Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn70
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-06-2023
Goedemorgen Allemaal,

Ook ik ben me aan het oriënteren voor een l/w warmtepomp, technisch gaat het boven mijn pet dus hoop ik hier op goede adviezen. Mijn installateur gaat voor A-merken en daar heb ik geen moeite mee maar wordt het een NIBE, Panasonic of Mitsubishi ? En welk type van deze merken ?

2 onder 1 kap woning met garage
bouwjaar 2010
vloerverwarming in woonkamer, overige ruimtes radiatoren (2x garage, 1x badkamer, 3x slaapkamers)
2 slaapkamers worden eigenlijk niet verwarmt, 1 slaapkamer wordt ook als thuiskantoor gebruikt en dan af en toe verwarmt.
mechanische ventilatie (roosters boven de ramen)
historisch gasverbruik:
2021 1350m3
2020 1700m3
2019 1500m3
gezinssamenstelling 4 personen
momenteel 12 zonnepanelen (2021), wordt dit jaar uitgebreid naar 24 (helaas liggen er slechts 3 op zuid, meeste op west)
doorsnede slangen vloerverwarming weer ik helaas niet
douche warmte terug winning aanwezig, een kennis zag bij mij een warmtewisselaar in de meterkast (doet die uberhaupt echt iets ?)
Installatie kan in garage/schuur geplaats worden (is geïsoleerd, staat tegen het huis aan, heeft kruipruimte, verdelingsblok vloerverwarming op 4 meter afstand, warmwater aansluiting op 2 meter)

Ik denk dat ik een alles in 1 wil, veel netter qua looks. anders lijkt het net een machinekamer (aan de andere kant is een alles in 1 waarschijnlijker moeilijker te repareren?). Daarnaast natuurlijk ook eentje die niet al te veel lawaai maakt.

Is een installatie die ook kan terug kan koelen mogelijk in mijn situatie ?

enige wat ik heb geconcludeerd tijdens met zoektocht op internet is dat ik een 200liter boiler wil en ik qua vermogen rond de 6kw nodig heb, zijn dit de juiste conclusies ?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Arn70 op 10-10-2022 10:12 . Reden: missende info toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 07:26

Badderbeest

De enige echte

Een paar vragen om af te trappen;

1) Waarom geen bodemwarmtepomp? het nadeel van een luchtwarmtepomp is dat deze niet zo goed werkt in de vrieskou (wanneer je deze het meest nodig hebt) Bijkomend voordeel is "gratis" koeling in de zomermaanden.

2) Wat voor ventilatiesysteem heeft je huis? C (ventilatieroosters in je gevels afzuigventielen in KBT) of D (een WTW-systeem met inblaasventielen in de woon- en slaapkamers- en afzuigventielen in KBT) Indien je C hebt blaas je grote hoeveelheden warmte af naar buiten en zou ik deze warmtebron zien te benutten door je warmtepomp.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:29
Arn70 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:22:
Goedemorgen Allemaal,

Ook ik ben me aan het oriënteren voor een l/w warmtepomp, technisch gaat het boven mijn pet dus hoop ik hier op goede adviezen. Mijn installateur gaat voor A-merken en daar heb ik geen moeite mee maar wordt het een NIBE, Panasonic of Mitsubishi ? En welk type van deze merken ?

2 onder 1 kap woning met garage
bouwjaar 2010
vloerverwarming in woonkamer, overige ruimtes radiatoren (2x garage, 1x badkamer, rest slaapkamers)
historisch gasverbruik:
2021 1350m3
2020 1700m3
2019 1500m3
gezinssamenstelling 4 personen
momenteel 12 zonnepanelen (2021), wordt dit jaar uitgebreid naar 24 (helaas liggen er slechts 3 op zuid, meeste op west)
doorsnede slangen vloerverwarming weer ik helaas niet
douche warmte terug winning aanwezig, een kennis zag bij mij een warmtewisselaar in de meterkast (doet die uberhaupt echt iets ?)
Installatie kan in garage/schuur geplaats worden (is geïsoleerd, staat tegen het huis aan, heeft kruipruimte, verdelingsblok vloerverwarming op 4 meter afstand, warmwater aansluiting op 2 meter)

