeet hoeveel apparaten er tegelijk aanstaan.

3x 25 ampere hier en in 15 jaar nog geen hoofdstop eruit geklapt.
Gewone stop is er weleens uitgeklapt omdat er teveel apparaten aanstonden, oven vaatwasser wasmachine, kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn inductieplaat (Siemens) pulseert, dit hoor je duidelijk aan een soort zoem die aan en uitgaat.

Als je je hand op de pan houdt voel je de puls ook.

Volgens mij kan je wel het piekverbruik verlagen. Of in de software of in de manier waarop de perilex is bedraad?

Bijvoorbeeld: https://www.keukenloods.n...irlpool-bauknecht-indesit

[ Voor 42% gewijzigd door Wolly op 01-10-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 07:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je oven , magnetron en vaatwasser pulseren ook. Je hebt korte pieken en ik de hoofdschakelaar eruit te krijgen moet je wat langere tijd meer dan 9kw gebruiken. Je stop zal er niet direct uitvliegen , maar als het je gerust stelt zou ik upgrade.

Genoeg mensen doen het zonder 3 fase

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

40A is echt geen probleem. Je kan ook vrij lang flink meer trekken zonder problemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-08 22:05

pistole

Frutter

Ik heb dezelfde uitdaging maar dan met 35A hoofdzekering. Heb de vraag al neergelegd bij Liander voor een upgrade maar dat laat lang op zich wachten. Aan de andere kant: volgens mij is er redelijk wat marge op een hoofdzekering?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
Een zekering kan je zonder problemen 5x de nominale stroom door trekken voor veel langere tijd dan je denkt (5 minuten lang 200A door je hoofdzekering is geen probleem). Zoek de grafieken maar eens op.
Dus tenzij je frietketel, wasmachine, droogkast, afwasmachine, haardroger, oven, microgolfoven en waterkoker net maximaal stroom verbruiken en je ook op 4 pitten met de boost-stand water kookt; heb je geen probleem.

En als je kookplaat er is, probeer dan eens te bakken op maximaal, best met een oude pan die in de vuilbak mag, zet alvast het raam open en haar de rookmelder van de muur :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:33
Ik dacht dat inductie zo zuinig was.
Ik heb nog een keramische plaat met vier pitten en een 1x32A hoofdzekering. En dat gaat probleemloos, maar ik heb maar zelden alle 4 tegelijk aan. Meestal 2 of 3.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:05

BrZ

naftebakje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:30:
Een zekering kan je zonder problemen 5x de nominale stroom door trekken voor veel langere tijd dan je denkt (5 minuten lang 200A door je hoofdzekering is geen probleem). Zoek de grafieken maar eens op.
Als het een automaat is zal het een C karakteristiek zijn, die slaan in 0.01s af bij 5-10x de nominale stroom. Als dit bij 5x nog niet getriggered wordt zal hij in 1-5s afslaan vanwege overbelasting.

Als het een smeltzekering is, houdt een 40A zekering het 2-3s vol bij 200A.
https://download.hager.co...eden_en_overbelasting.pdf

Maar verder heb je wel gelijk dat je een stuk meer door die zekeringen heen kan krijgen dan je wellicht zou denken, alleen is 200A is te extreem ;)
Koken op inductie gaat echt geen probleem zijn voor je hoofdzekering.

[ Voor 13% gewijzigd door BrZ op 01-10-2022 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 15:07
JukeboxBill schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:35:
Ik dacht dat inductie zo zuinig was.
Ik heb nog een keramische plaat met vier pitten en een 1x32A hoofdzekering. En dat gaat probleemloos, maar ik heb maar zelden alle 4 tegelijk aan. Meestal 2 of 3.
Iets opwarmen kost altijd exact evenveel energie.
Alleen bij keramisch (en in zekere zin ook bij gas) heb je veel meer restwarmte die niet de inhoud van je pan opwarmt maar de ruimte eromheen in vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:40
Vertel eerst even of je een kookgroep gebruikt of 3 fase, bij 3 fase wordt het plaatje totaal anders.

