Verbruik van opbrengst zonnepanelen meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Beste tweakers,

Met het oog op "meten is weten" zou ik graag het energieverbruik inzichtelijk willen hebben tijdens het opwekken van stroom via mijn zonnepanelen. Via mijn APS-systeem heb ik inzicht in de opbrengst van de panelen en via mijn slimme energiemeter inzicht in de teruglevering/verbruik bovenop de opbrengst van de panelen.

Ik ben op zoek naar een gebruikersvriendelijke manier via een app.

Wie kan mij op weg helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
-

Gezien het business model van Homewizard raad ik het niet (meer) aan.

[ Voor 83% gewijzigd door turkeyhakan op 14-05-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
turkeyhakan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:52:
Voor zover onderstaande nog niet bekend bij je is:

https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

De makkelijkste en goedkoopste manier om allerlei zaken bij te houden omtrent je energie (elektra en gas) verbruik.

Ikzelf gebruik een Raspberry Pi met Home Assistant. Vergt wel wat meer dan plug en play. :) Maar daarbij kunnen we je helpen.
Bedankt voor je snelle antwoord. De P1-meter was mij inderdaad bekend. Echter zou hier nog niet de opbrengst van de zonnepanelen in verwerkt kunnen worden als ik het goed heb gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:02
mobile12 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:00:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord. De P1-meter was mij inderdaad bekend. Echter zou hier nog niet de opbrengst van de zonnepanelen in verwerkt kunnen worden als ik het goed heb gelezen.
Niet in de P1 meting, want deze meet alleen het overdrachtspunt tussen netbeheerder en thuisinstallatie. Dat moet je dan combineren met de data van de opwek van je PV-installatie.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
[...]

Maar wat zoek je precies?

APS-systeem = micro-omvormers van de zonnepanelen neem ik aan? Via dat systeem heb je toch al inzicht in wat je panelen opwekken? Of heeft die geen app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:29

PB-powell

Mr. Laziness

[...]

Met de HomeWizard meter kan ik mijn verbruik en opgewekte stroom inzien. Zowel netto als de totalen per dag. Verder heeft mijn omvormer (SolarEdge) zelf ook een app waarin ik kan bijhouden wat de opbrengsten zijn.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:28
mobile12 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:36:
Beste tweakers,

Met het oog op "meten is weten" zou ik graag het energieverbruik inzichtelijk willen hebben tijdens het opwekken van stroom via mijn zonnepanelen. Via mijn APS-systeem heb ik inzicht in de opbrengst van de panelen en via mijn slimme energiemeter inzicht in de teruglevering/verbruik bovenop de opbrengst van de panelen.

Ik ben op zoek naar een gebruikersvriendelijke manier via een app.

Wie kan mij op weg helpen?
HomeAssistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
PB-powell schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:02:
[...]

Met de HomeWizard meter kan ik mijn verbruik en opgewekte stroom inzien. Zowel netto als de totalen per dag. Verder heeft mijn omvormer (SolarEdge) zelf ook een app waarin ik kan bijhouden wat de opbrengsten zijn.
Opgewekt of teruggeleverd? Voor opgewekte energie moet je volgens mij een kWh meter in je groepenkast inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Slappyjoez schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:05:
[...]

Opgewekt of teruggeleverd? Voor opgewekte energie moet je volgens mij een kWh meter in je groepenkast inbouwen?
Wat ik teruglever langs de meter, maar dat lijkt me weinig af te wijken van wat ik opwek. Voorbeeld van deze week tot nu toe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR77nIWde8BksTft4TCkGAcCW84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2pcyQuIBHkwK5os6gODSeHZu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 12:23
Slappyjoez schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:05:
[...]

En als je de kWh meter van Homewizard neemt komt het allemaal in één app bij elkaar.
Zo ook de energy sockets eventueel.

Zoiets dus:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANdOMosqwHikRFqCdeAw5z4Cpcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhpjcbzlszj8xXpS2TwNxsYv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door mxhans196 op 30-09-2022 13:13 ]

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
PB-powell schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:09:
[...]

Wat ik teruglever langs de meter, maar dat lijkt me weinig af te wijken van wat ik opwek. Voorbeeld van deze week tot nu toe
[Afbeelding]
Als ik een uur lang de oven aan heb staan en een wasje draai op een zonnige middag wijkt mijn teruglevering weldegelijk af van mijn opwek. Ik zou die twee altijd gescheiden willen zien. Helemaal als je de performance van je PV-installatie in de gaten wilt houden.

