Overstappen energieleverancier vanwege terugleververgoeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.183 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:33
Beste Tweakers,

Ik heb wat geprobeerd te zoeken naar een vergelijkbare situatie op het forum maar kon het niet vinden.

Ik ben eerder dit jaar (begin mei) verhuist en heb daarvoor een nieuw energiecontract moeten afsluiten (inclusief bijbehorende hoge kosten uiteraard).

Nou worden er deze week zonnepanelen gelegd die mij per jaar ongeveer 4500kW gaan opleveren.
Mijn verbruik zal ongeveer 2500kW per jaar zijn.

Dat betekend uiteraard dat ik geld terug krijg, maar bij mijn huidige energieleverancier is de terugleververgoeding nogal karig.

Ik wil dus graag kijken hoe ik het onderste uit de kan kan halen wat betreft terugleververgoeding. En volgens mij is het volgende scenario het slimste om te doen:

Bij mijn huidige leverancier blijven zitten tot mijn zonnepanelen ongeveer het overschot aan energie heeft opgewekt dat het verbruik bij mijn huidige leverancier saldeert naar 0kW (en dus 0 euro aan kosten)

Vervolgens op dat moment overstappen van leverancier, waarbij ik dus 50 euro boete moet betalen vanwege te vroeg overstappen, maar vervolgens krijg ik bij de nieuwe leverancier aan het einde van het jaar een veel hogere terugleververgoeding dan bij mijn huidige leverancier.

Klopt dit verhaal zo? Of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt:)

Groeten, Rikkert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-05 14:56
Hoi,

In theorie heb je volledig gelijk.

Let wel dat het grootste gedeelte van je zonnepanelen productie plaatsvindt in de zomer en de maanden ervoor / erna. september en oktober kunnen nog mooie maanden zijn met productie maar de periode november, december, januari en februari zul je per saldo meer gebruiken dan dat je produceert.

Wat de terugleververgoeding (TLV) gaat doen volgend jaar of volgende maand weten we allemaal niet. Er is op dit forum een topic geopend die hier specifiek over gaat, en een overzicht met de TLV's van de meeste energiebedrijven is er zichtbaar. Deze wordt regulier geupdate.

Link: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Hi Sixkiller86,

Bedankt voor het aandachtspunt. Goed om op te letten. Er is dus inderdaad een mogelijkheid dat, tegen de tijd dat mijn zonnepanelen gaan "overproduceren" bij mijn nieuwe leverancier, de TVL al gekelderd is zodat het niet meer rendabel is.

Dat is iets wat ik zelf moet gokken dan maar.

Het topic ken ik, en zal ik de komende tijd ook in de gaten houden om te kijken wat de energieleveranciers doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:41
Ja, de TLV kan dalen. Je plan om dus eerst proberen op 0 te komen geeft je dus tegelijkertijd de tijd om rustig te kijken wat de markt doet en tzt te zien of het nuttig is om over te stappen of niet.

Zo heb ik het ook gedaan, panelen sinds eind juli, beetje meer opgewekt dan verbruikt afgelopen (nota)jaar en in oktober stap ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Top, bedankt voor de reacties. Dan ga ik het ook op deze manier aanpakken.

Wat mij betreft kan het topic op slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:00
ik gok dat je een variabel contract hebt en dan heb je toch geen boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzelf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Als je nu op zoek bent naar een energieleverancier en in het bezit bent van een warmtepomp en 28 zonnepanelen, voor welke leverancier kun je dan het beste kiezen? NLE werd iedere maand duurder en saldeert niet op jaarbasis, dus daar vertrokken. Overgestapt naar Easy Energy. Ik vraag mij echter af of dat een goede keuze is geweest. Dacht dat ze salderen op jaarbasis. Immers, op de site staat als u meer afneemt dan teruglevert, is Easy Energy na saldering zeker het overwegen waard. In het account zie ik echter, dat als de zon schijnt, de tarieven kelderen. Op dit moment heb ik in de maand oktober meer teruggeleverd dan afgenomen, ondanks dat zijn de kosten hoger. Dit komt omdat de terugleververgoeding dus zo laag is. Of gelden deze bedragen pas na salderen? Het is mij niet duidelijk. Telefonisch contact is niet mogelijk en op een mail heb ik nog geen antwoord. Kan iemand mij uitleg geven wat wijsheid is? De verwachting is, dat er per jaar ongeveer 3300 kWh bijgekocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 21:11
Ik meen eerst salderen en wat er over blijft terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:00
Overstappen naar een leverancier die per uur de tarieven aanpast en saldeert per uur, is niet een logische keus als je zonnepanelen en een warmtepomp hebt. In de zomer lever je immers alles terug tegen een teruglevertarief en in de winter moet je weer duur bijkopen. Ik zou zsm weg gaan, en was er sowieso nooit naar toe gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:51
Modbreak:Deze vraag/discussie past beter in Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding? zoals al was aangegeven. Om een vrijwel identieke discussie er parallel aan te laten lopen in dit topic heeft niet zoveel zin. Ik sluit daarom dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.