Ik denk dat ik een alles in 1 wil, veel netter qua looks. anders lijkt het net een machinekamer (aan de andere kant is een alles in 1 waarschijnlijker moeilijker te repareren?). Daarnaast natuurlijk ook eentje die niet al te veel lawaai maakt

enige wat ik heb geconcludeerd tijdens met zoektocht op internet is dat ik een 200liter boiler wil en ik qua vermogen rond de 6kw nodig heb, zijn dit de juiste conclusies ?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Je gasverbruik is enigszins vreemd
2021 1350m3 = 6,5 -> 7 kW
2020 1700m3 = 8,2 -> 9 kW
2019 1500m3 = 7,2 -> 8 kW

Uitgaande van deze cijfers is het alleen verklaarbaar als je je gedrag flink hebt aangepast of extra geïsoleerd. Maar denk eerder in de richting van de 8 kW die je nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Badderbeest schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:33:

1) Waarom geen bodemwarmtepomp? het nadeel van een luchtwarmtepomp is dat deze niet zo goed werkt in de vrieskou (wanneer je deze het meest nodig hebt) Bijkomend voordeel is "gratis" koeling in de zomermaanden.
Heb je gelijk in mits je naast de vloerverwarming ook radiatoren met ventilators hebt.
Voor een enkele woning met lage warmtevraag voor verwarming is het aanleggen van een bodemwarmtepomp economisch niet rendabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

D-dark schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:00:
[...]

Heb je gelijk in mits je naast de vloerverwarming ook radiatoren met ventilators hebt.
Voor een enkele woning met lage warmtevraag voor verwarming is het aanleggen van een bodemwarmtepomp economisch niet rendabel
Ach, dom van mij ik had over de aanwezige radiatoren heen gelezen. Dan resteert de vraag of de slaapkamers verwarmd worden. Zo niet, dan kun je vanuit kosten-baten wellicht overwegen de badkamer alleen te verwarmen met een elektrische radiator (COP =1) en dan alleen een LWWP aan te schaffen t.b.v. de LT vloerverwarming in de woonkamer.

Anders kom je al snel uit bij een warmtepomp die in ieder geval een hoge temperatuur kan aanmaken voor de CV. bijvoorbeeld;

https://www.daikin.nl/nl_...aikin-altherma-3h-ht.html

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn70
Badderbeest schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:33:

2) Wat voor ventilatiesysteem heeft je huis? C (ventilatieroosters in je gevels afzuigventielen in KBT) of D (een WTW-systeem met inblaasventielen in de woon- en slaapkamers- en afzuigventielen in KBT) Indien je C hebt blaas je grote hoeveelheden warmte af naar buiten en zou ik deze warmtebron zien te benutten door je warmtepomp.
woning heeft mechanische ventilatie (dus rooster boven de ramen)

bodemwarmtepomp niet over nagedacht, een kennis van mij heeft er eentje die stookt bij met hout ivm woning op max. 19.5 graden krijgen en heeft daar bovenop gigantisch stroomverbruik

[ Voor 1% gewijzigd door Arn70 op 10-10-2022 10:06 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn70
Badderbeest schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:08:
[...]

Ach, dom van mij ik had over de aanwezige radiatoren heen gelezen. Dan resteert de vraag of de slaapkamers verwarmd worden. Zo niet, dan kun je vanuit kosten-baten wellicht overwegen de badkamer alleen te verwarmen met een elektrische radiator (COP =1) en dan alleen een LWWP aan te schaffen t.b.v. de LT vloerverwarming in de woonkamer.

Anders kom je al snel uit bij een warmtepomp die in ieder geval een hoge temperatuur kan aanmaken voor de CV. bijvoorbeeld;

https://www.daikin.nl/nl_...aikin-altherma-3h-ht.html
2 slaapkamers worden eigenlijk niet verwarmt, 1 slaapkamer wordt ook als thuiskantoor gebruikt en dan af en toe verwarmt.

Is het overigens mogelijk in mijn huidige situatie om een installatie aan te schaffen die ook kan koelen of krijg ik dan last van condensvorming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Arn70 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

woning heeft mechanische ventilatie (dus rooster boven de ramen)

bodemwarmtepomp niet over nagedacht, een kennis van mij heeft er eentje die stookt bij met hout ivm woning op max. 19.5 graden krijgen en heeft daar bovenop gigantisch stroomverbruik
Arn70 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Is het overigens mogelijk in mijn huidige situatie om een installatie aan te schaffen die ook kan koelen of krijg ik dan last van condensvorming ?
Tsja, Ik zou gaan voor elektrische radiatoren in de slaapkamers en badkamer (de werkkamer eventueel een lucht-lucht-warmtepomp (een airco dus)). Dan houd je een lucht-water-warmtepomp over haar volledige vermogen kan inzetten in de vloerverwarming van de woonkamer en het bereiden van warm tapwater. Dan heb je een minder zware (dure) installatie en hoeft deze geen hoge temperatuur te kunnen maken. Je bent het beste af met een luchtwarmtepomp die de warme ventilatielucht die je nu naar buiten afblaast kan inzetten als energiebron. Die energiebron is met name in de winter veel dankbaarder dan de diepvrieslucht van buiten.

je kunt kijken naar (bijvoorbeeld) de Vincent van IthoDaalderop.