Gisteren 25kWh opgewekt en 15kWh teruggeleverd bijvoorbeeld. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Slappyjoez op 30-09-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Slappyjoez schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:10:
[...]

Als ik een uur lang de oven aan heb staan en een wasje draai op een zonnige middag wijkt mijn teruglevering weldegelijk af van mijn opwek. Ik zou die twee altijd gescheiden willen zien. Helemaal als je de performance van je PV-installatie in de gaten wilt houden.
Zo gedetailleerd hoef ik het zelf dan weer niet, mij interesseert voornamelijk het netto verhaal.
De echte opbrengst kan ik altijd via de app van mijn omvormer bekijken.

Dus de vraag aan @mobile12 is dan of hij die laatste optie niet heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door PB-powell op 30-09-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:01
Pak een RPi. Plaats daarop P1monitor en je kunt de slimme meter uitlezen.
Verder kun je ook een extra KWH meter (laten) plaatsen op de aansluiting van je panelen. Die kun je dan ook laten uitlezen door PI monitor.
dan weet je : Het verbruik + de teruglevering via de P1 poort van je KWH meter. De 2de extra Kwh meter geeft je de opwekking van je panelen. P1 monitor verwerkt dat netjes in de grafieken en overzichtjes en je hebt alles in één. Inloggen kan via je telefoon of een app en als je handig bent kun je het ook van buitenshuis beschikbaar maken.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
  • Laatst online: 03-06 17:27
Welk APS systeem heb je juist? Kun je het uitlezen in een App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:39

de Peer

under peer review

[...]

je kunt alleen het netto-verbruik meten via P1 methode, dus na aftrek van de teruglevering.
Maar dat is ook wat je vroeg volgens mij, anders kun je beter je vraag even iets meer toelichten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
Ik zou inderdaad graag in 1 opslag willen zien wat mijn verbruik is op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken. Nu heb ik via de app van mijn Pv-installatie (APSystemes met de EMA-app) alleen inzicht in de opbrengsten van de panelen en via de slimme meter in de meterkast inzicht in het netto verbruik/teruglevering van dat moment (opbrengst minus verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
  • Laatst online: 03-06 17:27
Je kan de informatie van een P1 meter combineren met de informatie van APSystems in HomeAssistant
=> integratie voor APSystems: https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur

In Homeassistant heb je standaard grafieken en dergelijke voor verdere opvolging.

Je kan in principe ook iets opzetten om via scripting zowel de P1 meter als de APS uit te lezen lokaal en dan in een excel of zo de data samenzetten, maar dat zal ook wel wat werk zijn.
Een gelijkaardig topic: APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

mobile12 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:19:
Ik zou inderdaad graag in 1 opslag willen zien wat mijn verbruik is op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken.
Zijn al je APS omvormers op 1 groep aangesloten ? Zo ja, dan kan je met de eerder genoemde oplossing dat voor elkaar krijgen. Dus een KWH meter (voor het totaal opbrengst van de APS) https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ en een P1 meter voor vraag/levering aan het net.
In de grafiek zie je dan (opbrengst panelen + afgenomen energie) - terugleveren = netto verbruik.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobile12
DukeBox schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:30:
[...]

Zijn al je APS omvormers op 1 groep aangesloten ? Zo ja, dan kan je met de eerder genoemde oplossing dat voor elkaar krijgen. Dus een KWH meter (voor het totaal opbrengst van de APS) https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ en een P1 meter voor vraag/levering aan het net.
In de grafiek zie je dan (opbrengst panelen + afgenomen energie) - terugleveren = netto verbruik.
Ik heb een aparte pv-verdeler waar de zonnepanelen op aangesloten zijn. Deze zit op dezelfde groep als waar de wasmachine/droger op zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH6_9ye1dzwtjarU50w4QFmS-uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86MdaEV8F8OlcEmOodS5EA8b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix_DeBV-yN9GYjVo2v8zCvPCGpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJOinDN2kWMZsZrn2GFlKJLN.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou geen probleem moeten zijn gezien je de kWh meter voor de aardlek van de zonnepanelen zet (of zoals ik tussen de omvormer en werkschakelaar in).
Pagina: 1