Je kookplaat neemt maar 18A op 3 fase, vaatwasser aan tijdens koken is vreemd maar goed, daarnaast is het stroomverbruik alleen hoog als hij het water is aan opwarmen.

Doorgaans kan het prima achter 3x 25a, niemand heeft alle pitten op vol vermogen of je wilt aangebrand vlees hebben evenals water aan de kook brengen is tijdelijk.

Ben je onzeker over de zaak vervang je smeltzekeringen voor automaten, doorgaans kan je smeltzekeringen wel behoorlijk lang overbelasten.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 01-10-2022 15:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:43
Wolly schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:35:
Mijn inductieplaat (Siemens) pulseert, dit hoor je duidelijk aan een soort zoem die aan en uitgaat.
Volgens mij gaan kookplaten daar echter wel slim mee om en zullen ze niet alle pitten tegelijkertijd laten pulsen, maar juist achter elkaar.
pvgoddijn schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:47:
Wij gaan over op inductie voor koken en ik twijfel of we moeten verhogen van 40A naar 3 *25Amp
[...]
Als er dan ook nog een oven, quooker en vaatwasser in het spel zijn lijkt me dat een risico dat we tijdens het kerstdiner zonder stoom komen te zitten (en dat niet meer aan kunnen zetten)
Je hebt nu 1x40A (dus niet 1x35A)? Dan heb je 99,9% kans toch gewoon een automaat als hoofdzekering, welke je in tegenstelling tot een smeltpatroon weer zelf in kunt schakelen? Dan kun je het altijd uitproberen en na eventuele problemen er nog eens over nadenken.
pvgoddijn schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:15:
ik maak me vooral zorgen om als de oven en de vaatwasser ook aanstaan
Hoe vaak gebeurt dat? De kookplaat en oven staan hier regelmatig tegelijkertijd aan, maar de vaatwasser gaat meestal pas aan als het eten op is. ;)
TRAXION schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:26:
Gewone stop is er weleens uitgeklapt omdat er teveel apparaten aanstonden, oven vaatwasser wasmachine, kookplaat.
Bijzonder, dat zijn nou net allemaal apparaten waarvan je verwacht dat ze op een aparte groep zitten.
naftebakje schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:30:
Goed advies dat laatste, want met 5x de nominaalstroom zit je toch echt vrij rap in het donker. ;)
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:58:
Vertel eerst even of je een kookgroep gebruikt of 3 fase, bij 3 fase wordt het plaatje totaal anders.
Hij heeft nu dus maar één fase zoals in de topicstart staat. Dat wordt dan een kookgroep.
Je kookplaat neemt maar 18A op 3 fase
:? Nee, de meeste 7,x kW kookplaten gebruiken maar 2 van de 3 fasen en nemen dan maximaal 2x16A op. De exemplaren die daadwerkelijk 3 fasen gebruiken zullen minder dan (3x)16A opnemen. Geen idee waar je die 18A vandaan haalt.
Doorgaans kan het prima achter 3x 25a, niemand heeft alle pitten op vol vermogen of je wilt aangebrand vlees hebben evenals water aan de kook brengen is tijdelijk.
Maar de vraag was dus of het op 1x40A kan.
Ben je onzeker over de zaak vervang je smeltzekeringen voor automaten, doorgaans kan je smeltzekeringen wel behoorlijk lang overbelasten.
Dat kost vaak meer dan naar 3x25A upgraden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Xander schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

Volgens mij gaan kookplaten daar echter wel slim mee om en zullen ze niet alle pitten tegelijkertijd laten pulsen, maar juist achter elkaar.

[...]

Je hebt nu 1x40A (dus niet 1x35A)? Dan heb je 99,9% kans toch gewoon een automaat als hoofdzekering, welke je in tegenstelling tot een smeltpatroon weer zelf in kunt schakelen? Dan kun je het altijd uitproberen en na eventuele problemen er nog eens over nadenken.

[...]