Je kunt beperkt wat koelen met de lucht-water warmtepomp, maar het effect zal niet overweldigend zijn terwijl koelen net zoveel energie kost als verwarmen. Condens zal bij een goede installatie niet optreden.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Arn70 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

In principe kunnen zowel de lucht-water als de water-water koelen. Bij de laatste kost het wel minder energie.
Om condensvorming te voorkomen moet je ervoor zorgen dat de temperatuur die je door de leidingen jaagt niet onder de temperatuur van het dauwpunt terechtkomt. Dat betekend dat het geen zware koeling is. Wil je echt goed koelen dan is een lucht-lucht warmteepomp ofwel airco meer geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn70
Badderbeest schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

[...]

Tsja, Ik zou gaan voor elektrische radiatoren in de slaapkamers en badkamer (de werkkamer eventueel een lucht-lucht-warmtepomp (een airco dus)). Dan houd je een lucht-water-warmtepomp over haar volledige vermogen kan inzetten in de vloerverwarming van de woonkamer en het bereiden van warm tapwater. Dan heb je een minder zware (dure) installatie en hoeft deze geen hoge temperatuur te kunnen maken. Je bent het beste af met een luchtwarmtepomp die de warme ventilatielucht die je nu naar buiten afblaast kan inzetten als energiebron. Die energiebron is met name in de winter veel dankbaarder dan de diepvrieslucht van buiten.

je kunt kijken naar (bijvoorbeeld) de Vincent van IthoDaalderop.

Je kunt beperkt wat koelen met de lucht-water warmtepomp, maar het effect zal niet overweldigend zijn terwijl koelen net zoveel energie kost als verwarmen. Condens zal bij een goede installatie niet optreden.
bedankt voor je adviezen, ventilatielucht hergebruiken had ik nog niet aan gedacht, Dat is een goede tip !
Zie alleen dat deze mechanische ventilatie in een klein hoekje op zolder (zonder ruimte eromheen) is weggestopt met geen mogelijkheid om daar andere zaken op aan te sluiten. cv hangt aan andere zijde vd zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Arn70 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

bedankt voor je adviezen, ventilatielucht hergebruiken had ik nog niet aan gedacht, Dat is een goede tip !
Zie alleen dat deze mechanische ventilatie in een klein hoekje op zolder (zonder ruimte eromheen) is weggestopt met geen mogelijkheid om daar andere zaken op aan te sluiten. cv hangt aan andere zijde vd zolder.
De oude box komt te vervallen. Als je het kanaal dat richting keuken, badkamer, toilet kunt verlengen tot de nieuwe opstelling van de warmtepompinstallatie is het in principe goed. (Wel ff letten op de kanaalweerstanden enzo, maar dat kan je installateur vast bepalen)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn70
Badderbeest schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

De oude box komt te vervallen. Als je het kanaal dat richting keuken, badkamer, toilet kunt verlengen tot de nieuwe opstelling van de warmtepompinstallatie is het in principe goed. (Wel ff letten op de kanaalweerstanden enzo, maar dat kan je installateur vast bepalen)
verlengen is niet mogelijk. enige mogelijkheid is de aansluiting verlengen van de ene naar de andere kant van de (bewoonde) zolder met buizen via het schuine dak, dat wordt erg lelijk en levert wss teveel kanaalweerstand op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Vincent was dacht ik 3 kW zonder hulpelement. Gaten van 25 cm zijn nog wel te overzien, maar @Arn70 heeft het dubbele nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn70
bedankt voor alle adviezen, tips en commentaren.
Deze neem ik allemaal mee !
huidige cv ketel is overigens een intergas kompact hre (2010)
vermelde historisch gasverbruik was gebaseerd om thermostaat op 21.5, deze staat nu op 20.
cv temperatuur verlaagt van 60 naar 50 graden
Dit scheelt ook al aardig in verbruik .....
Pagina: 1