Hoe vaak gebeurt dat? De kookplaat en oven staan hier regelmatig tegelijkertijd aan, maar de vaatwasser gaat meestal pas aan als het eten op is. ;)

[...]

Bijzonder, dat zijn nou net allemaal apparaten waarvan je verwacht dat ze op een aparte groep zitten.

[...]

Goed advies dat laatste, want met 5x de nominaalstroom zit je toch echt vrij rap in het donker. ;)

[...]

Hij heeft nu dus maar één fase zoals in de topicstart staat. Dat wordt dan een kookgroep.

[...]

:? Nee, de meeste 7,x kW kookplaten gebruiken maar 2 van de 3 fasen en nemen dan maximaal 2x16A op. De exemplaren die daadwerkelijk 3 fasen gebruiken zullen minder dan (3x)16A opnemen. Geen idee waar je die 18A vandaan haalt.

[...]

Maar de vraag was dus of het op 1x40A kan.

[...]

Dat kost vaak meer dan naar 3x25A upgraden.
3 fase = krachtstroom, kookplaten zijn er wel degelijk dan is het 380v ipv 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

3 fase = krachtstroom, kookplaten zijn er wel degelijk dan is het 380v ipv 230v.
Nee hoor, 3-fasen kookplaten voor huishoudelijk gebruik hebben alle elementen gewoon op (3x)230V aangesloten.

Een 400V inductie-element vind je misschien in een horecakeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Xander schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Nee hoor, 3-fasen kookplaten voor huishoudelijk gebruik hebben alle elementen gewoon op (3x)230V aangesloten.

Een 400V inductie-element vind je misschien in een horecakeuken.
Dat is een keuze, ook in een woning niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Dat is een keuze, ook in een woning niet ongewoon.
Jawel.

Geef eens een linkje naar zo'n kookplaat anders? Genoeg kookplaten die je op 3 fasen aansluit, maar dan zitten er 2 pitten tussen L1 en N, 2 pitten tussen L2 en N en een pit tussen L3 en N, ofzo. Alles gewoon op 230V, alleen verdeeld over 3 fasen.

Maar redelijk offtopic hier aangezien TS dus sowieso maar 1 fase heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Xander op 01-10-2022 15:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mark!
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:25
Ik heb een 40A hoofdzekering, een inductiekookplaat (ook aansluit waarde 7200W), warmtepomp, warmtepomp boiler, elektrische auto, kleine boiler in de keuken en alle andere normale huishoudelijke apparaten en bij mij is de hoofdzekering er nog nooit uit geklapt. Ik zou me niet zo'n zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

^ ik heb vergelijkbaar en ook nog nooit een probleem gehad afgelopen 17 jaar. Heb ook regelmatig van alles tegelijk aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit is het gedrag van zo'n beetje de goedkoopste Ikea inductieplaat, 4-pits, 7200W, 1fase aangesloten op 25A hoofdstop tijdens het pannenkoekenbakken op de twee grootste pitten (stand 7 van 9+P). Logging elke 2 tot 8 seconden (nogal wat crc fouten in de P1 berichten, moet ik nog eens in duiken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoqFq6-_OR5F59gZpEFj0hM3A_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5rda02RV250R5iKRsthqb06x.png?f=user_large
De eerste minuut allebei op P opwarmen, vanaf 8:30 het koffieapparaat erbij.
7 kW heb ik nooit voor elkaar gekregen. De absolute max sinds maart is 6.08 kW op de hele fase.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvgoddijn
thanks voor de opheldering ik was er vanuit gegaan dat als je even de 40 amp aan tikt je de monteur van liander zou moeten bellen.

Hoe weet ik of ik een automaat heb als hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 17:51
Ervaring met onze kookplaat is dat het niet lukt om 4 platen op maximaal te laten werken: alle 4 tot stand 7 en maximaal 3 vanaf stand 8, en steeds pulserend en niet continue.

Ik zou mij dan geen zorgen maken met die 40 ampère hoofdzekering.
Pagina: 1